Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Voiko sitä dietata ja kasvattaa lihaksia samalla??? tarkoitus olisi saada rasvaa pois mutta samalla saada lisää lihasta??? ja painon pitää samassa?

Voi ja tämä on tosi vaikka kuka väittäs mitä! Paino tulee kyllä vaihtelemaan väkisinkin. Itse aloitin vähän pidemmän dietin kesän kynnyksellä ja otin painoa alas n.7kg alle kahdessa kk. Tässä ajassa en myöskään 100% varmasti kutistunut liha osastolta yhtään...itse asiassa kun katsoin mittanauhalla heinäkuun lopulla n.8kg kevyempänä niin kaikissa lihasryhmissä oli kasvua n.1-1,5cm verrattuna alkupainoon ja erottuvuus on nyt sitten ihan eri luokkaa, vyötärö taisi olla jotain 3cm kapeampi nyt, jos oikein muistan.

Treeniä muutin ruokavalion myötä niin että teen selän, rinnan ja kädet 2.krt/vk, muut kerran. kahdesti treenattavat toisen kerran vk. vähän kevyemmin ja toisen sit täysii. Lyhensin palautukset max. 90sec, paitsi ihan isoimmat romut ja kovalla intensiteetillä sarjat. Nyt pienen hiilari noston ansiosta tullut jopa 2+kg painoa lisää eikä erottuvuus ole ainakaan huonontunut :)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tavoitteena olisi saada noin 3 kiloa pois ja dieettiä on takana viikko. Kaloreita olen syönyt 1500 kcal/pv, mutta mitäään painon laskua ei ole tapahtunut. Riittääkö jos 2 krt/vk aerobinen ja 2 krt/vk sali ja välillä 1 krt/vk aerobinen ja 3/krt vk sali. Kannattaako kaloreita nostaa sen verran mitä on kuluttanut esim lenkillä (jos kulutan 300kcal niin syönkö 300 kcal enemmän sinä päivänä). Eli silloin kalorit vaihtelisivat 1500-1800 välillä, kuulostaako hyvältä. Pituutta 165 cm, tyttö olen.
En aina ehdi syömään, niin onko ihan ok jos 250 kcal tulee öljystä, 55 kcal margariinista ja 77 kcal juustosta, ettei tässä ole liikaa rasvaa yhdelle päivälle? Ja yksi juttu vielä, kuinka tärkeässä osassa veden juominen on dietatessa? Sitä on nimittäin vaikea saada alas 0,5 l enempää. Anteeksi sekava teksti :)

Jatkoa..
Ja kävin tuolla kalorilaskuri.fi laskemassa mun peruskulutuksen ja sieltä tuli tälläinen vastaus "Voit syödä tänään 1613 kcal (tällä kalorimäärällä et laihdu etkä kasva). Arvioitu PERUSKULUTUS 1562 kcal vuorokaudessa (ilman vajetta sekä liikuntaa)"

Jos noudattaisin tota, niin tarkoittaisko se, että mun pitäis syödä lepopäivinä n.-500 kcl tosta eli 1313 kcal?

Painoa kannattaa pudottaa maltillisesti, että saa sitten nimenomaan sitä rasvaa poies eikä lihaksia :) juurikin tuo sun sanomas -500kcal on ok, sillä laihdut puoli kiloa viikossa. Muista syödä dieetilläkin 5-6krt päivässä pieniä annoksia kerrallaan( Satsaa proteiiniin ja hyviin rasvoihin. Painoasi et kertonut, mutta tuolta kalorilaskuri.fi sivustolta saamasi peruskulutuksen mukaan et ole edes mikään "iso tyttö" :D ja muista että nuo laskurit ovat vain suuntaa antavia. Sitten, että punttisali on tärkeämpi dieetillä kuin aerobinen, koska salilla pyrit säästämään niitä lihaksia, mutta esim. joku juoksulenkki kuluttaa vain ja ainoastaan lihaksen glykogeenivarastoja ja tämä ei ole hyvä juttu. Eli siis tee vaikka joka viikko 3krt salia ja treenaa myös jalkoja, tosin sitähän te tytöt teette käskemättäkin :D Eli siis vapaalla tangolla tehtäviä kyykkyjä kantsii tehdä ja koskee myös muita lihasryhmiä eli raskaat perusliikkeet kunniaan. Voit tehdä pari palauttavaa kävelylenkkiä viikkoon ja venytellä niiden jälkeen koko kroppa läpi. http://www.pakkotoisto.com/vammat-ja-lihashuolto/83563-pakkotoiston-venyttelyopas-2009-a/ tuossa hyvä venytysliikkeitä. :D Ja ei saa stressata kun pudottaa painoa tai muutenkaan.

Tuossa tuli nyt vähän muutakin, mutta eipä kai tosta haittaakaan ole :D

Moro!
173cm ja 137kg eli armoton läskikasa, armeijasta C jota sieltä lähdettiin hakemaankin, mutta nyttenkun vapautin tuon 6kk elämästäni ajattelin pistää läskin kuriin ja olenkin miettinyt salikortin hankkimista, ei nuo pienet lenkit oikeen tunnu missään. 2-4 kertaa viikossa saliin kuuden kuukauden ajan onko mahdoton tavoite saada 30-40kg läskiä pois ja mieluusti jotain lihasta vaikka tilalle? Olisin todella kiitollinen jos jotkut voisi antaa vähän vinkkiä millaista dieettiä kannataisi tuon ajan harrastaa ja mitä millainen sali ohjelma, vai ihan satunnaisesti vaan jokaiseen koneeseen rautaa pumppaamaan? Niin ja kannattaako tuommosia jauhoja hankkia kun aika moni kaveri on suositellut hankkimaan jotain jostain fitnesstukusta? Kiitän jo etukäteen.

Jos muutat ruokailutottumuksiasi( jätät kaiken paskan pois), eli syöt terveellisesti 5-6krt päivässä pieniä annoksia kerrallaan noin 3 tunnin välein. Niin tolla painos tippuu 2-3kk varmaan 20kg. Siis pelkällä ruokavaliomuutoksella, koska tuota ylipainoa on kuitenkin sen verran, että syömisten pitää olla aika perseellään, joten tuollainen muutos on jo paljon. Jos et ole ennen salilla ollut, niin ei sun ehkä ihan vielä kannata aloittaa punttitouhua tolla painolla, koska esim. kyykyt jne. saattavat tuottaa hankaluuksia, joten suosittelen että teet muutaman kävelylenkin viikossa ja katot mitä suuhus pistät ja pudotat sitä painoa ensin sen 20-30kiloa ja sen jälkeen alotat punttitouhut jollain ohjelmalla täältä pakkikselta. Muista syödä siis terveellisesti. Paljon kasviksia, proteiinia ja tarpeeksi hyviä rasvoja. Vähemmän hiilaria, eli tärkkelystä( peruna, pasta jne.) ja sokeria. Alussa se tuntuu vaikealta jättää nuo sokerihötöt yms. paskat pois, mutta sinnittele oikeesti se 2kk, niin sun ei tee enää ikinä mieli mitään vastaavaa. Nimimerkillä kokemusta on. Ja tuollaiset, että alotan salin kuuden kuukauden ajaksi ei ole mitenkään pitkälle ajateltua, vaan tuostakin on hyvä tehdä elämäntapa tai muusta liikunnasta, mikä sitten ikinä innostaakin. Omakohtaisesti itse olen tykästynyt tästä punttitouhuista ja punttisaliharjoittelu on paras tapa kehonmuokkaukseen, eli saada sitä lihasmassaa ja täten näyttää paremmalta, kunhan jaksaa van sinnikkäästi painaa. Mutta tosiaan tsemppiä sulle, olen itsekin ollut joskus hyvin lihava, mutta sitten päätin muuttua ja motivaatio silloin nousi ihan perkeleesti kun paino tippui niin nopeaan tahtiin, niinkuin aina alussa. Kyllä säkin siihen pystyt !

Jos muutat ruokailutottumuksiasi( jätät kaiken paskan pois), eli syöt terveellisesti 5-6krt päivässä pieniä annoksia kerrallaan noin 3 tunnin välein. Niin tolla painos tippuu 2-3kk varmaan 20kg. Siis pelkällä ruokavaliomuutoksella, koska tuota ylipainoa on kuitenkin sen verran, että syömisten pitää olla aika perseellään, joten tuollainen muutos on jo paljon. Jos et ole ennen salilla ollut, niin ei sun ehkä ihan vielä kannata aloittaa punttitouhua tolla painolla, koska esim. kyykyt jne. saattavat tuottaa hankaluuksia, joten suosittelen että teet muutaman kävelylenkin viikossa ja katot mitä suuhus pistät ja pudotat sitä painoa ensin sen 20-30kiloa ja sen jälkeen alotat punttitouhut jollain ohjelmalla täältä pakkikselta. Muista syödä siis terveellisesti. Paljon kasviksia, proteiinia ja tarpeeksi hyviä rasvoja. Vähemmän hiilaria, eli tärkkelystä( peruna, pasta jne.) ja sokeria. Alussa se tuntuu vaikealta jättää nuo sokerihötöt yms. paskat pois, mutta sinnittele oikeesti se 2kk, niin sun ei tee enää ikinä mieli mitään vastaavaa. Nimimerkillä kokemusta on. Ja tuollaiset, että alotan salin kuuden kuukauden ajaksi ei ole mitenkään pitkälle ajateltua, vaan tuostakin on hyvä tehdä elämäntapa tai muusta liikunnasta, mikä sitten ikinä innostaakin. Omakohtaisesti itse olen tykästynyt tästä punttitouhuista ja punttisaliharjoittelu on paras tapa kehonmuokkaukseen, eli saada sitä lihasmassaa ja täten näyttää paremmalta, kunhan jaksaa van sinnikkäästi painaa. Mutta tosiaan tsemppiä sulle, olen itsekin ollut joskus hyvin lihava, mutta sitten päätin muuttua ja motivaatio silloin nousi ihan perkeleesti kun paino tippui niin nopeaan tahtiin, niinkuin aina alussa. Kyllä säkin siihen pystyt !

Kiitän vinkeistä :)
Jos nyt lähden siis salille eikö siitä olisi mitään hyötyä? Tarkoitus olisi että 6kk aikana laihtuisin hiukan ylimääräistä läskiä ja jaksaisin nostaa penkistä ainakin 40-50kg silleen suhteellisen kevyesti. (Ylä-asteella meni kyllä 60kg mutta en oleta että enää niin paljoa nousee) Eikös rautaa pumpatessa rasvakin pala eli periaatteessa pitäisi myös tehostaa dieettiä? Ja joo, eiköhän se "6kk" muokkaudu sitten ihan pidemmäksi hommaksi jos tuon kuuden kuukauden aikana alkaa tuloksia enemmänkin näkymään.

Siis toki kannattaa salille mennä jos hommat oikeesti luonnistuu myös.. koska pitäisi panostaa raskaisiin perusliikkeisiin (kyykky, maastaveto, penkkipunnerrus, pystypunnerrus, leuat, kulmasoutu jne.) toki tuo olisi hyvä aloittaa heti jotta tosiaan alussa on mahdollista saada laardia pois vyötäröltä ja samalla kasvattaa lihasta, mutta pidemmän päälle lahdutus ja lihasten kasvattaminen ei onnistu, tosin lihasten ylläpitäminen vaatii sitten punttisaliharjoittelua. Ajattelin että tuo kyykkääminen ym. luonnistuu vaan huomattavasti paremmin kun ei ole liikaa ylimääräistä ;) Jos sulla nyt siis hirveesti lihasmassaa ole kuten oletan, niin itse pudottaisin painoa ensin ja sitten aloittaisin säännöllisen punttisaliharjoittelun, mutta tämä on vain oma mielipide.

Siis toki kannattaa salille mennä jos hommat oikeesti luonnistuu myös.. koska pitäisi panostaa raskaisiin perusliikkeisiin (kyykky, maastaveto, penkkipunnerrus, pystypunnerrus, leuat, kulmasoutu jne.) toki tuo olisi hyvä aloittaa heti jotta tosiaan alussa on mahdollista saada laardia pois vyötäröltä ja samalla kasvattaa lihasta, mutta pidemmän päälle lahdutus ja lihasten kasvattaminen ei onnistu, tosin lihasten ylläpitäminen vaatii sitten punttisaliharjoittelua. Ajattelin että tuo kyykkääminen ym. luonnistuu vaan huomattavasti paremmin kun ei ole liikaa ylimääräistä ;) Jos sulla nyt siis hirveesti lihasmassaa ole kuten oletan, niin itse pudottaisin painoa ensin ja sitten aloittaisin säännöllisen punttisaliharjoittelun, mutta tämä on vain oma mielipide.

Aivan, jostainhan se on liikkeelle lähdettävä ja omassa tapauksessa tämä on tuo dieetti, ja kilojen karistua voisi salille suunnistamista sitten harkita. Kiitän jälleen.

Onko tällaisista diagnostiikkavaaoista mitään iloa, vai ovat luvut ihan :david:?
Vaikkei olisi erityisen tarkka, niin luultavasti näyttäisi muutokset mitä kropassa tapahtuu-vaiko? Hinnatkin ovat niin lähellä normivaakoja, että lienee aika sama millaisen hankkii.

esim. Beurer bg 42:
"Näyttää kehon painon sekä rasvan, nesteen ja lihasten osuuden, luumassan, kalorien kulutuksen ja ihanteellisen painon."

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Painoa kannattaa pudottaa maltillisesti, että saa sitten nimenomaan sitä rasvaa poies eikä lihaksia :) juurikin tuo sun sanomas -500kcal on ok, sillä laihdut puoli kiloa viikossa. Muista syödä dieetilläkin 5-6krt päivässä pieniä annoksia kerrallaan( Satsaa proteiiniin ja hyviin rasvoihin. Painoasi et kertonut, mutta tuolta kalorilaskuri.fi sivustolta saamasi peruskulutuksen mukaan et ole edes mikään "iso tyttö" :D ja muista että nuo laskurit ovat vain suuntaa antavia. Sitten, että punttisali on tärkeämpi dieetillä kuin aerobinen, koska salilla pyrit säästämään niitä lihaksia, mutta esim. joku juoksulenkki kuluttaa vain ja ainoastaan lihaksen glykogeenivarastoja ja tämä ei ole hyvä juttu. Eli siis tee vaikka joka viikko 3krt salia ja treenaa myös jalkoja, tosin sitähän te tytöt teette käskemättäkin :D Eli siis vapaalla tangolla tehtäviä kyykkyjä kantsii tehdä ja koskee myös muita lihasryhmiä eli raskaat perusliikkeet kunniaan. Voit tehdä pari palauttavaa kävelylenkkiä viikkoon ja venytellä niiden jälkeen koko kroppa läpi. http://www.pakkotoisto.com/vammat-ja-lihashuolto/83563-pakkotoiston-venyttelyopas-2009-a/ tuossa hyvä venytysliikkeitä. :D Ja ei saa stressata kun pudottaa painoa tai muutenkaan.

Tuossa tuli nyt vähän muutakin, mutta eipä kai tosta haittaakaan ole :D

Kiitos paljon :)
Muutama lisäkysymys olisi. Sanoit, että se -500 kcal on hyvä, mutta mistä miinustan sen? Tuosta mun peruskulutus jutusta eli sillon se olisi jotain 1200 kcal/vrk vai olisiko se 1500 kcal/vrk parempi, ettei paino lähde lihaksesta? Ja vielä, että miksi mun paino ei nyt ole tippunut yhtään vaikka sen viikon oon ollu jo dieetillä, voiko olla että jos syö ton 1200 kcal ni paino ei tipukkaan ku siin on niin vähä kaloreita?

Kiitos paljon :)
Muutama lisäkysymys olisi. Sanoit, että se -500 kcal on hyvä, mutta mistä miinustan sen? Tuosta mun peruskulutus jutusta eli sillon se olisi jotain 1200 kcal/vrk vai olisiko se 1500 kcal/vrk parempi, ettei paino lähde lihaksesta? Ja vielä, että miksi mun paino ei nyt ole tippunut yhtään vaikka sen viikon oon ollu jo dieetillä, voiko olla että jos syö ton 1200 kcal ni paino ei tipukkaan ku siin on niin vähä kaloreita?

Peruskulutuksen verran kaloreita = et laihdu etkä liho.

~-500 kaloria vähemmän kuin peruskulutus = lihas kärsii vähiten painonlaskusta.

Tuolla tahdilla pitäisi lähteä n. 0.5kg viikossa mutta varmaan hitaampaa mitä kevyempi tyyppi kyseessä.

Jos syö liian vähän kaloreita kulutukseen nähden niin kyllä se elimistö menee säästöliekille eikä siinä vaiheessa ainakaan laihdu.

Hiilarit kannattaa vetää aamulla ja treenin jälkeen, muuten panostaa protskuun ja rasvoihin :)

Tässä oon nyt n. 5 viikkoa "pudottanut" painoa. Koittanu syödä enemmän proteiinia ja vähemmän muuta. Rehuilla täytetään lautanen ja hiilari jätetään sillä vähemmälle. Paino on pudonnut n. 3 kiloa ja voimat vitusti. Jos tällä tahdilla paino putoo ja mun täytys varmasti ruveta syömään pirusti enemmän protskuja, niin niistä tulevat kalorit varmaan vie asian niin, että en saa painoa putoomaan ollenkaan. Vittu kun multa näemmä lähtee lihakset, ei läski.

Zone-sarja -42%
Tässä oon nyt n. 5 viikkoa "pudottanut" painoa. Koittanu syödä enemmän proteiinia ja vähemmän muuta. Rehuilla täytetään lautanen ja hiilari jätetään sillä vähemmälle. Paino on pudonnut n. 3 kiloa ja voimat vitusti. Jos tällä tahdilla paino putoo ja mun täytys varmasti ruveta syömään pirusti enemmän protskuja, niin niistä tulevat kalorit varmaan vie asian niin, että en saa painoa putoomaan ollenkaan. Vittu kun multa näemmä lähtee lihakset, ei läski.

Ootko laskenut kaloreitas? Saatko tarpeeks proteiinia/päivä (se 2g/kg...)? Käytkö salilla? Ei tasan varmaan lähe lihakset viidessä viikossa jos
a)sopiva vaje
b)tarpeeksi proteiinia
c)salirutiini entisellään.

Onko lenkkeilyllä mitään "parasta" aikaa että kannattaako suoraan aamupalan jälkeen, vai ennen nukkumaanmenoa vai ihan oman valinnan mukaan?

Ihan oman valinnan mukaan. Monilla on uskomus, että ns. aamuaeroobinen (lenkkeily heti aamulla syömättä mitään) polttaisi nimenomaan rasvaa tehokkaaammin kuin aeroobinen muuhun aikaan päivästä. Käsittääkseni ero on kuitenkin merkityksetön. Tosin monille aamuaeroobinen aiheuttaa virkeän olon koko päiväksi joten kannattaa toki kokeilla. Lenkkihän kuluttaa kuitenkin saman määrän kaloreita riippumatta sen ajankohdasta, joten lenkkeile silloin kun parhaalta tuntuu :)

Onko tällaisista diagnostiikkavaaoista mitään iloa, vai ovat luvut ihan :david:?
Vaikkei olisi erityisen tarkka, niin luultavasti näyttäisi muutokset mitä kropassa tapahtuu-vaiko? Hinnatkin ovat niin lähellä normivaakoja, että lienee aika sama millaisen hankkii.

esim. Beurer bg 42:
"Näyttää kehon painon sekä rasvan, nesteen ja lihasten osuuden, luumassan, kalorien kulutuksen ja ihanteellisen painon."

Minulta löytyy juuri tuo ks. vaaka. Sen voin sanoa, että näyttää aina luvut vaihtuvan jotensakkin loogisesti, mutta mitä se sitten mittaa niin en osaa sanoa. Minulle näyttää rasvaprosentiksi 28. Kävin vähän aikaa sitten inbody mittauksessa, ja se näytti rasvaprosentiksi 20, mittaaja sanoi myös heti, että silmälläkin näkee ettei rasvat voi olla 28. Varmaksi en kyllä menisi sanomaan, että näyttääkö vaaka edes muutosta oikein, kun ei oikein tiedä, että mitä se mittaa.

Terve,

Itse aloitin painonpudotuksen 16 vuotiaana ollessani hyvin lihana 114/183. Pystyin reilu 18kk pudottamaan painoa 44kiloa pois. Nykyinen painoni on 73kiloa.

Haluaisin tietää millä saisin kehoani kiinteytettyä? Auttaisiko juoksu mm? Lähinnä vatsassa ja reisissä.

moro! olen tiputellut noin kaksi viikkoa ja paino on lähtenyt melkolailla ropisemalla alas 96-->93, joten kysynkin että miten kauan/paljon kropasta lähtee nesteitä pois dietin alkuvaiheessa? Tietysti se on varmasti yksilöllistä, mutta lähinnä pelottaa että lihat lähtee kävelemään läskin sijasta, jos oon syöny liian vähän. Treenipäivinä olen syöny 3000-3200 ja lepopäivinä sen n. 500kcal vähemmän.

Kysytääs nyt täälläkin: Eli tosiaankin ekaa kertaa kunno dieetillä. Makrot olen pitänyt 30/30/30. Paino kahden viikon aikana jotakuinkin +-0kg. Nyt haen syytä tuolle, mikä on oletettavasti liian sopiva kalorimäärä. Ikä 17, paino 85kg ja pituus sellaset 184cm. Mitä arvioisitte peruskulutukseksi? Internetistä löytyvät laskurit antavat aika hurjia lukemia väliltä 1500-2500kcal. Salipäivien kulutus, 45minaa tulee tehtyä. Salibandyä aboutrallaa 90minaa / kerta. Koulumatkat pyörällä yht. 6km, joskus autolla.

Back
Ylös Bottom