Lantio vinossa / ranka kierossa

tuli mieleen yksi juttu lonkankoukistajien venytyksestä mitä en ole tainnut kirjoitella... nuo kyseisen lihaksethan on todella pitkän ja jatkuvat lantion läpi liki puoleen selkään asti. Tässä siis syy, miksi ne usein yhteydessä alaselän asentoon ja mahdollisiin kipuihin. Kun lonkankoukistajia venyttää, tulee helposti "väännettyä" niitä mahdollisimman paljon eli viedään jalka niin taakse tai nivuset niin eteen kuin mahdollista. Tämä kyllä venyttää sitä jossain määrin, mutta siinä saattaa myös lonkkaluun etuosaa enemmän työntää ja taittaa sitä lihaksen alaosaa eteenpäin. Samoin jos jollain noita koukistajia rullailee tai hieroo, niin käytännössä tökkii niiden kapeinta kohtaa lyhyeltä matkalta.

Tämä ehkä havainnollistaa hiukan asiaa (vaikka tekstin kieltä ei ymmärtäisikään):



kannattaa katso erityisesti kohdasta 0:40 eteenpäin, siinä näkee miten tuo lihas liikkuu kun jalat koukistuu.

Oma käsitys on, että mitä suoremmassa asennossa saa noita venyteltyä, sitä paremmin se ottaa koko matkalta. Jos vetää itsensä ihan mutkalle, se ei ole yhtä tehokasta. Tämä saattaa olla tietty joillekin itsestään selvyys, mutta itse ainakin venyttelin pitkään ihan väärällä ajatuksella.

Tässä vielä hyvä esimerkki:

 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
^ Lonkankoukistajia venytellessä rangan ois hyvä tosiaan pysyä suorassa, mutta venytystä voi tehostaa vielä taivuttamalla rankaa vastakkaiselle sivulle hieman.
 
Ite koin kans ton ahaa elämyksen oisko ihan viimevuoden puolella vasta. Venytin aina selkä tommoses julmas kaares/anterior pelvic tiltissä sitä ja ihmettelin ku ei venytys tunnu ja oletin tietenki et no nehän venyy hyvin. Kunnes sitte tajus et käännäppä posterior tilttii ja selkä suoraks ni huomas että eihän ne veny yhtää mihinkää. Toi on tosiaa huomioimisen arvonen seikka. Teen aika usein tehostuksena et joko kallistan hieman vastakkaiselle sivulle, tai sit nostan käden pystysuoraa ylös siltä puolelta jossa polvi lattiassa.

Heittäkääs etureisille kans joku hyvä venytys, sellain "perus" tapa lattialle jalka perseen alla jne tyylillä ei oikein tunnu miltää, tarvis jotain fiksumpaa. Tämä siis http://www.patrol.fi/sites/default/files/imagepicker/3/etureiden-venytys1.jpg
 
couch-stretch.jpg


Tuo on mainio venytys. Sen voi kotona tehdä vaikka sohvalla, hence englanninkielinen nimi couch stretch.
 
Tuota Jopan ehdottamaa liikettä olen myös kokeillut lonkankoukistajiin, mutta tuo mun ongelmallinen oikea puoli ei vain mene kunnolla tuohon asentoon. Olen kokeillut myös kaverin avustamana. Kyseessä ei tunnu olevan mikään lihaskireys, vaan hmmm, mitenköhän kuvailisin...rakenteet laittaa hanttiin. Tosiaan kun mulla on se L5 oikealla puolella sakralisoitunut, niin fyssari selitti, että normaalia liikkuvuutta ei sillä alueella ole. Lonkankoukistajien venytykset ovat aina olleet todella ongelmallisia mulle, siis oikealle puolelle tehtynä. Liittyneekö sitten tuohon - en osaa varmaksi sanoa.

Fyssarista on kyllä apua ollut ja olen saanut hyviä jumppaohjeita. Mitään varmaa ei hänkään osannut luvata sen suhteen, miten huomaamattomaksi nuo mun ongelmat voidaan saada.
 
Tuota Jopan ehdottamaa liikettä olen myös kokeillut lonkankoukistajiin, mutta tuo mun ongelmallinen oikea puoli ei vain mene kunnolla tuohon asentoon. Olen kokeillut myös kaverin avustamana. Kyseessä ei tunnu olevan mikään lihaskireys, vaan hmmm, mitenköhän kuvailisin...rakenteet laittaa hanttiin. Tosiaan kun mulla on se L5 oikealla puolella sakralisoitunut, niin fyssari selitti, että normaalia liikkuvuutta ei sillä alueella ole. Lonkankoukistajien venytykset ovat aina olleet todella ongelmallisia mulle, siis oikealle puolelle tehtynä. Liittyneekö sitten tuohon - en osaa varmaksi sanoa.

Onnistuisiko tällainen venytys?



Mitä lähemmäs toisen jalan vetää rintaan, sitä suoremmaksi selkä menee. Suorana olevaa jalkaa voi ikäänkuin työntää mahdollisimman pitkälle, ja myös nytkytellä ylös alas. Suorana olevan jalan päälle voi myös laittaa jotain pientä painoa, jolloin tällä saa aika intensiivisen venytyksen.
 
Tuo on mainio venytys. Sen voi kotona tehdä vaikka sohvalla, hence englanninkielinen nimi couch stretch.
Tuo edellä mainittu on paras minkä tiedän, mutta vastaavan voi tehdä vähän vaivattomammin ja kohtalaisen hyvin niin että laittaa polven nojatuolille, kantapää pakaraan kiinni ja oikaisee siitä lantiota. Toinen jalka maassa, ja pitelee jalkaa pakarassa kiinni vastakkaisen puolen kädellä.
 
Oon itse tehnyt normikumpparilla tuota sivukävelyä ja se on kyllä harvinaisen ikävä liike :D Nyt olen pari viikkoa tehnyt loitonnusta taljassa niin, että olen koittanut viedä liikettä kantapää edellä. Tuntuu ainakin tukijalan g. mediuksessa, jos ei muuta :D Huomenna fyssari, toivottavasti sieltä irtoaa lisävinkkejä.

Ja kävin muuten viime viikolla thaihieronnassa aukomassa koipia, se se vasta harvinaisen ikävää olikin, kun varpaalla kaiveltiin kylkiasennossa tuota g. mediuksen seutua. Yhhyh. Taisin joskus aiemminkin tähän ketjuun kommentoida, että siellä kylä kalvot aukeaa, ja pakko se oli taas todeta.
 
Onnistuisiko tällainen venytys?



Mitä lähemmäs toisen jalan vetää rintaan, sitä suoremmaksi selkä menee. Suorana olevaa jalkaa voi ikäänkuin työntää mahdollisimman pitkälle, ja myös nytkytellä ylös alas. Suorana olevan jalan päälle voi myös laittaa jotain pientä painoa, jolloin tällä saa aika intensiivisen venytyksen.


Kyllä tuolla jotakin saa aikaan, mutta kun mun lantion puoliskot on eri korkeudella, niin ei oikein meinaa täysillä toimia oikealle puolelle tuokaan. Vasemmalle kyllä toimii kaikki.

Jos menen vatsalleni makaamaan ja lantiota kokeilee ristiluun molemmin puolin, niin vasen puoli tuntuu normaalilta ja oikealla puolella on ikään kuin "kuoppa" ja oikea puoli on alempana. Jos taas makaan selälläni, lantion oikea puoli on ylempänä, eikä kropan oikea puoli tietenkään muutenkaan laskeudu normaalilla tavalla alustaa vasten. Tämä tilanne helpottaa aina joksikin aikaa kiropraktikon jälkeen, mutta lähtee kyllä hanakasti vääntymään takaisin.

Kiron ja fyssarin mukaan on siis epävarmaa, miten tätä tilannetta saadaan ajan kanssa parannettua. Ristiluuhun oikealta puolelta kiinni luutunut L5 joka tapauksessa on ja pysyy, ja se on sekä mun että näiden ammattilaisten mielestä ongelmien lähtöpiste.

Ei siis tosiaan ihme, jos lonkankoukistaja vetää kireäksi, kun oikea puoli kippaa eteenpäin. Ongelma vaan on, kun ei mitkään venytykset oikein mene perille tuonne lonkankoukistajan alueelle - ja syynä siis ilmeisesti tuo, että lantio on oikealta puolelta jatkuvasti jonkin verran killissä, eikä siellä L5:n kohdalla ole normaalia liikkuvuutta.

No, oikeaa lonkkaa olen nyt saanut jonkin verran stabiloitua ja vahvistettua eli jotakin hyvääkin.

Pitäisi melkein ottaa kuvat, joista näkisi, miten tuo oikea puoli on kierossa. Yritän saada jonkunlaiset fotot räpsittyä.
 
Pyydä siltä fyssarilta neuvoa. Hänen tehtävänsä on nimenomaan auttaa sinua esimerkiksi tuommoisessa ongelmassa ja löytää juuri sinulle sopiva tapa venyttää tuota seutua.
 
Tulipa käytyä fysioterapeutilla ensimmäistä kertaa, ja voi sanoa että perempi myöhään kuin ei milloinkaan:) Selkä ei ole kestänyt esim. kyykkäämistä kohta kymmeneen vuoteen, mutta tänään tein jo kuntouttavaa sarjaa 100 kg:llä eikä tullut lainkaan kipuja. Fyssari näki että selän notko jatkuu pallean korkeudelle asti. Saan painettua/käännettyä siitä rankaa taaksepäin, jolloin asento muuttuu oikeaksi ja selkä huomattavasti vahvemmaksi. (Muita pikku löydöksiä oli tod. näk. vähän pidempi toinen jalka, pientä vinoutta rangassa ja jumissa olevat rintarangan nikamat.)
 
Omat löydökset maanantan fyssarikäynniltä oli jokseenkin sitä, mitä olin epäillyt: g. mediukset oli heikot ja oikea puoli oli vielä vasenta selvästi heikompi. Ei tartte ihmetellä, miksi kyykkyyn lähtö tuntuu epävakaalta ja asento kierolta... Sain kolme hyvin pienen liikeradan täsmäliikettä, joita pitäis seuraavat pari kk hinkkailla kahdesti viikossa.
 
Mulla tosiaan siis ollut julkisella puolella nuo fyssarikäynnit ja olen ihan ok vinkkejä saanut, mutta mitään pysyvämpää muutosta ei ole havaittavissa. Kroppa pysyy ihan siedettävässä kunnossa, kun joka aamu ja ilta muistaa/ehtii tehdä jumppa- ja availuliikkeitä. Treenaaminen helpottaa oloa, kun saa paikat kunnolla lämpöisiksi. Edelleen joutuu tosi paljon keskittymään treenatessa siihen, mitä tekee, ettei ole vinossa ja kierossa.

Seuraavaksi kuulemma tutkitaan selkärankareuman mahdollisuutta. En oikein tiedä, mitä tuosta ajattelisi. Kipuja kun ei oikeastaan ole (joskus SI-nivelen alue kuumottelee ja "sykkii" vähän epämiellyttävästi, tämä helpottaa liikkumalla), mutta muita sellaisia oireita on, että tämäkin mahdollisuus halutaan tutkia. Puhuin siis ihan yleislekurin kanssa puhelimessa ja hän tuon asian otti esille... Menen kesäkuussa vastaanotolle ja varmaankin saan sitten lähetettä eteenpäin jollekin spesialistille.

Toisaalta tiedän parikin ihmistä, joille on annettu diagnoosi selkärankareumasta ilmeisesti aika heppoisin perustein "kun ei muutakaan keksitty". Ovat sitten saaneet loppujen lopuksi avun ihan muualta kuin tämän diagnoosin tuomista hoidoista/lääkkeistä.

No, en spekuloi tuolla asialla vielä enempiä, kun ei ole tutkittu. Muutenhan mulla löytyy taustalta kilppariongelmia ja keliakia - autoimmuunisairauksia molemmat, kuten tuokin, mitä lekuri nyt väläytti. Olennaista on joka tapauksessa pitää ruokavalio kunnossa, turha stressi poissa jne. ettei tulehdus pääse valloilleen.
 
Mulle kans yritettii diagnosoida aikanaa selkärankareumaa, joskus 2003 vuonna ku oli selkä niin helvetin kipeä. Söin jopa paketin reumalääkkeitä testinä et "Kokeile auttaako", ei auttanu. Hyvä kuitenki et poissuljetaan se asia jos ei muuta. Sain avun sitte Jäsenkorjauksesta, kuten moni muukin. Mulla kanssa toi kilpparin vajaatoiminta, se jo itsessään tekee lihas ja nivelkipuja myös jos hoito ei oo täysin tasapainossa. Oireethan on moninaisia. Mut tietysti sit jos ja kun kroppa on solmussa ja lihakset kirraa toispuolisesti ja toispuolisesti venytyksessä niin sekin ottaa kipeää kun on epäbalanssi. Kannattaa sieltä alhaalta asti oikoa itseään eli etenkin jalkojen venyttely on kova sana, huomannu että vaikuttaa tehokkaasti lantion asentoon, etenkin etureidet, takareidet ja lonkankoukistajat. Ei siis pelkkä selän ja lantion venkslaus riitä. Ite saanu parhaan avun tosta et ihan alhaalta asti paikat auki... Vaikuttaa ihan sinne niskaan asti.

Myös jotain tämmöstä voi kokeilla, tietysti variaatioita on monia eli liikettä sinne nivelille yksinkertasesti mutta tässä 1 tapa. Ite en oo tätä tehny mut eniveis, jotkut saanu avun :

View: https://www.youtube.com/watch?v=YFWSe-kAlEY

Sen sijaan tätä liikesarjaa oon tehny aina joskus kun muistanu :

View: https://www.youtube.com/watch?v=5D3GH9IMg90
 
Viimeksi muokattu:
Tuota Frog-liikettä on tullut kokeiltua tällä viikolla, alkaa tuolla videolla n 7-minuutin kohdalla. Tehokas venytys, itellä tuntuu lantion lisäksi myös yläselän lihaksissa.
 
Täytyypä tulla vähän avautumaan ja päivittämään tilannetta. Viime kuussa lanneselkä alkoi juilia oikealta puolelta kunnolla ja säteillä jalkaan. Pahin kipu on ollut SI-nivelen seudulla, polven ulkosyrjässä ja jalkaterän sisäsyrjässä. Tämä on lääkärin mukaan looginen kivun "kulku", jos L5-alueella on jotakin häikkää.

Olin lähes totaalilevossa pari viikkoa, lukuunottamatta varovaista kävelyä ja verryttelyä, jotta verenkierto piristyisi. Nyt kipu ja säteilykipu alkaa aina, jos vähänkin enemmän innostun kävelemään. Salilla en tietenkään ole kyennyt käymään muutamaan viikkoon. Olkapäitä voin jumppailla ja vähän yläselkää, mutta alakropan treeneistä ei tule mitään. Oikea jalka kipuilee, menee voimattomaksi ja jäykäksi. Ihan arjen askareissakin joku kyykystä nouseminen saattaa olla epävarmaa, koska oikea jalka pettää.

Tämän kuun lopussa otetaan lannerangan magneettikuvat ja ihmetellään sitten lisää. Ei tässä kovin voittajafiilis ole.
 
Viime vuonna mulla oli SI-nivel paikaltaan ja kävin sen osteopaatilla laitattamassa kuntoon. Sen jälkeen enemmän ja vähemmän ollut "tuntemuksia" juuri tuolla vasemmalla puolella.
Tuntuu että joku on vähän vinossa, ei kipuja mutta selkä/lantio seutu paukkuu. Maastavedossa välillä tuntuu että menisi jotenkin"vinossa" nosto helposti ja joutuu tietoisesti asentoon satsaamaan paljon että on suorassa.
Vaikuttaisikohan tää mun duuni tähän, seisomatyötä tietokoneen edessä ja asiakaspalvelua siitä käsin, tulee väänneltyä itsensä mitä ihmeeellisimpiin asentoihin huomaamatta että jaksaa seistä pitkän päivän.

Ei tuosta varmaan mitään selvä saa, mutta jos jollain olis ollu samanlaisia fiiliksiä.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom