Lakia lukevat huomio!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Primo
  • Aloitettu Aloitettu
Andree sanoi:
Siinä taisi kyllä olla joku toinen juttu päällekkäin menossa, niin kesti sen luvan saanti...Mutta kuten jo todettu mut saatiin verekseltään kiinni...

Ei sen luvan saanti kovin montaa minuuttia varmaankaan kestä, on vaan eri asia milloin etsintä ehditään suorittaa. Ja mitä sitten vaikka sut saatiin verekseltään kiinni? Etsintä voidaan suorittaa välittömästi, mutta sitä EI OLE PAKKO suorittaa välittömästi. "Saa" ja "pitää" tarkoittavat eri asioita.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
H.C sanoi:
Pitäskö sun vähän miettiä uusiks tuota asennetta poliiseihin? Mä en ymmärrä mikä saa osan ihmisistä vihaamaan poliiseja jotka nyt kuitenkin on vain ihmisiä. Harvoin esim. sairaalassa ollessa kukaan alkaa vittuilemaan sairaanhoitajille niiden opastaessa lääkärin pakeille. Kukaan ei rupee isottelemaan kaupan kassalla maksettaessa että "kyllä kai mä nyt saatana nään paljo nää ostokset maksaa, mikä vittu sä luulet olevas?". Mutta jostain syystä jotkut on vahvasti kyseisellä linjalla poliiseja vastaan. Sen vois selittää sillä että joskus on tullut poliisien kaltoinkohtelemaksi, mutta ei kai nyt niin moni oo voinu tulla. Näitä Andreen tyylisiä kavereita on paljon, paneudutaan enemmän siihen mitä kytät saa tehä kuin siihen mitä ite tehään. Mun mielestä se on T-Y-H-M-Ä-Ä, ei millään pahalla. Poliisit tekee virheitä, siitä tuskin tulee kiistaa. Mutta minkä takia pitää olettaa että kaikki mitä poliisi tekee on virheitä? Minkä takia ylinopeudesta kiinni jäänyt syyttää asiasta poliiseja? Poliisit kuitenkin vain valvovat että sääntöjä noudatetaan, ne säännöt on kaikille samat.

Onkos se nyt jollain lailla sun ongelma mitä mieltä mä oon poliiseista?
Eihän se poliisien vika ole että on olemassa jotain helvetin typeriä lakeja, tuskin tavan partiopoliisit niitä lakeja keksii...
Vois ne silti yrittää kohdella esim.pidätettyjä ihmisinä. Kaikki hölmöilee elämässään, sille ei minkä mahda.
Mä oon tasan tarkkaan kytille yhtä kyrpä kun ne on mua kohtaan. Vituttaa ihan helvetisti mennä tekemään vaikkapa rikosilmotusta jos omaan autoon on murtauduttu, luulis että ne edes yrittäs palvella asiakasta, mutta yleensä käytös on tyyliin "mitä vittua sä tuut tänne kitisee?"

Sumu sanoi:
Ei sen luvan saanti kovin montaa minuuttia varmaankaan kestä, on vaan eri asia milloin etsintä ehditään suorittaa. Ja mitä sitten vaikka sut saatiin verekseltään kiinni? Etsintä voidaan suorittaa välittömästi, mutta sitä EI OLE PAKKO suorittaa välittömästi. "Saa" ja "pitää" tarkoittavat eri asioita.

Niinno, jos oisin ite kyttä, niin tottakai olisin heti välittömästi ratsannu mun majapaikan, jos sieltä ois löytyny vielä jotain. Siinä ois kuitenki ollu mahdollisuus soitella laitokselta asianajajalle ja sanoo sille, että ilmottaa kaverille jolla oli avain kämpille, että tyhjäävät kämpän jos siellä ois jotain ylimäärästä. Mutta eipä jaksanu ees vaivautuu asianajajaa hankkimaan, kun tiesin että ei tästä hirveitä seuraamuksia tulis.
Niinku mä jo aiemmin sanoin, kama ei ollu mun, niin tiesin että ei sieltä mitään laitonta edes löytyis.
Itellä ei oo ollu tapana läträtä huumeiden parissa millään lailla, kerran otin kamaa päälle ja lopputuloksena HA-merkintä papereissa.

Andree sanoi:
Eihän se poliisien vika ole että on olemassa jotain helvetin typeriä lakeja, tuskin tavan partiopoliisit niitä lakeja keksii...

Miten tämä tähän liittyy? Väitinkö minä niin?

Andree sanoi:
Mä oon tasan tarkkaan kytille yhtä kyrpä kun ne on mua kohtaan.

Muistathan että tämä toimii myös toisinpäin.

Andree sanoi:
Vituttaa ihan helvetisti mennä tekemään vaikkapa rikosilmotusta jos omaan autoon on murtauduttu, luulis että ne edes yrittäs palvella asiakasta, mutta yleensä käytös on tyyliin "mitä vittua sä tuut tänne kitisee?"

Ite kävin männäviikolla tekemässä ilmoituksen autoon kohdistuneesta vahingonteosta ja letkee oli meininki, ei mitään valittamista. Ehkä minä olen päässyt vähällä.

Andree sanoi:
Niinku mä jo aiemmin sanoin, kama ei ollu mun, niin tiesin että ei sieltä mitään laitonta edes löytyis.

Saivarteluks menee, mutta mitä väliä sillä on, että kuka sen kaman "omistaa"? Sun hallussa se kuitenkin oli.

Andree sanoi:
Niinno, jos oisin ite kyttä, niin tottakai olisin heti välittömästi ratsannu mun majapaikan, jos sieltä ois löytyny vielä jotain. Siinä ois kuitenki ollu mahdollisuus soitella laitokselta asianajajalle ja sanoo sille, että ilmottaa kaverille jolla oli avain kämpille, että tyhjäävät kämpän jos siellä ois jotain ylimäärästä. Mutta eipä jaksanu ees vaivautuu asianajajaa hankkimaan, kun tiesin että ei tästä hirveitä seuraamuksia tulis.
Itellä ei oo ollu tapana läträtä huumeiden parissa millään lailla, kerran otin kamaa päälle ja lopputuloksena HA-merkintä papereissa.

No jos sut nyt esim iltakymmeneltä rappaa kiinni jp-partio niin tuskin lähtevät etsintää tekemään vaan siirtävät sen toisille miehille. Luvan saaminen tuollaisessa tapauksessa kestää minuutista kolmeen. Saattaa tosin olla että muutaman gramman takia ei heti edes viitsitä vaivautua menemään kämpille vaan mennään vasta kun tärkeämmät hommat on hoidettu.
Siitä asiasta kuitenkin olen täysin varma, että ilman tutkinnanjohtajan suostumusta et kiinniotettuna tai pidätettynä soita sen enempää äidille, mummolle, anja eerikäiselle kuin asianajajallekaan, eikä soittolupaa tule minuuttiakaan aiemmin kuin kaikki tarvittavat toimenpiteet on tehty. Tämä on muuten faktaa eikä mitään legendaaristä höpinää "poliisin on otettava kengät pois jne jne.." Mistä helvetistä te opitte noita juttuja???
Olisi muuten hauska tavata asianajaja joka lähtee soittelemaan jollekin hörhölle että "sun pitäisi siirtää aineet sieltä kämpästä" Tuskin löytyy kovinkaan suurta innostusta asiaan..
Toisaaltaan jos kerran itse ei ole kiinostunut noudattamaan "typeriä lakeja" niin kai siinä samalla antaa myös muille oikeuden olla noudattamatta vähintään yhtä typeriä lakeja kiinniotetun/pidätetyn oikeuksista ?
Eli oikeuksien lisäksi kannattaisi joskus perehtyä edes päivän ajan velvolisuuksiin..
Jokainen tyrii joskus, se on totta, mutta voi ne asiat hoitaa monella tapaa kuntoon...ei kaikesta kannata tehdä niin helvetin vaikeaa..lähinnä itselle
No, nuoret miehet, kiivaat luonteet ja lisäksi vielä jäljellä teiniiän kapinahenkeä, kyllä se siitä vielä lähtee :D

Tässä on nyt ollut puhetta poliisin oikeudesta tulla jonkun kotirauhalla suojattuun asuntoon. Poliisi ei todellakaan aina tarvitse lupaa, jos on kyse parhaillaan tapahtuvan rikoksen ehkäisystä. Toki tässäkin otetaan huomioon rikoksen törkeysaste, mutta esimerkiksi perheväkivalta tapauksissa ei mitään lupaa tarvita, vaikka pahoinpitely ei olisi juuri sillä hetkellä käynnissä. Myöskin jos poliisi vaikkapa haistaa, että asunnossa poltettu pilveä, saavat he tulla sisälle asian tarkistamaan ilman mitään kotietsintälupaa. Tästä lisää löytyy vaikkapa pakkokeinolain 5 luvusta.

Mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee, en todellakaa tiedä onko poliisi ylittänyt toimivaltansa, mutta en lähtisi koittamaan onneani oikeudessa sanottujen seikkojen valossa. Kotirauha ei ole Suomessa niin pyhä kuin esimerkiksi Yhdysvalloissa...

Jaa et jos on otettuna kiinni, niin pitää kertoa mistä epäillään ja et lehtiä saa tilailla jne jne ja joku puhelin soittokin vielä. Just joo. Kohta joku varmaan tosissaan luulee et saa ottaa hek kohtasen puhelimenkin mukaan.

Kyl se on niin, et jos tutkitaan vakavaa rikosta, niin kyllä kiinniotetut eristetään niin ulkomaailmasta et ne ei oikein tiedä mistään mitää mitä sen jälkeen on tapahtunut kun heidät otettiin kiinni. Ei siel tosiaan mitään iltapäivälehtee lueta, korkeintaan raamattua.

Timo Seppälä määräsi itselleen pirtua ja ajoi ratin. Valvojat tekevät virheitä, vahingossa ja tietoisesti.
Poliisi tekee mitä haluaa ja iltapäivälehdet uutisoi asiat poliisimyönteisesti, poikkeuksena törkeät ylilyönnit missä ei saatu vakavaa rikosta estettyä.

Pjuus sanoi:
Poliisi tekee mitä haluaa ja iltapäivälehdet uutisoi asiat poliisimyönteisesti, poikkeuksena törkeät ylilyönnit missä ei saatu vakavaa rikosta estettyä.

Missäköhän tämä käy ilmi?

Ainakaan talonmiehet eivät saa tulla asuntoon sisään avaimmilla ellei epäile tulipaloa tms. Muuten voi vaikka sanoa että stereot ja kaikki viety kun et oo ollu himassa jos on käyny.

Vähän ihmeelliseltä kuulostaa kyllä toi.

Yhdelle tutulle oli tehty kotietsintä lupa missä epäiltiin tiettyjä asioita niin sen faija ainakin sano sillon kytille että saa vain tasantarkkaan etsiä sen pojan huonetta eikä mitään muuta jos paperissa niin lukee. Eikä ollut sitten muualta etsineetkään.
Mulle ainakin yksityisyys merkitsee niin paljon etten katso mitenkään hyväks asiaks että saisivat noin vaan tulla minne lystää.

Asiasta toiseen (tai siis alkuperäiseen). Jos poliisi marssii luvatta asuntoon, niin sillä ei ole välttämättä mitään tekemistä kotietsinnän kanssa. Tollasessa tapauksessa olis ollu vaikka perusteltua säilöa koko porukka. Ei voi olla niin tyhmiä ihmisiä, et ne luulee et mekkalonti on sallittua kerrostalossa keskellä yötä.

Kotirauha on sen verran suuri hyve suomen maassa (onneksi), että sillä perusteella jeparit tulee asuntoon ihan varmasti. Ja ihan täysin laillisesti. En jaksa just nyt pykäliä ettiä, mut veikkaisin poliisilakia...

H.C sanoi:
Pitäskö sun vähän miettiä uusiks tuota asennetta poliiseihin? Mä en ymmärrä mikä saa osan ihmisistä vihaamaan poliiseja jotka nyt kuitenkin on vain ihmisiä.

Se on lähinnä toi yksityisyyden rikkominen, mikä monia sapettaa. Toi sun esimerkkis sairaanhoitajista ja kaupan kassoista olis vertailukelpoinen jos esimerkiks kaupan kassa vainoais sua koko ajan ku oot kaupassa, pyytäis kassalla näyttämään kassit ja soittais vielä vartijat paikalle. Mutta ihminenhän sekin vaan olis. ;)

Sumu sanoi:
Tässä tapauksessa ei ole ylittänyt toimivaltaansa. Ja tuo mainitsemasi tapaus ei todista mitään siitä, onko poliisi joskus ollut väärässä vai ei. Kyseessä on yksityisen henkilön yksityisasia, joka ei pätkääkään kerro siitä kuinka kyseinen henkilö hoitaa virkaansa. Väkivaltainen käytös ei ole poliisille sopivaa, mutta kuten sanoin, viran hoitamisesta se ei kerro tässä tapauksessa mitään.

Siis toi mainitsemani vaimonhakkaus ei ollut se case, vaan annoin varsin hyvät vihjeet, nimeä mainitsematta, että jos joku olisi kyseisen kytän sattumalta tiennyt. samainen poliisi oli siis myös samassa jutussa kanssani asianosaisena eikä sillä ollut vaimonhakkauksen kanssa mitään tekemistä.
tässä tapauksessa poliisin toiminta kyseenalaistettiin ja se kannatti. Totta myös, että poliisia vastaan kyseisen kaltaiset läpät harvemmin päättyy yhtä ruusuisesti. Lait koskee myös poliiseja.

Andree sanoi:
Niinno, jos oisin ite kyttä...

Vaihda kavereita, lopeta se kaman kanssa sählääminen ja opetelle käyttäytymään niinkuin laki sanoo. Eipä tartte kotietsinnöistä tahi poliisisedästä stressata...

hushus... :whip:

ps. Poliisi on ystävä.

vvarpa sanoi:
Vaihda kavereita, lopeta se kaman kanssa sählääminen ja opetelle käyttäytymään niinkuin laki sanoo. Eipä tartte kotietsinnöistä tahi poliisisedästä stressata..
ps. Poliisi on ystävä.
Juurikin näin piti myös itseni sanoman!! :thumbs:

Täällä(kin) näyttää olevan niitä jotka haluavat korostaa omaa yksityisyyttään. Just tällaset on sitten niitä jotka omasta mielestä saavat soittaa niitä stereoitaan yöllä niin että koko kortteli on hereillä ja paskat välittää muiden yksityisyydestä. Ja tietenkin poliisi kyttää vain koko ajan ja huvikseen ilkeilee näille oikeusmurhan uhreille. Ja itsessä ei ole mitään vikaa. Just just.

vvarpa sanoi:
Vaihda kavereita, lopeta se kaman kanssa sählääminen ja opetelle käyttäytymään niinkuin laki sanoo. Eipä tartte kotietsinnöistä tahi poliisisedästä stressata...

hushus... :whip:

ps. Poliisi on ystävä.

Jumalauta, missä välissä mä oon sanonu että sählään kaman kanssa?Mä sanoin että otin KERRAN haltuuni tavaraa, ja se oli siinä. Ja tästä jutusta on aikaa reilu parivuotta.
Ja se kuka väitti ettei lehtiä saa kiinniotettuna, mulla ainakin ja kaverilla joka oli samasta asiasta kiinniotettuna oli lukemista. Muutakin kun Suomen laki ja pidätetyn oikeudet.
Kaverille vielä toivat ilman pyyntöä lisää luettavaa :rock:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom