Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ittee kans kiinnostaa tietää aiheesta mutta dietin alku on vasta vuoden vaihteessa ja tavoiteet ensi kesässä. Eli riittääkö pyöree puol vuotta tyyliin "hitaasti mutta varmasti"? Ja onko mahkuja saada esimerkki valiota kun pitäis saada silloin väh.5kg pois? 100->95 tai alle.

Miten saan ton peruskulutuksen laskettua? Ois kiva tietää jonkinmoinen kaava. Ja kannattaako alottaa heti saantia pudottamalla 500kcal alle kulutuksen, vai alottaa ihan hissukseen?

Miten saan ton peruskulutuksen laskettua? Ois kiva tietää jonkinmoinen kaava. Ja kannattaako alottaa heti saantia pudottamalla 500kcal alle kulutuksen, vai alottaa ihan hissukseen?
Esim. www.kalorilaskuri.fi laskee sulle suuntaa antavan peruskulutuksen. Ihmisillä on kuitenkin yksilöllisiä esim. aineenvahdunnallisia eroja joten se on vaan arvio. Kokeile vaikka vähentää tosta kalorilaskurin antamasta peruskulutuksesta se 500kcal, seuraa vaakaa ja katso mitä tapahtuu. Muista ottaa myös muu kulutus esim. salitreeni huomioon kaloreissa. Ylimääräistä kulutusta on helppo seurata sykemittarilla. Se 500kcal miinusta on ihan hyvä varmasti alkuun, ei tarvitse sen hissummin aloitella jos sulla on tavoitteena pudottaa puoli kiloa viikossa.

ei kukaan sit osaa kertoo vastausta tohon mun rasva/mässäys kysymykseeni, minkä kysyin edellisel sivul, hmmm..

Tosta mässypäivästä, kerran viikossa tuppaa olemaan yleensä liikaa. Itse lähtisin alkuun liikkeelle esim. joka toinen vkl niin ei lähde käsistä toi homma.

Ja sitten omaa kysymystä. Onko minkäänlaista vaikutusta kehon koostumukseen jos nyt alkaisin aamuisin vetämään vähän HIITtiä kuntopyörällä, mutta pitäisin syömiset suunilleen samoissa lukemissa kuin tähänkin asti. Tosin näillä nykysyömisillä paino on pysynyt tasaisesti tossa 82kg tuntumassa lähes viimeisen kuukauden ajan, joten toi lisäliikunta varmaan polttaa sitten jo rasvaa ja lihasta? Jos nyt reilun kuukauden vetäisin tota, niin lihaksistoa tuskin häviää yhtään jos vaan pitää treenin mukana samalla tapaa kuin ennenkin?

Mässypäiviä voi lähestyä kvantitatiivesen esimerkin kautta vaikkapa näin:

Oletetaan että laihduttajan peruskulutus on 2500 kcal/vuorokausi. Lisäksi tulee päivittäin liikuntaa 300 kcal/vrk. On siis varaa syödä 2800 kcal/päivä, jotta paino pysyisi vakiona.

Sitten syödään viikko näin:
Ma 2300 kcal (-500 kcal)
Ti 2300 kcal (-500 kcal)
Ke 2300 kcal (-500 kcal)
To 2300 kcal (-500 kcal)
Pe 2300 kcal (-500 kcal)
La 3500 kcal (mässypäivä +700 kcal)
Su 2300 kcal (-500 kcal)

Viikossa yht. 17300 kcal (-2300 kcal) -> laihtuu 250-300 g viikossa.

Ilman mässypäivää (la -500 kcal) viikossa yht. 16100 kcal (-3500 kcal) -> laihtuu 400-500 g viikossa.

Jos hiilarit on ~400g dietin alussa niin ei niitä tankkauksia tarvi, sit ku tiputtelee ja alkaa rauta painaa ni tankkaukset kehiin.

Tosta mässypäivästä, kerran viikossa tuppaa olemaan yleensä liikaa. Itse lähtisin alkuun liikkeelle esim. joka toinen vkl niin ei lähde käsistä toi homma.

Ja sitten omaa kysymystä. Onko minkäänlaista vaikutusta kehon koostumukseen jos nyt alkaisin aamuisin vetämään vähän HIITtiä kuntopyörällä, mutta pitäisin syömiset suunilleen samoissa lukemissa kuin tähänkin asti. Tosin näillä nykysyömisillä paino on pysynyt tasaisesti tossa 82kg tuntumassa lähes viimeisen kuukauden ajan, joten toi lisäliikunta varmaan polttaa sitten jo rasvaa ja lihasta? Jos nyt reilun kuukauden vetäisin tota, niin lihaksistoa tuskin häviää yhtään jos vaan pitää treenin mukana samalla tapaa kuin ennenkin?

No jos syöt saman määrän ja lisäät kulutusta niin laihdut. Ja lihaa tuskin lähtee haitallisia määriä jos diettaa maltillisesti ja panostaa proteiinin jne.

Ittee kans kiinnostaa tietää aiheesta mutta dietin alku on vasta vuoden vaihteessa ja tavoiteet ensi kesässä. Eli riittääkö pyöree puol vuotta tyyliin "hitaasti mutta varmasti"? Ja onko mahkuja saada esimerkki valiota kun pitäis saada silloin väh.5kg pois? 100->95 tai alle.

ootko tosissas kysymyksessä? Eli 5kg pois puolessa vuodessa? Onko mahdollista? :D
Ite dietannu nyt 4vko ja paino pudonnu noin 3,5kg. Jättäny roskaruuan pois (kerran joka toinen vko ok) + liikuntaa niin täts it.

moips! olen käynyt kohta vuoden verran salilla, eka vedin n.4kk arskan kuusikkoa ja sitten siirryin 2-jakoiseen. lihasta on tullu mutta ei tosiaan liikaa. mietin vain että voisko kesänkynnyksellä vähän kiinteyttää ja miten? ei kehtais kuitenkaan kaikkia lihoja polttaa mutta vähän kiinteyttää. pitäiskö vain lisätä hölkkää ja laskea vähä kaloreita alas mutta proteiinia pitää mukana? toivottavasti joku saa selvää xD

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
moips! olen käynyt kohta vuoden verran salilla, eka vedin n.4kk arskan kuusikkoa ja sitten siirryin 2-jakoiseen. lihasta on tullu mutta ei tosiaan liikaa. mietin vain että voisko kesänkynnyksellä vähän kiinteyttää ja miten? ei kehtais kuitenkaan kaikkia lihoja polttaa mutta vähän kiinteyttää. pitäiskö vain lisätä hölkkää ja laskea vähä kaloreita alas mutta proteiinia pitää mukana? toivottavasti joku saa selvää xD
Öö... joo. Jos lukisit vaikka tämän threadin ensimmäisen viestin?

No laske kaloreita hiilareista, mutta pyri lisäämään proteiinia, että lihasta säilyisi paremmin. Ja yritä pitää rasvan määrä samana, koska riittävä rasvan syöminen on tärkeää rasva-aineenvaihdunnan kannalta. Tehokkain tapa olisi laskea kulutuksesi ja syödä sen alle noin -500 kalorilla per päivä. Tällä lähtisi noin puoli kiloa rasvaa viikossa. Isommillakin miinuksilla voi tietenkin syödä, mutta silloin on hyvinkin mahdollista, että lihasta lähtee mukaan enemmän ja mitä pidemmälle dietti etenee, sitä enemmän lihasta lähtee. Sen takia on hyvä syödä proteiinia pitkin päivää, että välttyisi lihaksia hajoittavalta tilalta.

Aluksi paino putoaa nopeasti, mutta se on pääasiassa nestettä. Googleen avulla löytyy kalorilaskureita. Aamuaerobinen on tehokas painon pudottamiseen - silloin kehon hiilihydraattivarastot ovat tyhjät, joten keho polttaa rasvaa energiaksi. Kevyt 30-60 min kävely tai hölkkä riittää. Tämä siis ennen aamupalaa, missä pitäisi sitten olla kunnolla proteiinia.

Oon tässä ajatellu pientä kiristystä kesälle, joten miten sen pienen ylimmääräisen saa poeis?
Miinus kalorit? Painan 51kg, joten peruskulutus on jotai:1600?(siis jos en tee mitään) pitäsi vissii mennä jollai 1100kcal/ päivä :jahas: hohhoijaa..
Jotenkin ei mene ravintoasiat kaaleen, vaikka kuinka hankkisin tietoa.
Ja mainittakoon tässä vaiheessa, että maitotuotteet ovat kiellettyjä (jos ruoka-asioista aletaan jauhaa).

Oon tässä ajatellu pientä kiristystä kesälle, joten miten sen pienen ylimmääräisen saa poeis?
Miinus kalorit? Painan 51kg, joten peruskulutus on jotai:1600?(siis jos en tee mitään) pitäsi vissii mennä jollai 1100kcal/ päivä :jahas: hohhoijaa..
Jotenkin ei mene ravintoasiat kaaleen, vaikka kuinka hankkisin tietoa.
Ja mainittakoon tässä vaiheessa, että maitotuotteet ovat kiellettyjä (jos ruoka-asioista aletaan jauhaa).

Kannataa syödä se 1500 kaloria ja sitten liikunnalla lisätä kulutusta. 1100 kaloria on aika pieni määrä ja elimistö menee säästöliekille jos sellasta vetelee pitkään ja aineenvaihdunta hidastuu ja painon pudottaminen on vaikeampaa. Kannataa syödä melko paljon rasvaa ja proteiinia, mutta vähän hiilihydraatteja.

Kannataa syödä se 1500 kaloria ja sitten liikunnalla lisätä kulutusta. 1100 kaloria on aika pieni määrä ja elimistö menee säästöliekille jos sellasta vetelee pitkään ja aineenvaihdunta hidastuu ja painon pudottaminen on vaikeampaa. Kannataa syödä melko paljon rasvaa ja proteiinia, mutta vähän hiilihydraatteja.

Niin olin ajatellutkin et turhan pieni toi 1100kaloria..
joo, nyt vaan laskeskelemaan uusiksi syönnit :) thänks.

Tällänen pieni kysymys: oon nyt ollut dietillä 4 viikkoa ja olin tossa edellisillä viikoilla 2 viikkoa jalka rikki, eli en käynyt salilla. Tästä tai jostain muusta syystä johtuen penkki on huonontunut 2 toistoa sarjoissa, onko siis tämä paha heikentyminen? Dietti on tismalleen tämä:

Esimerkki dieettiruokavaliosta (n. 2000 kcal) by Jkk:

Tässä ~2000 kcalin päiväsetti ja saa mäkissäkin käydä

Aamupala klo 7
Neljän viljan puuro, 30 g
Fast Whey3 40 g

Lounas klo 11
Mäkin Grilled Chicken Caesar -salaatti

Välipala
Ananas, 140 g
Maitorahka, 250 g

Illallinen
Jauheliha, naudan, 6%, 400 g
Makaroni, 100 g

Iltapala
Fast Whey3, 40 g
Oliiviöljy, 15 g

Total Calories 1890 r62 - hh120 - p213

Löytyy ruokavalioesimerkkejä osiosta. Proteiineja tulee tarpeeksi ainakin, eli heikentyminen ei voi johtua sen puutteesta. Mittani ovat 175cm/80kg. Vastauksia kaivataan :)

Tällänen pieni kysymys: oon nyt ollut dietillä 4 viikkoa ja olin tossa edellisillä viikoilla 2 viikkoa jalka rikki, eli en käynyt salilla. Tästä tai jostain muusta syystä johtuen penkki on huonontunut 2 toistoa sarjoissa, onko siis tämä paha heikentyminen? Dietti on tismalleen tämä:

Esimerkki dieettiruokavaliosta (n. 2000 kcal) by Jkk:

Tässä ~2000 kcalin päiväsetti ja saa mäkissäkin käydä

Aamupala klo 7
Neljän viljan puuro, 30 g
Fast Whey3 40 g

Lounas klo 11
Mäkin Grilled Chicken Caesar -salaatti

Välipala
Ananas, 140 g
Maitorahka, 250 g

Illallinen
Jauheliha, naudan, 6%, 400 g
Makaroni, 100 g

Iltapala
Fast Whey3, 40 g
Oliiviöljy, 15 g

Total Calories 1890 r62 - hh120 - p213

Löytyy ruokavalioesimerkkejä osiosta. Proteiineja tulee tarpeeksi ainakin, eli heikentyminen ei voi johtua sen puutteesta. Mittani ovat 175cm/80kg. Vastauksia kaivataan :)

Aika vähän kaloreita tuon kokoiselle. Varsinkin jos on vähänkin liikuntaa mukana. Punttipäivinä voisit vetää vaikka väh. 2200-2300 ja muina päivinä sitten 1800-2000 jos ei ole mitään erityistä liikuntaa. Siitä sitten laske tai nosta, riippuen painon muutoksesta jne. Noin puoli kiloa viikossa on hyvä tahti jos lihasta/voimaa haluaa säästää mahdollisimman paljon.

JA HUOM! Penkki on erittäin herkkä painonmuutoksille. Kun paino laskee penkki laske ja samoin toisinpäin. Eli siihen kannattaa varautua. Tuo nyt ei tietenkään aivan absoluuttista ole, mutta herkemmin se penkki laskee suhteessa muihin liikkeisiin.

Ikää on 16 vuotta, pituus:185cm aamupaino:97kg

ois tarkotus tuon arskan ohjelman jälkeen diettailla n10-15kiloo poijes, niin semmosta vaan että onko siitä jtn pitempää haittavaikutusta kehityksen kannalta kun näin alussa olen?

en mielestäni kovin pullakassa kunnossa ole, mutta mahassa ja tisseissä on semmoista rasvaa mitä ei tarvitsisi olla.

edit: ja tämän jälkeen sitten maltillisella bulkilla lihasta hankkimaan. selvennykseksi siis olen harrastanut noin 1kk, ja tarkotus parin kuukauden päästä aloittaa dietti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom