ka1 sanoi:
Eli väitätkö nyt, että lyöntejä olisi mahdotonta torjua tositilanteessa? Minusta se on paljon helpompaa kuin salilla, jossa vastustajakin osaa lyödä
En väitä, että on mahdotonta. Nyrkkeilyssä on ihan käyttökelpoisia blokkeja, jotka voi toimia nyrkkeilijöillä tositilanteessakin. Perinteisten itämaisten lajien suurieleiset blokkaukset ovat kuitenkin varsin epärealistisia.
Ja mä olen kyllä täysin erimieltä, että tositilanteessa olisi helpompaa tehdä tekniikoita, kuin salilla. Oikeassa tilanteessa jo ympäristö asettaa omat rajoituksensa (liukas alusta, hämäryys, vaatetus ym.). Elimistön stressireaktiot eivät myöskään helpota toimimista (putkinäkö, kohonnut pulssi, käsien tärinä ym.). Sitten ehkä kaikkein olennaisimpana vielä etäisyys ja nimenomaan sen puute. Yleensä tilanne lähtee liikkeelle sanaharkasta ja väkivallan alkaessa ollaan jo "iholla". Melkoinen fakiiri saa olla, jos meinaa ehtiä torjumaan puolen metrin päästä lähtevän iskun, kun kaikki edellämainitut seikat otetaan huomioon.
ka1 sanoi:
Tappelut eivät mene painiksi, jos kumpikaan ei sitä halua.
Voi mennä siltikin, jos tilaa on todella vähän. Tuollaisia perinteisiä nyrkkitappeluita näkee lähinnä silloin, kun osapuolet yhteistuumin päättävät lähteä pihalle ottamaan miehestä mittaa. Tällaistakin toki joskus tapahtuu, mutta mielestäni yhä vähenevissä määrin. En toisaalta tiedä voiko tuollaista tilannetta enää varsinaiseksi itsepuolustukseksi laskea.
Yleensä kun tilanne eskaloituu, ei välienselvittelyn paikkaa, tapaa ja aikaa voi enää valita. Mä en mitään prosentteja ala vetämään hihasta, mutta yleensä kun ihmiset haluavat satuttaa toisiaan, tilanne menee hyvin nopeasti pystyväännöksi. Ja jos toinen saa vaatteistasi otteen hän todennäköisesti myös pystyy, jos ei nyt heittämään, niin ainakin vetämään sinut mukanaan maahan näin halutessaan.