Läheisten suhtautuminen punttaavaan mimmiin???

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kanhan
  • Aloitettu Aloitettu
Olenkin jo odotellut tässä olkapäitä ja selkää kasvatellessa :D, milloin ensimmäiset negatiiviset kommentit saliharrastuksestani tulevat. Ja kappas vaan, tänäänhän se päivä koitti.

Minä siis ystäväni mukaan näivetän itseäni ja haluan rankaista itseäni punttaamalla itseni kipeäksi joka liikuntakerran (lue:sali) jälkeen. Eniten v*tuttaa kun en sanonut mitään vastaan, sillä ihan oikeasti menin lukkoon noin törkeistä puheista.

Ja vielä enemmän ottaa päähän, että aloin ihan oikeasti epäillä itseäni (apua, olenko ortorektikko/anorektikko/syömishäiriöinen) ja miettiä, olenko liian laiha (173/64) ja syön liian vähän (viimeksi eilen 2300kcal). :rock:

Olen siis täysin höyrähtänyt ja sairas, koska en halua syödä p*skaruokaa josta tulee enemmän nälkä? Koska ainoa keino säilyttää mielenterveyteni kahden lapsen ja miehen kera on liikunta? Koska haluan näyttää ihan rehellisesti hyvältä vielä yli kolmikymppisenä? Vai koska viimeisen kahden vuoden aikana hiljalleen tiputtamani 30kg ylipainoa on muuttanut ystävyytemme dynamiikan täysin?

Prkl. Missä se seuraava mimmimiitti pidetään pk-seudulla?

kunhan on kateellinen. oon muuten huomannu et yllätävän monia ihmisiä häiritsee jostain syystä jos joku tuttu laihtuu paljon. miksiköhän?? varmaan, ku eivät itse saisi aikaa vastaavaa.

ei kannata välittää noista puheista, jatkat vaan samaan malliin!:)

Sitä tuli itsekin aikoinaan mietittyä, että millaisia ihmisiä sitä oikein pitää ystävinään kun kaikille tuntui olevan kova paikka mun painonpudotus ja aktiivisen liikunnan harrastamisen aloittaminen. Kun punttisali tuli mukaan kuvaan, ei oikein hyväksyntää herunut. Mutta mitäs minä mitään hyväksyntää sellaisilta kathenpaskoilta tarvittisin..;)
Siinä vaiheessa kun alkoi selkeästi näkyä painonpudotus niin kaikenlaisia syömishäiriöjuttuja sai kuulla ihan jatkuvasti, vaikka olin vain alkanut juoksemaan. Nykyään mulla on ortorexia, anorexia ja bulimiakin jos väärältä tyypiltä sattuu kysymään. :D Eihän naiset kattokaas käy salilla, oikeasti.

Poikaystävästä kulki aikoinaan kauheat huhupuheet ja juorut roinaamisesta ja muusta, vaikka poika alkoi vain puntin lisäksi syömään kunnolla. Kauheat mäkätykset ja v*ttuilut siitäkin tuli kun hetkessä pamahti 20 kiloa lisää lihaa ja muuta tavaraa ja vielä enemmän juttu kulki kun poika joutui treenitauolle. "Syö sinä vaan niitä proteiineja ja hormoneja". *köh* Ja vielä rinnastetaan protskut ja hormonit..:D Ja nämä ilkeät juoruajat oli niitä "ystäviä".

Blackcat on kyllä tehnyt kovan työn. 30 kiloa on aika hurjasti!!! Älä epäile itteäs vaan mieti mikä vika sun kaverissas on. Siinä oikeasti jotain on jos tuollaista puhuu.

Edit. Äippä on alkanu vissiin kannustamaan. Ainakin sillai ihan hiljaa ja huomaamattomasti. Tänään puristi haukkarista ja sano: "kyllä sieltä lihasta erottuu" ja jääkaappi oli täynnä Ehrmannia. Olipa vielä tehny mulle purkkikalaa, ettei tarvi ite ostaa tonnikalaa. on se kultainen! Pitää käydä useammin kylässä.

Joo, tulikin tuosta taas mieleeni, kun itselläni iski tuo kuntoiluinnostus kolmisen vuotta sitten, niin eräs "ystävä" (erittäin pyöreä ja ikuinen laihduttaja sellainen) tokaisi että "eikai tuo innostus kovin kauan kestä, että eihän sitä jaksa nyt koko ajan treenata ja syödä terveellisesti.." Ja sama tapaus yrittää tyrkyttää mulle berliininmunkkeja ja lihatsuja "välipalaksi"..Voitteko kuvitella!:D

Ärsyttää kyllä kun ihmiset ovat niin kateellisia, mutta ainakin itse pyrin saamaan kaikista kettuiluista vaan lisää virtaa koneeseen. Motivoi ainakin, kun sattuu olemaan itse joskus hieman laiskalla päällä, niin kummasti saa lisää motivaatiota kun jostain tulee taas jotain :anssi:

Hoh-hoijaa..

:evil:Itselläni ei lähipiiri anna minkäänlaista ymmärrystä, huvittunutta tuhahtelua vain, että tämä on ohimenevä vaihe, ja että ei intoni kauaa kestää..
Siis tällainen idioottimainen vähättely saa kyllä niin raivon partaalle, että jo pelkkä näyttämisen halu nostaa halua pitää itsestä huolta. Oma oloni ei ole ikinä ollut näin mahtava, kuin tämän "uuden" elämän myötä. En tarkoita pelkkää terveellistä ruokaa, vaan yleisesti suhtautuminen terveyteen ja hyvään oloon on korostunut kaikin tavoin, ja tuntuu että se oikea elämäntapa on alkanut löytyä. Enkä puhu pelkästä fanaattisesta terveysintoilusta, vaan itselläni muutos on käsittänyt muitakin elämänalueita, kuten opiskelua, ihmissuhteita ym.

Ahdistaa kun on juhannus tulossa, joka piti viettää yhdessä kavereiden kanssa, mutta hidän rivien välistä luettavissa oleva vastaus oli, että jos et ota alkoholia, niin et ole toivottu seuralainen..:curs: Niin että missähän ne varsinaiset ongelmat sitten ovat..
Onneksi saa käydä täällä hakemassa vertaistukea, muuten ei tätä hullunmyllyä kestäisi..:lol2:

Ehkäpä ihmiset ovat epävarmoja itsestään. Ystäviä ja tuttuja saattaa pelottaa, että tuomitsette heidän elämäntapojaan. Heitä saattaa ehkä hävettää tai sitten heistä tuntuu, että heidänkin tulee muuttua, jotta ystävyytenne säilyy.

Ihmisten keskinäiseen kanssakäymiseen liittyy myös hyvin olennaisellä tavalla ruoka (ja en edes ala puhua Ranskasta tai Italiasta!). Itse olen yrittänyt pitää mahdolliset herkkupäivät silloin, kun menen ystävieni tai perheen kanssa ulos syömään. Tai jos kaveri haluaa jätskin, niin valitsen Soleron light-version ja skippaan loppupäivän hiilareista osan. Toisinsanottuna sovella, minkä vain suinkin pystyn.

Tämä nyt ei tietysti tarkoita sitä, että kaverin tuputtama munkki pitäisi iloisesti popsia, en ainakaan itse söisi. Mutta miettisin kyllä, onko syöminen ollut ainoa yhdessäolon muoto. Jos esimerkiksi jonkun ystävän kanssa tapaa yleensä ravintolassa, voi tämä olla hämillään uudesta terveellisestä asenteesta. Se voi jopa ärsyttää! Niinpä tilaan sorbetin, kun mieheni tai ystäväni tilaavat jälkiruoan. Yleensä kukaan ei edes huomaa, että pidän kirjaa syömisistäni. Mutta ehkä oma hienovarainen menettelyni on jonkinlaista mamoilua...Jokatapauksessa uskon vahvasti, että on mahdollista syödä terveellisesti ja viettää aikaa ystävien ja perheen kanssa myös ruoan parissa.

^ ei missään tapauksessa ole "mamoilua", vaan järkevä tapa toimia - itse en nimittäin missään tapauksessa kannata totaalikieltäytymistä, vaan juurikin tuollaista soveltamista. Harvat asiat ovat tiukasti mustavalkoisia, eikä sitä ole missään tapauksessa myöskään terveellinen ruokailu.

Tietenkään ei kannata syödä sellaista, mitä ei oikeasti halua. Mutta se sorbetti tms. silloin tällöin tuskin kenenkään ruokavaliota kaataa.

Ystäväni piti tulla vierailulle juhannukseksi, mutta perui viime hetkellä tulonsa erinäisten syiden vuoksi. Olen toisaalta jumalattoman helpottunut, koska koko viikon mietiskelin taas miten suhtautua kaikkiin niihin ruokaan liittyviin kommentteihin, joita olisin häneltä kuullut, vaikka minun syömiseni ei kuitenkaan ole edes mitään viimeisen päälle hifistelyä. Ystäväni keskittyy aina älyttömästi siihen mitä minä syön, vaikka itse en kiinnitä mitään huomiota omiin saati toisen syömisiin siis jos yhdessä aterioidaan. En koskaan ole huomautellut hänelle meetvurstin laittamisesta leivän päälle tai muutenkaan arvostellut tai siis ihan tosissaan en ole yksinkertaisesti kiinnittänyt huomiota koko asiaan.

Aamupalalla olisin varmasti saanut kuulla käyttäväni "hah hah!" 30% margariinia oivariinin sijasta ja kalkkunaleikkeletta metukan sijasta. Ja juhannushan olisi muutenkin ollut pilalla kun olisi ihmetelty ettei makkara ja olut maistu, tai miks nyt et voisi syödä paria litraa jäätelöä, kun kerran on kesä ja juhannus ja olen täällä kylässä (niinkuin sillä olisi minkään kanssa mitään tekemistä), että "eihän se sussa missään näy".

Miksi ne syömiset ovat se asia mikä kaiken määrittää, eikö se yhdessäolo ja muu ole tärkeämpää, miksi se aina pyörii ruuan ympärillä? Huvittavaa tässä on se, että kun olen omaksunut terveelliset elämäntavat, en jotenkin samalla tavalla enää kelpaa ystävilleni, ilmeisesti en ole yhtä hauskaa seuraa, koska en syö makkaraa ja pizzaa...epäilen tuota suuresti..enkä MINÄ ole koskaan se joka ravitsemuksellisiin asioihin kiinnittää huomiota tai tuomitsee vaan ne muut, joita kai ystävikseni kutsun. Miten sillä, että syön terveellisesti voi olla niin suuri merkitys ystävyyssuhteiden kannalta ja miten joistakin ystävistäni on tullut paremman ulkomuotoni ja ravitsemukseni muutoksen jälkeen ivallisia kusipäitä, joiden vierailun peruminen lähinnä ilostuttaa, kun ennen olisin ollut pettynyt?

^ ei missään tapauksessa ole "mamoilua", vaan järkevä tapa toimia - itse en nimittäin missään tapauksessa kannata totaalikieltäytymistä, vaan juurikin tuollaista soveltamista. Harvat asiat ovat tiukasti mustavalkoisia, eikä sitä ole missään tapauksessa myöskään terveellinen ruokailu.

Tietenkään ei kannata syödä sellaista, mitä ei oikeasti halua. Mutta se sorbetti tms. silloin tällöin tuskin kenenkään ruokavaliota kaataa.

Taas kerran Gillyn kanssa samaa mieltä. Miksi sitä turhaan hakea tekemisillään huomiota ja paheksuntaa, jos homman voi hoitaa tyylikkäästi ja huomaamattomasti.

Ymmärrän kyllä, monen mielestä uusi ja uhrautuva, itsensä toisten yläpuolelle nostava "elämäntapa" voi olla hieno juttu. Joskus 10 vuotta sitten olen varmasti ollut itse samanlainen. Nykyään lähinnä naurattaa. Miksi olette itse yhtä kapeakatseisia, kuin teidä tekemisiänne kommentoivat ystävät/läheisenne? Antakaa toisten ajatella mitä tykkää ja keskittäkää energianne johonkin muualle, kuin nipottamiseen ja toisten kommenteista itkemiseen. Ei sellaista kukaan ikuisuutta jaksa.

Pakollinen hymiö tähän :D
Tiedän, että kirjoitan provosoivasti. Tarkoitus on saada ajatuksia aikaan, ei herneitä nenään.

Ehkäpä ihmiset ovat epävarmoja itsestään. Ystäviä ja tuttuja saattaa pelottaa, että tuomitsette heidän elämäntapojaan. Heitä saattaa ehkä hävettää tai sitten heistä tuntuu, että heidänkin tulee muuttua, jotta ystävyytenne säilyy.
.

Tää on muuten totta. Sukulaiset ja kaverit tulee selittään, miksei ne saa painoa tiputettua ja miksi tuli taas syötyä vaikka sun mitä. :david: Hirveesti kiinnostaa, mitä hittoa se edes minulle kuuluu? Kukin kantaa oman massansa, niin tein minäkin aikanaan. Enkä taatusti kellekään selitellyt yhtään mitään.

Oman kaverini näivetystuomiohan tuli siitä, etten syönyt hänen tarjoamaansa rahkapiirakkaa. Halusin säästää kalorit iltaan Ruman Bettyn katsomista varten ruisleipävuoren ja minttusuklaavohvelien kera. Ja pirulauta, meni silti 1000kcal yli kulutuksen. :D

Kaikki kehuivat suunnattomasti kun alussa laihtumiseni alkoi näkyä. Nyt kaikki huolehtii/kitisee, etten vain laihdu liikaa. Olen ryhtynyt vastaamaan valittajille, että niin kauan kuin minulla on D-kupin rinnat ihan luonnostaan, en todellakaan ole liian laiha.

Enkä herrajesta enää painoa aio tiputtaakaan. Ekaa kertaa eläissäni olen tyytyväinen kroppaani (paitsi PMS-vaiheessa ;) ). Kroppani on upea, vahva ja kestävä, ja pystyy aina vain parempiin fyysisiin suorituksiin. Ja tämä, hyvät naiset, on vain ja ainoastaan tiiviin saliharjoittelun ansiota. :rock:

Taas kerran Gillyn kanssa samaa mieltä. Miksi sitä turhaan hakea tekemisillään huomiota ja paheksuntaa, jos homman voi hoitaa tyylikkäästi ja huomaamattomasti.

Jos söin mitä halusin 95-kiloisena ilman kenenkään kommentointia, niin miksen voi sitä tehdä edelleen 64-kiloisena?

Kukaan ei pukahtanut sanaakaan painostani (joka kyllä oli taatusti kaikkien nähtävillä) 95-kiloisena, mutta miksi se nyt on kaikkien reposteltavana? Miksei ihmiset puhu vain reippaasti selän takana niinkuin silloin 30 kiloa sitten? :D

Kukaan ei pukahtanut sanaakaan painostani (joka kyllä oli taatusti kaikkien nähtävillä) 95-kiloisena, mutta miksi se nyt on kaikkien reposteltavana? Miksei ihmiset puhu vain reippaasti selän takana niinkuin silloin 30 kiloa sitten? :D

:lol2:
Toi on niin totta.
Niinhän se taitaa vähän mennä jos ei juo alkoholia tai mässytä herkkuja saa selitellä muille.

Mun eväspurkeille ja eväille kaikki aluksi naureskeli, mutta pikkuhiljaa siihen on totuttu. Mulle jopa järjestettiin töiden pippaloissa omat eväät :nolo: Ja äiti soittelee aina ennenkun meen käymään, että mitä mä syön. On se niin ihanaa huomata miten ihmiset haluaa tukea omia valintoja, vaikka ei aina niitä ymmärtäisikään. Välillä nolottaa mennä juhliin ja kylään ruokarajoitteisena, mutta kuten täällä jo on keskusteltu, usein voi tehdä sen huomaamattomasti. Esimerkiksi prode-kaurapuuroon pari grammaa sokeritonta kaakaojauhetta ja makeutusainetta ja voi kertoa syövänsä suklaapuuroa :kuola:

Voi ärripurri..pakko päästä vähän purkamaan höyryjä..
Keväällä ajattelin tehdä pientä kiristelyä kesää varten ja aika vahingossa sain pudotettua painoa reilustikin, mistä seurauksena rasva% tällä hetkellä aika alhainen ja lihaserottuvuus (siis ne kooltaan vielä mitättömät) selkeä. Itse olin tietenkin iloinen, että kesää varten sai vähän siromman kropan, sillä juokseminen ym. muu aerobinen sujuu paljon mukavammin.
Nooh itse asiaan: olen saanut viime aikoina todella paljon kommenttia laihtumisestani sekä kireästä kunnostani, siis semmoisessa ihailevassa mielessä. En todellakaan ole kehujen perässä kulkija ja olenkin todella hämilläni kun joku tuli vastikään kysymään että olenko syksyllä kisaamaan lähdössä..:eek:
No mutta kaikista parhaimman ryöpytyksen sain tänään kun eräs henkilö otti minut tiukkaan puhutteluunsa koskien laihtumistani. Hän syytteli täysin päin naamaan minun olevan syömishäiriöinen, joka tarvitsee ehdottomasti ammattiapua. Yritin selittää hänelle että vaikka olen tarkka ruuan suhteen, syön paljon ja monipuolisesti, ja että osaan kyllä kuunnella kroppaani ja tarpeen vaatiessa huilia. Mutta ei, tämähän kieltäytyy kuuntelemasta vaan jatkaa syyttelyä että olen mieleltäni järkkynyt ja olen kovaa vauhtia matkalla hautaan! Mitään sanomisiani hän ei suostunut kuuntelemaan vaan kehoitti suoraan hakeutumaan ammattiauttajalle..
Tottakai ruokavalio ja liikunta pyörii mielessäni paljon ja usein, mutta kellä ei tämän lajin harrastajalla pyörisi. Ja se että itse en koe eläväni jossain loukussa ruuan suhteen, vaan pystyn pitämään reiluja tankkauspäiviä ilman että sitä seuraisi huono omatunto tai vastaavasti pitkä syömättömyys.
Säikähdin itse että onko tilanteeni muka noin paha, että olenko oikeasti sairas?? Kuka sen loppujen lopuksi ratkaisee, sillä toiset ovat antaneet todella positiivista palautetta kiinteästä kropastani, joka heidän mielestään on vielä "normaali" ja toiset taas tulevat suoraan haukkumaan sairaaksi anorektikoksi?? Kuka sanoo totuuden, jos toisen silmissä olen potentiaalinen kisaajakokelas ja toinen näkee minut itsetuhon partaalla..

Pakko oli tulla vähän selventämään eilisiä kirjoituksia, sillä tuli tehtyä se sellaisen tunnekuohun vallassa, että eihän siitä ota itsekään selvää..:rolleyes:
Sain eilen siis kipakan puhuttelun siitä henkilöltä, joka on töissä salilla jossa treenaan ja hänen kanssaan olen lähinnä tekemisissä vain salilla pyöriessäni, joten olemme enemmän tuttavia kuin ystäviä. Hän siis sanoi olevansa vakavasti huolissaan nääntymisestäni ja itsetuhosta, jota itselleni aiheutan. Hän snoi minulla olevan huumeriippuvuuteen verrattavissa oleva ongelma, joka vaatii ammattiapua. Voiko toinen henkilö sanoa toisen kiristyneen ulkokuoren perusteella tämän olevan henkisesti sairas..:curs:
Yritin sanoa, että syön paljon, mutta hän kuittasi asian niin että se on vain omaa kuvitelmaani. Hän sai todellakin mieleni romahtamaan, sillä en ole ikinä kokenut tätä elämäntapaa, johon kuuluu tiukahko kaloreiden vahtaaminen ja ruokavalon tarkka miettiminen, kuitenkaan itselleni pakkomielteenä. Itse olin alkuviikolla kaksi päivää pienellä matkalla, johon EI kuulunut muuta treeniä kuin ostoksilla juoksemista, ja ruokailu tapahtui ravintoloissa, enkä helskuttisoikoon tuntenut oloani yhtään huonommaksi, vaikka olin treenaamatta ja söin jopa kerran suklaakakkua, jäätelöä ym. Its koin tuon lepotauon pikemminkin vain hyvänä breikkinä. Eikö tämä kerro jotain siitä, etten herranen aika sentään ole vielä kuolleiden kirjoissa?

Se tässä hieman ihmetyttää että kyseinen henkilö sanoo minun olevan anorektikko. Mielestäni anorektikolla ei ole kuin luut ja nahka, jos sitäkään, un taas salin puolella moni kovaakin treenaava henkilö, on tullut vastaavasti "ihastelemaan" kuinka hyvälihaserottuvuuteni on tällä hetkellä. Joten miten voisi olla mahdollista että anorektikko näyttää lihaksikkaalta??Onko kyse siiis erilaisesta kauneusihanteista, että henkilöt jotka eivät ymmärrä tätä lajia tuomitsevat suoraa päätä sairaaksi, vai että olenko jo niin pahasti itse sekaisin että kuvittelen salilla treenaavien kommentitkin jotenkin väärällä tavalla? Vähän aikaa olen jo tehnyt yhteistreenejä kokeneen miestreenaajan kanssa, joka puheista päätellen on seurannut monen naisen kisaoihin valmistautumista ja tositreeniä ja hän ei ainakaan ole ilmaissut mitän huolestuneita kommentteja kutistumisestani, sanoi vaan että ei pieni rasvan lisäys haittaisi, mutta ei tämäkään kunto mikään mahdoton ole treenien edistymisen kannalta..
Miten kilpailevat mimmit ovat saaneet huomiota esim.kisadiettiensä aikana tai eläessään todellakin tarkalleen mietityllä ruokavaliolla ja treenillä? Tuleeko nämä kauhistelijat ottaa vakavasti? Itseni pysäytti lähinnä se että kyseinen henkilö itse on terveydenhuollon alan ihmisiä, joten ihan en voinut päästää hänen sanomisiaan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos..
Olo on kyllä todella kyykytetty, sillä mitään muuta en ole halunnut kuin lää terveellisesti ja voida hyvin, ja mielestäni tämän hetkinen vointini on mitä parhain. Itse koen olevani parhaissa mahdollisissa voimissani, en muista sairastaneeni flunssia tai nuhia pitkään aikaan, nuorena vaivannut migreeni on jäänyt unholaan, verenpaine, hemoglobiini, rasva-arvot ovat kaikki kohdillaan, a mikätärkeintä olen todellakin tyytyväinen itse itseeni: en katso peiliin etsiäkseni vikoja itsestäni, vaan uskallan sanoa, että että ensimmäistä kertaa kunnioitan itseäni ja olen tyytyväinen siiihen mitä sieltä tuijotaa vastaan..

...mahdollisissa voimissani, en muista sairastaneeni flunssia tai nuhia pitkään aikaan, nuorena vaivannut migreeni on jäänyt unholaan, verenpaine, hemoglobiini, rasva-arvot ovat kaikki kohdillaan, a mikätärkeintä olen todellakin tyytyväinen itse itseeni: en katso peiliin etsiäkseni vikoja itsestäni, vaan uskallan sanoa, että että ensimmäistä kertaa kunnioitan itseäni ja olen tyytyväinen siiihen mitä sieltä tuijotaa vastaan..

Täytyy muistaa että Terveydenhuollon ammattilainenkin on vain ihminen. Ja toisaalta Ortoreksian ja terveellisen syömisen rajan on aika hiuksenhieno.. Mutta jos pystyt olemaan treenaamatta ja syömään muutakin niin tuskin kyse on kuitenkaan häiriöstä, ei ainakaan minun korvaani kuullosta siltä :). Mutta toisaalta en olekaan nähnyt miltä näytät ulospäin, ja yleensä se jolla ongelma on aina sen kieltää.. Ei sillä että näin olisi mutta tekstin perusteellahan on loppujen lopuksi vaikea mitään päätellä.

Mitä itse olen huomannut niin muille ihmisille se rasvaton ja erottuva kroppa saattaa olla yhtä kuin liiallinen laihuus. Itse painan 56kg ja olen 167cm pitkä ja saan usein kuulla huomautuksia tutuilta että "olen liian laiha" ihan osittain vain siksikin että olen aina ollut nuorempana paljon pyöreämpi. Kaikki on niin suhteellista..

Voidaan ehkä päätyä kahteen johtopäätökseen eli a) joko kaverisi on tosi kateellinen tai sitten b) Sinulla on ihana ystävä joka on aidosti huolissaan siitä miten voit. Mutta tuo kuulostaa aivan älyttömän ihanalta että pidät itsestäsi sellaisena kuin olet ja kyllä kuulostaa ihan terveen merkiltä, harva syömishäiriöinen pystyy varmasti myöntämään että näkee itsensä positiivisesti :) !

Kaikenkaikkiaan tsemppiä tuollaistenkin kommenttien vastaanottamiseen, muista että sinä olet se joka määrittelee itsesi, ei kukaan muu!:thumbs:

hela hoito

Niin, kyllähän ne ulkopuoliset alkaa varmasti epäilemään anoreksioita sun muita, jos joku nopeasti laihtuu paljon. Osittain siinä varmasti on mukana kateutta, joillain jopa oikeaa huolta. Jonkun laihtuessa tuumataan usein, että "älä nyt vaan enää laihduta!", harva kehuu miten olet kaunistunut tms.
Kaikki valtavirrasta poikkeava herättää ihmetystä. Itse kun aloitin dieetin keväällä ja lopetin työpaikkaruokalassa käynnit, multa kysyttiin mm. että "onko sulla joku syömishäiriö". :jahas: kun ei ruokalan pöperöt kelpaa..

Toinen juttu mitä mietin, on että nykyajan "normaali" nainen näyttää enemmän tai vähemmän pyöreältä. Normaalipainoiset ovat "hoikkia". Jos olet treenatun näköinen, olet friikki/ortorektikko/sairas. Jokainen kai saa tehdä elämällään mitä tykkää, kunhan se vaan tuntuu hyvältä. Niin kauan kun elämäntapa ei aiheuta ahdistusta ja stressiä tai ole pakkomielteistä, niin se on kaukana sairaudesta. Epäilenpä että pyöreät kanssasisaremme, nämä jotka aloittavat joka maanantai kiinteytys-/laihdutuskuurin, ovat huomattavasti ahdistuneenmpia, epätasapainoisempia. Heistä ei kuitenkaan kukaan ole "huolissaan", se kun on niin normaalia.

Toisaalta olen miettinyt näin kisadieetillä ollessa, että onhan tämäkin aika pimeetä raahata vaakaa ja omia eväitä joka paikkaan. Sosiaalinen elämä on kaventunut väkisinkin, kun ruoka on aika usein niissä kuvioissa mukana. Ja kaikille ei jaksa alkaa selittää mistä on kysymys, toki läheisimmät ihmiset tietää ja ymmärtää. Ja ne myös tietää etten mä ole omituinen tai sairas oikeasti :D Tää kisadieetti on vain lyhyt hetki elämästä, silloin haluan tehdä kaiken täysillä ja viimeisen päälle ja nautin siitä, oikeasti :) En oikeasti koe jääväni mistään paitsi vaikka ulkopuolisesta ehkä siltä näyttääkin. Tämä antaa niin paljon enemmän kuin ottaa.

Tsemppiä -Kukkikselle-!

Kiitos Dharmi ja Helga kommenteista, ne tulivat todellakin tarpeeseen! :haart: Koko viime yön valvoin miettien tuttavani syyttelyä siitä että olen sairas ja tarvitsen apua..Kyseinen henkilö näkee minut ainoastaan käydessäni salilla, joten hän ei tiedä salin ulkopuolisesta elämästäni yhtään mitään. Hän kovasti perusteli asiaa sillä, että hän on 15 vuotta sairastanut itse, ja vasta nyt parantunut. Ihan ymmärrettävää että hän on huolissaan nopeasta laihtumisestani, mutta kaikki selitykset mitä yritin hänelle sanoa, hän tyrmäsi täysin ja jatkoi "mollaamistani". Juteltuani tänään äitini ym. muutaman muun oikeasti läheisen ihmisen kanssa, ovat he kaikki sanoneet että jos joku on hoidon tarpeessa, niin minua sättinyt henkilö itse.
En sano, etteikö ruoka ja kaikki siihen liittyvä rajoita elämääni jollain tavalla, mutta se että minulle täysin vieras ihminen tulee tuomitsemaan ilman riittäviä perusteita, sai minun itsetuntoni romutettua aika tavalla. Kuuntelin eilen lamaantuneen järkyttyneenä ja hetken jopa uskoin itsekin, että olen varmasti millin päässä romahtamisesta, mutta nyt saatuani monia täysin toisenlaisia, kannustavia kommentteja, alan pikkuhiljaa uskoa, että kyseinen henkilö näkee minut jonain uhkana, sillä olen häntä 20 vuotta nuormepi, eli itselläni vielä vuodet edessä, jotka hän on jo katkeroituneena viettänyt.
Kiitos vielä kerran, että palautitte omanarvon tunteeni takaisin!! Niin kuin sanoitte, jokainen loppujen lopuksi itse tietää ja vastaa siitä missä ,mennään..

Dear Kukkis (ja muut tarinastani kiinnostuneet :)),
itse olin hyvin samankaltaisessa tilanteessa viime kesänä: paino oli laskenut, söin "kuin hevonen" lihaserottuvuus jees, painoindeksikin näytti normaalia, joskin alarajoilla. Rasvaprosentti oli tosi alhainen ja sen todellakin huomasi.
Aluksi sain hyvää ja positiivista palautetta ulkomuodostani, monet ihailivat suorastaan jäntevän lihaksikasta ja rasvatonta olemustani. Rannalla kävelin ylpeänä esitellen sixpäkkiäni ja jokaikistä selkälihasta, jotka kauniisti piirtyivät. Myös avopuoliso oli tilanteeseen ihan tyytyväinen. Vointi oli hyvä, välillä toki vähän väsytti.

Jo kesällä palelin enemmän kuin ennen mutta ajattelin sen johtuvan työpaikkani tehokkaasta hiuksiahulmuttavasta ilmanvahdosta hellekesänä. Syksyn tullen alkoi yhtäkkiä ilmaantua ärtyneisyyttä, välinpitämättömyyttä, eristäytyneisyyttä ja sosiaalisten tilanteiden välttelyä. Ajattelin, että työstressiä sen on. Yöhikoilin sängyn märäksi, vaikka yllä ei ollut mitään ja päivällä palelin. Jos ruokailu venyi yhtään yli 3h:n, niin olin nääntyä: ajatus ei kulkenut ja tuntui että pyörryn siihen paikkaan. Kuukautiset tulivat, mutta syön pillereitä jotka takaavat vuodot aika varmasti. Vuodot kuitenkin niukkenivat. Avokki rupesi kaikkien muiden oireiden huomaamisen lisäksi huomauttelemaan, että vessan lattia on aina täynnä mun irronneita hiuksia. Ja että hän ei enää nauti seksistä, koska näytän jo luurangolta. Se ja mielialan vaihtelut sekä alhainen (11,8- 16, mittaustavasta riippuen, lukemalla ei sinänsä taida olla väliä) rasvaprosentti pysäyttivät minut: en ehkä olekaan huipputimmissä kunnossa, vaikka en sairastellut ja veriarvot ym. olivat loistavat. Naisen elämä koostuu muistakin asioista.

Lääkärin kautta psyk.puolelle, sairaslomalle, ravitsemusterapeutille. Päähän on pitänyt takoa koko ajan että urheilevankaan ja terveellisesti elävän naisen kroppa ei SAA olla TODELLA timmi = rasvaton ja että oman syömisensä voi todellakin kuvitella olevan ok ( hevosenannoksia ihan oikeasti, mutta pääosin kasviksi ja protskuja eli rasvat vähissä ravinnostakin ja hiilareita ei nimeksikään), vaikka elimistö tarvitsisi yksinkertaisesti energiaa huimasti enemmän. Se, että salilla joku kyselee positiivisella tavalla kisoihin menemisestä, ei välttämättä johdukaan siitä, että näytät yleisesti tosi hyvältä vaan siitä että he haluavat kannustaa, JOS olet aikomassa kisalavalle. Lavallahan rasvat on tosi tosi alhaalla, mutta muuten kisaajillakin on jonkin verran rasvaa, toisilla enemmän, toisilla vähemmän. Ja esim.huippuyleisurheilijanaisilla on takanaan rautainen valmennustiimi, joka koostuu osaltaan ravitsemuksen ym. ammattilaisista, joten heidän all-year-round-lihaserottuvuus ja kropan toimivuus on ihan tiedettä (jopa lääketiedettä). Eli liikkuvan ja "timmin" naisen elimistössä tulee olla rasvaa, sen asin itse karvaasti kokea. Aluksi siis tuntui pitkään hyvältä ja yhtäkkiä kaikki romahti.

Nyt kokoan itseäni pieninä paloina takaisin kokonaiseksi, itseäni arvostavaksi naiseksi. Naiseksi, jonka kroppa on, tottakai, urheilullinen ja hyväkuntoinen, mikä sisältää siis terveellisen määrän rasvaa. Naiseksi, joka nauttii elämästään niin psyykkisesti kuin fyysisestikin. Naiseksi, joka toivottavasti pystyy tulemaan raskaaksi ja vieläpä elämään ja kasvamaan yhdessä perheenjäsentensä kanssa ilman, että näiden tarvitsee kärsiä äidin terveydellä leikkimisellä ja nähdä sitä passiivista itsetuhoa, johon "kisakuntoon vuoden ympäri" -treenaus ja syöminen johtavat. Palaset ovat kovin pahasti vielä hajallaan, mutta painoa olen saanut n. 5-6kg takaisin pahimmasta ajasta, viime kesänä ostetut housut eivät enää mahdu päälle. Mutta en yöhikoile, en palele, voin odottaa ruuan valmistumista jopa yli 5min ennen pyörtymistä ja mikä parasta, avokki kehui juuri saunoessamme kuinka olen puolen vuoden sisällä kaunistunut, kilot tulleet oikeisiin paikkoihin. Myös ulkopuoliset ovat antaneet positiivista palautetta - eivät huomaa että olisin lihonut, sanovat vaan että näytän paljon hehkeämmältä kuin viime vuonna.

Tässä jotakin ajatuksiani, toivottavasti et loukkaantunut kun vastaan pohdintoihisi tällaisella tekstillä.. Uskon että kohdallasi asiat ovat kunnossa, kerroinpa vain yhden tarinan tytöstä, joka hajosi palasiksi ja kokoaa itseään naiseksi:rolleyes:

Minulla on todella hyvä tuki perheen puolelta harrastukselleni! Avomies käy myös salilla, eli se on yhteinen harrastus. Isä vähän naureskelee tälle, mutta kannustaa silti. Mutta äiti on aivan yliveto =) Se soitti äsken ja kertoi hankkineensa mulle kaveriltaan pari penkkipaitaa + trikoot lainaan, että saan harjoitella niiden kanssa. Ekat kisat tosin tulossa vasta syyskuun lopulla, eikä siinä vielä mitään penkkipaitaa tarvi, mutta ompahan millä harjoitella. Ihana äiti! <3

Mulla avokki on ensisijaisen tärkeä kannustaja harrastuksessa ja onkin sanonut tukevansa mua aina tavoitteissani, jos ne vain tekee mut onnelliseksi :haart: Itseäni motivoi myös se, että kumppanilla on niin samantyyliset elämäntavat ja ruokailutottumukset - on kiva yhdessä panostaa ruokailuihin ja jakaa fiiliksiä, kun toinen tietää mistä on kysymys. Oon kertonut harrastuksestani lähimmille sukulaisille ja useimmat on kyllä ottaneet asian positiivisena juttuna. Mummi on etenkin aivan ihana kun se joka kerta koittaa onko patti kasvanu :D Äidiltä harvemmin irtoaa mitään positiivista palautetta missään asioissa, mutta sen kanssa en oo ollut enää edes tekemisissä. Oon äidin entisen miesystävän kanssa tiiviisti yhteydessä ja se on kyllä tehnyt mulle harvinaisen selväksi, ettei henkilökohtaisesti ymmärrä tätä naisten lajina, mutta se on hänen mielipiteensä eikä vaikuta muhun :) Kavereille puhun vähemmän näistä jutuista, kun ne ei oikein ymmärrä mitään sen päälle. Toiset mun tutuista hyväksyy ja ihailee mun tavoitteita - toiset vain tuhahtaa tai pyörittelee silmiään mun jutuille. Mulle on ihan sama mitä muut ajattelee mun harrastuksista - en mäkään ymmärrä mitä järkeä esim. golfissa on, mutta uskon että joku nauttii siitä tosissaan ja pystyy rentoutumaan sitä harrastamalla niinkuin minä salilla rehkiessäni. Tärkeää onkin se, että me ihmiset annetaan toisillemme tilaa toteuttaa itseämme ja kaikki samanhenkiset ihmiset voivat sitten tukea toisiaan. Mulla yksi ystävyyssuhde katkesi viime talvena siihen, kun lopetin juomisen ja aloin käydä salilla säännöllisesti. Ystävä haukkui mut nyhveröksi ja sanoi, että musta oli tullut tylsä kun en enää dokannut tai ravannut baareissa. Noh, paljastuihan senkin "ystävyyssuhteen" arvot mulle. Tein frendille selväksi, että jos en kelpaa sille omana itsenäni, niin en kyllä jaksa kuunnella sitä syyttelyä ja nälvimistä vain sen takia, että oon nykyään onnellisempi. Tuntuu vain niin hölmöltä, että joku on valmis luopumaan ennen niin hyvästä ystävästä heti kun tämän elämäntavat muuttuu parempaan suuntaan o_O

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom