Lätinää BCAA:sta ja pari muuta asiaa

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei sori, tässä on tullut foorumia luettua jo jonkin aikaa, mutta nyt on pakko kysyä tätä ketjua tavatessa, että jos pitäisi ottaa lisäravinteita niin mitä?
Monella vaikuttaa olevan selkeä mielipide suuntaan ja toiseen, mutta ainakaan itse en saa nyt irti, että mitä se käytännössä tarkoittaa.

Jos siis mahdollista niin avatkaa nyt salipäivänä otettavat lisäravinteen?

Hei sori, tässä on tullut foorumia luettua jo jonkin aikaa, mutta nyt on pakko kysyä tätä ketjua tavatessa, että jos pitäisi ottaa lisäravinteita niin mitä?
Monella vaikuttaa olevan selkeä mielipide suuntaan ja toiseen, mutta ainakaan itse en saa nyt irti, että mitä se käytännössä tarkoittaa.

Jos siis mahdollista niin avatkaa nyt salipäivänä otettavat lisäravinteen?
Ei niitä pakko ole käyttää, tärkeintä on perusruokavalio. Mutta jos nyt sitten aikoo käyttää, niin tehokkaimmin saa niistä etua treenin ympärillä siellä missä ravintoa tarvitaan. Ennen treeniä laturi, treenin aikana hiilihydraattia ja aminohappoja, tällä kombolla ei tarvitse palautusjuomaa. Jos taas treenin menee ilman intrajuomaa vedellä, niin sitten palautumisjuomassa hiilihydraattia ja proteiinia.

No avataan tätä nyt vielä hieman enemmän.
Olen itse aikoinaan ollut hyvin urheilullinen kaveri, mutta asiat päättivät mennä hieman toisin ja nyt vetelen salilla jalkapuolena. Pääsin kunnioitettavaan 112kg leikkauksien jälkeen kotona makaamalla. Nyt vihdoin pääsin jaloilleni ja uudelleen salille, tällä hetkellä mennään 92kg ja dietti ohi hetkeksi.

Mutta vaikka nyt tuntuu jo hyvältä, niin tahdon edelleen tehostaa tekemistäni. Olen koettanut imeä tietoa tasaisesti monesta suunnasta ja kyllä, tajuan että syömiseni on tärkein asia itseni kuntoon saattamisessa, mutta toivoisin että joku ottaisi kädestä kiinni ja kertoisi miten voin helpottaa tekemistäni.

Eli, minkälainen setti on käytännössä tavoitteellisella treenaajalla, siis esimerkkinä vain. Unohdetaan se ruoka, syödään kaikki hyvin, mutta miten tehostetaan käytännössä.

Olen itse aikoinaan ollut hyvin urheilullinen kaveri, mutta asiat päättivät mennä hieman toisin ja nyt vetelen salilla jalkapuolena. Pääsin kunnioitettavaan 112kg leikkauksien jälkeen kotona makaamalla. Nyt vihdoin pääsin jaloilleni ja uudelleen salille, tällä hetkellä mennään 92kg ja dietti ohi hetkeksi.

Mutta vaikka nyt tuntuu jo hyvältä, niin tahdon edelleen tehostaa tekemistäni. Olen koettanut imeä tietoa tasaisesti monesta suunnasta ja kyllä, tajuan että syömiseni on tärkein asia itseni kuntoon saattamisessa, mutta toivoisin että joku ottaisi kädestä kiinni ja kertoisi miten voin helpottaa tekemistäni.

Eli, minkälainen setti on käytännössä tavoitteellisella treenaajalla, siis esimerkkinä vain. Unohdetaan se ruoka, syödään kaikki hyvin, mutta miten tehostetaan käytännössä.
Jos tavoitteenasi on painon pudotus ja hyvä fyysinen olo ilman suurempia voimailu tavoitteita, en lähtisi lisäravinne kelkkaan ollenkaan. Homma sortuu monella näpertelyksi sen myötä. Unohdetaan perus pilarit ja aletaan miettiä liikuntaa ja hyvinvointia liian tieteellisesti. Hyviä tuloksia olet saanut jos katsoo painon tippumista. Jatkaisin samaan malliin.

No jos kaikki syömiset on kunnossa, niin silloin vain täsmäkäytölle on perustetta, eli edes heraa ei tarvitse.

Kreatiini vakiokäyttöön 5 grammaa vuorokaudessa.
Nopea treenin aikainen hiilari 30-50g / treeni, kaksi viimeistä ovat hyvin ultranopeita imeytymään Osmopure / Vitargo / Supercarbs / Dextrin
Vapaat aminohapot hiilarin kanssa 20-30g / treeni Supreme EAA
Vapaiden aminoiden sijaan 20-30g / treeni edullisempi BCAA 2:1:1

Jos ei intrajuomaa, niin palkkari

Heraisolaatti 30-50g / treeni Whey-100
Hiilariksi Malto 30-50g / treeni

Ja tämä on jostain syystä todella arka aihe joillekin, joten tulet saamaan tähän ison määrän tutkimusdataa ja muuta jotka koittaa sitten dumaa kirjoitukseni. Mutta kuten aluksi jo sanoin, ei ole pakko käyttää, vaan perusruokavalio monasti riittää.

Predator, ei vaan tavoitteena on rungon rakentaminen ja itsensä haastaminen.

Mike, kiitos esimerkistä.

Minä itseasiassa tahtoisin kuulla miksi ei tulisi käyttää? Onko siihen helposti selitettävää syytä?
En usko siihen, että meidän jokaisen tulee jokainen linkki kahlata läpi vaan tärkeät asiat täytyy pystyä tuomaan selvästi, lyhyesti ja ytimekkäästi esille.
Minun lähtö oletukseni on, että lisäravinteet tukevat treeniä ja ruokailua, joten itselleni tämä suunta on normaalimpi.

Palautuuko nopeammin jos juo hiilaria treenin aikana? Eikö se silloin pitäisi mennä tehokkaammin lihaksiin kuin kiinteä ruoka myöhemmin syötynä?

Predator, ei vaan tavoitteena on rungon rakentaminen ja itsensä haastaminen.

Mike, kiitos esimerkistä.

Minä itseasiassa tahtoisin kuulla miksi ei tulisi käyttää? Onko siihen helposti selitettävää syytä?
En usko siihen, että meidän jokaisen tulee jokainen linkki kahlata läpi vaan tärkeät asiat täytyy pystyä tuomaan selvästi, lyhyesti ja ytimekkäästi esille.
Minun lähtö oletukseni on, että lisäravinteet tukevat treeniä ja ruokailua, joten itselleni tämä suunta on normaalimpi.
Alkuun, jos on ylimääräistä rahaa ei se ole väärin laittaa niitä lisäravinteisiin. Mutta hyöty suhteessa hintaan on todella huono. Lisäravinteiden tehoa on hyvin vaikea todeta käytännössä. Ehkä auttavat vuosien saatossa, ehkä ei. Sitäkään ei voi todistaa suuntaan eikä toiseen. Itsellä tietenkin vain oma esimerkki tukena. Aiemmin käytin erittäin paljon rahaa lisäravinteisiin. Yli 10 vuotta käytin kaikkea mahdollista. Sitten tuli rahapula ja kaikki lisäravinteet jäi pois. Mitään eroa en huomannut treeniin tai kehitykseen. Nyt sitten on menty ilman lisäravinteita reilu 10 vuotta. "Tehokkain" lienee kreatiini, mutta pitää muistaa että kaikille sekään ei tehoa mitenkään. Itse olen monet kuurit sitä ottanut, enkä koskaan ole huomannut vaikutusta. Eipä sillä, joillekin se voi toimia. Lumevaikutuskin on ilmeinen kreatiinilla ja muilla. Palkkarissa taas en näe mitään pointtia jos syö heti treenin jälkeen ruokaa. Kiteytettynä: Vähätuloisena käytän rahani mielummin terveelliseen ( kalliiseen ) ruokaan kuin lisäravinteisiin. Mielestäni lisäravinne bisnes on mennyt yli. Jos käyttää kaikkea mitä gurut suosittelee, tulee dopingia kalliimmaksi. Hivenen menty teho-hyöty suhteessa metsään.

Palautuuko nopeammin jos juo hiilaria treenin aikana? Eikö se silloin pitäisi mennä tehokkaammin lihaksiin kuin kiinteä ruoka myöhemmin syötynä?
Hiilihydraatin hyöty voima- ja kestävyysharjoittelussa on suuri, se on kuitenkin ihmisen polttoainetta. Hiilihydraatti harjoituksen aikana blokkaa kortisolia ja nostaa verensokerit ylös. Ja lisäravinteet ovat ruokaa siinä missä muukin mitä suuhun laitetaan, ne lasketaan makroihin mukaan. Ne vain imeytyy vähän tehokkaammin. Osa lisäravinteiden vastustajista kokee jonkinaseteisen mission siitä, ettei niitä kukaan muukaan käyttäisi vaikka asia ei heidän elämää kosketakaan. Ja juuri nämä kaverit eivät ymmärrä, että ravintoa nekin on kuitenkin ja missä vaiheessa proteiinista tulee hyödytöntä? Oli se sitten kanaa, kalaa tai heraa, se on edelleen proteiinia.

No, jos lähdetään siitä, että minun tulisi saada 1,6g painokiloa kohden proteiinia (olen ottanut kultaisen keskitien, koska ruuan kanssa helposti ylitän tuon) niin nykyisellä painolla se tekee n. 150g päivää kohden. Jotta tuo olisi toteutettavissa, niin pakkohan minun on syödä proteiinia extrana. Vai mitä mieltä? Muutenhan saan vetää kanaa perse ruvella...
Saanko oikeasti ruuasta kaiken muun tarpeellisen??

Olen samaa mieltä, että ihmiskeho on tehty saamaan ruuasta rakennusaineet ja nykyään on vielä liian vähän pitkäaikaista tutkimusta miten teollinen lisäravinne vaikuttaa meihin, mutta täytyy muistaa että myös ruoka on hyvin jalostettua. Esim. broileri ei ole missään tapauksessa enää nykyään puhdasta vaan kasvattaminen tapahtuu nopeutetusti ja siihen tarvitaan lisäravinteita ja jalostusta.

Kun ravinteet on kohdallaan tulee härästäkin lihaa pelkällä ruoholla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No, jos lähdetään siitä, että minun tulisi saada 1,6g painokiloa kohden proteiinia (olen ottanut kultaisen keskitien, koska ruuan kanssa helposti ylitän tuon) niin nykyisellä painolla se tekee n. 150g päivää kohden. Jotta tuo olisi toteutettavissa, niin pakkohan minun on syödä proteiinia extrana. Vai mitä mieltä? Muutenhan saan vetää kanaa perse ruvella...

Olen samaa mieltä, että ihmiskeho on tehty saamaan ruuasta rakennusaineet ja nykyään on vielä liian vähän pitkäaikaista tutkimusta miten teollinen lisäravinne vaikuttaa meihin, mutta täytyy muistaa että myös ruoka on hyvin jalostettua. Esim. broileri ei ole missään tapauksessa enää nykyään puhdasta vaan kasvattaminen tapahtuu nopeutetusti ja siihen tarvitaan lisäravinteita ja jalostusta.

150g proteiinia ravinnosta pitäisi olla helpolla saatavissa, ei siihen tarvita lisäravinteita.

Hiilihydraatin hyöty voima- ja kestävyysharjoittelussa on suuri, se on kuitenkin ihmisen polttoainetta. Hiilihydraatti harjoituksen aikana blokkaa kortisolia ja nostaa verensokerit ylös. Ja lisäravinteet ovat ruokaa siinä missä muukin mitä suuhun laitetaan, ne lasketaan makroihin mukaan. Ne vain imeytyy vähän tehokkaammin. Osa lisäravinteiden vastustajista kokee jonkinaseteisen mission siitä, ettei niitä kukaan muukaan käyttäisi vaikka asia ei heidän elämää kosketakaan. Ja juuri nämä kaverit eivät ymmärrä, että ravintoa nekin on kuitenkin ja missä vaiheessa proteiinista tulee hyödytöntä? Oli se sitten kanaa, kalaa tai heraa, se on edelleen proteiinia.
Kestävyysharjoittelussa hiilari lisä on paikallaan. Tai voimaharjoittelussa jos se kestää useita tunteja ( esim. voimamies kisat ). Normaalissa puntti treenissä mielestäni turhaa. Puntti treeni on niin lyhyt sessio, että ennen treeniä nautittu ruoka toimii energianlähteenä. En ymmärrä miksi kesken puntti treenin pitäisi saada verensokeriin piikki.

Miksi juuri 1.6g painokiloa kohden? Loppuuko kehitys jos tuleekin 1.7g tai 1.4g? Ei se niin tarkkaa ole. Protsku on vain yksi osa ruokavaliota. Rasva on yhtä tärkeä. Kyllä tuo 150g päivä tulee leikiten ruuasta vaikka olisi huono syömään. En edes tiedä miten voi syödä ettei joka aterialta tule vähintään 30g protskua. Sitä kun on joka ruuassa. Itse vedin aikanaan 4.2g per painokilo pelkästä ruuasta. Meni hiukka överiksi teininä tuo protsku villitys.

Täytyi ihan laskea tuo taas auki ja olin kyllä väärässä, eli jos tämän päivän ateriat laskee yhteen niin proteiinit menevät seuraavasti...

1580668792691.png

Ei tietenkään täydy olla niin tarkkaan, niinkuin sanoin niin kultainen keskitie, koska ruuan kanssa menee yli aivan varmasti.

Itseäni huolettaa se, että vaikka syönkin monipuolisesti, eli tulee syötyä tietenkin myös muuta kuin mitä tuossa edellä on, mutta saanko oikeasti ruuasta ne kaikki muut tärkeät rakennusaineet.
Vitamiineja, rautaa, magnesiumia ja kalkkia vedän purkista. Vitamiinit on helppo ottaa pillerinä vaikka yleisesti hedelmiä kuluu pari-kolme per päivä. Kalkki ja kalsium ei taas kuulu normaalisti ruokavaliooni, koska raejuustoa lukuunottamatta ei maitotuotteet ole itselle suosiossa. Rautaa on pakko syödä koska punaista lihaa tulee syötyä vähän ja muualta tuleva rauta on epäsäännöllistä.

Harjoitusten aikana (60-90min) juon keskimäärin 1,5L vettä , jonka 0,75L osan on sekoitettu Star Octanea. Eli sieltä tulee BCAA+L-glutamiini niinkuin paketissa mainostetaan.
Palautusjuomana menee Whey 80 käytännössä aina, joskus valmis palautusjuoma.

Kreatiini?
Tuleeko kreatiinia proteenipitoisesta ruuasta?

En ymmärrä miksi kesken puntti treenin pitäisi saada verensokeriin piikki.
Koska me saadaan silloin koko kehon anabolisimman hormonin piikki, eli insuliinin, samalla ajetaan sinne soluihin vapaita aminoita ja ehkäistään pahinta kataboliaa. Samalla kun blokataan katabolista kortisolia, niin pitäis jo kenen tahansa urheilijan ymmärtää käyttää hiilaria harjoitteiden aikana.

Täytyi ihan laskea tuo taas auki ja olin kyllä väärässä, eli jos tämän päivän ateriat laskee yhteen niin proteiinit menevät seuraavasti...

katso liitettä 215865
Ei tietenkään täydy olla niin tarkkaan, niinkuin sanoin niin kultainen keskitie, koska ruuan kanssa menee yli aivan varmasti.

Itseäni huolettaa se, että vaikka syönkin monipuolisesti, eli tulee syötyä tietenkin myös muuta kuin mitä tuossa edellä on, mutta saanko oikeasti ruuasta ne kaikki muut tärkeät rakennusaineet.
Vitamiineja, rautaa, magnesiumia ja kalkkia vedän purkista. Vitamiinit on helppo ottaa pillerinä vaikka yleisesti hedelmiä kuluu pari-kolme per päivä. Kalkki ja kalsium ei taas kuulu normaalisti ruokavaliooni, koska raejuustoa lukuunottamatta ei maitotuotteet ole itselle suosiossa. Rautaa on pakko syödä koska punaista lihaa tulee syötyä vähän ja muualta tuleva rauta on epäsäännöllistä.

Harjoitusten aikana (60-90min) juon keskimäärin 1,5L vettä , jonka 0,75L osan on sekoitettu Star Octanea. Eli sieltä tulee BCAA+L-glutamiini niinkuin paketissa mainostetaan.
Palautusjuomana menee Whey 80 käytännössä aina, joskus valmis palautusjuoma.

Kreatiini?
Rasvoja voisit lisätä ihan reilusti. Puuttuvat miltei kokonaan.

Rasvoja tulee tietenkin jonkin verran paistaessa, eli käytännössä kaikki lämmin ruoka on paistettua, ilmeisen hyvälaatuisessa öljyssä, mutta myönnän, että muuten kuin ruuasta tulevaa rasvaa olen huono syömään. Avokadoa yms. muuta tulee syötyä paljon, mutta hieman kaksijakoinen noiden toimivuudesta...

Kreatiini?
Esimerkiksi punaisesta lihasta ja maidosta saa kreatiinia. Mutta vaikka kreatiinia saisi ruuasta "liian vähän", ei tarkoita että se toimisi hyvin. Itse saan kreatiinia erittäin vähän ( lihaa vain satunnaisesti ruokavaliossa ) ruuasta, mutta silti en saa lisäravinteena otetusta mitään hyötyä. Luulisi että minun kaltaiseni juuri siitä hyötyvät. Ei kannata vaivata päätään saako sitä ruuasta vai ei.

Suositut

Back
Ylös Bottom