Lämmitelläänkö teidän salillanne penkissä pelkällä tangolla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kalle2
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Onko kukaan kiinnittänyt seuraavan ilmiöön huomiota salilla. Usein penkissä porukka suorittaa "lämmittelyn" 20 kg tangolla ja lyö sitten heti tankoon varsinaiset sarjapainot.

Toki jos sarjapainot ovat 50 kg niin tuo tangolla lämmittelykin on hyvä, mutta jos vaikka 100 kg niin eikö se ole jo sama kuin ei lämmittelisi ollenkaan.

Monissa muissa liikkeissähän tuo 20 kg tanko on lämmittelyyn ihan hyvä "perustreenarille" joka ei kuitenkaan kauheita sarjapainoja heiluta. Esim. hauiskääntö, pystypunnerrus. Ehkä kyykkykin, siinähän on kuitenkin jo pohjilla yläkropan paino.

Oliko sun kysymys nyt se, että porukka lämmittelee aina vain pelkällä tangolla ja sen jälkeen sarjapainot tankoon niiden suuruudesta riippumatta, vaiko se, että porukka lämmittelee ensin tangolla ja sen jälkeen vähin erin korottaen kohti sarjapainoja? Ja tällöin se alun pelkällä tangolla lämmittely ois turhaa? Pikkusen meni kyllä pointti ohi.

Ainakin mun silmään toi kuulosti siltä että "tanko on niin kevyt niin mitä hyötyä sillä lämmittelemisestä on". Lämmittelyn tarkoitus on totuttaa kroppa liikerataan ja herättää lihakset ennen varsinaista suoritusta. Toisin sanoen ei se pelkällä tangolla lämmittely mitään "turhaa" ole.

Näin itsekkin ymmärsin tuon. Tokiha tangolla lämmittelyn jälkeen lämmitellään vielä lisää. Ei kai siitä tangolla tehdystä lämmittelystä suurta hyötyä ole, jos yksi sarja tangolla ja sit laitetaanki 100kg sarjapainot.

Kyllähän se kunnon lämmittely kannattaa tehdä. Ei ole nimittäin kovin iso vaiva hyötyyn nähden. En ole ainakaan meidän salilla tällaista huomannut, että tangolla lämmittelyn jälkeen laitettaisiin suoraan 100kg tankoon. Onhan se pelkällä tangolla lämmittely parempi kun ei mitään, mutta itse ainakin koen toimivaksi tavaksi tehdä noin 3 sarjaa tankoa suuremmilla painoilla progressiivisesti painoja nostaen ennen työsarjoja.

Täällä noustaan yleensä tosi hitaasti niihin sarjapainoihin, mutta penkki on poikkeus, korkeitaan yksi sarja välissä tehdään tangon ja varsinaisen työsarjan välissä.

Itsekkään en yleensä tuhlaa aikaani hirveästi lämmittelyihin penkissä esim. 20kgx15, 8x60kg, 2x90kg ja työsarjat, jos isommilla niin viellä 1x100kg totutteluksi.

Ite kans ihmetelly sitä millä vauhdilla porukkaa etenee siinä penkissä, Näin näen usein 20kg->60kg->100kg...Ja tohon 100kg on päästy jossain 3 minuutissa. Tietty riippuu siitäki, millasia romuja henkilö pystyy nostaa. Ite en vaa pysty ottaa sellasia harppauksia ja niin nopeesti

Itse oon todennut, että esim. 100kg ykköseen nousuun tällainen lämmittely on sekä voimantuoton, että ehjänä pysymisen kannalta hyvä: 10x20kg, 5x40, 3x60, 3x70, 3x80, 2x90, 1x95, 1x100
En tiedä sitten onko ihan optimaalinen, mutta kyllä se tangolla lämmittely aluksi on ihan tarpeellista. Jos viellä tekee huonon alkulämmittelyn niin tuskin kestää kauaa, että paikat hajoaa jos hyppii 40kg välein.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Aika moni meiän salilla lyö suoraan n.80% treenipainoista tankoon, sillä pari kertaa ja sitten varsinaiset sarjat. Ja puhutaan kuitenkin +100kg romuista. Ite otan 3x15 tangolla, ja aina välissä ylätaljaa kevyesti 15x. Ja sitten lämmittelen kiertäjäkalvosimet. Sitten 20kg nousuilla 3-8x

Oon nähnyt kavereita, jotka lämmittelevät penkissä sillä jumppakepillä;)
Luultavastin sarjapainot alkavat sitten tuolla tangolla:D

Ite teen yleensä niin et tyhjällä teen läjän toistoja ja sit heiluttelen sitä tankoa vähän sivu suunnassa yms niin et olkapäät ja kaikki aukee hitusen. Sit joku kymmenisen toistoo jollai 40-50kg ja sitte omiin sarjapainoihin. En nyt mikään markan nostaja ole mut salilla menee muutenki niin pitkään etten kyllä jaksa alkaa pelkkää penkkiä jauhaa mitään 50 sarjaa ennen "työsarjoja".

Aika yleistähän toi on ensin tangolla, sit 60kg vaikka maksimi olis 80kg.... Mä ite otan kyllä paljon lämmitelysarjoja esim. viime torstain penkki, ensin soutulaite 5min, vähän heilumista tuulimyllyn lailla ja 2*20*20, 10*40, 8*60, 6*70, 2*90. Sen jälkeen 5*105 2*4*120, 2*4*135, 2*6*127,5 ja 2*6*120. Tulihan sitä itekin joskus lyötyä 60kg suoraan tankoon ja seuraavaan sata, mut eiköhän sitä malttia iän myötä tule ja koputan puista päätäni, mut mulla ei oo ollu oikeastaan ollenkaan olkapää/käsivammoja vuosiin......

En ole kiinnittänyt huomiota, että pelkällä tangolla lämmiteltäisiin. Itse lämmittelen suunnilleen 15xtanko, 8x50, 6x70, 4x90 ja sitten 2x6x100. Itse teen penkin yleensä maven jälkeen, joten aika hyvät lämmöt siinä on jo valmiina.

Itselläni ainakin tapana pyöritellä ensin olkapäitä hieman sillä jumppa kepillä, sitten tehä noin 20 toistoa tangolla, sitten sitten 40kg sillä joku 12, 60kg ja sillä sitten 8-10toistoa, sitten vaan se 80-85kg millä veivaillaan pari sarjaa.

Oma setti menee 20xtangolla, 20xtangolla, 15x40kg, 10x 60kg, 10x80kg, 6x100kg ja sitten varsinaiset painot tankoon 110-125kg.

Kyllä minä ainakin otan ekan lämmittely sarjan tangolla. Sen jälkeen ainakin yks lämmittelysarja ennen sarjapainoja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom