Hienoa juttua ja hyviä vinkkejä runsaasti tällä foorumilla
Pari motivaatiotani askarruttavaa asiaa kuitenkin mietiskelen ääneen:
Aloittelin n. 2 kk sitten peruskunnon hankkimisen. Takana yli vuoden kestänyt mystinen sairastelu ja joukkoon mahtui 2 kk:n mittainen makaaminen sairaalassa. Tänä aikana vähäinenkin kuntoni tippui suorastaan dramaattisesti. Nyttemmin terveys alkaa olemaan ihan ok ja ajatuksena päästä jälleen kuntoon ja mieluiten hyvään sellaiseen. Alkaa jo kyllästyttämään jatkuva hengästyminen ja kroppa näyttää lähinnä säkilliseltä ruuvimeisseleitä :D
(tosi puheessa vatsan seutu on ainoa ongelma...)
Ikää siis 31 ja mitat varsin mittavat eli 165 cm ja 65 kg.
Olen tässä käynyt läpi perusjuoksuohjelmaa, jonka tavoitteena on pystyä juoksemaan helposti n. 6-8 km lenkkejä. En kuitenkaan halua maratoonariksi ja juoksu jää vähemmälle siirtyessäni salitreeneihin. Ohjelma on kävelypainotteinen, joten aerobisena menee mainiosti. Ajatuksena on hankkia peruskunto ja totuttaa keuhkot, pumppu tms. kovempaan menoon sillä hapenottokyky on tällä hetkellä aivan luokaton. Lenkit teen pääsääntöisesti aamuisin ennen aamupalaa. Täytyy kyllä sanoa että jo kahden kuukauden heilumisen jälkeen mieli ja olo parempi. On se mazo tunne kun seuraavalla lenkillä meneekin kevyesti juoksuosuus loppuun
Vasta tämän noin kolmen kuukauden periodin jälkeen ajattelin siirtyä salille. Oikein vai väärin ?? Vai olisiko järkeä aloittaa samantien salitreenit??
Samaan aikaan katson aika lailla tarkemmin mitä syön ja milloin syön. Ei liene tarvetta vielä ryhtyä hankkimaan talousvaakaa? Rantakuntoon ehdin jos ehdin, se ei kuitenkaan nyt ole tarkoitus vaan haluan vakaan peruskunnon jonka pohjalta on hyvä alkaa kasvattaan hauista. Eli miten on tässä vaiheessa kehityskaarta, hyödyttääkä lisäravinteet vai jatkanko järkevällä kotiruokalinjalla?
Salilla on sitten tarkoitus edetä rauhallisesti, paikkoja särkemättä ja ehdin max. 2-3 krt viikossa käymään. Tämä kuitenkin riittäänee, ainakin mitä olen tätä foorumia seurannut jonkin aikaa. Täältä olen löytänyt hyviä ohjelmia, joista kokeilemalla sorvaan sopivan. Aktiivisesta salitreenaamisesta on mennyt jo lähes 8 vuotta, mutta perusliikkeet tms. on muistissa kiitos satunnaisten salikäyntien.
Jo pelkästä kuntoilun aloittamisesta on saanut roimasti lisämotivaatiota ja alkuvaikeuksien jälkeen meno maistuu. On tää hianoa !!