Lajin valinta

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Thänks vastauksista, näin minäkin sen ajattelin että samalta viivalta ne nuoremmatkin lähtee ja itsekkin joskus vuoden bjj:tä reenannu niin jotain pohjaakin. Tahtoa multa löytyy, sen todistan jo omissa verenmaku suussa salireeneissä.

Hokutoryuossa on kaiken ikäisiä, riippuen tietenkin paikkakunnasta ja seurasta, mutta omalla kohdallani itse olin nuorin 14v, ja vanhin 52v. Kohta 2v tulee lajia täyteen, ja tyytyväinen olen. Itse pidän lajin monipuolisuudesta, sillä tähänhän kuuluu lukot,heitot,kuristukset,potkut ja lyönnit. Ja tietenkin opetellaan väistöjä, poispääsyjä ja mikä itsestäni ehkä mukavinta, MATTOPAINIA!

Hokutoryu Ju-Jutsu nimeltään saattaa asettaa ennakkoluuloja, että se olisi joidenkin mielestä tyypillistä aasialaista ninjailua. Itse vertaisin tätä suoraan eri lajien risteytykseksi, sillä liikkeet, mitä MMA tehdään ovat juuri jujutsusta.

Tässä sparrataan ihan tarpeeksi. Osumaa tulee ja loukkaantumisiltahan ei voi välttyä, mutta suojia ollaan nyt alettu käyttämään, että voisi esim. potkiakin lujempaa, jotta potkusi olisi rento eikä hissuttelua.

Mutta kehä reeni on asia erikseen, ei sielläkään kuitenkaan täysiä vedellä turpiin pienempiä, vaan sparratessa tai vähän lujempaa "otellessa" sovitaan hieman etukäteen kuinka tosissaan otetaan, ollaanko pelkillä käsillä vai saako myös potkia. Tuossa jos jossakin opin "tappelemaan" :)
Tässäkin opetellaan tekniikoita, miten lyödään, suora, koukku tai yhdistelmiä. Meillä ainakin valmentajat ovat asiantuntijoita jotta eivät opeta huuhaata.

Jokaisessa reenissä käytän ainakin alasuojaa, mutta sparratessa hammasuojiakin.

Terveterve, ensimmäistä tänne rustailen ja mietteet ois seuraavat:

Kamppailulaji himottas alottaa, mut vähä vaatimuksiiki ois.

Monipuoline sais olla, sääret mulla ei kestä yhtää potkuja, aivan totaalisen herkät kolhuille (12vuoden fudis urasta varmaa johtuen), tottuuko sääret koviinki iskuihi ajan myötä?
Vaparissa joskus kun tuli ensimmäine potku torjuttua nii varmaa 15min meni ennen ku pysty taas seistä ontumatta.

Henkiset ja mietiskelyt ei kiinnosta. Hapkidossa oli mulle liikaa mietiskelyä ja joogailua.

Thaiboxing on mietityttäny ja sen tyylin lajit. Polvi potkut, kyynerpää lyönnit, pienet pysty painit sun muut maistuis.
Rankat treenit ja veren maku suussa treenie jälkee sopii loistavasti.

Oonko liian vaativa vai löytysköhä mulle mieleistä? Mun käsitykse mukaa näitä kamppailu lajeja on joka helveti lähtöö, nii ajattelin teiltä kokeneemmilta kysyä.

-Make

Ilmeisesti sulle ei hirveesti tuop budo-etiketti maita eli heti voi ottaa Hokutoryu Jujutsut, Karatet ja muut vastaavat pois laskuista. Kyllä tuon perusteella se Muay Thay a.k.a. Thai-nyrkkeily varmaan olis paras vaihtoehto sulle, aika monessa seurassa lajista riippumatta otetaan huomioon selkäkivut yms. että ei niitten säärien ainakaan pitäis olla esteenä. Ja kyllä, sääret ja kaikki muutkin ruumiinosat tottuu kipuun ja vahvistuu kun tarpeeks ottaa potkuja/lyöntejä vastaan. Esim. nuo "aidot" kung fu -koulukunnathan käyttää aika ison osan harjottelusta kehon sietokyvyn vahvistamiseen iskuja vastaan.

Jep, samaa mieltä. Kiitos vastauksesta, sit vähä offtopicin puolelle, että miten noiden säärien kestävyyttä voi ite harjottaa? Lampputolppia yöllä potkimalla ja muuten vaa rääkkäämällä? :)

Nooh, siitä en ite kyllä hirveen syvällisesti tiiä, mutta ei kannata ainakaan aluks ruveta vasaroimaan sääriä laudanpätkillä. :D Kai se parhaiten toimisi jos säkkitreenin yhteydessä oman sietokyvyn mukaan potkii sitä säkkiä niin eiköhän ne sääret siitä pikkuhiljaa vahvistu.

Terveterve, ensimmäistä tänne rustailen ja mietteet ois seuraavat:

Kamppailulaji himottas alottaa, mut vähä vaatimuksiiki ois.

Monipuoline sais olla, sääret mulla ei kestä yhtää potkuja, aivan totaalisen herkät kolhuille (12vuoden fudis urasta varmaa johtuen), tottuuko sääret koviinki iskuihi ajan myötä?
Vaparissa joskus kun tuli ensimmäine potku torjuttua nii varmaa 15min meni ennen ku pysty taas seistä ontumatta.

-Make

Savatessa potkujen osumakohta ei ole sääri, eikä niitä myöskään torjuta säärillä. Harjoittelussa voi käyttää säärisuojia vahinkojen varalle. Kyynärpää- ja polvitekniikoita laji ei tarjoa, mutta hiki lentää varmasti.

tottuuko sääret koviinki iskuihi ajan myötä?
miten noiden säärien kestävyyttä voi ite harjottaa? Lampputolppia yöllä potkimalla ja muuten vaa rääkkäämällä? :)
Ajan myötä rasittuessaan sääri rustoutuu, eli luun päälle kasvaa rustokerros joka suojaa itse luuta iskuilta. Tällöin iskut eivät satukaan yhtään niin paljon kuin alussa.
Ei välttämättä kannata alkaa niitä millään pesismailalla naputtelemaan sohvalla istuessa, vaikka jotkut ovat kuulemma tätäkin tehneet. :D Itse sanoisin että ihan vaan treeniä, potkuja ja torjumisia ilman arkailua niin kyllä ne siitä pikkuhiljaa. Vähän kovempiin tyynyihin tai säkkiin potkiminen tietysti edistää rustoutumista. Älä arkaile mutta älä ole typeräkään. Pidä touhu mielekkäänä mutta ei liian pehmeänä.
Itsekin olen aika arkasäärinen mutta onneksi säärisuojia käytetään käytännössä aina, kovemman luokan kisoja lukuunottamatta. :)

Thaiboxing on mietityttäny ja sen tyylin lajit. Polvi potkut, kyynerpää lyönnit, pienet pysty painit sun muut maistuis.
Rankat treenit ja veren maku suussa treenie jälkee sopii loistavasti.
Itse harrastajana suosittelen. Tietysti vähän samantyylinen vaihtoehto olisi kickboxing, jossa ei sitten käytetä kyynerpäitä, polvia, ei saa ottaa jalasta kiinni eikä ryhtyä pystypainiin. Itse kuitenkin koen että mitä enemmän vapautta sen parempi. Sääntöeroja on jonkin verran jonka takia ne pienetkin tyylierot korostuvat sitten kilpailuissa (erilainen pisteidenlasku johtaa erilaiseen tekniikkaan ja harjoitteluun). Molemmat ovat kuitenkin hyviä vaihtoehtoja, molempia harrastavana pidän kuitenkin thainyrkkeilyä ykköslajina ja potkunyrkkeilyä treenailen vain siinä sivussa. ;)

Oon jo pitkään miettinyt aloittaa jonkun vääntölajin Tampereella. Haussa olisi joku hieman paininomainen laji, jossa oppisi toimivia tekniikoita, saisi sparrata ja jossa turha näytösmeininki ja kärrynpyörät jäisivät minimiin. Lihaskuntopuolen hoitaisin mieluiten kuntosalilla. Olen miettinyt lähinnä judoa sekä bjj/lukkopainia, mutta en tiedä kumpi soveltuisi paremmin. Huvittaisi kuitenkin jonkun verran sitä pystypainiakin oppia, että jääkö se sitten bjj-puolella vähäiseksi? Periaatteessa nuo gi-touhut ei kyllä hirveästi nappaa, joten sen kannalta tuo lukkopaini voisi olla paras. En tiedä kuitenkaan onko esim. TJJK:lla hirveästi puvuttomia treenejä aloittelijoille. Koulun seurassa judon harrastaminen olisi todella edullista. Ikää kun on jo parikymmentä niin ei siinä enää mihinkään kisahommiin varmaan ole asiaa, mutta eipä se ole tavoitteenakaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Oon jo pitkään miettinyt aloittaa jonkun vääntölajin Tampereella. Haussa olisi joku hieman paininomainen laji, jossa oppisi toimivia tekniikoita, saisi sparrata ja jossa turha näytösmeininki ja kärrynpyörät jäisivät minimiin. Lihaskuntopuolen hoitaisin mieluiten kuntosalilla. Olen miettinyt lähinnä judoa sekä bjj/lukkopainia, mutta en tiedä kumpi soveltuisi paremmin. Huvittaisi kuitenkin jonkun verran sitä pystypainiakin oppia, että jääkö se sitten bjj-puolella vähäiseksi? Periaatteessa nuo gi-touhut ei kyllä hirveästi nappaa, joten sen kannalta tuo lukkopaini voisi olla paras. En tiedä kuitenkaan onko esim. TJJK:lla hirveästi puvuttomia treenejä aloittelijoille. Koulun seurassa judon harrastaminen olisi todella edullista. Ikää kun on jo parikymmentä niin ei siinä enää mihinkään kisahommiin varmaan ole asiaa, mutta eipä se ole tavoitteenakaan.

Jos rättiväännöt ei innosta niin, miksei sitten puhtaasti lukkopaini, suosittelisin itse kuitenkin sitä bjj:tä, ja miksei judoakin, sivussa treenaamaan. Syy on yksinkertainen: Painava puku päällä treenaaminen kun kehittää sitä tekniikka puolta kohtuu hyvin ja ainahan voit treenata siten että vältät niitä puvusta tarraamisia jos lukkopainia päälajina mietit... Ja jos todellakin olet VASTA parinkymmenen pintaan niin miksei sitä kisaamsitakin kannattaisi kokeilla jos vaan mielenkiintoa ja motivaatiota löytyy, tuohan on vielä todella nuori ikä näihin lajeihin. Itse en sulkisi vielä 30-ikäisenäkään sitä kisaamisen aloittamista pois jos vain paikat kestävät, miksei myös vanhempanakin :D... Ikä on vain numero eikä sitä murehtiessa kannata aikaa hukata, tatamille vaan jos mieli halajaa. Näissä "mut mähän oon jo niin vanha mietteissä ei kärsi muu kuin oma motivaatio (omakohtaista kokemusta :P ).

Joo no tuolla vanhuuskommentilla tarkoitin lähinnä judoa. Lukkopaini ehkä kiinnostaisi eniten, mutta en ainakaan TJJK:n sivuilta löytänyt lukkopainista juuri mitään mainintaa. Pitää varmaan soittaa joku päivä ja kysellä vähän harrastetaanko siellä pelkkiä pukuhommia. Sitten pitäisi vielä valita judon ja bjj:n väliltä, en nyt ainakaan aluksi viitsi molempia ja tuskin lähitulevaisuudessakaan aika riittää kuin yhteen kamppailulajiin. Kumpikohan noista olisi aloittajaystävällisempi?

Joo no tuolla vanhuuskommentilla tarkoitin lähinnä judoa. Lukkopaini ehkä kiinnostaisi eniten, mutta en ainakaan TJJK:n sivuilta löytänyt lukkopainista juuri mitään mainintaa. Pitää varmaan soittaa joku päivä ja kysellä vähän harrastetaanko siellä pelkkiä pukuhommia. Sitten pitäisi vielä valita judon ja bjj:n väliltä, en nyt ainakaan aluksi viitsi molempia ja tuskin lähitulevaisuudessakaan aika riittää kuin yhteen kamppailulajiin. Kumpikohan noista olisi aloittajaystävällisempi?

No varsinaisesti pelkkää Judoa on tullut aika nappulana harrastettua viimeeksi, mutta luulisin/uskoisin bjj:n olevan se aloittelija ystävällisempi laji noista (lue: peruskursseilla enemmän väkeä), eikä vietetä ensimmäisiä kuukausia pelkkä'än ukemi-harjoitteluun :D (lievästi kärjistettynä). Judo on heittojen ym. alasvientien kannalta näppärää osata, mutta tarkoitusta palvelee myös jos pääset ihan painisparria vetämään kokeneiden judokoiden kanssa (olo on kuin särkänniemen kieputtimissa). Eli sinun asemassasi hankkiutuisin bjj-peruskurssille ja sieltä kyselet mahdollisia lukkopaini treenejä, kyllähän niitä varmasti on (tai ainakin porukka varmasti painii myös ilman pukua, joskaan ei välttämättä ohjatuissa), sillä onhan siellä tampereella pirun kovia painijyriä :D

Onko täällä kyokushin karaten harjoittajia? Olen nyt miettinyt ton aloittamista mutta miettisin että onko mitään järkeä enää 17 vuotiaana aloittaa, olisi kiva päästä joskus kisaamaankin (eikä ottaa turpaan joka kerta). On kyllä aika rajun näköstä mitä oon juutuubista kattonu tota lajia, noi kaikki potkut päähä meinaa.

Kun sieltä sivuilta selaat niitä treeniaikoja, niin sw = submission wrestling = lukkopaini. Yleensä myös vähän joka paikassa alkeiskurssi on kokonaan lukkopainia, kun ihmisillä ei ole pukuja vielä.

Ilmotin itteni jujutsun peruskurssille. Itsepuolustusta ja oikeisiin tilanteisiin sopivaa lajia etsin ja jujutsu vaikutti sopivalta. Mielipiteitä? Ja mites, mulla on selkä reistaillu (mm. välilevynpullistuma, joka parantunut aika hyvin) niin estääkö se harrastusta? rasittuuko tässä selkä pahasti jne? Mietin vaan että kannattaako ilmottautua jos selkä ei kestä. Muuten lihaskunto aika hyvä.

Kun sieltä sivuilta selaat niitä treeniaikoja, niin sw = submission wrestling = lukkopaini. Yleensä myös vähän joka paikassa alkeiskurssi on kokonaan lukkopainia, kun ihmisillä ei ole pukuja vielä.

Aivan, kuinkahan onnistuin tuon sivuuttamaan vaikka selasin muutamaan kertaan nuo sivut läpi :D Sitten asia on selvä eli TJJK:n suuntaan lähdetään peruskurssille

smartum setelit pitäisi tuhlata johonkin peruskurssille ja näyttäs olevan tämä yks vaihtoehto. pidättekö minään? ei tuo varmaan kuntoilusta käy mutta kun salia tulee muutenkin. jatkoa voi sitten käydä myöhemmin.

SIN MOO HAPKIDO

Peruskurssilla opittavia asioita
* 10 Peruspotkua
* 10 Itsepuolustustekniikkaa
* Mattopainin alkeet
* Erilaisia lyöntitekniikoita
* Hengitystekniikkaa

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom