L-Glutamiinin tehosta..kokemuksia.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Twin
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
skeema sanoi:
Kun aloit valmistautumaan sm-kisoihin, muuttuiko ruokavaliossasi/lisäravinteissasi mikään muu seikka oleellisesti kuin tuo glutan mukaan tulo. Oletko siis varma, että mikään muu tekijä ei ole vähentänyt sairastumisen riskiä. C-vitamiinin reippaalla kiskomisella on myös flunssalta suojaava vaikutus.

Tottakai muuttui. Ei nämä yhden henkilön kokemusperäiset "tutkimukset" koskaan ole aukottomia. Toki säännöllisellä Vitamax (vitamiinivalmiste) sekä Vitamar (kalaöljy) -käytöllä on ollut osuutta asiaan. Selasin tätä vanhaa glutamiiniketjua, moni oli sitä mieltä, että glutamiini suojaa flunssalta, totesin, että ei minullakaan ole flunssaa ollut sinä aikana kun glutamiinia olen käyttänyt. Ruokavaliossani muuten muuttui kisaprojektiin ryhtyessäni lähinnä makroravinteiden suhteet ja määrät.

Mikkis sanoi:
Hulmin sivuilla on Anssin artikkeli "Glutamine and Gym Rats: A Critical Review." Käykää kurkkaamassa.
http://www.cc.jyu.fi/~jjhulmi/
Jep, sama artikkeli, mikä oli viimeisimmässä MD:ssä (siinä, missä on Lee Priest kannessa). Tämä lienee ko artikkelin olennaisin lause salireenarin kannalta: Glutamine may have some health benefits (e.g., enhanced immune cell function), but it probably does not have a direct effect on bodybuilding in terms of muscle mass increase.

Huomatkaa ilmaisu "may have some health benefits", eli glutasta saattaa saada joitain terveydellisiä hyötyjä (paska käännös, anteeksi, ei jaksa panostaa nyt). Enää gluta ei tosin ole kallista (suhteellistahan sekin, mutta jopa meikän kaltaisen nuukan miehen mielestä se ei enää ole kallista), mutta may have some health benefits ei riitä mulle, kun ei mulla immuniteetista lentsuja vastaan tunnu olevan puutetta muutenkaan. Käytin tosiaan viime vuonna pari kiloa glutaa, enkä huomannut mitään eroa aikoihin, jolloin en ole sitä käyttänyt. Olen ollut kuumeessa vain kolme kertaa aikuisiällä (siis 18-30-v), silloinkin kaksi päivää per kerta. Pieniä nuhia/köhiä on ollut sen lisäksi karkeen arvion mukaan ehkä kerran vuodessa, jolloin olen aina tiennyt, mistä johtuvat (ressin määrän nousu, levon liian pieni määrä, liian vähän vaatetta kolealla kelillä yms. typerää). Sairastelua gluta ei muuttanut eikä mielestäni reeneistä palautumistakaan.

Hmm, toisaalta, aika monella lisäravinteella (kuten vitskut, joiden arvelen kyllä lisäävän vastustuskykyä, vaikkei enempi ole aina parempi niidenkään kohdalla) on tutkimusstatus toistaiseksi tasolla "may have some effect on...", että sinänsä gluta ei ole yksin. ;) Mun silmiin vain ruoka (sisältäen protujauhon, malton ja vitskut, ovat yksinkertaisesti tiivistettyä ruokaa IMO) ja krea ovat todella todistaneet tehonsa, myös tutkitusti, ei pelkästään kokemuspohjaisesti.

Ääh, tuohon em. lausuntoonhan sisältyy karmea ristiriita. Glutahan on 100% proteiinia, joten sinänsä myös tiivistettyä ruokaa. Busted! :D :nolo: Kumminkin sopii toivoa, että jatkossa yksittäisiä aminohappoja ja niiden komboja tutkitaan lisää ja löydetään mahdollisimman edullisia vaikutuksia.

Ja lainataan artikkelia lisää: "Nevertheless, it is possible that supplemental glutamine would have some effect on muscle glutamine during a low-calorie diet. High doses of intravenous glutamine (in dipeptide form) given to markedly catabolic patients have been very effective in preventing the decrease in muscle glutamine that occurs due to muscle wasting."

Eli miinuskaloreilla saattais olla jotain hyötyä, mutta jos päätelmä perustuu vain tuohon suoneen laskettuun glutamiiniin, niin ei siitä vielä kovin suurta iloa revitä meille maustemitan käyttäjille.
Mutta omat kokemukset glutamiinin käytöstä: viime syksynä otin glutamiinin säännölliseen käyttöön, enkä ole talven yli selvinnyt niin vähillä flunssilla ikinä. Pleceboa tai omaa resistenssiä liikkeessä olleille taudinaiheuttajille vaiko glutamiinin ansiota, mistäpä sen tietäisi.

Viimeksi muokattu:
Nyt kun Glutamiini purkki loppui niin ajattelin olla jonkun aikaa käyttämättä. En osaa sanoa onko aineesta ollut varsinaisesti hyötyä, mutta käyttänyt olen sitä muutaman purkin. Ollaan jonkun aikaa käyttämättä ja otetaan uudestaan käyttöön niin saa nähä.

L-glutamiini on todella eri asia kuin L-glutamaatti (L-glutamiinihappo). L-glutamiini toimii intrasellulaarisena sukkulana, jonka tehtävä on sitoa ja vapauttaa typpeä. Tämä typenkuljetusmuoto mahdollistaa energian siirtämisen samanaikaisesti verekierron mukana elimistön eri osiin (L-glutamaattina). Glutamiinin tärkeimpiin tehtäviin kuuluu toimia sekä ANABOLISESSA sekä KATABOLISESSA metaboliassa sukkulana.

ittelläni l-glutamiinin käytön aloittamisen jälkeen ei ole ollut lihakset enään kipeet.. eli palautuminen tehostunut valtavasti..

ennen oli seuraavat 3 pv niin kipee ettei päässy salille.

toinen hyöty on nyt näkyny tässä kataboolisessa osassa.. nyt olen pudottanut painoa jo 6.5 kiloa ja lihakset silti pysynyt samoina... eli pelkkää nestettä ja läskiä lähtenyt

Itsehän olen silloin tällöin ottanut HT- ärrän mukana glutat. Pientä apua tuntui olevan verrattuna normi hera+malto settiin, tosin mukanahan on myös kreaa. Kuitenkin jos ihminen saa isoja määriä tuollaista tavaraa jolla on terveysvaikutuksia niin tottuuko keho sitten siihen, että "sitä" on saatava joka päivä..sama tuli mieleen isoista määristä lisä vitamiineista..

Kaikki ihmisen proteiineissa esiintyvät aminohapot, paitsi glysiini, ovat kiraalisia eli niiden avaruusisomeria on joko L- tai D-muotoa. Kiraalisuus syntyy kun molekyylin yhteenkin hiileen liittyy neljä eri ryhmää. Mutta enpä tarkemmin rupea selvittämään, kun kävisi turhan pitkäksi...

Mielestäni on vaikea ennustaa minkään yksittäisen substraatin vaikutusta kehon toimintaan. Ensinnäkin vaikutus on aina yksilöllinen, toiseksi solujen toiminnan tuntemus molekyylitasolla on sen verran lapsenkengissä, että biokemiallisten reaktioteiden ja niihin osallistuvien molekyylien yhteisvaikutuksia ei vielä pystytä kovin hyvin laskemaan.

Nelisen viikkoa glutamiinin nieleskelyä takana ja täytyy sanoa että palautuminen on kuin toiselta planeetalta. Nopeaa ja kivut vähentyneet.

Täähän on loistavaa jos tosiaa ei tuu kipeeks! Itte oon ollu 3 kertaa syksystä tähän asti kipee ja treenaaminen ollu sen vuoksi aika rikkonaista :( ihan suolanen hinta sillä on mutta tekee sitte rahaa sen etee niin ei tuu kipeeks ;)

Mitenkäs tuossa käy sitten kun glutamiinin käytön lopettaa? Tuleeko saman tien kipeeksi, kun kroppa on tottunu tähän keinotekoiseen puolustusmekanismiin?

Itekki monesti puoli talvea nuhassa, niin ei olis muuten toi pahitteeksi.

Kyllä monet on tullut kipeäksi kun on glutan ottamisen lopettanut...

Pitäkää niitä kevyitä viikkoja ja peskää kädet niin ette tuu kipeeks :)

Täähän on loistavaa jos tosiaa ei tuu kipeeks! Itte oon ollu 3 kertaa syksystä tähän asti kipee ja treenaaminen ollu sen vuoksi aika rikkonaista :( ihan suolanen hinta sillä on mutta tekee sitte rahaa sen etee niin ei tuu kipeeks ;)

Ei glutamiini mikään tae kyllä olle ettet kipeeks tulisi :rolleyes:

Viime talvena kun käytin glutamiinia oli ollu jo tähän mennessä n. 5 flunssaa. Tänä talvena taas vain yksi. :dance:

EDIT: enkä siis ole käyttänyt tänä talvena glutamiinia ollenkaan

No senhän näkee sitten kokeilun jälkee! eihän mitkää jauhot toimi samalla tavalla jokaisel ihmisellä! Toivotaan parasta =)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom