Lätkä

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Käykö lätkänpelaaminen jalkatreenistä? ku tulee käytyä luistelemassa usein ja kovaa! olen nyt jättänyt jalkatreenin vähemmällä koska käyn luistelemassa? onks tää nyt sit oikein tehty vai pitäiskö jalkoja silti tehdä salilla :confused:

Makkevon sanoi:
Käykö lätkänpelaaminen jalkatreenistä? ku tulee käytyä luistelemassa usein ja kovaa! olen nyt jättänyt jalkatreenin vähemmällä koska käyn luistelemassa? onks tää nyt sit oikein tehty vai pitäiskö jalkoja silti tehdä salilla :confused:

Jos jaksat tehdä lätkänpelaamisen lisäksi vielä jalkatreenin, niin go 4 it.
Toisaalta juuri toi kova vauhtinen luistelu saa jo itsekseen jalkoihin ainakin jonkinlaista eloa.

BTW, kumpaa haluaisit saada enemmän jalkoihisi, voimaa vai lihaa ?

riippuu aika pitkälti siitä mitä haet...

kyllä luistelu pitää reidet kunnossa ja kestävyys pysyy kunnossa...en kuitenkaan pitäisi luistelua minään massanhankinta-menetelmänä...onhan esim. pikaluistelijoilla järkyttävät reidet mutta luultavasti he luistelevat jokusen tunnin viikossa :thumbs:

arni sanoi:
riippuu aika pitkälti siitä mitä haet...

kyllä luistelu pitää reidet kunnossa ja kestävyys pysyy kunnossa...en kuitenkaan pitäisi luistelua minään massanhankinta-menetelmänä...onhan esim. pikaluistelijoilla järkyttävät reidet mutta luultavasti he luistelevat jokusen tunnin viikossa :thumbs:

Ja vielä treenaavat siihen päälle. :D

Makkevon sanoi:
Käykö lätkänpelaaminen jalkatreenistä?

Ei käy, ellet pelaa tyyliin tunnin joka päivä. Siltikään et tietyn pisteen jälkeen kehittyisi, koska vastusta on vaikea lisätä. Tottakai määriä voi kasvattaa mutta silloin on kyse kestävyystreenistä.

Sen sijaan hyvää palauttavaa luistelu on jaloille. Tuskin on liikaa jos kyykkäät pari kertaa viikossa ja lisäksi pelaat pari kertaa lätkää.

Makkevon sanoi:

Kyllähän lätkän pelaajatkin vetää luisteluiden ja muiden jumppaamisten lisäksi vielä punttia, eli ei pelkkä luistelu autuaaksi tee.

Itse suosittelen treenaamaan jalkoja puntilla luistelun lisäksi, jos vaan mitenkään virtaa riittää jaloissa.

arni sanoi:
onhan esim. pikaluistelijoilla järkyttävät reidet mutta luultavasti he luistelevat jokusen tunnin viikossa :thumbs:

Pikaluistelijoilla on tosiaan aivan hemmetin paksut jalat. Liekkö lihat tarttuneet salilta vai jääradalta, vai molempien yhdistelmästä..

Välillä vaan tuntuu niin lujaa jaloissa et ei ees tee mieli tehdä jalkoja. Ku yleensä ku mei ollaan kaveri porukalla pelaamassa niin se kestää joku 3 tuntia. Siinä ajassa jaloissa kyllä tuntuu jo :)

Joku suomalainen pikaluistelija kertoili jossain lehdessä, että vääntää kyykyssä sarjaa yli 200kg:llä. En muista tarkkoja lukuja, mutta sarjoja taisi olla monta ja olisiko ollut kymppejä suunnilleen?!?!? Oli siis vissiin se Suomen paras pikaluistelija kyseessä, nimeä en nyt muista (olisko Janne Hänninen).

Pakarat ja takareidet ovat ne tärkeimmät lihakset, jos luisteluvoimaa(nopeutta) haet. Tietenkin myös jalat kokonaisuudessaan, mutta työntö luisteluasennossa vaikuttaa takareikkuihin enemmän. Näin on myös pikajuoksijalla, joka lähtee telineistä. Pakaralihakset vaikuttavat ponnistamiseen yleisesti. Kyllä yksi kunnon voimaharjoittelu viikossa voisi olla ok, jos teet sen hyvällä intensiivillä ja painonnostometodilla.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Pertti 123 sanoi:
Joku suomalainen pikaluistelija kertoili jossain lehdessä, että vääntää kyykyssä sarjaa yli 200kg:llä. En muista tarkkoja lukuja, mutta sarjoja taisi olla monta ja olisiko ollut kymppejä suunnilleen?!?!? Oli siis vissiin se Suomen paras pikaluistelija kyseessä, nimeä en nyt muista (olisko Janne Hänninen).

Vaa. No ei oo ihme jos luistin ei kule.

Meillä oli ainakin lätkäaikoinani peruskuntokaudella niin loikka/hyppy/mäkijuoksureenejä, punttireenejä kuin luisteluakin, ja piru että sitä työtä saikin tehdä jalkojen hyväksi. Vaikka talvella sitä punttia ei sitten joukkueen kanssa yhdessä tehty, niin oletettiin että sitä vääntää sitten omalla ajalla PLUS että jääreeneissä oli about 45 minsaa pelkkää luistelureeniä ennen muuta pelaamista. Siis tarkoittaa kuvioiden reenauksen lisäksi kaikkea tosi vittumaista lihas- ja kestävyystreeniä á la viivaluistelu jnejnejne...

Kuten jo yllä on sanottukin, riippuu siis aivan täysin siitä mitä haet...jos massaa meinaat lisätä, niin puntille mars, mutta jos sulle riittää sellaiset mukavan timmit, muttei niin massiiviset reidet niin...it´s up to you. Ihan tosissaan pelaavat lätkänpelaajat kumminkin todella TARVITSEVAT voimaa ja räjähtävyyttä jne, ja siksi tuo rankka jalkatreenin määrä.

Kertokaapa mitä ja milloin mun pitäisi tehdä, jotta saisin vähän potkua lisää harrastelätkään ja kaukalopalloon? Tässä olisi kesä aikaa parantaa ominaisuuksia. Toisaalta aika riittää vain parille, max kolmelle treenille viikossa ja nekin mielellään sellaisia mitä voin tehdä kotipihassa (omakotitalo) tai lähimaastossa. Vaikea yhtälö, mutta kun ei muilta kiireiltä parempaankaan pysty.

Itse suunnittelin ohjelmaa joka sisältää juoksua, ehkä intervalli-tyyppisesti ja erillaisia loikkia (aitoja, vauhtiton pituus..). Punttitreeni jääkööt vähemmälle tai vaikka kokonaan pois kesäksi. En vaan tiedä kuinka jakaisin tai painottaisin nuo treenit - osaako joku neuvoa?

Jasoni sanoi:
Kertokaapa mitä ja milloin mun pitäisi tehdä, jotta saisin vähän potkua lisää harrastelätkään ja kaukalopalloon? Tässä olisi kesä aikaa parantaa ominaisuuksia. Toisaalta aika riittää vain parille, max kolmelle treenille viikossa ja nekin mielellään sellaisia mitä voin tehdä kotipihassa (omakotitalo) tai lähimaastossa. Vaikea yhtälö, mutta kun ei muilta kiireiltä parempaankaan pysty.

Itse suunnittelin ohjelmaa joka sisältää juoksua, ehkä intervalli-tyyppisesti ja erillaisia loikkia (aitoja, vauhtiton pituus..). Punttitreeni jääkööt vähemmälle tai vaikka kokonaan pois kesäksi. En vaan tiedä kuinka jakaisin tai painottaisin nuo treenit - osaako joku neuvoa?

Älä ainakaan lopeta sitä punttien kolistelua missään nimessä, ehkä vähän vähemmlle voit sen jättää. Salilla kannattaa ohjelmaan ottaa myös nopeusvoimatreeniä etenkin jaloille. Sitten mainitsemasi loikat ja hyppelyt mukaan kuvioihin.

Bad Karma sanoi:
Pakarat ja takareidet ovat ne tärkeimmät lihakset, jos luisteluvoimaa(nopeutta) haet. Tietenkin myös jalat kokonaisuudessaan, mutta työntö luisteluasennossa vaikuttaa takareikkuihin enemmän.

Olen eri mieltä: Suorassa luistelussa etureidet ratkaisee enemmän, sirklatessa taka..

Replay sanoi:
Älä ainakaan lopeta sitä punttien kolistelua missään nimessä, ehkä vähän vähemmlle voit sen jättää. Salilla kannattaa ohjelmaan ottaa myös nopeusvoimatreeniä etenkin jaloille. Sitten mainitsemasi loikat ja hyppelyt mukaan kuvioihin.

Voinhan minä vähän punteillakin treenata, mutta enemmän kaipaisin apua noiden treenien jaksottamisessa ja kokoamisessa, kun ei varmasti ole järkevää mahduttaa samalle kertaa pomppu, nopeusvoima ja kestävyys-treenejä. Ja kuten sanoin, niin pari-kolme kertaa viikossa olisi mahdollisuus treenata.

Siloposki sanoi:
Olen eri mieltä: Suorassa luistelussa etureidet ratkaisee enemmän, sirklatessa taka..

purista perseestä sulla kun sitä on... sirklaa sirklaaa...

prkl kummelit tulee mieleen :)

Tossa oon kuullu,että n. 170cm(jos ees sitäkää;) Steve kariya veti 160kg 8toiston sarjoja. Elikkä onko se nyt nopeusvoimaa.Mutta on puhuttu jääkiekko piireissä nopeusvoiman liiallisesta painottamisesta, ja kestävyyden unohtamisesta.

-Aem- sanoi:
Tossa oon kuullu,että n. 170cm(jos ees sitäkää;) Steve kariya veti 160kg 8toiston sarjoja. Elikkä onko se nyt nopeusvoimaa.Mutta on puhuttu jääkiekko piireissä nopeusvoiman liiallisesta painottamisesta, ja kestävyyden unohtamisesta.

Olikohan tässä nyt sitten tarkoitus saada vastausta kysymykseen vai esittää kohtuu lepposa toteamus? Kysymyskin on kyllä aikas vaikea, kun kyseessä voi olla yhtälailla joko nopeus tai perusvoimareeni.. Joskin noila OLETETUILLA painoilla ja toistoilla veikkaisin jälkimmäistä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom