Lantio vinossa / ranka kierossa

lumbago Noita eturessun avauksia tekee vielä melko harva hieroja. Ei taida paljon osteopaatit tai kiropraktikotkaan tekevän noita hommia. Siihen vaikuttaa koulutus, jossa vedellään melko pinta raapasuna noita osioita ainakin hierojilla. Voice Massage ja Voice Well koulutetut hierojat osaa noita tekniikoita. Itse olen menossa kanssa noita opiskelemaan viikonloppuna. Siinä avataan kylkiä ja vatsan, rinnan, kaulan ja purukaluston alueen lihaksia. Noissa sinun muutamassa videossa käsitellään noita isojen lihaksien avauksia ja ne on hyviä kyllä. Jos sattuu olemaan kovasti jumissa noi paikat, niin en oikein usko rullan riittävän avaamiseen tai sitten saa rullailla päivittäin. Varsinkin jos tekee pääte duunia. Sillon pitäisi oikeasti venytellä ja virutella päivittäin. Sen verran paljon tuo istuminen jäykistää. Kokemusta on meinaan juuri näiltä alueilta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
lumbago Noita eturessun avauksia tekee vielä melko harva hieroja. Ei taida paljon osteopaatit tai kiropraktikotkaan tekevän noita hommia. Siihen vaikuttaa koulutus, jossa vedellään melko pinta raapasuna noita osioita ainakin hierojilla. Voice Massage ja Voice Well koulutetut hierojat osaa noita tekniikoita. Itse olen menossa kanssa noita opiskelemaan viikonloppuna. Siinä avataan kylkiä ja vatsan, rinnan, kaulan ja purukaluston alueen lihaksia. Noissa sinun muutamassa videossa käsitellään noita isojen lihaksien avauksia ja ne on hyviä kyllä. Jos sattuu olemaan kovasti jumissa noi paikat, niin en oikein usko rullan riittävän avaamiseen tai sitten saa rullailla päivittäin. Varsinkin jos tekee pääte duunia. Sillon pitäisi oikeasti venytellä ja virutella päivittäin. Sen verran paljon tuo istuminen jäykistää. Kokemusta on meinaan juuri näiltä alueilta.

Joo oot oikees, et tiukalle vetää. Mie rullaan päivittäin, samaten venyn. Huomannu et oon muuten notkee ku rautakanki mut tosissaa huomannu tonki et ei toi todellakaan oo sama, kun se että joku hieroo kunnolla lihakset auki (mm. Kalevalaises Jäsenkorjaukses tulee keveet jalat, mut en oo yli vuotee käyny). Ja totanoinaanniin.. Saattaapi olla just noin et moni ei tee noita kuten sanoitki, pitäis löytää joku hyvä jolla kävis. Voice massagekin kiinnostais, vetää välis tonne leukanivelee asti tiukalle jossain määrin ni just noit alueit ois hyvä saada aukeemaa kunnol. Ennen ku rupesin rullailee yms panostaa ni oli ku betonia noi reidet, nyt vähä paremmat mut toki viel parempi vaikutus ois, jos joku osaava ne hinkkais auki ainakin kertaalleen, jatkaa siitä sitte avonaisimmil kintuil rullausta yms ylläpitoa (Ja toki välis käy käsittelyis). Se ois jepa.
 
Toi on ihan pirun yleinen ongelma ja ne lisääntyy kokoaika. Istumatyö on uusi musta. Yksi syy, minkä takia itse lähdin opiskelemaan hierontaa. Liike on ihan olematonta konttoriduunissa. Ensin kumartuu yläselkä, sitten pää työntyy eteenpäin. Lihakset alkaa pikkuhiljaa kiristymään. Sinä alkaakin olemaan kaikki nuo ongelmat valmiina. Saman tekee normi puhelimet ja tabletit.
 
Ensin kumartuu yläselkä, sitten pää työntyy eteenpäin. Lihakset alkaa pikkuhiljaa kiristymään. Sinä alkaakin olemaan kaikki nuo ongelmat valmiina. Saman tekee normi puhelimet ja tabletit.

Heh joo. Tää tapahtunu. Pikkuhiljaa vuosien saatos alko painaa kumaraa, huomaamatta. Sen huomas vasta ku veti paikat niin tiukalle, ja ryhti paskaks että synty ongelmat. Nyt niitä tässä sitte korjaillaan. Eli tukilihaksia kuntoo, kireyksiä pois, voimaa sinne missä heikkoutta jne. Vittumainen prosessi. Mutta onneks siitä pääsee pois, pikkuhiljaa hyvä tulee, aivan kuten se syntyki, pikkuhiljaa ajan kuluessa.
 
Siinä tapauksessa kantsii liikkeissä keskittyä siihen, ettei lonkkaa vie liikaa ekstensioon (reittä taakse). Mediuksen kohdennetussa treenaamisessa lonkan sisäkierto (se, että kääntää varpaita toisiaan kohti tai tekee loitonnusliikkeet kantapää edellä) on tärkeää. Salilla tuota varten voi tehdä ihan vaikka sitä tavallista loitonnuslaitetta (http://www.sportsinjuryclinic.net/media/content/_master/313/images/m-abductor_machine.jpg). Siinäkin on hyvä keskittyä lonkan sisäkiertoon. Ajatteli sen sitten sitä kautta, että työntää kantapäät edellä tai kääntää reisiä silleen, että polvilumpiot katsoo vähän toisiaan kohti. Liikkeitä on toki miljoona muuta erilaistakin, mutta kaikissa on oleellista se, että lonkassa olisi edes pieni sisäkierto ja ettei lonkka pääsisi liikaa ekstensioon eli jalka sinne kehon taakse.

Kitos, mä pistän nämä vinkit heti viikonloppuna testiin! Mä olen ehkä tehnyt just väärin päin, koska mulla on pihtipolvisuutta (joka varmaan osin johtuu tuosta lihasepätasapainosta myös) ja olen ehkä yrittänyt liikkeissä keskittyä nimenomaan siihen, että polviin ei tuota sisäkiertoa tulis. Tai no, rehellisesti sanoen olen kyllä loitonnusliikkeistä lintsannut aika usein :D Fyssarille on aika parin viikon päästä, ja silloin meinasin kysellä tästä lisää.
 
Netissä tuli vastaan käsite Upper Crossed Syndrome, käsittääkseni tuolloin pää on etukenossa ja lapojen seutu jumissa. Tuo syndrooma eiheutuu mm. päätetyöskentelystä ja myös maantiepyöräily ainakin aiheuttaa sitä.

Kokeilin tuon videon venytyksia:



Tuntuivat nuo videolla olevat venytykset toimivan, mitä olen niitä kokeillut.
 
Netissä tuli vastaan käsite Upper Crossed Syndrome, käsittääkseni tuolloin pää on etukenossa ja lapojen seutu jumissa. Tuo syndrooma eiheutuu mm. päätetyöskentelystä ja myös maantiepyöräily ainakin aiheuttaa sitä.

Tottapa tuo mut toi on enempi seuraamus jostain, kun se ite pääsyy. Todennäkösesti vika löytyy viel alempaa mistä se kiertää ton homman. Tuo ns. paikallishoito jossa ongelma on (Eli seuraamus), ei yleensä kovin pitkäkestonen apu oo.
 
Tottapa tuo mut toi on enempi seuraamus jostain, kun se ite pääsyy. Todennäkösesti vika löytyy viel alempaa mistä se kiertää ton homman. Tuo ns. paikallishoito jossa ongelma on (Eli seuraamus), ei yleensä kovin pitkäkestonen apu oo.

Ei välttämättä. Jos huono ryhti – upper cross syndrome – johtuu vaikka tietskarilla työskentelystä, on "pääsyy" hyvin todennäköisesti kyllä just siellä, missä virheasennotkin ovat eli hartioissa ja kaularangassa. Silloin hartioiden, yläselän ja niskan alueen hoitaminen on nimenomaan se juttu – kehon hoitamisessa. Lisäks tietysti työasentojen korjaaminen on tärkeä asia, koska ilman sitä vaivat tietysti palaavat vaan nopeasti. En tietenkään kiellä, ettäkö muuallakin voisi olla häikkää, mut tuo vian etsiminen jostain muualta ku sieltä, missä oireet ovat, tuntuu olevan tosi trendikästä ja aivan liioiteltua toisinaan.
 
Tottapa tuo mut toi on enempi seuraamus jostain, kun se ite pääsyy. Todennäkösesti vika löytyy viel alempaa mistä se kiertää ton homman. Tuo ns. paikallishoito jossa ongelma on (Eli seuraamus), ei yleensä kovin pitkäkestonen apu oo.

Kyllä tässä on ehditty muutakin kokeilla ennen tuon videon-ohjeita. Eli kävin pari kertaa osteopaatilla viimeisen kuukauden aikana, jolloin pahimmat selän jumit lähtivät. Parin vuoden Astanga-joogailun lisäksi olen tehnyt tammikuusta lähtien Yin-jooga venytyksiä lähes päivittäin. Yin-joogassahan pidetään sama asento useita minuutteja, tyypyllinen aika on 3 minuuttia. Olen edelleen sitä mieltä että noista videon ohjeista on apua, sillä nuo niska- ja kaulalihasten venytykset tuntuvat auttavan yläselän jumeihin ja lisäksi tuntuvan venyttävän myös lantion lihaksia.
 
Toi Upper video on hyvä. Vielä, kun siihen lisää vatsalihasten ja kylkien aktivoinnin, niin ollaan asian ytimessä. Edellisellä sivulla on VinnyRehabin kaksi hyvää videota asiaan liittyen.
 
Tuota syndrooman nimi on kyllä itselle ihan uusi tuttavuus, vaikka useamman vuoden lukenut selkävaivoista, ryhtiongelmista, eteenpäin työntyneestä päästä, kiertyneistä olkapäistä jne jne.

Mutta yhtäkaikki, tuo voi toki olla ihan itsenäinen ongelma johtuen istumisesta, päätetyöstä, autossa istumisesta, puhelimen tai muiden laitteiden roplaamisesta tai melkein mistä tahansa istumiseen ja ryhtiin liittyvästä. Välttämättä alakropalla ei ole mitään osuutta asiaan, tai sitten joidenkin tapauksessa vaiva lähtee jaloista tai lantiosta asti. Erityisesti jos siihen ei saa pysyä apua yleisimmillä vinkeillä, kannattaa sitä koko lähteä tutkimaan koko kropan asentoa. Joillain helpottaa pelkkä venyttely, toisilla vaatii vahvistusta selän puolelle, mobilisointia ym, joillain koko kropan suoristamista.

Täällä on lisää keskustelua noista ryhtiongelmista ja niiden korjauksesta:

https://pakkotoisto.com/posts/4934473
https://pakkotoisto.com/posts/4933900
https://pakkotoisto.com/posts/4820021
 
Kuulostaaa vaan niin mystiseltä että ois alakroppa kuosis ja jostain about rintarangan kohalta yläkroppa vaa eteepäin ja thats it. Kyllähän se koko ranka kompensoi uuteen "asentoon", ainaki yleensä käsittääkseni. Turhaa tämmösist kuitenkaa on väitellä. Eniveis jos teitä auttaa toi "Upper Crossed syndrome" juttu niin aina parempi niin, että ootte avun löytäny siitä ja saatte itsenne kondikseen sitä kautta. Itelläni on just toi alaosa ongelma, joka heittää myös yläosan vituiks (Eli perus notkoselkä ongelma). Kirraapi koko matkalta sit ihan kiitettävästi sielt täält, ja osa paikoista heikentyny jne kuten siinä tapahtuu. Tähän oon siis ite enempi törmänny, siks yleistän enemmän tätä näkökulmaa mut eniveis. Tost ois ollu videokin missä tota oli selitetty miten homma toimii mut en kyl löydä tähä hätää. Mut todetaa et kaikki on yksilöllistä, se mikä toimii toiselle ei toimi välttämättä toiselle, onhan sekin aivan totta. Toi näyttää tosin ihan samalle ku "Forward head posture", eri nimellä vaan kulkee. Samat paikathan noissa nimittäin tiukkaa... Mut kai noi sit voi erikseeki tulla eikä aina yhtäaikaa, kuten tuola jo totesinki et yksilöllistähän se :

8ifrd84RBdlVYb6OjCqe5SMBnLfdYvJsPu5iRTpjSoR0GmCnzspWH9QX3xsHl9a4vQpH9kOMdD685-4zd3wcTWYnfdWoyZ50OQVOo6ABb2kpgZH2Sy0g3QBCYQ


Heitellääs tähä jatkeeks taas et millasia mobilisointeja teette rintarangalle, jos teette mitään? Pitäis tota aluetta saada vähä liikkeelle paremmin myös kaiken muun lisäks.
Kuulostaa iha moniongelmaisilt ku joka päivä kyselee eri ohjeit mut ei sentään, tarkotushan on vaan et se et "Kyllä se koko paketti pitää olla kunnossa, eikä vaan joku osa-alue" :D

Ostinpa btw poijjaat Thera Canen tossa pari päivää sitte. Niitä näkyny monen ulkomaalasen videoilla, nykyää niitä saa Suomestaki ostettua. Jokatapaukses vähä kokeillu sitä tossa niin sanoisin että tosi monipuolinen, koko kehon kaikki paikat pystyy käyä läpi sillä kivasti, uppoaa aika hyvin lihaksee eikä satu koska painantapäät on pyöreät, joten siinä pysyy melkosen rentona kun käsittelee paikkoja. Ennen käytin kipukoukkua aina joskus mut ei noita voi oikeestaa ees verrata keskenää, sama periaate mut monipuolisuus erona isosti, sekä rentous.
 
Viimeksi muokattu:
Tää ei oo sama mistä mainitsin ylläolevas postaukses, se oli suomalain video missä oli asiaa selostettu mut en tosiaa löydä sitä nyt mistää. Toisaalta samapa se ku ilmeisesti voi sit olla vaan jompikumpi ongelma, eikä aina molemmat. Mutta tos on kanssa toho forward headii / upper crossedii liittyvä fiksausvideo jonka aikanaan löysin, jos se siis pelkkä yläosa on ongelmana :

View: https://www.youtube.com/watch?v=IKc6hwPvsHg

Mikäli on alaosa ongelmana niin edellisel sivul on samaiselta jannulta "Anterior pelvic tilt" video, eli Lower crossed syndromeen liittyvä setti... Eligäs perus Notkoselkä.
 
Viimeksi muokattu:
Heitellääs tähä jatkeeks taas et millasia mobilisointeja teette rintarangalle, jos teette mitään? Pitäis tota aluetta saada vähä liikkeelle paremmin myös kaiken muun lisäks.

itsellä on pysynyt ranka erittäin hyvin auki jotakuinkin tässä mainituilla venytyksillä: https://pakkotoisto.com/posts/4933900

eli ehkä parin päivän välein kepin pyörittely, rullailu (ihan pari minuuttia - huom erityisesti kohta 2:30 tästä videosta), rintapuolen venyttely. Näiden lisäksi käsien heiluttelua ja pyörittelyä päivittäin. Osa näistä kohdistuu enemmän yläselkänä ja lapaluihin mutta vaikuttaa koko pakettiin.

Yksi minkä unohdan mainita on perinteinen silta. Tämä on ihan sairaan hyvä liike mobilisointiin ainakin itsellä. Venyy reidet, lantion seutu, ranka, yläselkä ja lapaluut ja olkapäät. Myös erittäin hyvä voimatreeni kun tekee pitoja tai toistoja. Tämä voi olla hankala tehdä jos on paikat kovin jäykkänä, mutta sitä voinee helpottaa laittamalla jotain tyynyjä selän alle ja ehkä jalat tyyliin sohvan päälle.
 
itsellä on pysynyt ranka erittäin hyvin auki jotakuinkin tässä mainituilla venytyksillä: https://pakkotoisto.com/posts/4933900

eli ehkä parin päivän välein kepin pyörittely, rullailu (ihan pari minuuttia - huom erityisesti kohta 2:30 tästä videosta), rintapuolen venyttely. Näiden lisäksi käsien heiluttelua ja pyörittelyä päivittäin. Osa näistä kohdistuu enemmän yläselkänä ja lapaluihin mutta vaikuttaa koko pakettiin.

Yksi minkä unohdan mainita on perinteinen silta. Tämä on ihan sairaan hyvä liike mobilisointiin ainakin itsellä. Venyy reidet, lantion seutu, ranka, yläselkä ja lapaluut ja olkapäät. Myös erittäin hyvä voimatreeni kun tekee pitoja tai toistoja. Tämä voi olla hankala tehdä jos on paikat kovin jäykkänä, mutta sitä voinee helpottaa laittamalla jotain tyynyjä selän alle ja ehkä jalat tyyliin sohvan päälle.
Jes kiitoksia taasen. Silta tosiaan.. Unohtunu koko liike. Hyvä ku mainitsit sen, pitääki ottaa se taas mukaa setteihi. En oo tosiaa ees miettiny et toihan venyttää koko etuketjun auki hyvin, oon tehny vaa näit perus etureisi, koukistajat, vatsa ja rinta venytyksiä, aikanaa ku alotteli ni silta oli varmaan päivittäin käytössä, sit se jotenki vaan jäi ajan kuluessa. Noh eipä mitää, otetaa takas repertuaariin.
 
Viimeksi muokattu:
Ite olen tehnyt nuo sillat jooga-tyyliin eli 2 x 25 hengitystä sillassa. Lisäksi tavoitteena on saada kyynärpäät ojennetuksi, toisin kuin tuossa esimerkki videossa.
 
Ite olen tehnyt nuo sillat jooga-tyyliin eli 2 x 25 hengitystä sillassa. Lisäksi tavoitteena on saada kyynärpäät ojennetuksi, toisin kuin tuossa esimerkki videossa.

Kyynärpäät tietty joo suoraks. Meillä tuolla telinevoimistelussa pyritään myös siihen, että sais pidettyä jalat yhdessä ja polvetkin suorassa.
 
Tossapa ois Gluteus Mediukselle hyvä avausliike. Eilenä kokeilin ni ai että tekee kipeen hyvää, kun ettii oikeen kohdan eli sen ns. Triggerin sieltä. Kannattaa testaa. Ennen tein siten et ns. istun siinä kuten rullan päällä viistosti ja rullailen eri suuntiin mut en oikee sil saanu ihmeitä aikaan. Eniveis, tämä oli siihen hyvä, tietysti vähä voi nytkyttää sitte / vaihella paikkoja. Myöskin Thera Canesta voin sanoa ku nyt on enempi kokemusta kun harjotellu sillä, niin on rahan arvonen väline. Yltää kaikkialle ja hyvin pelittää.. Tietysti vaatii harjottelua ja vähän ajankäyttöä mutta se on sen arvosta. Myöskin Lacrossepallo sekä Hierontapallot (8 ja 12cm Blackroll.fi) toimii hyvin näissä jutuissa. Noita oon nyt ite käyttäny ja sit toki välil putkirullaillut myöskin. Mutta eniveis se Glute medius video nyt tähän jonka havaitsin olevan jees (Ja nimenomaan pallolla tehtynä). Toimii samalla tyylillä tehtynä myös lonkankoukistajille hyvin.


View: https://www.youtube.com/watch?v=FQgej5KWnt0
 
Viimeksi muokattu:
Näköjää joku kekkeruusi poistanu ton videon jonka linkkasin toho aiemmin gluteus mediuksest.. Hiukan hankala sitte kattoa :D
Mut pointtihan oli siinä et käydää vaan yksinkertasesti kyljellen makaamaan siten, että esim Lacrosse pallo on just suoraan gluteus mediuksen triggerissä (On muuten kivulias kohta).. Sit hengaa vaan siinä X aikaa ilman rullailua yms. Toimii hyvin. Toi kumilanka hässäkkä vois olla iha hyvä muuvssi vahvistella, miksei tietysti avaamaanki jossain määrin ku jännittyy > rentoutuu tyylillä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom