Lahjatonko?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pande
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
37
Moro vaan!

Oon 17 -vuotias poika ja käyny kuntosalilla kohta 2,5 vuotta. Voimaa on tullut näiden vuosien aikana jonkin verran mutta lihaskasvu on ollut todella heikkoa. Oon kokeillu ainakin kuutta erilaista ohjelmaa nelijakosesta kaksjakoseen, vaihdellen lepopäiviä treenien välillä yhdestä kolmeen, mutta aina sama juttu: joko kehitystä ei tule yhtään tai sitten sitä tulee korkeintaan 2-3 viikkoa, ja sen jälkeen se pysähtyy kuin seinään. Välillä on kyllä tullu taukoakin treeneistä ainakin viikko, koska on alkanu motivaatio loppumaan. Ruumiinrakenteesta sen verran että oon ollu aina vähän pyöreä (nuorempana laihdutin 15 kiloa) minulla on kuitenkin melko pitkät ”narukädet”, kapeat hartiat ja rasva tuppaa kertymään varsinkin lantion alueelle ja reisiin.

Joitain tuloksia:
Oma paino: 87 kg
Penkki: 85 kg
Kyykky: 120 kg
Mave: 140 kg

Oon syöny suunnilleen aina näin, proteiinin saantia välillä vaihdellen:

8.00 Aamupala:
Kaurapuuroa reilu lautasellinen
Raejuustoa 125-250 g tai 3-4 kananmunaa
3-5 palaa ruisleipää
Lasillinen maitoa tai vettä
Vitamiinit ja hivenaineet + kalaöljy

11.00 Lounas (esim.):
Kanaa ja riisiä reilusti
Raejuustoa tai maitorahkaa 125-250 g
Salaattia, tomaattia, kurkkua
Ainakin 4 palaa ruisleipää
Joskus hedelmä

13.30-14.00 Välipala vaihtelee hieman:
Joko se on sama kuin lounas tai sitten: purkki jugurttia, ainakin 5 palaa leipää, 250 g maitorahkaa ja hedelmä

Ennen treeniä välillä jotain pientä esim. banaani

16.00-17.00 Treeni

17.00-18.00 Treenin jälkeen palautusjuoma

19.00-20.00: Sama kuin lounas mutta vielä reilummin ruokaa

22.00-23.00: Proteiinidrinkki ja nukkumaan

Kreatiinia ja glutamiinia oon käyttäny ainakin 1,5 vuoden ajan, mutta välillä on ollu pientä taukoa kreatiinin käytöstä.
Oon kokeillu myös bulkkausta, jossa söin kolmen tunnin välein niin paljon kun jaksoi ja proteiinin saanti oli todella korkea, mutta siitä tuli vain huomattava määrä rasvaa, tulosten kuitenkin pysyessä paikallaan.

Unta tulee yleensä aina se 8-9 h tuntia yössä. Joskus otan myös päiväunet.

Oon nyt treenannu ns. hardgainer -ohjelmalla kuukauden päivät mutta kehitystä ei ole tapahtunut yhtään ja tautikin iski silmille; oon ollu kohta viikon kipeenä.

Ohjelma näyttää seuraavalta:

MA:
Jalkakyykky 2x6
Kulmasoutu tangolla 2x10
Vatsat (suorat)

TI: Lepo

KE:
Penkkipunnerrus tangolla 2x6
Pystypunnerrus tangolla 2x6
Hauis tangolla 2x10

TO: Lepo tai aerobinen

PE:
Maastaveto TAI Rinnalleveto vuoroviikoin 2x6 tai 4x3-5
Ylätalja 1x10
Vatsat (vinot)

LA ja SU: Lepo tai aerobinen

Voiko geenit olla taustalla näin surkeaan kehittymiseen vai missä oikein menee pieleen?
Toivottavasti joku jaksoi edes lukea loppuun.

:offtopic: Onko muuten lihaskipu treenin jälkeen edellytys siitä, että treeni on mennyt perille ja tulosta pitäs tulla? :offtopic:

Sitä vaan, että mullakin on alkanu tuo kehitys hidastumaan aika hitaaksi ja silti saan yleensä paikat kipeeksi. Alottelen ens viikolla HST:n nii katotaan mitä tapahtuu.

PS. syön kyllä oikein ja tarpeeksi ja treenaan 2 on 1 off

Tuo sun ohjelma näyttää vähän oudolta mun silmään. Liikkeitä aika vähän, eikä oikein massaliikkeitä varsinaisesti. Jos ei ohjelma toimi, niin ei muuta kuin vaihtoon.
Ite vedän seuraavalla:
1. kädet: hauiskääntö kp, z-tangolla, taljassa, ojentajapunn. taljassa, punnerrus pään takaa, taljassa yhdellä kädellä
2. selkä + pohkeet: (mave) ylätalja kapealla ja leveällä, alatalja, pohkeet smith/istuen vatsat
3. rinta+olat: penkki, ristitalja, vinopenkki, peckdeck, viparit taljassa, pystypunn., viparit käsipainoilla
4. jalat: kyykky, reidenojennus ja -koukistus, pohkeet smit/istuen

Tuo on toiminut itellä hyvin mutta paha mennä neuvomaan toisen kroppaa noin vaan.

Oon kokeillu muutamaa nelijakoista ohjelmaa mut ei toiminu, tulokset meni jopa
taaksepäin joissain liikkeissä.

Toinen oli jaoltaan ja liikkeiltään lähes samanlainen kun mxm:n käyttämä, sarjat 2-3 per liike ja toistot 6-15.

Toinen oli:
1. päivä: JALAT
Kyykky 3x6
Jalkaprässi 2x10
Jalkojen koukistus 3x10-20
Jalkojen ojennus 3x10-20

Pohkeet smithissä tai prässissä 4x15

2. päivä: RINTA, HAUIS
Penkkipunnerrus tangolla 2x6
Vinopenkki kp 2x8
Ristikkäistalja 1x10

Hauiskääntö z-tangolla seisten 2x8
Hauiskääntö kp 2x10

3. päivä: LEPO

4. päivä: OLKAPÄÄT, OJENTAJAT
Pystypunnerrus tangolla 2x6
Viparit sivuille 2x10
Viparit taakse 3x10

Kapea penkki 2x6
Ranskalainen punnerrus 2x8
Ojentajapunnerrus taljassa 1x12

5. päivä SELKÄ, VATSA
Maastaveto 3x5
Kulmasoutu tangolla 3x8
Ylä- tai alatalja 2x10

Voimapyörä 2 x niin monta kun menee
Vatsarutistus 2x20
Jalkojennosto 2x20

6. ja 7. päivä: LEPO

Mulla on aivan sama homma, olen treenannut palttiarallaa 2.5 vuotta ja kehitys on omasta mielestä ollut huono/hidas. Mutta vissiinkin joillain ei vain ole sopivat geenit bodaukseet, MUTTA niinkuin Massaa ja Voimaa- kirjassa sanottin, niin geenit näyttävät vain alotuskohdan ja vaikuttavat kehitysnopeuteen. Huonoillakin geeneillä ja hyvällä treenillä keskimäärin hidas lihaskasvu on nopeaa. Eli koita nyt perkele jaksaa treenata, kyllä se hyvä ohjelma löytyy sulle joskus. Muuten muista sellanen juttu, että voi kestää useitakin viikkoja ennenkun treeniohjelma alkaa toimia. :thumbs:

Edit: Ps: sulla on paremmat tulokset kun mulla... pp 40kg-> 80-85kg, jk 60kg-> 110kg, mv 70-> 125kg

Näin nopeasti katsoen ruokavaliosi ja lepo on ihan hyvällä malilla, ohjelmakin on ihan hyvä mutta enempi tuollainen voimanosto tyyppisempi. Epäilenkin että kehittymättömyytesi johtuu juuri treenistä.

Voi olla että tälläinen hard-gainer typpinen treeni ei sovi sinun "lahjoillesi", vaan tarvitset jotain muuta. Vaihtelu on se avain asia minkä tässä on oppinut JTO:n avustuksella, jos sopivin väliajoin vaihtelee hommia(määrää, tehoa) niin ei voi olla kehittymättä :) . Tässä siis haen sitä että sinunkin kannattaisi kääntää koko treeni-homma aivan ylös alaisin ainakin vähäksi aikaa. Siirry 2 sarjasta 4 sarjaan, lyhennä palautuksia, nosta toisto määrää sarjaa kohden....jne. eli enempi nyt tälläistä määrää treeniä. Tästä on taas sitten mukavaa vaihtaa takaisin enempi teho-pitoisiin ohjelmiin aavaassa tulevaisuudessa...Uskoisin että tämmöisellä vaihtelulla saat pitkään kaivattua kehitystä taas tapahtumaan..

Millainen panden rasvaprosentti on? Noin-arvio riittää. Entä pituus?
Eivät nuo tulokset ainakaan mitään käsittämättömän huonoja ole, jos noihin pääsee, pitäisi kaiken järjen mukaan olla mahdollisuus huomattavasti kovempiinkin tuloksiin. Jokainen kehittyy hiukan eri tahtia, joten sinulla voi nuori ikäkin olla esteenä parhaille tuloksille.
Ruokavalio näytti todella hyvältä, siis jos todellakin syöt noin suurimman osan ajasta, etkä vain silloin tällöin. Jos syöt noin aina, on jopa varaa höllätä silloin tällöin.
Treeniohjelmasta sen verran, että mielestäni 3 kertaa viikossa tehtävä koko vartalon ohjelma on paras hard-gainereille. Esim:

1. Penkki 5*5 Mave 4*3 Kyykky 3*8 ja yksi omavalintainen apuliike 3*10-15

2.Kyykky 5*5 Penkki 4*3 Mave 3*8 ja jälleen yksi omavalintainen 3*10-15

3.Mave 5*5 Kyykky 4*3 Penkki 3*8 ja 3*10-15 oma liike

Hyviä apuliikkeitä ovat pystypunnerrukset, soudut, hauiskäännöt, vipunostot, reiden koukistukset ja ojennukset, rinnallevedot ja vatsaliikkeet.

Kaikki täydellisellä tekniikalla ja joka sarjaan 2 toistoa varastoon. 3 viikon välein kevyt viikko jolloin ei punttia ollenkaan, mutta paljon pelejä sun muuta liikuntaa, ruokavalion pysyessä samana.
Venyttely kannattaa muistaa myös tällaisella ohjelmalla, ettei mene tukkoon.

Terve Pande

Itselläni on myös ollut kausia, jolloin ei kehitystä tapahdu, niin kuin kaikilla muillakin on. Ruokavaliosi näyttää silmääni ihan OK, siitä tuskin kehittymättömyytesi on kiinni. Mutta tässä muutamia vinkkejä.

Ensinnäkin, ethän ole liian kärsimätön ohjelman vaihdon kanssa? Kannattaa tahkota hetki samalla ohjelmalla. Itse olen myös kokeillut kaikenlaisia ohjelmia laidasta laitaan ja sitten yhdistänyt niistä parhaat puolet. Parhaiten on minulla toiminut 3-jakoinen viikossa läpikäytynä (kiitos vaan sam225): 1: Olkapää, hauis, ojentaja. 2: Etu -ja takareidet, pohkeet. 3: Rinta, selkä. Periaatteena on; ensin pääliike 3 sarjaa totaaliseen failureen saakka (voi käyttää myös erikoistekniikoita, R/P on huippuhyvä) ja sitten apuliike, jossa 2-3 suoraa sarjaa loppuun (selälle 3 liikettä). Tämän jaon etuja on se, että jokaiseen liikkeeseen ja lihasryhmään saa täydet tehot, vaikka kroppa jaettu vain kolmeen. Palautumisaikaa tulee paljon, mutta silti pidän siitä, että tulee myös aina epäsuora treeni kierrossa myös osalle lihasryhmistä. Muistathan aina jokaiseen liikkeeseen erittäin huolelliset lämmittelyt ja sisäänajot. Tee vain niitä liikkeitä, joissa olet parhaimmillasi, valitse esim 2-3 eri liikettä per lihasryhmä ja kierrätä niitä ja toistomääriä treeneissäsi parhaaksi katsomallasi tavalla. Itse teen myös lihasryhmiä treenin sisällä vuorotellen, eli (esim. selkä/rintatreenissä) leuanveto - penkki - kulmasoutu - vinopenkki käsipainoin - rack chins --> kotiin.

Uskon, että pääongelmasi on kenties turhautuneisuus ja itsesi motivointi. Voitko rehellisesti sanoa, että treeniesi jälkeen voit ikään kuin synninpäästön tehneenä rojahtaa tyytyväisenä sohvalle? Oletko puristanut kaikki itsestäsi irti, nopeasti ja tehokkaasti? Jos voit näin itsellesi todeta, niin sitten en tiedä, mistä ongelmasi johtuu. Omasta kokemuksestani voin vain sanoa, että jos treeni ei luista ja tuota tulosta, on into salilla alle 100 %, mikä tarkoittaa kohdallani väistämättä itsensä huijausta kaikessa mitä teenkin: "Ihan ok treeni, ku ajattelee miten paskasti on muutenkin salilla menny..." EI!! Joka vitun liikkeessä kaikki irti, BLOOD AND GUTS!! Aina kun saat tavoitesarjasi tehtyä, lisäät muutaman kilon painoa seuraavaksi kerraksi, luonnollisesti tekniikasta silti tinkimättä.

Ruokailusta sen verran, että muistathan silti, että koska et ole enää ihan aloittelija, sinulla on periaatteessa kaksi vaihtoehtoa: joko kasvat tai kiristyt. Itse olen havainnut salitreenarin ruokailuissa hyviksi prinsiipeiksi nämä:
- 6 ateriaa päivässä
- Samalla aterialla voit syödä paljon proteiinia ja hiilihydraattia tai proteiinia ja rasvaa, mutta EI hiilaria ja rasvaa!
- Massakaudellakin päivän kaksi viimeistä ateriaa aina vain reilusti proteiinia ja rasvaa sisältäviä (ei hiilaria!)

Niin, ja monilla kaurapuurotreenareilla valitettava fakta on se, että lihaksia tulee vain voimia kasvattamalla. Eli, luota raskaisiin perusliikkeisiin. Eli, jos treenissä lihasryhmälle tehtävät liikkeet on mukavia ja leppoisia tehdä ja niillä saa mukavan pikku tuntuman, ovat liikkeet TURHIA! Raskas liike on aina oltava mukana, eristelyt sitten jälkeen tai vastaavasti etukäteisväsytykset, jos niistä tykkää (pointtini on se, että liike kuin liike, on se tehtävä täysillä).

Ja muista kuunnella kaikessa treenissäsi ja ruokailussasi sekä palautumisessa kehoasi. Kun opit tulkitsemaan sitä, saat itsestäsi vieläkin enemmän irti.

Ei muuta kuin parahinta kasvamista :rock:
Muista piiskata itsestäs KAIKKI irti!!

edit: kirjotin niin kauan niin oli tullutkin jo hyviä vinkkejä, (tein myös pari lisäystä).

HYviä vinkkejä tullut muilta, mutta tässä on pakko näin yleisesti kommentoida tätä vaihtelu asiaa...

Ihmiset turhan usein luulee että riittävää vaihtelua on liikkeiden marginaalinen vaihtelu ja esim. ohjelman vaihto 3-jakoisesta-->4-jakoiseen. On totta että tämäkin on vaihtelua ja toimii joissain määrin, mutta tarkemmin ajateltuna se on hyvin olematonta kuitenkin.

Vaihtelun pitäisi mielestäni olla todella shokeeravaa keholle kuten: intesiteetin vaihtelu, palautusten vaihtelu, harjoitus frekvenssin vaihtelu jne.

Tämmöisillä radikaaleilla asioilla/vaihtelulla kehitys on taattua pitkään, ellei sitten nyt juuri ole missään "natu" maksimissa eli ainoa keino olisi dropitella saadakseen jälleen kehitystä, mutta luulen että tilanne on harvoin siinä pisteessä.(pahoittelen että taas tuli vedettyä tämän natu/roina juttu mukaan)

Treeni iloa :kippis1:

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Ponterosa, tuo vaihteluhomma on ihan totta, mutta jos kaveri on treenannut vasta 2,5 vuotta ja koittanut ohjelmiakin jo kaikenlaisia, ei tässä voi olla kyse mistään liian rutinoituneesta treenauksesta. Nyt on löydettävä ne itselle sopivat tavat yhdistelemällä eri osa-alueilta itselle sopivia tapoja!

Sitä paitsi, miksei sitä vaihtelua voi sisällyttää samaan treeniin? Ei sitä tartte aina vetää koko treeniä esim 3*8 kolmen min palautuksilla (eikä myöskään joka treenissä täysin eri liikeet), vaan esim tässä viime oma olka/kädet-treeni:
Pystypunnerrus 8+3, 7+2 (pitkät palautukset)
Hauis tanko 10+3, 8+3, 7 (pitkät palautukset)
Dippi 10+3, 8+2 (pitkät palautukset)
Hauiskääntö talja 10, 7 (lyhyet palautukset)
Ojentajatalja 10, 8 (lyhyet palautukset)
Vipunosto kp 10

Seuraavassa treenissä voin tehdä eri liikkeitä ja sitten taas sitä seuraavalla viikolla edellä mainitun kaltainen treeni jne...eli pääpiirteittäin joka toinen treeni on samankaltainen, tosin toistomäärät vaihtelevat.

edittiä...

Pande, koittaisit reenata siellä salilla niin saattaisit ehkä kehittyä. Tiukka 2x6 penkkiä ja haukkaa ja sitten kotia! Miksi en oo tuota aikasemmin keksiny?!? jos oon oikein motivoitunu, niin paukautan kymmenen vatsalihasta perään vielä. Tulokset on taattuja!
Revit sitä romua vaan niin, että perseestä tulee verta niin kehityt. Tai sitten sulla on kuukautiset, en tiiä.

Yleinen mielipide on, että jokaiselle ihmiselle on olemassa vähintään yksi ravinto-, treeni- ja lepo- ohjelma, jonka avulla hän kasvaa hulkiksi. Vaikka sitten yksi ainoa yhdistelmä, jonka etsimiseen voi mennä vuosikymmen. Mutta jos joku ei vain kasva, niin aina sanotaan, että vika on hänessä; joko ruoassa, tai treenissä, tai levossa. "Teet jotain väärin. Jos tekisit kaiken oikein, kasvaisit aivan varmasti. Ai että neuvo sinua? Mistä mä tiedän, mikä sulle toimii, mutta teet jotain väärin nyt, kun ei toimi." Tuo asenne tietysti on näpäytys ranteille penkkipelleille, joiden kehossa on vain rinta- ja hauislihaksia, mutta jos joku tosiaan on umpikujassa treeniensä kanssa, niin tuo asenne on lähinnä dissausta.

Ratkaisu saattaa löytyä silloin esimerkiksi tuon pyhän kolmiyhteyden ulkopuolelta. Vaikka lepoa olisi 10 tuntia / päivä, niin jos stressaa töissä/ koulussa 8 tuntia päivässä, ni ei siinä kroppa ole ideaalitilassa kehittymiseen ja tuo stressi jatkuu nukkuessakin. Tai jos oma kropan testotuotanto on aivan pohjalukemissa jostain syystä, niin sekin voi vaikuttaa.

Ja Tomin ja Miken ei tarvii kommentoida mun 5 min sarja-tauoista, tiedän että se on perseestä, nyt ei puhuta musta. :rolleyes:

Fat Abbott sanoi:
Pande, koittaisit reenata siellä salilla niin saattaisit ehkä kehittyä. Tiukka 2x6 penkkiä ja haukkaa ja sitten kotia! Miksi en oo tuota aikasemmin keksiny?!? jos oon oikein motivoitunu, niin paukautan kymmenen vatsalihasta perään vielä. Tulokset on taattuja!
Revit sitä romua vaan niin, että perseestä tulee verta niin kehityt. Tai sitten sulla on kuukautiset, en tiiä.

Mikäs helvetin posti tämä nyt oli. Kaveri kysyi asiallisesti neuvoa, joten annetaan hälle niitä. Sä voit haaveilla niistä kuukautisistas jossain muualla, vaikka samalla kun teet sitä penkkiä ja haukkaa.

Andy, 2.5 vuotta on kyllä mielestäni jo riittävä aika siihen että voisi alkaa radikalisoittamaan treeniä. Monilla se alkupyrähdys on jo mennyt ohi, ja tasanne on valmis alkamaan tuohon aikaan. Mielestäni treeniä voidaan sanoa rutinoituneeksikin panden osalla, jos hän on jatkuvasti treenannut lähes saman tapaisella konseptilla, tällä tarkoitan ohjelmien samankaltaisuutta, joita pandella on tainnut olla.(esim. aina suunnilleen n.2 tiukkaa sarjaa, ojelmassa kuin ohjelmassakin...jne.)

Toki vaihtelua voi sisällyttää samaan treeniin, mutta useimmissa tapauksissa se voi kuitenkin jäädä oletettua pienemmäksi...Itse siis kannatan enemmän kausi- luontoista treenaamista...

Esimerkkisi vaihtelusta noudattaa aika samaa linjaa, jonka sanoin olevan vaihtelua mutta ei välttämättä kaikkein shokeeravinta(liikeiden vaihtelu jne..)
Ihmisiä on niin monenlaisia että joillekkin sopii juuri esim. vain liikkeiden vaihtelu, jolla voidaan mennä pitkälle eteenpäin. Mutta joillain se voi olla taas paljon tiukemmassa, kuten ehkä panden tapauksessa?, jolloin pitää käyttää voimakkaampia keinoja kehon horjuttamiseksi...

lol, tulipa höristyä... :lol2:

Joo, on kyllä perseestä tollaset postit.

Jos joku mielestäni kysyy asiallisesti neuvoa "hädän" hetkellä, niin silloin on ihan turha tulla vittuilemaan...

Joo ihan totta. Siksi aiemmassa postauksessa mainitsinkin itselle parhaiden käytäntöjen löytämisestä. Tämä tuntuu olevan se minulle sopiva. Kannattaa silti etsiä ne liikkeet, joista saa parhaiten irti ja tuntuvat parhaiten ja sitten kierrättää niitä ja eri toisto -ja palautusalueilla. Ei ole järkeä tehdä väkisin esim ranskalaista punnerrusta vaikkapa joka kolmannessa treenissä, jos se ottaa vain kipeää kyynärpäihin, ja tehdä vain siksi että joku iso korsto on sanonut liikkeen olevan huippuojentajaliike.

Meni paskanjauhannaks. Mutta kiteytettynä: Pande vaihtele itsellesi mieleisiä liikkeitä.

Ihmiset ovat lahjakkaita eri lajeissa, johtuen hyvin pitkälti vanhempien geeneistä joten jotain suuntaa saa ihan vanhempia tarkastelemalla :).
On myös eritavalla liikunnallisesti lahjakkaita henkilöitä, toiset omaavat lihaksissa runsaasti myoglobiinia sisältäviä punaisia lihassyitä (joista lihas koostuu) jotka toimivat pitkään soluhengityksen varassa, toiset taas valkosia jotka eivät ole yhtä kestäviä, mutta supistuvat voimakkaasti. Jos ei ole lahjoja ei ole syytä masentua sillä oikealla itselle sopivalla treenillä saadaan aikaan kovia tuloksia ja kehitysnopeuksia! :thumbs:

RRKalle sanoi:
Treeniohjelmasta sen verran, että mielestäni 3 kertaa viikossa tehtävä koko vartalon ohjelma on paras hard-gainereille.

Samaa mieltä. Minusta tuossa kysyjän hardgainer-ohjelmassa on kyllä liian pieni volyymi, eli työmäärää voisi varmastikin lisätä. Itse olen havainnut hyväksi ohjelmaksi 3 kertaa viikkoon koko kroppa läpi, joista yksi treeni on lähes puhdas voimaharjoitus. Sarjoja en ota läheskään aina "loppuun" asti, sitäkin treenitapaa on kokeiltu aikanaan. Nykyään nostan tehoja parin kolmen viikon aikana, sitten painan kaksi viikkoa kovaa (lisään myös treenitiheyttä) ja sitten hellitetään hetkeksi.

Se, minkä olen itsestäni huomannut (olen myöskin "lahjaton" tähän hommaan) on jo mainittukin voimatasojen lisäämisen tärkeys. Eli minusta siihen pitäisi pyrkiä lähes ensisijaisesti ja lihasmassa seuraa sitten perässä.
Bulkkaamisesta samoja kokemuksia minullakin, toki energiaa pitää saada yli kulutuksen, että saadaan tuloksia aikaan, mutta minullakin "isojen" kalorimäärien aiheuttama "kehitys" tuntuu olevan vain rasvamäärän lisäystä.

Ja lopuksi geenit määräävät lähtökohdat, kehityksen nopeuden ja myös lopputuloksen. Geeneihinsä ei vain voi vaikuttaa, eli sikäli niitä on turha enemmälti miettiä.

Enpäs ota kantaa tuohon jakoon, mutta sarjamäärät lihasryhmää kohti per viikko näyttää jäävän aika alakanttiin. Pari sarjaa per lihasryhmä viikon jaksolla on mielestäni vähän kuin ottaisi ja kusisi mereen, kukaan ei huomaa mitään eikä kenellekään ole siitä myöskään liiemmin iloa. Ellei sarjojaan sitten tee Ameeriikan malliin 150% teholla balls-to-wall ja otetaan vielä em. veren lentäminen ahterista mukaan. Enpä tiedä saako kahdella sarjalla silti tarpeeksi kovaa rasitusta aikaan vaikka olisi pakkotoistot ja pudotukset mukana. Lisää sarjoja/liikkeitä per päivä tai jakoa tiheämmäksi mielestäni.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom