Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu
Kertokaahan mielipiteenne tietäjät.
En ole ekaa kertaa dietiillä, mutta tämä aloittelijoiden topic palvelee kysymyksiäni parhaiten.

Eli nyt olisi tarkoitus vetäistä ns "Velocity Diet" joka ei aivan normaali dietti ole

Tässä dieetissähän on jujuna se että pidetään suuri päivittäinen kalorijäämä, noin 1000-1500 kaloria päivässä.! Kaikki kalorit tulee protsujuomista eli siis puhtaasta lisäravinteesta +treenipäivinä palarista.
Tämän lisäksi syödään omega3:sta ja monivitamiineja suoraan purkista. Elimistön tarvitsemaa kuitua kerätään puolestaan murskatuista pellavansiemenistä (päivittäin tietysti).

Minulle henkilökohtaisesti tuollainen keinotekoinen ravinne-temppuilu sopii hyvin TOISIN KUIN USEIMMILLE.

Plan: 5x päivässä protsujuoma jossa 2dl jauhetta ja treenipäivinä sitten 2dl palaria + joka päivä vitamiinit ja pellavansiemenet. Kaloreita ei tästä tule kuin hieman vajaa 1500 minun jauheiden kohdalla. Mutta ei se mitään, se sopii MINULLE mainiosti joskin treenien jälkeen palari on elintärkeä. =)

Nyt varmaan ihmettelette tuota kalorimäärää. Omat mitat;
Pituus 188cm
paino 90kg

Eli proteiinin määrän olen paino kiloa kohden laskenut ja se ei ole lainkaan mahdottoman ylimitoitettu. Tuo suuri kalorijäämä ei minulla ole ennenkään vaivoja aiheuttanut ja tykkään dieetata sillä tavoin.

Pellavansiemenet ovat kuitenkin uusi tuttavuus, joten siihen kaivattaisiin lisää infoa.? Ja kertokaa nyt muutenkin mielipiteenne mitä kannatteisi muuttaa ja mahdollisten "tankkauspäivien" tiheyden, (joka tosin on aina henk.koht.)?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja selvisi nyt nuo pellavansiemenetkin. Ainoa mikä hieman askarruttaa on tuo tankkaus päivä. Noh, se on joko ens tai seuraavana viikonloppuna.
Helpolta tämä vielä tuntuu ;)

Kysymyksiä ja kertausta

Jakob sanoi:
2. Tarkkaile mitä syöt. Pidä vaikka kirjaa syömisistäsi viikon verran ja tarkastele mitä olisi korjattavana. Lätki makroravinteet, joita ovat hiilihydraatit, proteiinit ja rasvat esim. Excel-taulukkoon ja laske viikon kalorit sekä ravintoainesuhteet. Itse olen painellut menemään suhteilla p30/hh40/r30 eli makroravinteiden prosentuaalinen jakautuminen päivän kokonaiskaloreista. 30% kok.kaloreista tulee proteiineista 40%hiilihydraateista ja 30% rasvoista

p30% hh40% r30%
Onko kyse kcal vai grammamääristä vai jostain muusta?

GI taulukosta

Onko GI arvoltaan suuri hiilari ns. lyhythiilari (nopeasti imeytyvä) ja GI arvoltaan pieni pitkähiilari (hitaasti imeytyvä)?

http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=480

kcal laskukaava

Keskustelussa ilmennyt kaava:
22 x omapaino + 500 = ~kokonaiskulutus
Onko kaavan "omapaino" rasvattonpaino vai puntarin näyttämä paino?

jerrypa sanoi:
p30% hh40% r30%
Onko kyse kcal vai grammamääristä vai jostain muusta?
Prosentteja kokonaisenergiasta, eli yksikkönä kcal.
jerrypa sanoi:
Onko GI arvoltaan suuri hiilari ns. lyhythiilari (nopeasti imeytyvä) ja GI arvoltaan pieni pitkähiilari (hitaasti imeytyvä)?
Juurikin.

Aloittelin tässä parisen päivää sitten tämän threadin ja uuden kuntosalinharrastuksen innoittamana merkata syömisiäni ruokapäiväkirjaan. Arvelin ottaa syömiseni ylös yhden viikon ajalta. Kun olen saanu tarkkailut päätökseen niin voisitteko antaa hieman neuvoja laihduttamiseen (pääasiassa mahan seudulta) sekä lihasten kasvattamiseen..? Mitä tulisi ottaa huomioon ruokapäiväkirjaa tehdessä? Tällä hetkellä olen kirjoittanut ruokailuajat, syödyn ruoan sekä niistä tulleen energiamäärän.

Tällä hetkellä pituus on 181cm ja painoa noin 75 kiloa. Eli päivittäinen energiantarpeeni olisi täällä ilmoitetulla keinolla laskettuna 23x75kg+500=2225 kilokaloria vuorokaudessa.

Kuntosaliohjelman ajattelin liittää yhteen ruokapäiväkirjan kanssa. Kuinkas sen päiväkirjan voi sitten liittää tänne? Vai laitanko sen jonnekkin nettiin erilliselle sivulle exel-muotoon?

Toivottavasti jaksoitte lukea tämän ja vastailette noihin kysymyksiin, ensi viikolla ilmoitan tuloksia. :)

Onko ketoosi huonoksi munuaisille?
siis kuulin juttua jonka mukaan ketoosi joka kestää yli 7pv on huonoksi/vaaraksi munuaisille, koitin searchii mutta en löytänyt vastausta.

Huh. ~130kg ja vähän päälle 190cm olis tällä misellä mittarissa, ja pitäis jonkun verran painoa pudottaa, kun on vähän hankala kohottaa kuntoa ym. kun ei paikat kestä. Tällä hetkellä käyn punttiksella 3 kertaa viikossa ja ~kerran viikossa (epävirallisessa) lukkopainissa.
Ruokavaliosta ja muusta olis kiva saada jotain vinkkejä. Tarkotus olis kuitenkin lihasta kasvattaa samalla, vaikka se taitaa olla melko hankalaa. Voimankohotus menee kuitenkin painonpudotuksen edelle, tottakai. :D

terse

Kuluneen vuoden aikana saanu painoa hilattua hieman yli 65kg:sta tämänhetkiseen 72kg. Vaikka en vielä kovin kookas olekaan, niin ajattelin silti kokeilla diettaamista. Vähän tarttunut fläsänpoikasta alaselkään ja kylkiin lihan mukana. Sitä vain ajattelin että kannattaisikohan kokeilla jo nyt tässä vaiheessa kevyttä diettiä selvittääkseni millä toimenpiteillä rasvat lähtisivät laskuun minun tapauksessani vai kannattaisiko vielä esim. jouluun saakka syödä tuhdisti ja keräillä vielä pari kiloa tavaraa varteen? Mitään suurta kiirettä kasvamiseen ei tällä hetkellä vielä ole, kun inttikin vielä edessä ja suuremman lihasmassan ylläpito saattaisi pientä päänvaivaa aiheuttaa.

Voisi vaikka tavoitteeksi laittaa, että kesäksi kiristelisi ihan oikeasti tiukempaan kuntoon, eikä vain tätä normi "kuntoon kesäksi"-sähläämistä.

Kävin mittauttamassa rasvat tällä paholaisen kehittämällä omronilla paremman puutteessa vertailuarvon saadakseni. Mokoma valehteli 8,2% rasvat, kuitenkin näkisin että oikeampi arvo voisi olla noin 13-15%(täytynee jostain etsiä mahdollisuus pihtimittaukseen). Mikäli oma veikkaukseni on lähempänä oikeaa niin voisi tuonne 10% paikkeille yrittää hilailla sitä rasvaa.

Miten minusta tuntuu, että kysyjät eivät tätä luettavaksi tarkoitettua threadia lue, vaan postaavat ainoastaan uuden kysymyksensä threadin loppuun. Saman "uuden" kysymyksen johon on vastattu jo z^(z+1) kertaa, jopa tässä samassa threadissa. :jahas:

Ihka ensimmäisen dieetin alkumetrejä mennään ja laitetaan nyt tännekkin teidän arvioitavaksi ollaanko toimivalla pohjalla vai ei.

Elikkäs Kalorilaskurin kulutuslaskurilla peruskulutus arvioitiin noin 3100 kcal, joten ajattelin noin 2500kcal päivittäiseksi määräksi dieettiä varten. Salia normaalisti 3x viikko ja välipäivinä aamuaerobinen elikkäs 30-40min kuntopyörää.

Painoa tällä hetkellä noin 92kg. Tavoittena ottaa pois ainakin alkuun noin 10kg.

Makrot olisivat suunnilleen 26/45/29.

Miltä kuullostaa?

Kuulostaa ihan hyvältä. Sitten ei muuta kuin hommiin ja muista tarkkailla painoasi ettei se tipu liian nopeasti. Tietysti ensimmäisen viikon aikana lähtee jonkun verran nestettäkin joten heti ei kannata muutoksia tehdä. Koita pitää se siinä -o,5 kg per viikko

Siis onko tuossa prodet 45 vai 29? Jos prodet 45 niin se kelpaa jos ei niin sitten toolaten mukaan

Toisaalta tuon painon putoamisen nopeuden suhteen ei kannata niin huolissaan olla jos treeni kulkee hyvin koko ajan ja olo on energinen. Itselläkin lähtee joskus helposti kilo viikossa ja missään kohtaa ei tunnu huonolta. Jos taas tökkii treenit ja olo on tosi vetämätön, niin sitten kannattaa kaloreita nostaa.

Ja samaa mieltä Toolaten kanssa noista makrosuhteista.

Mä en ole kiloissa laihtunut kuin yhden, mutta vaatekoko on tullut L-koosta M:ään. Olisihan se ihan kiva saada vaakakin liikahtamaan... Aamuaerobista on mennyt puolitoistakuukautta, salilla 3 x viikossa ja Pilatesta 2-3 krt. viikossa.

Cherize sanoi:
Mä en ole kiloissa laihtunut kuin yhden, mutta vaatekoko on tullut L-koosta M:ään. Olisihan se ihan kiva saada vaakakin liikahtamaan... Aamuaerobista on mennyt puolitoistakuukautta, salilla 3 x viikossa ja Pilatesta 2-3 krt. viikossa.

Ei sitä vaakaa kannata tuijottaa jos peilistä näkee kehityksen, hyvä vain jos paino pysyy samassa ja läski silti häviää. Eli pystyt tekemään sen mikä on lähes mahdotonta, eli kasvattaa lihasta ja polttamaan rasvaa samaan aikaan. ;)

Tanssiva Rosvo sanoi:
Siis onko tuossa prodet 45 vai 29? Jos prodet 45 niin se kelpaa jos ei niin sitten toolaten mukaan

Joo, tosiaan prodet oli 29 ja hiilarit 45 eli tarvitaan ilmeisesti pientä muutosta. Säätelin päivän ruokailuja hieman mutta laitetaan ne tähänkin niin näkee paremmin tarviiko muuttaa mitään.

Aamu:

Reissumiestä 120g
Tuoremehu 2dl
Maitorahkapurkki 250g
Kultakalkkuna 24g

1h ennen treeniä:

Maitorahkapurkki 250g
yksi banaani

Treenin jälkeen

HT-R 100g

jonka jälkeen

Tonnikala 140g
Rasvaton maito 4dl
Tumma riisi 110g

Välipala:

Maitorahkapurkki 250g
reissumies 30g
oliviiöljy 30g
kultakalkkuna 24g

Ennen nukkumista:

Maitorahkapurkki 250g
oliviiöljy 30g

Tästä tulee n. 2712 kaloria josta laskin, että sali kuluttaisi noin 250 kcal, joten päästään sinne noin 2500 tuntumaan.

Välipäivinä kuntopyörällä pois noin 300kcal.

Miltäs näyttää?

millasella syklityksellä ois järkevä alkaa laihduttaan? tarkoituksena ois tammikuussa alkaa polttaan rasvaa mutta myös saada vähän lihasmassaa kesäkuuhun mennessä. eli 6kk aikaa oisko järkevää esim 2kk dieetti , 2kk bulkki ja lopuksi 2kk dieetti? rasvat nyt villisti veikaten 16-20% ja painoa 78kg.

naruranne sanoi:
millasella syklityksellä ois järkevä alkaa laihduttaan? tarkoituksena ois tammikuussa alkaa polttaan rasvaa mutta myös saada vähän lihasmassaa kesäkuuhun mennessä. eli 6kk aikaa oisko järkevää esim 2kk dieetti , 2kk bulkki ja lopuksi 2kk dieetti? rasvat nyt villisti veikaten 16-20% ja painoa 78kg.

Mä vetäsin 4 viikon sykleissä, eli neljä viikko aina dieettiä ja bulkkia, 2 kk on ehkä vähän turhan pitkä väli jos syklittellä meinaa. Viimesen dieetin voi sitten tarvittessa vetää pidempänäkin. Tsekkaappa tuolta treenipuolelta se mun starttaama ketju "Lihaksen kasvatus ja suht kireänä pysyminen", siinä on aika paljon juttua syklittämisestä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom