Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu
tota. tosi hyvä toi jacobin laihdutus vinkki. ton avulla on multa lähteny tommonen reilu 10 kg:ta ( 108->95 ) ja salitulokset ei oo tippunu. enkä oo ihan niin tarkasti ees käyttäny tota ohjelmaa :) . ainut mikä mua harmittaa on, että on pieni väsymyksen tunne kokoajan. ( voi olla jonkun asteen vitamiinin puute ) . kiitos jacobille :rock: . koitetaan ennen armeijaan lähtö päästä alle 90 kg. tsemppiä muille kesän dietti sankareille ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hienoa juttua ja hyviä vinkkejä runsaasti tällä foorumilla :rock:

Pari motivaatiotani askarruttavaa asiaa kuitenkin mietiskelen ääneen:

Aloittelin n. 2 kk sitten peruskunnon hankkimisen. Takana yli vuoden kestänyt mystinen sairastelu ja joukkoon mahtui 2 kk:n mittainen makaaminen sairaalassa. Tänä aikana vähäinenkin kuntoni tippui suorastaan dramaattisesti. Nyttemmin terveys alkaa olemaan ihan ok ja ajatuksena päästä jälleen kuntoon ja mieluiten hyvään sellaiseen. Alkaa jo kyllästyttämään jatkuva hengästyminen ja kroppa näyttää lähinnä säkilliseltä ruuvimeisseleitä :D
(tosi puheessa vatsan seutu on ainoa ongelma...)

Ikää siis 31 ja mitat varsin mittavat eli 165 cm ja 65 kg.

Olen tässä käynyt läpi perusjuoksuohjelmaa, jonka tavoitteena on pystyä juoksemaan helposti n. 6-8 km lenkkejä. En kuitenkaan halua maratoonariksi ja juoksu jää vähemmälle siirtyessäni salitreeneihin. Ohjelma on kävelypainotteinen, joten aerobisena menee mainiosti. Ajatuksena on hankkia peruskunto ja totuttaa keuhkot, pumppu tms. kovempaan menoon sillä hapenottokyky on tällä hetkellä aivan luokaton. Lenkit teen pääsääntöisesti aamuisin ennen aamupalaa. Täytyy kyllä sanoa että jo kahden kuukauden heilumisen jälkeen mieli ja olo parempi. On se mazo tunne kun seuraavalla lenkillä meneekin kevyesti juoksuosuus loppuun :rock:
Vasta tämän noin kolmen kuukauden periodin jälkeen ajattelin siirtyä salille. Oikein vai väärin ?? Vai olisiko järkeä aloittaa samantien salitreenit??

Samaan aikaan katson aika lailla tarkemmin mitä syön ja milloin syön. Ei liene tarvetta vielä ryhtyä hankkimaan talousvaakaa? Rantakuntoon ehdin jos ehdin, se ei kuitenkaan nyt ole tarkoitus vaan haluan vakaan peruskunnon jonka pohjalta on hyvä alkaa kasvattaan hauista. Eli miten on tässä vaiheessa kehityskaarta, hyödyttääkä lisäravinteet vai jatkanko järkevällä kotiruokalinjalla?

Salilla on sitten tarkoitus edetä rauhallisesti, paikkoja särkemättä ja ehdin max. 2-3 krt viikossa käymään. Tämä kuitenkin riittäänee, ainakin mitä olen tätä foorumia seurannut jonkin aikaa. Täältä olen löytänyt hyviä ohjelmia, joista kokeilemalla sorvaan sopivan. Aktiivisesta salitreenaamisesta on mennyt jo lähes 8 vuotta, mutta perusliikkeet tms. on muistissa kiitos satunnaisten salikäyntien.

Jo pelkästä kuntoilun aloittamisesta on saanut roimasti lisämotivaatiota ja alkuvaikeuksien jälkeen meno maistuu. On tää hianoa !!

Trust sanoi:
Vasta tämän noin kolmen kuukauden periodin jälkeen ajattelin siirtyä salille. Oikein vai väärin ?? Vai olisiko järkeä aloittaa samantien salitreenit??
Laihduttaminen aiheuttaa rasvan vähenemisen lisäksi myös pienempimuotoista tai suurempaa lihasmassan hävikkiä (riippuen ruokavaliosta), ja laihdutuksen aikana salitreeni estää tätä hävikkiä ja sitä kautta auttaa rasvan vähentämisessä. Lihaksisto kuitenkin muodostaa elimistön suurimman energian kuluttajan...

Ei liene tarvetta vielä ryhtyä hankkimaan talousvaakaa?
Ei välttämättä. Alkuun riittää, kun pudottaa nopeat hiilihydraatit pois (vaaleat leivät, sokeripitoiset tuotteet...), vähentää eläinrasvojen saantia (voi korvataan kasvirasvalla, rasvaiset punaiset lihat korvataan kanalla, kalalla ja vähärasvaisella punaisella lihalla) ja lisää proteiinin saantia (eli enemmän edellä mainittuja "hyviä lihoja", raejuustoa, tonnikalaa, maitorahkaa, proteiinijuomia...)

Eli miten on tässä vaiheessa kehityskaarta, hyödyttääkä lisäravinteet vai jatkanko järkevällä kotiruokalinjalla?
Lisäravinteista on sinun tämänhetkisessä tilanteessa hyötyä pääasiassa helpottamaan kunnollisen ruokavalion muodostamista. Eli proteiinijuomasta saa helposti ja vähärasvaisesti tarvittavaa lisäproteiinia korjaamaan makroravinnejakaumaa (siis proteiini/hiilihydraatti/rasva -suhdetta). Lisäravinteet ei kuitenkaan ole missään nimessä pakollisia.

Salilla on sitten tarkoitus edetä rauhallisesti, paikkoja särkemättä ja ehdin max. 2-3 krt viikossa käymään. Tämä kuitenkin riittäänee, ainakin mitä olen tätä foorumia seurannut jonkin aikaa.
Kyllä, riittää. Kannattaa aloittaa salilla varovasti ja oikeaa suoritustekniikkaa hakien eikä heti sata lasissa, niin paikatkin kestävät paremmin.

Pistetään tämäkin samaan Threadiin... Elikkäs olen aloittanut ensimäisen "oikean" diettini, digitaalivaaka ostettu :rock: . Viime viikon tiistai alkupaino 78kg, nyt paino 75,5kg. Salilla tulee käytyä noin 4x viikossa, välipäivinä jonkin verran aerobista.. Syön nyt noin 1800kcal/pv, sunnuntaina reilusti enemmän n.3000-3500kcal.

Varsinainen kysymys olisi, että syönköhän liian vähän? olen 173cm pitkä ja painan tällähetkellä tuon edellämainitun 75.5kg. paino siis tippunut 2,5kg/ 6pv.. Energiaa tällähetkellä löytyy kuin pienestä kylästä ja olo on ylivoimainen :hyper: , mutta onko paino silti tippunut liikaa lyhyessä ajassa, vaiko suurinosa nestettä ja painon tippuminen tasottuu?

Sapuska kokonaisuus/pv sis. n.200-240g proteiini, alle 100g hiilarit ja 70-90g rasvaa+ vitamiinit+ möller omega3+ 2 tab CLA päivässä, kun joskus oli tullut sellasta hommatua. tiedä sitten onko kyseisestä tuotteesta mitään hyötyä?. Arvioitu rasva% 12-15%.

oon aika ulkona näistä dietin aiksesta ruokavaliosta,tai siis tiiän et pitää syödä alle kulutuksen,mut ku haluisin sen n.1kg per viikko veke,ainaki :) eli paljo alle kulutksen pitää syödä jos haluu ainaki kg laihtuu viikos?ja sit ku aina puhutaan et deitil lähtee kaikki lihakset,ni mitä pitäs sit syödä ettei ne lähtis?tosin oon saleillu vast 6kk ni mulla varmaa saattas ehkä kehitystäki tulla dietil?ja mitenköhän voin laskee mun kulutuksen?oon 180cm/90kg

sivarinlötkö sanoi:
Onko totta että jos lihasta ei alunalkajenkaan ole paljoa, niin huoletta voi dieetata vähän ronskimmin, kun ei ole niin paljoa menetettävää?

Toisaalta kyllä ja toisaalta ei. Eli jos syömiset on perseestä, eli proteiineja ei tule paljon mitään jne. niin varmasti palaa lihasta vaikka läskiä olisi enemmänkin. Jos taas syömiset on kunnossa ja järkevät ja salitreeni on mukana, ei keholla ole mikään tarve alkaa sitä lihasta ekana polttamaan jos rasvaa on kehossa paljon. Eli mun järkeni mukaan alussa voi dieetata vähän kovempaakin tahtia, mutta se ruokavalio on silti todella tärkeässä asemassa.

Heippa,
voisiko joku asiasta tietävä siis vielä tarkentaa ymmärsinkö oikein..'
Eli painan 49kg ja tolla yhdellä kaavalla 22x paino +500 mun peruskulutus olisi siis 1578kcal,teen aerobisen 45min 4xvko+4xsali,ongelmana on kyljet niihin kerkesi tulla (omasta mielestä)sellaset ei kivat muuta kroppaa rasvasemmat kohat,joista haluan kovasti eroon..mutta kun rasvaa ei ole missään muuaalla..niin miten niistä pääsen eroon ilman että kaikki työllä ja tuskalla hankitut pienet lihaserottuvuudet katoaa..eli paljon kaloreita pitäisi syödä..ja mitä tehdä aerobisen kanssa.muuten syön kyllä oikein eli 3 tunnin välein ja kaikkia oikeita aineita .

Onko maito kuinka pahasta dietillä? Onko 2-2,5 litraa rasvatonta liikaa, jos se juodaan aamupalan ja päivällisen välisenä aikana?

Sitten toinen kysymys. Ajattelin ottaa '2-osaisen' iltapalan. 1. iltapala joskus klo 19-20 ja 2. n. klo 23-24. Myöhemmällä iltapalalla otan rahkan + öljyä. Onko ok, jos otan 1. iltapalalla öljyn kanssa 30 g halpisheraa?

Away sanoi:
Onko maito kuinka pahasta dietillä? Onko 2-2,5 litraa rasvatonta liikaa, jos se juodaan aamupalan ja päivällisen välisenä aikana?

Sitten toinen kysymys. Ajattelin ottaa '2-osaisen' iltapalan. 1. iltapala joskus klo 19-20 ja 2. n. klo 23-24. Myöhemmällä iltapalalla otan rahkan + öljyä. Onko ok, jos otan 1. iltapalalla öljyn kanssa 30 g halpisheraa?

Maito ei ole pahasta, kunhan muistat ottaa sen huomioon kokonaiskaloreissasi. yli 100g melkein pelkkää laktoosia on jo kyllä aikamoista energian tuhlausta dieetillä..

Ja toiseen kysymykseen, onhan se ok, mutta itse pyrkisin silti syömään kiinteää ruokaa mahdollisimman paljon, tai vaikka vaihtaa tuon halpisheran maitoproteiiniin tai kaseinaattiin.

Onko rasvan palaminen dietin ensimmäisellä viikolla jotenkin huonompaa kuin vaikkapa viidennellä viikolla? Kun aina sanotaan, että ekoilla viikoilla lähtee nesteitä, plaa, plaa. :)

Ei kai sillä ensimmäisellä viikolla kehossa olevalla runsaammalla nesteen määrällä ole mitään vaikutusta rasvan palamiseen!?

Laihdutuksesta

Elikkäs meikäläisen mitat sellaiset 178/80. Sain tiputettua painoa kaalikeitto-menetelmällä ehkä joku 6-7 kg tuossa ennen kesää ja se on pysynyt - ainakin vaa'an mukaan - ennallaan. Itse olen sen sortin tyyppi että meikäläisen aineenvaihdunta ei ole mitään hirveän nopeaa, enkä edes hirveästi ole koskaan syönytkään, mutta silti olen ulkomuodoltani sanotaanko nyt tukevahko. Nyt olen taas vetänyt päivittäin 10 kilsan kävelylenkkiä jne, mutta miten saisin ne extrarasvat pois maleksimasta? Itselleni ei ole väliä vaikka kaikki lihakset lähtisivät, niihin panostan myöhemmin, mutta ulkomuodollisesti olisi ihan mukava hoikentua. Kerrottakoon vielä että lopetettuani jääkiekon 14-vuotiaana lihosin ehkä 10-15 kg. Mikä siis meikäläisen kohdalla neuvoksi? Minkätyyppistä treeniä, kuinka usein, mitä syön jne? Uskon pystyväni jossain 3-4 kk tiputtamaan sen 15 kg pois, ei siinä mitään. Laittakaa vaikka privana, jos jaksatte...

Olen koko kesän ajan juossun suht aktiivisesti 35-55min lenkkejä, n 4-6 kertaa viikossa ja käyn 4x viikossa salilla. Ongelmanani on että en yksinkertaisesti laihdu. En ole pahemmin muuttanut ruokailutottumuksiani lenkkeilyn aloituksen jälkeen mutta eikö painon pitäisi tippua kuitenkin, koska ennen lenkkeilyä painoni pysyi suht koht samassa. Syön siis normaalia äitin tekemää vähärasvaista ruokaa :) ja muutaman kerran viikossa herkuttelen jotain pientä.
Tämä ei välttämättä kuulu tänne mutta en viitsinyt uutta theardia tästä asiasta tehdä.
176/73

kasse sanoi:
Olen koko kesän ajan juossun suht aktiivisesti 35-55min lenkkejä, n 4-6 kertaa viikossa ja käyn 4x viikossa salilla. Ongelmanani on että en yksinkertaisesti laihdu. En ole pahemmin muuttanut ruokailutottumuksiani lenkkeilyn aloituksen jälkeen mutta eikö painon pitäisi tippua kuitenkin, koska ennen lenkkeilyä painoni pysyi suht koht samassa.

Ei välttämättä. Ruokahalu on ihmisellä sitä varten että se huolehtii siitä että syödään kulutuksen verran :) Todennäköisesti syöt huomaamattasi hieman enemmän, tollainen reilun puolen tunnin lenkki ei kuitenkaan ihan kauhean isoa ruokamäärää vastaa.

Ja sehän on monesti todettu, että ei se liikunta ole kuin 20-30% koko diettaamisesta ja loppu onkin sitten sitä ruokavaliota. Että se on vain vähän pakko ruveta kattelemaan mitä suuhunsa laittaa ja karsia esim. nopeat hiilarit pois. Monella lähtee paino putoamaan jo sillä, kun jättää kahvitauolta pullat veks ja iltapalasta leivät jne jne. Eli ei tässä mistään suurista asioita ole kyse, pitää vaan ymmärtää ne asiat oikealla tavalla.

Hm,tämän päivän syömisien arvoja: Eli oon syöny ~1300Kcal, eli alakanttiin, kulutus on noin 2300Kcal/vrk. :hyper:
P H R *
93 124 37 g
372 498 329 kcal
1.2 1.6 0.5 g/kg
31 42 27 %

Kalorilaskurin tuloksia, meneekö nää nyt hain päin prinkkalaa? :D Prosentithan on sentään aika lähellä 30/40/30?

Geratherm sanoi:
Hm,tämän päivän syömisien arvoja: Eli oon syöny ~1300Kcal, eli alakanttiin, kulutus on noin 2300Kcal/vrk. :hyper:
P H R *
93 124 37 g
372 498 329 kcal
1.2 1.6 0.5 g/kg
31 42 27 %

Kalorilaskurin tuloksia, meneekö nää nyt hain päin prinkkalaa? :D Prosentithan on sentään aika lähellä 30/40/30?

Iltapalaksi sitten protskua ja oliivi/rypsiöljyä naamaan. Vältä hiilareita iltapalalla

Ekaa diettiä täs suunnittelen ku tota rasvaa on kertynyt tohon kroppaan kiitetävästi. Ite en kuitenkaan jaksasi ruveta mitään kaloreja älytarkkaan alkaa laskemaan (syön koulu/kotiruokaa niin vaikeaa laskea niitä), vaan ajattelin että kaikki paskat pois ja paljon "kevyttä" aerobista. Eli siis ruokavalio suht'koht puhtaaksi, noin 4-5 krt/vk aerobista (kävelyä) ja jokin 3-jakoinen voimapainotteinen ohjelma. Tavoitteena polttaa rasvaa ja säisyttää lihakset. Miltäs kuullostais tollaanen?

Hei. Itseläkin tuppaa tuo maha "pöhöttämään" oluen koittanut vähentää. Onko parempi juoda jos pakko niin kirkkaita oluen sijaan?

Syön kyllä pirusti, ja painokin sekä ehkä lihastakin hieman jo saanut aherruksella. Aluksi tuntui että ei tuolla saa mitään aikaan, mut oma silmä kai tottuu, kuvista näkee sitten eron selkeesti.

Ei varmaan kannata tässä alussa harkita minkään moista diettiä? Harmittaa vaan tuo "pötsi" kun pullottaa tossa :)

172cm/75kg. ja se 5 kiloa saanut nyt lisää tässä 3kk. aikana. Tosin paino heittelee sen 1kg. sinne tänne. riippuen päivästä, safkoista, yms. Tosin tuntuu että mahaan osa noista kiloista kertynyt... Olen ahkerasti lukenut tätä foorumia, safka ohjeita ja muita. Eli se kysymykseni on että ei lienee syytä huolestua? Sellaisen kuvan olen saanut että ei mitään diettiä ainakaan tähän kohtaan. Jos vaikka sitten ennen kesää.

Saako tuon mahan häviämään tajuttomilla vatsalihasten harjoitus määrällä? Itse teen vatsat nyt koneella aika isoilla painoilla, ja läskin alla ainakin huomaa selkeästi kehitystä. Olisiko paikallaan ihan perinteisetkin vatsat?

Kiitos.

hohto sanoi:
Hei. Itseläkin tuppaa tuo maha "pöhöttämään" oluen koittanut vähentää. Onko parempi juoda jos pakko niin kirkkaita oluen sijaan?
Kirkkaat on parempi, mutta kannattaa muistaa, että alkoholissa on 7kcal/g energiaa eli melkein yhtä paljon kuin rasvassa. Yhdestä ravintola-annoksesta (4cl) kirkasta tulee n. 80 kcal, kun taas pullosta keskaria n. 120kcal. Eroa siis on mutta ei suuresti. Kaljan suurempi haittapuoli on juuri tuo jonkin aikaa kestävä "pöhötys", mutta se on ohimenevä ilmiö.

hohto sanoi:
Sellaisen kuvan olen saanut että ei mitään diettiä ainakaan tähän kohtaan. Jos vaikka sitten ennen kesää.
Itse olen tullut siihen tulokseen, että pötsistä vaan reilusti eroon heti kun voi, jos sellainen on! Mitä isommaksi se kasvaa, sitä kettumaisempaa siitä on päästä eroon, koska tulostaso salilla laskee (mikä on psyykkisesti hyvinkin kettumaista) ja sieltä isojen rasvakerrosten alta kuoriutuu yllättävän pieni mies loppujen lopuksi. Sitäpaitsi vähärasvaisena näytät kuitenkin lihaksikkaammalta.

Mittaa vatsanympärysmitta mittanauhalla joka aamu ja tarkkaile sen avulla kehitystä. Yksi hyvä tapa olisi esim., että bulkkaat ja dieettaat vuorotellen siten, että bulkilla annat vatsan kasvaa esim. pari senttiä ja laihdutat sen jälkeen neljä senttiä pois. Näin pääset pikkuhiljaa rasvoista eroon ja tulostaso/lihasmäärä kuitenkin kasvaa samalla.

Ehdottaisin, että jos sulla on sisäänvetämättömänä vatsan ympärysmitta suurimmasta kohdasta (noin navan korkeudelta) yli 85cm, niin ei muuta kuin laihduttamaan!

Saako tuon mahan häviämään tajuttomilla vatsalihasten harjoitus määrällä? Itse teen vatsat nyt koneella aika isoilla painoilla, ja läskin alla ainakin huomaa selkeästi kehitystä. Olisiko paikallaan ihan perinteisetkin vatsat?
Vatsa ei häviä kuin dieetillä. Tietty vatsalihastreeni on tarpeen, että vatsa ei pullota velttojen lihasten takia ja sitä kautta näyttää pienemmältä (ja vahvat vatsalihakset ovat pakolliset selän terveyden kannalta tietyissä perusliikkeissä kuten kyykky ja maastaveto). Vatsalihasliikkeet eivät kuitenkaan vähennä rasvan määrää paikallisesti vyötäröllä.

Pääasia on laihdutuskuuri, jolla koko kehon rasvan määrää vähennetään ja jossain vaiheessa saadaan louhittua sieltä rasvan joukosta ne vatsapalikatkin esiin.

Suositut

Back
Ylös Bottom