Lätinää BCAA:sta ja pari muuta asiaa

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Nyt vittu oikeasti.. taas porukka astuu samaan miinaan. Se että BCAA ei ole kokonainen proteiini ei tarkoita etteikö siellä oleva leusiini riittävissä määrin silti aktivoi proteiinisynteesiä ja mahdollista sen, että BCAA:lle otetaan tarvittavat kaverit aminopoolista ja tadaa! Meillä on kokonainen proteiini hyödyksi käytettävänä ja näin ollen kyllä! BCAA:sta toden totta voi ollakin hyötyä. Toki tämä hyöty korostuu vain tiettyjen lainalaisuuksien vallitessa, mutta silti tuo tapa dumata BCAA:n mahdolliset hyödyt kaikissa tapauksissa on täysin perusteeton.

Jotkut jaksaa ikuisesti taistella lisäravinteita vastaan. Mitäs jos ton ajan käyttäis vaikka salilla? Tutkimuksia jotka muuttaa kalorit nollaksi, niitä just kannattaa kaivella treenin sijaan.
4x viikossa käyn salilla ja se saa nyt luvan riittää. Kahden pienen pojan isänä ei enempää viitsi salilla aikaa kuluttaa. Ei kai tässä kukaan ole kaloreita nollaksi muuttamassa, mutta kalorit voi käyttää paremminkin, kuin bcaa:han. Vaikka sitten edes Eaa:han. Tai intra-hiilariin.

Mä en ainakaan taistele lisäravinteita vastaan, itseasiassa otin juuri d-vitskua purkista ja googlailen tässä pakkiksen selailun ohessa mistä saisi heraprotskua sopivaan hintaan.

Mun mielipide BCAAsta perustuu pitkälti tähän: https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12970-017-0184-9

Tutkija Robert R. Wolfe on oikeasti varteenotettava kaveri. Googlatkaa jos ette tiedä. Tosin jos ette tiedä kuka hän on niin ihmettelen mihin perustatte mielipiteenne aminohapoista voimaharjoittelun yhteydessä?

Jos ketään kiinnostaa voin linkittää muitakin tutkimuksia. Myös muilta tutkijoilta. Mun tarkoitus ei kuitenkaan ole väitellä asiasta sen kummemmin netissä. Mielelläni opin uutta mutta henkilökohtaiset mielipiteet ja tuntemukset eivät oikein vakuuta. Ei vaikka kyykky olisi +300kg ja rasvaprosentti 5. Jos jollain on linkkiä läheskään saman tason tutkimukseen tai meta-analyysiin kuin mitä minä linkitin luen sen todella mielelläni.

Ymmärrän että kovaa treenaavat bodarit ja varsinkaan lisäravinne-alan toimijat eivät pidä mielipiteestäni. Minulle asiassa ei kuitenkaan ole niinkään kyse mielipiteestä vaan tieteellisistä faktoista. Jos joku kokee saavansa hyötyä BCAAsta se on minulle täysin ok. Ei ole minulta pois ja mulle on aivan yhdentekevää mihin ihmiset rahansa laittavat. On mullakin usein merkkivaatteet ja aivan ylihintaiset painonnostokengät (omalle tasolle ainakin) päällä salilla koska tykkään siitä ja koen saavani jonkinlaista hyötyä siitä treeneihini, olkoonkin sitten vaikka plaseboa.

Itse käytän aminoita, jotta saan vaan yksinkertaisesti helpommin päivän proteiinit täyteen. Tällä hetkellä olen dieetillä ja treenin aikana menee 20g EAA kurkusta alas ja päivästä/treenistä riippuen myös maltoa mukana. Toki voisin ottaa samat protskut vaikka palkkarista isolaatin muodossa, mutta koska olen joka tapauksessa proteiinipitoisen aterian ääressä viimeistään puoli tuntia treenin päättymisestä, niin olen ajatellut, että mahdollisesti hyödyllisempää ottaa ne proteiinit treenin aikana, kuin vetää palkkari ja heti sen jälkeen proteiinipitoinen ateria.

Itse käytän aminoita, jotta saan vaan yksinkertaisesti helpommin päivän proteiinit täyteen. Tällä hetkellä olen dieetillä ja treenin aikana menee 20g EAA kurkusta alas ja päivästä/treenistä riippuen myös maltoa mukana. Toki voisin ottaa samat protskut vaikka palkkarista isolaatin muodossa, mutta koska olen joka tapauksessa proteiinipitoisen aterian ääressä viimeistään puoli tuntia treenin päättymisestä, niin olen ajatellut, että mahdollisesti hyödyllisempää ottaa ne proteiinit treenin aikana, kuin vetää palkkari ja heti sen jälkeen proteiinipitoinen ateria.
miksi se pitää heti palkkarin jälkeen syödä? Se palkkarihan on ravintoarvoiltaan ruokaa vastaava? itse syön vasta noin 3 tuntia palkkarista (intrapalkkari yhteensä 40g proteiinia isolaatista,75g hiilaria maltosta,,osa maltosta menee treenin aikana jossa myös 10g isolaattia,oma paino vajaa 95kg ja dieetillä).Tämän intrapalkkarin mulle ohjeisti aikoinaan Mike Israetel dieetille ja sanoi ettei sitä eaa tarvi ostaa,ota isolaatista 10g siihen tunnin reeniin ja vähän maltoa.
Ei ole koskaan ollu tapana syödä ruokaakaan vaikka klo 13 ja heti klo 14..
Joskus jonnena tein sitä että palkkarista 1½-2 tunnin sisään ruoka. Nykyään kehitys ja palautuminen ollut hyvää joten väärin tämä ei varmaan ole.

Viimeksi muokattu:
75g maltoa ja 3 tuntia ilman ruokaa, onkohan sun haima ihan kunnossa? Tossa ajassa droppaa kellä tahansa verensokerit.
No,ei droppaa,ihan ok olo,kävelen vielä kotiin 40min salilta,korjaan vielä että protsupatukka on tuosta osa ja maltosta tulee noin 58 hiilaria intran ja palkkarin seassa.

Peruteleppa mulle miten ihminen ei voi olla syömättä 3 tuntia jos se on vetäny nestemäisenä ruuan? moni syö karkistakin enemmän sokeria ja on syömättä monta tuntia,kukaan ei ole pökertyny tai kuollut siihenkään.
Aika moni vetää myös treenin aikana, joka kestää 1-1½ tuntia 50-100g maltoa,osa lataa maltoa kotona tunti ennen reeniä 30-40g ja siitä reenistä menee 2 tuntia ruokaan eli kokonaisaika 3-4 tuntia heillä,mutta 3 tuntia palkkarista on ihan liikaa ja haima on rikki :D

Aivan ihmeelliseksi on täällä menny nämä ruoka systemit,ainoa mitään voi vetää on EAA ja vanukkaat. erikoismaltoa vedetään 100g treenissä mutta 75g on kammottavaa jos ei syö heti lisää hiilaria.D
Hassua että elokuvissa vedetään saman tasoista hillaria kuin malto karkista kokoajan eikä ees urheilla eli ei pitäs nyky pakkislaisten mukaan selvityä elossa kotiin jos ei syö HETI ku pääsee ulos.

Viimeksi muokattu:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Oikee israetel itse neuvonut. Ja varmaan aika monella aika kova nälkä jo tunti treenistä
onko pakko syödä jos ei ole nälkä? Ennemmin kyllä kuuntelen israetelsia kuin jotai nimimerkkiä joka "kuolee tunnissa" jos ei ole ruokaa" :D
Laita sitä sinun valmennusmeriittejä tänne niin verrataan niitä Israetelsiin,kuuntelen heti sinua enemmän jos valmennuksesi on olleet menestyneitä ja niitä on enemmän.

onko pakko syödä jos ei ole nälkä? Ennemmin kyllä kuuntelen israetelsia kuin jotai nimimerkkiä joka "kuolee tunnissa" jos ei ole ruokaa" :D
Laita sitä sinun valmennusmeriittejä tänne niin verrataan niitä Israetelsiin,kuuntelen heti sinua enemmän jos valmennuksesi on olleet menestyneitä ja niitä on enemmän.
VMP. Kyseenalaistin sitä että hän olisi juuri sinulle henk koht noin ohjeistanut.
Eikä se nyt ole mikään maailman seitsemäs ihme, että jos treenin perään vetää läjän sokeria ja on 3h syömättä, niin moni ois aika nälkäinen. Etkä vielä ollut patukasta puhunut

Näistähän voisi vängätä maailmanloppuun asti. Mutta sanotaan omakin näkemys. Itse en näe palkkarissa järkeä jos syö heti treenin jälkeen ruokaa. Ei kyllä itsellä menisi edes ruoka alas jos vedän salin jälkeen maltoa ja 10min päästä kotiruokaa. Ehkä silloin ottaisin palkkarin jos ei ole mahdollista syödä pian treenin jälkeen.

Aiemmin tuli vedettyä intrassa eaa + bcaa + mahdolliset muut lisukkeet ja minusta tuntui ettei palautumisen kanssa ole ollut mitään ongelmia.
Viimeisen vuoden aikana jäänyt käytännössä lähes kokonaan nuo kaikki pois kun syönyt vapaasti ja painokin noussut (läskinä) ihan tasaisesti niin ajatellut että tulee kaikkea tarpeeksi.
Nyt syksyn ja talven aikana on tuntunut että palautuminen jäisi vajaaksi niin miettinyt että pitäisikö ottaa taas nuo mukaan ja katsoa mitä tapahtuu.
Syömiset ollut kuitenkin säännöllistä ja niin että varmasti makrot menee yli sen minkä tarvitsee vuorokausitasolla.

Aiemmin tuli vedettyä intrassa eaa + bcaa + mahdolliset muut lisukkeet ja minusta tuntui ettei palautumisen kanssa ole ollut mitään ongelmia.
Viimeisen vuoden aikana jäänyt käytännössä lähes kokonaan nuo kaikki pois kun syönyt vapaasti ja painokin noussut (läskinä) ihan tasaisesti niin ajatellut että tulee kaikkea tarpeeksi.
Nyt syksyn ja talven aikana on tuntunut että palautuminen jäisi vajaaksi niin miettinyt että pitäisikö ottaa taas nuo mukaan ja katsoa mitä tapahtuu.
Syömiset ollut kuitenkin säännöllistä ja niin että varmasti makrot menee yli sen minkä tarvitsee vuorokausitasolla.

Tuskin on intrasta kiinni palautuminen jos vuorokausitasolla makrot riittävät.

miksi se pitää heti palkkarin jälkeen syödä? Se palkkarihan on ravintoarvoiltaan ruokaa vastaava? itse syön vasta noin 3 tuntia palkkarista (intrapalkkari yhteensä 40g proteiinia isolaatista,75g hiilaria maltosta,,osa maltosta menee treenin aikana jossa myös 10g isolaattia,oma paino vajaa 95kg ja dieetillä).Tämän intrapalkkarin mulle ohjeisti aikoinaan Mike Israetel dieetille ja sanoi ettei sitä eaa tarvi ostaa,ota isolaatista 10g siihen tunnin reeniin ja vähän maltoa.
Ei ole koskaan ollu tapana syödä ruokaakaan vaikka klo 13 ja heti klo 14..
Joskus jonnena tein sitä että palkkarista 1½-2 tunnin sisään ruoka. Nykyään kehitys ja palautuminen ollut hyvää joten väärin tämä ei varmaan ole.
Se on hyvä, ettei sinulla ole nälkä treenin jälkeen. Minulla on.

Se on hyvä, ettei sinulla ole nälkä treenin jälkeen. Minulla on.

Ite en pysty kovan rasituksen jälkeen heti syömään mitään kiinteää safkaa. Menee joku 30 min että rupee uppoamaan. Tulee otettuu heraa heti treenin jälkeen ja sitten vielä syötyä vähä myöhemmi.

Tuskin on intrasta kiinni palautuminen jos vuorokausitasolla makrot riittävät.
Jos kaveri olisi sanonut että on jättänyt aamupalalta kauran pois, niin vastaus ei olisi ollut toi mitä nyt annoit, vaan "Koita ottaa kaura takaisin". Se intra on kaloreita hei, mitäs jos se on pelkästään siitä vajeesta kiinni? Ja EI, EI NIITÄ kaloreita ole pakko siitä intrasta ottaa.

Jos kaveri olisi sanonut että on jättänyt aamupalalta kauran pois, niin vastaus ei olisi ollut toi mitä nyt annoit, vaan "Koita ottaa kaura takaisin". Se intra on kaloreita hei, mitäs jos se on pelkästään siitä vajeesta kiinni? Ja EI, EI NIITÄ kaloreita ole pakko siitä intrasta ottaa.

Tuossa kaveri mainitsi että pitäisi olla riittävät makrot vuorokausitasolla kun paino noussut.

Treenin aikana vedettävien aminojen ideana verrattuna muuhun aikaan teorioiden mukaan ollut;
1. katabolian ehkäiseminen treenin aikana
2. Bcaa aminoista saa energiaa glykogeenin loputtua

Mutta se peruskysymys on että jos on vetäny 100g heraa ennen treeniä ja aminoja on kropassa vitusti. Niin onko hyötyä lappaa treenin aikana lisää siihen ihan "vitusti aminoja" tilan päälle. Jos treeni kestää 3 tuntii niin varmaan onkin hyötyä.

Itsehän vedän varmuuden vuoksi heraa ennen treeniä, treenin aikana eaa+osmolite ja treenin jälkeen heraa. Jos ei muuta niin pelkkää vettä paremman makuista tuo intrajuoma.

Back
Ylös Bottom