Lääketieteellisestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Saapas
  • Aloitettu Aloitettu
Jaa, että sellanen koe sitten tänä vuona. Teki käytännössä tyhjäksi kaiken lukion fy, bi, ke osaamisen. Koe perustui siis todella vahvasti aineistoon ja soveltamiseen. Muutama peruslasku fy,ke pohjalta, mutta käytännössä tänä vuona aineisto ja soveltaminen oli noin 80%... Jep jep, ei mitään toivoakaan siis. Jos olis ollu viimevuoden tapainen koe (joka siis liittyi käytännössä lukion fy, ke, bilsaan muttei lääketieteeseen), niin olis ollut ihan hyvät mahdollisuutet. Laskuja olin laskenut ja bilsan osasin. Valitettavasti oppimistyylini ei sovi hillitön soveltaminen kiireessä, vaan sellanen hitaasti ja varmasti "kerran oppii ja muistaa"..
Toki kaikille sama ja se joka ei jäätynyt valtavan aineistopohjaisen kokeen edessä, pääsee sisään. Eikä se mua haittaa, se on aivan oikein.
Tällä hetkellä tehdään kyllä hakijan olo todella epämiellyttäväksi. Hakijan pitää lukea koko fysiikan, kemian ja biologian oppimäärä sienistä ja kukkasista lähtien. Kokeessa voidaan kuitenkin kysyä mitä vaan. En ole yhtäkään galenoksen koetta tehnyt, mutta ehdottomasti siihen pitäisi palata. Ei ole järkeä pitää järkyttävän laajaa koealuetta (varsinkaan jos siitä ei sitten kysytä mitään, vaan kokeessa sovelletaan aineistoa), vaan tollainen tiivis paketti olis kaikista paras ja tasavertaisin. Nyt ihan hillitöntä lottoarvontaa. Tai ei nyt arvontaa, toki fiksut soveltajat pääsee sisään. Olihan toi sen henkilön raiskaamista, joka ne bilsat, fysiikat ja kemiat tosissaan luki lävitse ne halliten. Jos kokeessa on 180 movivalintakohtaa aineistoin pohjalta, niin kiva kitti moi - tai ei siinä, mutta kun niistä vääristä tulee miinuspisteitä täh ?? Ei IMO oo järkee luettaa noita aineita, jos niistä ei sitten kysytä. Mun nähdäkseni koe yrittää hakee muotoaan ja se on erittäin huono asia hakijan kannalta, koska kaikesta voidaan kysyä tai olla kysymättä. Päättäisivät jo, että minkä tyyppisiä kokeita ne suunnilleen tekee. Jos on aineistopohjaista, niin fine mulle. Mutta älköön sitten luettako turhaan kaikkee mistään hemmetin kalasääsken pesimäalueista lähtien..... GALENOS TAKAISIN !
--
Niin siis suurin ketutus ei tullut siitä, että koe meni pieleen. Vaan siitä, että piti TURHAAN lukea biologiasta 5 kurssia ja 80% kemiasta ja fysiikastakin oli ainakin tänä vuona täysin tarpeetonta - joku fiksu ois voinu soveltaen päästä lukemattakin sisään.
--
No hard feelings, koe oli tehty valmennuskursseja vastaan. Parhaat pääsee ja ottaahan ne sen kiintiön sisään. Ja se on oikein. Vittu :D

Olen aika samaa mieltä, eiköhän se olisi paras lähtökohta, että tehtävät perustuisivat lääketieteeseen liittyvään fysiikkaan ja kemiaan, miksei myös biologiaankin. Tietysti tietyntyyppisiä huippulahjakkuuksia voi tällä tyylillä löytyä enemmän, mutta voisin kuvitella itse opiskelunkin kuitenkin perustuvan pitkäjänteisyyteen ja työntekoon, ennen kuin siihen soveltamiseen on edes kunnolla mahdollisuuksia. Olisi varmasti kuitenkin hyvin mielenkiintoista kuunnella kokeen tekijöitä ja heidän perusteluitaan tietyille tehtävätyypeille, varmasti sieltä löytyy sellaisia perusteluita ettei moni osaa ajatellakaan.

Edit: Tietysti en ole tämän vuoden aineistoa nähnyt, mutta kyllä esim. ihan normaalista fysiologiasta voisi kuvitella saavan aika pähkinäisiä ongelmanratkaisuja aikaan. Säätelyjärjestelmät, niihin liittyvä biokemia, yms, tietysti voisi suoraan heittää patologioitakin kehiin, niin näkee harrastuneisuuden asiaan liittyen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olihan toi ihan täysi perseraiskaus niille ketkä on sen lukion oppimäärän opetellut 100%:sesti joka aineesta. Ilman että katoin onko laskut mennyt oikein, niin jo niistä tehtävistä mitä jätin tekemättä, lähtee melkein puolet pisteistä. Eniten masentaa se, että jollei pääse niin miten sitä pitäis valmistautua ensi vuoden kokeeseen? Olla kokonaan lukematta, jos jostain 700 tunnin pänttäämisestä on ton verran hyötyä. Nyt kun oli oikeesti valmistautunut kunnolla ja usko osaavansa kaiken mitä tulee vastaan, niin sieltä heitetään tommonen paskakasa naaman eteen. Niille varmaan ihan täys shokki, jotka ei oo galenos-aikakaudella hakenut.

Totta kai koe oli siinä mielessä onnistunut, että se pisti kaikki samalle viivalle. Hukkaan meni valmennuskurssit jos semmosen kävi.

Tampereella ainakin osa porukasta ihan itki kokeen jälkeen, kun kaavatkin oli jo mahdottoman näkösiä. :D Ja sitä vuodatuksen määrää, mitä kuuli pihalla kun kokeesta lähti. :eek:

EDIT: Vituttaa kyllä suuresti se viime vuoden koe. Tohon kun vertaa niin kuinka helvetissä en päässyt sillon sisään. Aivan naurettavan helppo, kun sitä jälkeenpäin kattoo.

Samat fiilikset ku sulla ja neljäs kerta oli nytten kun hain

Samat fiilikset ku sulla ja neljäs kerta oli nytten kun hain

No sullahan on sitten kaikilta osin sama tilanne kun mulla. Pitää ruveta miettiin tosissaan hakemista ulkomaille, eikä enää leikitellä ajatuksella. Mikään muu ala ei kiinnosta ja kun miettii ensi vuotta, niin mistä sitä lukumotivaatioo pitäis löytää, kun tuntuu ettei mikään riitä. Uudestaan kun lukemisia mietin niin toi 700 tuntiakin on alakanttiin. Plus että pohjakin oli jo hyvä.

En voinut vastustaa kiusausta illalla, joten oli pakko käydä vastausanalyysit läpi. Nyt saa heittää toivon sisäänpääsystä lopullisesti kaivoon ja masentua: hyvä jos 1/3 pisteistä tulossa. :face: Ei oikein toiminut taktiikka "skippaa monivalinnat ja palaa niihin jos jää aikaa". Vituttaa aivan saatanasti.

Jaa, että sellanen koe sitten tänä vuona. Teki käytännössä tyhjäksi kaiken lukion fy, bi, ke osaamisen. Koe perustui siis todella vahvasti aineistoon ja soveltamiseen. Muutama peruslasku fy,ke pohjalta, mutta käytännössä tänä vuona aineisto ja soveltaminen oli noin 80%... Jep jep, ei mitään toivoakaan siis. Jos olis ollu viimevuoden tapainen koe (joka siis liittyi käytännössä lukion fy, ke, bilsaan muttei lääketieteeseen), niin olis ollut ihan hyvät mahdollisuutet. Laskuja olin laskenut ja bilsan osasin. Valitettavasti oppimistyylini ei sovi hillitön soveltaminen kiireessä, vaan sellanen hitaasti ja varmasti "kerran oppii ja muistaa"..
Toki kaikille sama ja se joka ei jäätynyt valtavan aineistopohjaisen kokeen edessä, pääsee sisään. Eikä se mua haittaa, se on aivan oikein.
Tällä hetkellä tehdään kyllä hakijan olo todella epämiellyttäväksi. Hakijan pitää lukea koko fysiikan, kemian ja biologian oppimäärä sienistä ja kukkasista lähtien. Kokeessa voidaan kuitenkin kysyä mitä vaan. En ole yhtäkään galenoksen koetta tehnyt, mutta ehdottomasti siihen pitäisi palata. Ei ole järkeä pitää järkyttävän laajaa koealuetta (varsinkaan jos siitä ei sitten kysytä mitään, vaan kokeessa sovelletaan aineistoa), vaan tollainen tiivis paketti olis kaikista paras ja tasavertaisin. Nyt ihan hillitöntä lottoarvontaa. Tai ei nyt arvontaa, toki fiksut soveltajat pääsee sisään. Olihan toi sen henkilön raiskaamista, joka ne bilsat, fysiikat ja kemiat tosissaan luki lävitse ne halliten. Jos kokeessa on 180 movivalintakohtaa aineistoin pohjalta, niin kiva kitti moi - tai ei siinä, mutta kun niistä vääristä tulee miinuspisteitä täh ?? Ei IMO oo järkee luettaa noita aineita, jos niistä ei sitten kysytä. Mun nähdäkseni koe yrittää hakee muotoaan ja se on erittäin huono asia hakijan kannalta, koska kaikesta voidaan kysyä tai olla kysymättä. Päättäisivät jo, että minkä tyyppisiä kokeita ne suunnilleen tekee. Jos on aineistopohjaista, niin fine mulle. Mutta älköön sitten luettako turhaan kaikkee mistään hemmetin kalasääsken pesimäalueista lähtien..... GALENOS TAKAISIN !
--
Niin siis suurin ketutus ei tullut siitä, että koe meni pieleen. Vaan siitä, että piti TURHAAN lukea biologiasta 5 kurssia ja 80% kemiasta ja fysiikastakin oli ainakin tänä vuona täysin tarpeetonta - joku fiksu ois voinu soveltaen päästä lukemattakin sisään.
--
No hard feelings, koe oli tehty valmennuskursseja vastaan. Parhaat pääsee ja ottaahan ne sen kiintiön sisään. Ja se on oikein. Vittu :D
kuinka usein on lääkiksen pääsykokeissa kysytty jostain kukista tai kalasääsken pesimäalueista? Ehkä ton on tarkotuskin olla tommonen pällitesti joka karsii ne pois jotka ei osaa erotella oleellista epäolennaisesta ja on kuluttanut aikansa johonkin ihan paskaan

kuinka usein on lääkiksen pääsykokeissa kysytty jostain kukista tai kalasääsken pesimäalueista? Ehkä ton on tarkotuskin olla tommonen pällitesti joka karsii ne pois jotka ei osaa erotella oleellista epäolennaisesta ja on kuluttanut aikansa johonkin ihan paskaan

Ei kovinkaan usein. Kuitenkin vuoden 2012 koe oli puhtaasti lukion fysiikkaa, kemiaa, ja biologiaa liittymättä itse lääketieteeseen juurikaan. Pientä hämmennystä hakijalle, koska nyt homma taas oli "lääketieteellistä".
Olen sitä mieltä, että jos esim. lukion biologiasta on kokeessa hyötyä, hmmm. yhdessä tehtävässä, niin miksi sitä edes luetetaan? Jos kysymykset on lääketieteellisiä, ts. Galenosmaista settiä - niin miksi sitä Galenosta ei lueta? Nyt luettiin jotain lukion biologiaa, mutta kokeessa annettiin sitten uusi aineisto huomattavasti haastavempiin aiheeseen, johon lukion oppimäärästä ei ollut mitään hyötyä - koska aineisto ylitti sen rankasti. Nythän aineisto liittyi silmään. Vaikka nytkin lukisin koko lukion biologian 100x silmästä, en siitä tässä kokeessa mitään olisi hyötynyt - koska aineistossa mentiin huomattavasti syvemmälle, kuin mitä lukio käy. En vain ymmärrä tuollaista turhaan luettamista.
Juu, en minäkään lukenut niitä "turhia" bilsan kursseja - vain tiivistelmät. Silti se jo periaattesta ärsyttää, että sä et voi omalla työlläs vaikuttaa menestymiseen käytännössä yhtään - Galenoksen aikaan sä pystyit pänttäämän sen läpi ja niistä sitten kysyttiin. Harmittaa niiden puolesta, ketkä hallitsi lukion fy, ke ja bilsan hyvin - eivätpä paljon kaulaa saanet missään kohtaa. Kyse ei mielestäni ole siitä, että osaa erottaa asian epäolennaisesta. Nimittäin tänä vuona olisi kuka tahansa meistä ollut bilsan osalta samalla viivalla, olisipa lukenut bilsaa 1-200h. Mielestäni voisi sitä työtäkin arvostaa, mitä jotkut tekee. Nyt ei sitä tehtyä työtä arvostettu yhtään - ainakaan bilsan osalta.
Mulle tollanen koe kuitenkin käy ihan hyvin, jos linja edes jotenkin pitää tulevaisuudessa. Nyt 2012 ja 2013 oli aivan erilaisia, varmaan kuten oli 2011 ja 2012. Niin siis en odottanutkaan samanlaista, mutta toisaalta en odottanut sitä, että karkeesti sanottuna "lukion oppimäärästä ei ollut hyötyä".
Voin huoletta vähentää lukemisen neljäsosaan, koska siitä ei niin paljon hyötyä ole. Ensi vuona jos haen, niin luen vaan muutamat kurssit fysiikasta ja kemiasta. Siihen päälle satunnaista kuvien selailua biologiasta. Säästyypähän aikaa. Turha aloittaa minkään sortin luku-urakkaa, koska kokeessa matto vedetään kuitenkin alla lukion oppimäärän ylittävillä asioilla - eli niistä tehdyistä tunneista ei ole enää niin hyötyä.
Varmasti oli lääkiksen kannalta hyvä koe - nyt valitut osaa oikeesti soveltaa. Eikä mullakaan mitään tota vastaan varsinaisesti ollu. Sama se on kaikille ja eipähän tarttee jatkossa lääkikseen lukea niin paljoa ! Parit kurssit sähköopista, säteilystä ja kemiasta - sit vaan sormet ristiin ja keskittyy aineistoon. Monivalintaa vois mielestäni uudistaa, nyt on todella haastava saada siitä pisteitä miinuspisteiden takia.

LowProFile koko asian tiivistikin aika hyvin, että minkä takia hakijat on tän vuoden koetta haukkunut. Siinä laitettiin koko porukka niin tehokkaasti samalle viivalle, että tällai vittuuntuneena voi kärjistetysti sanoo koko luku-urakan menneen hukkaan. Jos kokeet pysyy samanlaisina kuin nykyinen oli, niin siihen ei voi etukäteen yhtä hyvin valmistautua, vaan pitää joka vuosi mennä kokeileen, millon sattuis kohdalle just semmonen koe mikä itselle sopii.

LowProFile koko asian tiivistikin aika hyvin, että minkä takia hakijat on tän vuoden koetta haukkunut. Siinä laitettiin koko porukka niin tehokkaasti samalle viivalle, että tällai vittuuntuneena voi kärjistetysti sanoo koko luku-urakan menneen hukkaan. Jos kokeet pysyy samanlaisina kuin nykyinen oli, niin siihen ei voi etukäteen yhtä hyvin valmistautua, vaan pitää joka vuosi mennä kokeileen, millon sattuis kohdalle just semmonen koe mikä itselle sopii.

Komppailen tätä

Ihanko on kokeen jälkeen itkettty? Itkupilleistä varmaan onkin lääkiksissä huutava pula ja heitä tarvitaan sinne kipeästi. Jos tuhmat sedät eivät olisi laatineet pahaa koetta, varmasti juuri nämä itkupillit olisivat päässeet sisään. Tai sitten eivät.

Joka vuosi kokeesta on valitettu samoja asioita eikä esim. kiire voi tulla kenellekään yllätyksenä. Samoin on hoettu, että koe on soveltava. Ei voi olla yllätys. Samoin on todettu, että kokeen pohjatiedoiksi vaaditaan lukion opsin fykebi-osaamista; ei sen takia, että pärjäisi kokeessa vaan sen takia että pärjäisi itse lääkiksessä. Siten mikään luku-urakka ei ainakaan pääsääntöisesti mene hukkaan. Ala on kovaa peliä Bostonissa. Tottukaa ajatukseen.

Pettymyksen tuoman energian voi käyttää valittamisen sijasta (mitä se hyödyttää) positiiviseen itsensä tsemppaamiseen. Näin tein itse ja se toimi.

Voin myös todeta, että monet niistä, jotka nyt ovat pettyneitä omaan suoritukseensa, ovat syksyllä sisässä. Näin kävi itsellenikin. Suhteellisuudentaju ja kyky ottaa etäisyyttä tunnepitoisiin asioihin on tarpeellinen kyky tällä alalla.

Niille, jotka hakevat jo neljättä tai useampaa kertaa, keskimäärin kolmas kerta on se kerta, jolloin on päästy yleensä sisään. Tämä tarkoittaa liukumaa molempiin suuntiin. Kyllä te sisään pääsette, kunhan ette vain luovuta pettymyksestä huolimatta. Uskokaa itseenne, se auttaa pitkällä tähtäimellä; älkää itkekö, se ei auta millään tähtäimellä.

E: Niille vielä, jotka toivovat kokeeseen lääketieteellistä fykeä, mitä se olisi tarkalleen? Jep, tiedän: niitä asioita, mitä esim. Galenoksessa ja Santoriuksessa on käsitelty. Sain tänä vuonna riemun osallistua sellaisen opiskeluporukan toimintaan, jossa keksittiin äkkiseltään ajateltuna mitä kummallisimpia sovelluksia lukiofysiikan ja elimistön toiminnan välille ja kaikki ajatukset olivat jotain muuta kuin mitä äkkiseltään voisi ajatella termin lääketieteellinen fysiikka alle. Yksityiskohtiin en halua mennä (joku voisi tunnistaa), mutta aika nopeasti kävi selväksi, että melkeinpä mitä tahansa luikofyken osa-aluetta voi soveltaa elimistön toimintaan, joten vaikka itse kokeessa ei olisikaan selkeästi elimistön toimintaan liittyviä laskuja, suurinta osaa lukion fykestä voi soveltaa elimistön toiminnan ymmärtämiseen. En näe syytä rajata mitään lukion fykekursseja vaatimuksista pois.

Ihanko on kokeen jälkeen itkettty? Itkupilleistä varmaan onkin lääkiksissä huutava pula ja heitä tarvitaan sinne kipeästi. Jos tuhmat sedät eivät olisi laatineet pahaa koetta, varmasti juuri nämä itkupillit olisivat päässeet sisään. Tai sitten eivät.

Joka vuosi kokeesta on valitettu samoja asioita eikä esim. kiire voi tulla kenellekään yllätyksenä. Samoin on hoettu, että koe on soveltava. Ei voi olla yllätys. Samoin on todettu, että kokeen pohjatiedoiksi vaaditaan lukion opsin fykebi-osaamista; ei sen takia, että pärjäisi kokeessa vaan sen takia että pärjäisi itse lääkiksessä. Siten mikään luku-urakka ei ainakaan pääsääntöisesti mene hukkaan. Ala on kovaa peliä Bostonissa. Tottukaa ajatukseen.

Pettymyksen tuoman energian voi käyttää valittamisen sijasta (mitä se hyödyttää) positiiviseen itsensä tsemppaamiseen. Näin tein itse ja se toimi.

Voin myös todeta, että monet niistä, jotka nyt ovat pettyneitä omaan suoritukseensa, ovat syksyllä sisässä. Näin kävi itsellenikin. Suhteellisuudentaju ja kyky ottaa etäisyyttä tunnepitoisiin asioihin on tarpeellinen kyky tällä alalla.

Niille, jotka hakevat jo neljättä tai useampaa kertaa, keskimäärin kolmas kerta on se kerta, jolloin on päästy yleensä sisään. Tämä tarkoittaa liukumaa molempiin suuntiin. Kyllä te sisään pääsette, kunhan ette vain luovuta pettymyksestä huolimatta. Uskokaa itseenne, se auttaa pitkällä tähtäimellä; älkää itkekö, se ei auta millään tähtäimellä.

E: Niille vielä, jotka toivovat kokeeseen lääketieteellistä fykeä, mitä se olisi tarkalleen? Jep, tiedän: niitä asioita, mitä esim. Galenoksessa ja Santoriuksessa on käsitelty. Sain tänä vuonna riemun osallistua sellaisen opiskeluporukan toimintaan, jossa keksittiin äkkiseltään ajateltuna mitä kummallisimpia sovelluksia lukiofysiikan ja elimistön toiminnan välille ja kaikki ajatukset olivat jotain muuta kuin mitä äkkiseltään voisi ajatella termin lääketieteellinen fysiikka alle. Yksityiskohtiin en halua mennä (joku voisi tunnistaa), mutta aika nopeasti kävi selväksi, että melkeinpä mitä tahansa luikofyken osa-aluetta voi soveltaa elimistön toimintaan, joten vaikka itse kokeessa ei olisikaan selkeästi elimistön toimintaan liittyviä laskuja, suurinta osaa lukion fykestä voi soveltaa elimistön toiminnan ymmärtämiseen. En näe syytä rajata mitään lukion fykekursseja vaatimuksista pois.

Juu, tottakai se on soveltava koe. Kiire nyt ei oo kellekkään yllätys. Eikös mm. Helsinki sen takia kannattanut Galenosta, että ei tarvitse opiskelijoita perehdyttää niin kauan perusasioihin? En täysin allekirjoita, että lukion fykebi luetaan itse lääkiksessä pärjäämisen kannalta, hölmöhkö ajatus minun mielestäni. Kyllä mä uskoisin, että jos se luettais vaikka ihan vaan pääsykoetta varten, niin siitä sitä kautta iloa myös lääkiksessä olisi.
Pointtini oli, että Galenoksen aikaan kysyttiin lähinnä sen Galenoksen pohjalta soveltavia juttuja (silloinhan aika yleinen käsitys oli, että aineisto skipataan ja siirrytään tehtäviin), jolloin kirjan pänttäämisellä/osaamisella on pystynyt paljonkin vaikuttamaan sisälle pääsyyn. Samoin vuona 2012 (joka jäänee historiaan yhtenä helpoinpana lääketieteen kokeena), kun se perustui puhtaasti lukion fy, ke ja biologiaan. Ylipäätään monet aiemmat vuodet on ollut aika puhtaasti luokkaa "skipatkaa aineisto ja bilsa, tehkää laskut oikein ja ootte sisällä" tyylisiä - joten omalla työmärällä on pystynyt vaikuttamaan paljonkin.
Tämä vuosi oli melkoinen muutos, koska minun mielestäni luku-urakka "meni eniten hukkaan" tänä vuona kaikista näistä vuosista. 1-1000h biologiaa ei auttanut mitään, koska aineisto ja soveltaminen oli niin suuressa roolissa. Jotain kertoo omasta mielestä myös kemian ja fysiikan osalta se, että ei tarvinnut edes kaavakokoelmaa kokeessa vilkaista, koska tehtävänannoissa annettiin uusia kaavoja ja niitä piti soveltaa. Mielestäni sitä luku-urakkaa olisi voinut jotenkin enemmän arvostaa - kuten kaikkina edellisinä vuosinakin. Toki aineisto ja siitä soveltaminen on ihan hyvä tapa toteuttaa koe. Toisaalta taas, jos vaikka itse lääkärille tulisikin "paineinen soveltava tilanne", niin lähtökohtahan lienee, että siihenkin on valmistauduttu vrt. pääsykokeeseen valmistautuminen. Nyt oli tähän tämän vuoden kokeeseen valmistautuminen varmaan monilla enemmän tai vähemmän yliampuvaa historiaan vedoten - sille luku-urakalle ja valmistautimiselle ei annettukaan arvoa.
Mun mielestä tää koe siis oli oikeinkin hyvä toteutukseltaan lääkiksen kannalta. Tälläinen koe on varmaan aika hyvä tapa valita opiskelijoita. Pitihän sitä koetta jotenkin muuttaa, sillä viime vuoden (helppo)koe varmaan kannusti/sai alalle hakemaan niitä, jotka nyt "sattuu olemaan hyviä" fykebi - vaikka ala ei kiinnostakkaan. Edelleenkin henkilökohtaisti toivoisin silti Galenosta takaisin, jotta sitä luku-urakkaakin/valmistautumistakin arvostettaisiin.
Muuten kyllä tykkäsin, vaikka en itse pärjännytkään ja alkoi välittömästi kokeen jälkeen vituttamaan, että olin 2.5kk lukenut päätoimisesti (ollut työttömänä) "turhaan". Toki tossakin sitä sisälukutaitoa - ei se nyt ihan turhaan kaikki ole mutta siltä aikalailla tuntui, kun kokeessa n. +80% on uutta tietoa tai aineistoon perustuvaa. Sama kaikille joo, mutta kiva se olis ollut töissäkin käydä - jos vaan olisi arvannut, kuinka vähän merkitystä lukion ops fykebi osaamisella on.
Muutenhan tää on kiva juttu - nyt jos tää linja jotenkin edes pitää. Vuona 2014 jos mitään ei tapahdu, niin lukeminen todellakin vähenee REILUSTI ! Ainakin itse aion paljon enemmän lukea jotain random artikkeleita tms. kehittää aineisto-osaamista ja soveltamista. Muutenkin tosi paljon vähemmmän aion lukea, ei tarttee ens vuona 2.5kk olla työttömänä lukemassa kokeeseen luulleen siitä olevan jotain hyötyä ! Mulle siis sopii paremmin kuin hyvin, "säkällä" lääkiksen ja sormet ristiin, että ensi vuona osaa paremmin soveltaa :)
En minkään nää mitään syytä rajata lukion fykebi pois koealueesta - Galenoskin taitaa perustua lukion oppimäärän ylittävään settiin. Niistäkin saa varmasti hankalia sovelluksia tms. mut olis kiva että niitä näkyis itse kokeessakin sitten IMO.
Mut ensi vuona vähemmällä työllä sisään !
EDIT: Oho, olipa itsensä toistamista.

Ainakin itse aion paljon enemmän lukea jotain random artikkeleita tms. kehittää aineisto-osaamista ja soveltamista. ...

Mut ensi vuona vähemmällä työllä sisään !
EDIT: Oho, olipa itsensä toistamista.

Eka kohta: word up. Noista hazardilukemisista on yleensä ollut pelkkää hyötyä etenkin opiskeluvaiheessa. Suosittelen aineistoksi esim. Duodecim-lehtiä...niiden lukemista voi treenailla monella tavalla ja saman tyyppistä aineistoa on ollut useana vuonna mukana.

Toka kohta: jos saat pidettyä hoksottimet tappavassa terässä ilman kovaa työtä, nostan hattua. Useimmat ei saa; kannattaa tehdä myös ihan niitä peruslaskuja läpi vuoden, että pysyy laskurutiini yllä ja hoksottimet toimii kokeessa.

Ps. oli viime vuoden koe helpoin tai ei, sillä ei liene merkitystä, sillä opiskelupaikkoja on rajattu määrä. Helppo koe = helppo koe sitä suuremmalle porukalle. Helpompi päästä sisään? Ei.

Tänään tuli Kuopion tulokset. Koe oli musta aivan hanurista, treenasin 571 tuntia bilsavoittoisesti ja oikeastaan mitään hyötyä ei tämän vuoden luvuista ollut kokeeseen. Olisin tehnyt samanlaisen suorituksen viime vuonnakin.

Hyvät uutiset on, että pääsin tuurilla sisään. Aivan rimaa hipoen.

Kuopion yleiselle raakapisteraja ollut ilmeisesti noin 50 pinnaa. Pystytkö Karpaasi varmistamaan tämän? Toivotaan, että Tampereen raja olisi edes lähelle tuota, koska silloin voisin myös päästä rimaa hipoen. Jos sitenkään...

Kyllä. Ymmärtäkseni tarkka raja on 50.5p ja hampaalle oli 39.5p. Pisterajat ovat täysin pohjamudissa, eikä ihme.

Tampereella oli kokeessa 939 hakijaa ja paikkoja se 105. Sanoisin, että pisteraja asettuu sinne 56p kohdalle.

Onnea vaan kaikille, jotka sisään pääsi !
Jollain tasolla minäkin oon tyytyväinen, oon nimittäin vihdoin löytänyt sen alan jonka saavuttamiseksi olen valmis tekemään töitä ! Tätä ennen mä oon ollu vaan tuuliviiri. Aloitanpa fysiikan laskut jo heinäkuussa ja jos en tänä vuona lähtiskään 3 kuukaudeksi ulkomaille seikkailee, niin olis jo heti enemmän aikaa oppia ! Sisään 2014, sillä asenteella tästä eteenpäin ! Tsemppiä kaikille muillekkin, jotka ensi vuona yrittävät uudelleen :)
Laitan tähän vielä hyvän motivaatiopuheen, jota tuli keväällä kuunneltua ! Kuunnelkaa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom