Lakia lukevat huomio!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Primo
  • Aloitettu Aloitettu
juu sanoi:
Jaa ei astu? :) Haluisin nähdä kun yrität estää niitä....

Ellei ole perustetta epäillä jostain noista yllämainituista asioista, sanon kohteliaasti että tervetuloa sitten kun on jotain näyttöä tulla paikkoja/asuntoa penkomaan.
Tää on muuten siinä mielessä kumma juttu että poliisit ei todellakaan mene "alan miesten" kämpille kuin virallisella kotietsintä luvalla, sitten taas pikkurikollisten kämppiin mennään kuin omaan kotiin.
Ja monesti kotietsinnän jälkeen kämppä on virallisesti kuin räjäytetty, esim.kaverilta oli jopa telkkarin takakansi irrotettu ja jätetty levälleen, ja kaikki puukot ja puntarit oli pitkin poikin kämppää...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Andree sanoi:
pikkurikollisten kämppiin mennään kuin omaan kotiin.
Ja monesti kotietsinnän jälkeen kämppä on virallisesti kuin räjäytetty, esim.kaverilta oli jopa telkkarin takakansi irrotettu ja jätetty levälleen

Aivan oikein näille pikkurikollisille, ei kauheasti säälitä heidän sekaisin mennyt asuntonsa. Enpä ole kuullut, että kunnon kansalaisten koteihin tultaisiin penkomaan luvalla tai ilman - voisiko johtua siitä, ettei ole mitään syytä?

Mä olen sitä mieltä, että naapureiden yöunien vieminen on niin itsekästä käytöstä, että saivat olla kiitollisia, että pääsivät noinkin vähällä. Mä en tota usko, että eivät soittaneet ovikelloa: Kello kolme, kaikki tuhannen kännissä, poppi soi ---> "yhtäkkiä ne vaan niinku OLI siinä eteisessä, ei VARMANA soittanut ovikelloa..."

Munkin mielestä saa poliisi tälläisissa tapauksissa mennä sisälle.

Toi, että ei kynnyksen yli tule, niin työkaveri kertoi olleensa bileissä joissa oli myös jostain parantolasta karannut niiden kaveri ja poliisit oli soittanu ovikelloa, ja kun ovea oli vaan vähän raotettu niin ne oli tempassu sen samantien väkisin auki ja astellu kämppään sisään. Ihan ystävällisesti oli tosin tämän parantolakaverin pyytäny mukaansa ja bileet oli jatkunu. Muistaakseni tv-lupatarkastajakaan (usein vissiin myös entisiä poliiseja) ei saa tulla asuntoon ilman omistajan lupaa (kaveri on jossain yliopiston lakitunnilla tälläista omien sanojensa mukaan kuullut), mutta nekin vaan voi kiskasta raotetun oven auki ja astella olohuoneeseen ja kysyä, että löytyykös tv-lupaa, kun telkkarikin näyttää olevan.

Aika moni tuntee luulevan, että Suomessa on oikeus kaikenmaailman puhelinsoittoihin, ja poliisien kuuluu lukea pidätetylle oikeudet, tai että kaikkeen vaaditaan kotietsintälupa. Josku olisi syytä laittaa myös tv:n poliisisarja-apinasuodatin päälle.

Mun mielestä ei ole tän maan suurin epäkohta jos poliisi saa mennä, tai vaan menee, ilman kotietsintälupaa jonkun kämppään, järkevällä syyllä tietenkin. Useimmat jotka tiedän, joilla on antipatioita kyttiä kohtaan ovat tehneet jotain lainvastaista ja ovat katkeria, kun ovat joutuneet siitä tilille.

TV-lupatarkastaja ei todellakaan saa tulla sisälle ilman asunnon haltijan suostumusta, vaikka olisi poliisi(ts.tekisi sivutoimena lupien tarkastuksia), KOSKA luvattomasta TV:n katselusta ei voi tulla yli 6 kuukautta ehdotonta...
Tähänkin on kai olemassa joku hieno nimike mikä rikos tuossa tapahtuu jos TV-lupatarkastaja tuuppautuu väkisin asuntoon...Oisko se joku kotirauhanrikkominen tjsp....

Andree sanoi:
Oli miten oli niin mun kynnyksen yli ei astu yksikään poliisi ilman kotietsintälupaa, ellei sitten todella ole varmaa näyttöä rikoksesta.
Eikä tässä kukaan ole nostamassa mitään juttua poliiseja vastaan ko.asiasta.

Ehkä tosiaan kannattaa vähän tutustua kotimaiseen lainsäädäntöön ja unohtaa se AMERIIKKA. Mutta kokeileppas huvikseen estellä poliisia, jos partio päättää tulla sisään. Sopii ihan oikeesti yrittä (jos on päässä vikaa). :david:

Andree sanoi:
Oli miten oli niin mun kynnyksen yli ei astu yksikään poliisi ilman kotietsintälupaa
Hahaha, katso sitä telkkaria vähän vähemmän, me asutaan Suomessa, ei Amerikassa. :lol2:

Ertsa sanoi:
No jos on paskalakit ylittänyt toimivaltansa, niin todellakin sellasessa tilanteessa
kannattaa lähteä asiaa selvittämään. käräjillä on käyty katsomassa, kuinka se poliisikin on välillä väärässä.

poliisin nimen jätän mainitsematta, koska hänkin Nykäsen Matin tavoin on hakannut vaimoaan ja vaimo on myös julkisuuden henkilö politiikan saralla.

Tässä tapauksessa ei ole ylittänyt toimivaltaansa. Ja tuo mainitsemasi tapaus ei todista mitään siitä, onko poliisi joskus ollut väärässä vai ei. Kyseessä on yksityisen henkilön yksityisasia, joka ei pätkääkään kerro siitä kuinka kyseinen henkilö hoitaa virkaansa. Väkivaltainen käytös ei ole poliisille sopivaa, mutta kuten sanoin, viran hoitamisesta se ei kerro tässä tapauksessa mitään.

lej sanoi:
Aika moni tuntee luulevan, että Suomessa on oikeus kaikenmaailman puhelinsoittoihin, ja poliisien kuuluu lukea pidätetylle oikeudet, tai että kaikkeen vaaditaan kotietsintälupa. Josku olisi syytä laittaa myös tv:n poliisisarja-apinasuodatin päälle.

Itseasiassa jokaikisessä luukussa PITÄISI olla nähtävillä pidätettyjen oikeudet, ja poliisinhan pitää kuulustelutilanteessa kertoa mistä sinua epäillään etc...
Ja pidätetyllä on oikeus puhelinsoittoon, yleensä homma menee niin, että soitetaan asianajajalle, joka tulee käymään laitoksella, missä sitten sovitaan jatkotoimenpiteistä,esim.kuulusteluavustajasta ja kelle ilmoittaa minkä takia on pidätettynä jnejne...
Pidätetyllä ei ole muita pakollisia velvollisuuksia kuin kertoa oma nimi, syntymäaika ja osoite. Kaikkeen muuhun voi vastata "en kommentoi
".Itseään vastaan kun ei tarvitse ainakaan toistaiseksi todistaa :offtopic:

Andree sanoi:
TV-lupatarkastaja ei todellakaan saa tulla sisälle ilman asunnon haltijan suostumusta, vaikka olisi poliisi(ts.tekisi sivutoimena lupien tarkastuksia), KOSKA luvattomasta TV:n katselusta ei voi tulla yli 6 kuukautta ehdotonta...
Tähänkin on kai olemassa joku hieno nimike mikä rikos tuossa tapahtuu jos TV-lupatarkastaja tuuppautuu väkisin asuntoon...Oisko se joku kotirauhanrikkominen tjsp....
Ei saakaan tulla, niinhän siellä tunnillakin oli sanottu. Mutta, kun ne ilmeisesti vaan joskus tulee. Sitä vaan ei moni tiedä, ja vielä harvempi siitä varmaan mitään valitusta tekisi.

Tomi sanoi:
Hahaha, katso sitä telkkaria vähän vähemmän, me asutaan Suomessa, ei Amerikassa. :lol2:

Sumu sanoi:
Ehkä tosiaan kannattaa vähän tutustua kotimaiseen lainsäädäntöön ja unohtaa se AMERIIKKA. Mutta kokeileppas huvikseen estellä poliisia, jos partio päättää tulla sisään. Sopii ihan oikeesti yrittä (jos on päässä vikaa). :david:

Tomi:ei ole hirveästi tapana tuijotella telkkaria, ja toisekseen monelle kaverille on käynyt niin että on ollut pojat tulossa sisään ilman näyttöjä/kotietsintälupia, niin ovat sanoneet että tervetuloa sitten kun on näyttää mustaa valkosella. Siihen on ininät loppunut poliisien puolelta.

Mä otan ennemmin syytteen virkavallan vastustamisesta kun päästän kytät ilman syytä kämpille.

Andree sanoi:
Itseasiassa jokaikisessä luukussa PITÄISI olla nähtävillä pidätettyjen oikeudet, ja poliisinhan pitää kuulustelutilanteessa kertoa mistä sinua epäillään etc...
Ja pidätetyllä on oikeus puhelinsoittoon, yleensä homma menee niin, että soitetaan asianajajalle, joka tulee käymään laitoksella, missä sitten sovitaan jatkotoimenpiteistä,esim.kuulusteluavustajasta ja kelle ilmoittaa minkä takia on pidätettynä jnejne...
Pidätetyllä ei ole muita pakollisia velvollisuuksia kuin kertoa oma nimi, syntymäaika ja osoite. Kaikkeen muuhun voi vastata "en kommentoi
".Itseään vastaan kun ei tarvitse ainakaan toistaiseksi todistaa :offtopic:
En ala hirveästi väittämään vastaan, koska tietoni on tosiaan muilta peräisin, mutta olen kuullut, että ei välttämättä ole pakko antaa soittaa. Otan selvää asiasta. Sen tiedän, ettei ole pakko mitään muuta kertoa kuin nimi ym.

Andree sanoi:
Tomi:ei ole hirveästi tapana tuijotella telkkaria, ja toisekseen monelle kaverille on käynyt niin että on ollut pojat tulossa sisään ilman näyttöjä/kotietsintälupia, niin ovat sanoneet että tervetuloa sitten kun on näyttää mustaa valkosella. Siihen on ininät loppunut poliisien puolelta.

Mä otan ennemmin syytteen virkavallan vastustamisesta kun päästän kytät ilman syytä kämpille.

Tilannekohtaista. Välillä poliisi tulee ilman mitään mustavalkoista, välillä ei. Ja itseasiassa määräyksen kotietsinnästä voi esittää suullisesti. Tietyissä tapauksissa kotietsintä voidaan suorittaa määräyksettä.

Jos poliisi päättää tulla sisälle asuntoon, ainoastaan sanallisesta vastustamisesta voi olla hyötyä. Fyysinen vastustaminen on varma tie suuriin ongelmiin ja siihen, että sisään tullaan 100% varmasti.

Totta helvetissä sulla on oikeus pidätettynä ottaa yhteys esim.asianajajaan tai muuhun asiamieheen.
En nyt löydä mistään sitä lappua mistä näkyy pidätettyjen oikeudet. Mutta poliisin on pyydettäessä ilmoitettava vanhemmille/sisaruksille/avopuolisolle että olet kiinniotettuna(ellei heitä epäillä samasta rikoksesta)

Luukkuun voi myös tilata ruokaa, ellei laitoksen omat safkat maistu. Myös lehtiä saa jaa yleensä myös röökiä. Suihkuun taitaa olla mahdollisuus päästä kerran päivässä ja ulkoiluun on varattu aikaa 1 tunti/päivä.

Niin, ja jos haluaa olla oikein kyrpä, niin poliisien on heitettävä kengät jalasta ennen asuntoon tuloa. Tosin tällänen kohtelu poliisia kohtaan tietää paljon paskaa niskaa laitoksella.

Sumu sanoi:
Tilannekohtaista. Välillä poliisi tulee ilman mitään mustavalkoista, välillä ei. Ja itseasiassa määräyksen kotietsinnästä voi esittää suullisesti. Tietyissä tapauksissa kotietsintä voidaan suorittaa määräyksettä.

Jos poliisi päättää tulla sisälle asuntoon, ainoastaan sanallisesta vastustamisesta voi olla hyötyä. Fyysinen vastustaminen on varma tie suuriin ongelmiin ja siihen, että sisään tullaan 100% varmasti.

Jos poliiseilla ei ole esittää kotietsintälupaa, voi asian varmistaa soittamalle tutkinnanjohtajalle.
Ja mä taisin jo edellä mainita nuo seikat milloin ei tarvita kotietsintälupaa

Andree sanoi:
Niin, ja jos haluaa olla oikein kyrpä, niin poliisien on heitettävä kengät jalasta ennen asuntoon tuloa. Tosin tällänen kohtelu poliisia kohtaan tietää paljon paskaa niskaa laitoksella.

Jeah, right. :david:

Tomi sanoi:

Sä oot Tomi varmaan ollu tosi monesti itse kopissa niin tiedät näistä asioista aika paljon...
Mä en itsekkään oo ollu kun kerran kiinniotettuna, mutta löytyy paljon sellasia tuttuja joille laitos on toinen koti.
Mä hölmöilin aikanaan yhen homman tosi pahasti, ja multa löyty päältä 18g lätkää, jotka ei edes ollu mun. No siitä sitten koppiin ja silti piti vielä hankkia kotietsintälupa ennenkuin pääsivät ratsaamaan sillosen majapaikan.
Vaikka laki sanoo, että jos rikoksentekijä on saatu kiinni verekseltään, voidaan kotietsintä suorittaa välittömästi ilman lupaa. Tuota lupaa odoteltiinkin sitten yli 12h...

En sitten tiedä miten erilainen tapa kytillä on toimia etelässä kun täällä Joensuussa...

Andree sanoi:
Niin, ja jos haluaa olla oikein kyrpä, niin poliisien on heitettävä kengät jalasta ennen asuntoon tuloa.

Pitäskö sun vähän miettiä uusiks tuota asennetta poliiseihin? Mä en ymmärrä mikä saa osan ihmisistä vihaamaan poliiseja jotka nyt kuitenkin on vain ihmisiä. Harvoin esim. sairaalassa ollessa kukaan alkaa vittuilemaan sairaanhoitajille niiden opastaessa lääkärin pakeille. Kukaan ei rupee isottelemaan kaupan kassalla maksettaessa että "kyllä kai mä nyt saatana nään paljo nää ostokset maksaa, mikä vittu sä luulet olevas?". Mutta jostain syystä jotkut on vahvasti kyseisellä linjalla poliiseja vastaan. Sen vois selittää sillä että joskus on tullut poliisien kaltoinkohtelemaksi, mutta ei kai nyt niin moni oo voinu tulla. Näitä Andreen tyylisiä kavereita on paljon, paneudutaan enemmän siihen mitä kytät saa tehä kuin siihen mitä ite tehään. Mun mielestä se on T-Y-H-M-Ä-Ä, ei millään pahalla. Poliisit tekee virheitä, siitä tuskin tulee kiistaa. Mutta minkä takia pitää olettaa että kaikki mitä poliisi tekee on virheitä? Minkä takia ylinopeudesta kiinni jäänyt syyttää asiasta poliiseja? Poliisit kuitenkin vain valvovat että sääntöjä noudatetaan, ne säännöt on kaikille samat.

Andree sanoi:
Tuota lupaa odoteltiinkin sitten yli 12h...

En sitten tiedä miten erilainen tapa kytillä on toimia etelässä kun täällä Joensuussa...

Ja sä olet ihan varma, että tuo 12h nimenomaan odoteltiin sitä lupaa? Voi hyvinkin olla, että esimerkiksi käytettävissä olevat resurssit olivat sellaiset, että etsintää ei voitu suorittaa välittömästi...ja toisaalta, oliko etsinnällä niin kiire että se olisi pitänyt suorittaa heti?

Tuo Joensuussa ja "etelässä" poliisin resurssit varmasti eroavat toisistaan jonkin verran, riippuen paikkakunnasta.

Sumu sanoi:
Ja sä olet ihan varma, että tuo 12h nimenomaan odoteltiin sitä lupaa? Voi hyvinkin olla, että esimerkiksi käytettävissä olevat resurssit olivat sellaiset, että etsintää ei voitu suorittaa välittömästi...ja toisaalta, oliko etsinnällä niin kiire että se olisi pitänyt suorittaa heti?

Tuo Joensuussa ja "etelässä" poliisin resurssit varmasti eroavat toisistaan jonkin verran, riippuen paikkakunnasta.

Siinä taisi kyllä olla joku toinen juttu päällekkäin menossa, niin kesti sen luvan saanti...Mutta kuten jo todettu mut saatiin verekseltään kiinni...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom