Lainaus eräältä foorumilta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Avv
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Weeboom sanoi:
Millä tavoin petyit?

Taekwondon aloittaessani kuvittelin löytäneeni lajin, jossa nousee että kunto, että kyky puollustamaan itseään tehokkaasti hädässä.
Sitten kun luin tuon jutun suomi24:ssa, menetin uskoani tähän taekwondoon siinä mielessä, ettei se olekkaan niin tehokas suoja katujen kauhuja vastaan.

TJJ sanoi:
Vanha sääntö: Seuralla ja opettajalla on enemmän merkitystä kuin lajin nimellä.

Minkälainen opettaja ja seura sitten on hyvä?
Onko sellainen hyvä opettaja, joka osaa kaikki lajiin liityvät jutut, ärjyy käskyt ja sakottaa punnerruksin kaikista kysymyksistä ja epäonnistumisista?

Avv sanoi:
Taekwondon aloittaessani kuvittelin löytäneeni lajin, jossa nousee että kunto, että kyky puollustamaan itseään tehokkaasti hädässä.
Sitten kun luin tuon jutun suomi24:ssa, menetin uskoani tähän taekwondoon siinä mielessä, ettei se olekkaan niin tehokas suoja katujen kauhuja vastaan.

Onko sellainen hyvä opettaja, joka osaa kaikki lajiin liityvät jutut, ärjyy käskyt ja sakottaa punnerruksin kaikista kysymyksistä ja epäonnistumisista?

Ensinäkin mitään nettistä luettua mielipide juttua ei kannata ottaa niin vakavasti että lopettaa harrastuksensa. Ja hyvä seura on sellainen jossa on mukava treenata, hyvä(asiallinen, kannustava ja pätevä) valmentaja sekä siedettäviä treenikavereita(eli semmoisia joiden kanssa tulet edes välttävästi toimeen). IMO

:offtopic:

..tulipa tuosta "puukkoa heiluttavasta vaahtosuusta" mieleen eräät treenit vuosia sitten. Elikkäs treenattiin (wado ryu) noita iisejä veitsijuttuja ja vetäjämme otti käyttöön (vesiliukoisen) tussin. Ei s**tana, ei kyllä ollut mitään mahdolisuuksia edes jotain keltaisen vyön aloittelijaa vastaan. Hetkessä oli gi:n hihat jne "viiltojen" peitossa. Itse kyllä yllätyin kuinka mahdotonta on matsata tyyppiä vastaan, kellä on "veitsi". Jotenkin tuo tussi näytti todellisuuden paremmin kuin esim. kuminen harjoitusveitsi..

Komsii-komsaa: jos joku tulee puukon kanssa uhittelemaan, niin eipä siinä hirveesti saumoja ole. Tai sitten saa kyllä olla aikas veijari. Hai! :)

subotai sanoi:

..tulipa tuosta "puukkoa heiluttavasta vaahtosuusta" mieleen eräät treenit vuosia sitten. Elikkäs treenattiin (wado ryu) noita iisejä veitsijuttuja ja vetäjämme otti käyttöön (vesiliukoisen) tussin. Ei s**tana, ei kyllä ollut mitään mahdolisuuksia edes jotain keltaisen vyön aloittelijaa vastaan. Hetkessä oli gi:n hihat jne "viiltojen" peitossa. Itse kyllä yllätyin kuinka mahdotonta on matsata tyyppiä vastaan, kellä on "veitsi". Jotenkin tuo tussi näytti todellisuuden paremmin kuin esim. kuminen harjoitusveitsi..

Komsii-komsaa: jos joku tulee puukon kanssa uhittelemaan, niin eipä siinä hirveesti saumoja ole. Tai sitten saa kyllä olla aikas veijari. Hai! :)

Tottahan se on, että jos toisella se veitsi on niin on lähes varmaa, että siitä ainakin viiltoja saa jos tilanne tarpeeksi pahaksi pääsee. Puukkoa vastaan harjoittelussa ei pääidea olekaan se, että niitä viiltoja ei tulisi vaan se, että ei tulisi viiltoa pahempaa. Normaalit ulkovaatteet (etenkin talviaikaan) antavat hyvää suojaa viiltoja vastaan ja jos niitä ihoon asti pääsee niin eivät yleensä kuitenkaan ole tappavia. JOS siis onnistuu kaverilta saamaan puukon pois niin, että kärsii ainoastaan muutaman viillon, saa olla tyytyväinen itseensä.

Sanomattakin on selvä, että jos vaan mitenkään on mahdollista, ei sitä puukkoa heiluttelevaa kaveria vastaan kannata lähteä koittamaan.

feikkiedit: niin ja jos joku nyt välttämättä haluaa kertoa kuinka esim. Escrimaa harrastava kaveri osaa tehdä veitsellä sitä ja tätä niin se on selvä homma, että osaa. ne kaverit eivät kuitenkaan heiluttele veitsiä tuolla kadulla. ainakaan toivottavasti.

training_day sanoi:
Sanomattakin on selvä, että jos vaan mitenkään on mahdollista, ei sitä puukkoa heiluttelevaa kaveria vastaan kannata lähteä koittamaan.

Juu ei kannata tosiaan jos mitenkään on mahdollista välttää. Tuota aikaisempaa kommenttiani tarkentaen meinasin vaan, että siinä vaiheessa kun se vaahtosuu heiluttelee puukkoa naaman edessä, niin on mielestäni parempi ottaa aloite omiin käsiin ja hyökätä ensin, kuin antaa puukon heiluttelijan tehdä sen.

Joo judo ehottomasti pois "hyödyttömien" listasta. Ainut haitta judoharrastajalla on mahdollinen tottumattomuus lyönnin vastaanottamiseen. Mattolajit on parempia kuin lyöntilajit noin muutenkin. Vastustajan hallinta ja hyökkäyskyvyttömäksi tekeminen maksaa paljon vähemmän kun ei potki eikä lyö. Rahassahan nämä lopulta lasketaan ja omissa vammoissa.Nimim. Tarpeeksi maksanut. Ainiiin ja tarpeeksi kovaa kun lyöt niin ei varmasti kestä käsi. Taekwondoharrastus pelasti meikäläisen hengen kertaalleen, vaikkakin mukana oli hieman tuuriakin. Mutta niinhän siinä aina on koska tilanne ratkeaa alta 10 sekunnin kun vastassa on puukko. Joko se potku osuu tai sitten ei.

Avv sanoi:

Makuasia. Se on täysin sinun päätettävissä, että onko joku opettaja mielestäsi hyvä tai huono. Yleisesti ottaen joku opettaja on hyvä jossain, toinen jossain muussa.

Omalla kieroutuneella tavalla pidän esimerkiksi juuri tuollaisesta natsiohjaajasta, sopivan mielentilan sattuessa.. :evil:

TJJ sanoi:
Makuasia. Se on täysin sinun päätettävissä, että onko joku opettaja mielestäsi hyvä tai huono. Yleisesti ottaen joku opettaja on hyvä jossain, toinen jossain muussa.

Omalla kieroutuneella tavalla pidän esimerkiksi juuri tuollaisesta natsiohjaajasta, sopivan mielentilan sattuessa.. :evil:

Hyvä on sekin, jos on useampi ohjaaja. Meillä esim. on treeneistä riippuen 2-3 ohjaajaa paikalla, kaikki ovat erittäin pätevia, mutta tyyliltään erilaisia. Se tuo mukavaa vaihtelua treeneihin, kun niitä vetää erityyliset kaverit.

Kaminari sanoi:
Ainiiin ja tarpeeksi kovaa kun lyöt niin ei varmasti kestä käsi.
Riippuu paljolti siitä mihin lyö. Jos lyönti osuu kohdalleen, niin kyllä siinä jotain muuta särkyy kuin se nyrkki.

Pecman sanoi:
Riippuu paljolti siitä mihin lyö. Jos lyönti osuu kohdalleen, niin kyllä siinä jotain muuta särkyy kuin se nyrkki.

Jep, ja paljon on kiinni myös siitä MITEN se käsi on nyrkissä ja mikä on ranteen asento.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla ittelläni oli tossa pari viikkoo sitten mahollisuus painii vapaa ottelijan kanssa kaveri oli arviolta sellanen 180/85 jässikkä ite oon 201/122 ja olin viellä umpikännissä ku kaveri oli selvinpäin. Paini oli sovittu että pysytää painissa eikä ruveta lyömään tai potkimaan. Sit se otti päälukon musta heti aluks mut pääsin irti heitin sen mahalleen maahan ja menin ottaa jonku tyylii smackdownista nähdyn nilkkalukon jalkaa ja kai se sen verra oli kivulias et kaveri luovutti. Pointtinaha täs oli se et kyl niistä voimista/koosta on oikeesti hyötyy et kovaa puntti treeniä vaa :thumbs:

Vai oli kaveri vapaaottelija.. Siis vapaaottelutreeneissä käyvä jäbä vai oikea kisaaja?
Niin tai näin, se ei paljon kaverista kerro. Se taas kertoo jotain että suostuu painimaan selvinpäin 40kg isomman kaverin kanssa joka on vielä jurissa ja lukot on opittu esim. SmackDownista. Vaarallista touhua.

Kyllä monipuolisella MMA treenillä saa aika hyvät valmiudet 1vs1 nujakkaan. Painiminen ja maahan vieminen on siksi erinomainen strategia että saa tappelukumppanista kontrolliin jolloin on helpompi viedä homma päätökseen tilanteen vaatimalla tavalla, voi vaikka vaan istua nöyryyttävästi kaverin naamalla, tai sitten kuristaa tajuttomaksi.
Jos jäädään pystyyn vaihtelemaan iskuja niin kaveri pitäisi sitten tiputtaa...

Jos haluaa pitää matsin/tappelun/ip-tilanteen pystyssä tai oppia nousemaan mahdollisimman turvallisesti ylös niin vapaaottelu on myös tällöin paras laji-valinta.
Perinteiset painit ja BJJ opettavat myös näitä taitoja.

Yhdyn väitteeseen että lähes 100% katutappelu ja ns.IP-tilanteista on vältettävissä
jos on rauhallinen,nöyrä ja hyvän tahtoinen ihminen. Puhetaidoista on myös hyötyä mutta kaikenlaista piilovittuilua tulee vältää. Ei pitäisi pyrkiä alistamaan/nöyryyttämään toista fyysisesti eikä verbaalisesti. Maailma olisi muutenkin aika parempi paikka jos kaikissa tilanteissa käyttäydyttäisiin näiden periaatteiden mukaan.

Itsehän olen usein täysi mulkku! Vittuilen riidnanhaastajille, provosoidun helposti ja kuljen hihattomassapaidassa. Mutta ihanteita tulee olla ja niiden mukaan tulisi elää.

Rauhaa ja rakkautta!

hunter killer sanoi:
En minäkään nyt baariin menisi tank toppi päällä...mutta onko se niin väärin jos kesähelteellä kulkee hihaton paita päällä?Siitä sitä vasta kuittia saa kuulla...
Tony Halmetta lainatakseni:"Suomessa hihatonta paitaa ei saa käyttää kuin juopot, naiset ja sellaiset joilla ei ole lihaksia...muuten sen käyttö tulkitaan vouhottamiseksi".
tajuan kyllä, että te haette takaa näitä "tapan kaikki"- ilme päällä kulkevia kuspäitä, mutta mikä helevetti siinä on että aina saa kuulla vittuilua jos kulkee hihaton paita päällä kesällä?Kateus?En ole itse ns. kaappi, enkä kävele ylileveästi.Kyllä kai se 30 astetta lämpöä on 30 astetta mullekkin?eli kuuma...
Oon kyllä sun kans iha samaa mieltä. Jos joku on hihaton päällä ei mua ainakaa vaivaa mitenkää, ei siinä mitään niin ihmeellistä ole. Oon itekki monesti kesällä hihaton päällä eikä mun kavereita ainakaa haittaa yhtää. Ulkomailla tyypit kävelee ilman paitaa ja hihattomis joka paikas eikä siellä välitä kukaan mitään..... :eek:

PeeP sanoi:
Oon kyllä sun kans iha samaa mieltä. Jos joku on hihaton päällä ei mua ainakaa vaivaa mitenkää, ei siinä mitään niin ihmeellistä ole. Oon itekki monesti kesällä hihaton päällä eikä mun kavereita ainakaa haittaa yhtää. Ulkomailla tyypit kävelee ilman paitaa ja hihattomis joka paikas eikä siellä välitä kukaan mitään..... :eek:

Tässä on keskusteltu siitä, että onko ihan valtavan hyvä idea mennä baariin hihaton paita päällä ja heittää vielä vähän posea kehiin. Ei siis liity mitenkään siihen, että ollaan kesäkuumalla ulkona hihattomassa.

Tuo mattoon/painiin meneminen perustuu siihen, että yleensä jos tapellaan tasoero voi olla suuri ja silloin huonompi menee lähelle ja kiinni, että ei saa enemmän turpaan.

Tai sitten kummatkaan eivät osaa lyödä (tai oikeammin lyödä ja pitää etäisyyttä), jolloin mennään kiinni ja painitaan.

Tai sitten tila on pieni, jolloin liike ja lyönti ei onnistu.

Ja kun ollaan kiinni niin omaa ja vastustajan tasapainoa on vaikeata hallita, jolloin jompi kumpi(tai molemmat) yleensä kaatuvat maahan.

supersizeme sanoi:
Hokuttoryaua jutsussa on kuitenkin aikamoista pelleilyä alemmilla vyötasoilla (ei ole muuta kokemusta) joten ehkä jos ottaa järjen käteen ja sensuroi sen maikan turhat lässytykset ja päättelee itse mihin kannattaa panostaa voi oppiakkin jotain. Eli mun käsityksen mukaan se vois olla fiksuakin treenaamista, vaikka en tiedä oliko tämä aluperäisen kirjoittajan ajatuksen pointti.

Tekis mieli sanoo :anssi: , mut kai se opettaja ja seura vaikuttaa asiaan, eikä lajin nimi.

Mielestäni mattopaini on yksi tärkeä osa-alue itsepuolustusta. Itse harrastelen päälajinani Krav Magaa ja näenkin lajin heikkoutena juuri mattotekniikoiden puutteen. (kyllähän niitäkin tosin löytyy jokunen kappale) Mattoon joutumista IP-tilanteessa tulisi välttää, mutta yleensähän tilanne tulee yllättäen ja saatat löytää itsesi maasta jos jonkinmoisesta asennosta / hallintaotteesta. Tästä on hankala päästä pystyyn jos et ole koskaan mattoa treenannut. :wall:

Itse en tappelua lähtisi mattoon viemään ainakaan baarissa. Saattaa tulla sen vastustajan kaverin monosta nopeasti takaraivoon. Eli harvemmin se tilanne on tosiaan 1 vs 1. (Vai onko sinulla tapana käydä baarissa yksinään?) Toinen pointti miksi pyrkisin välttämään mattoon menoa baarissa. Oletteko huomanneet miten paljon särkynyttä lasia baarin lattioilla yleensä on? Siellä on hyvä lähteä pyörimään, varsinkin siinä hihattomassa paidassa. :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom