Jaa, että sellanen koe sitten tänä vuona. Teki käytännössä tyhjäksi kaiken lukion fy, bi, ke osaamisen. Koe perustui siis todella vahvasti aineistoon ja soveltamiseen. Muutama peruslasku fy,ke pohjalta, mutta käytännössä tänä vuona aineisto ja soveltaminen oli noin 80%... Jep jep, ei mitään toivoakaan siis. Jos olis ollu viimevuoden tapainen koe (joka siis liittyi käytännössä lukion fy, ke, bilsaan muttei lääketieteeseen), niin olis ollut ihan hyvät mahdollisuutet. Laskuja olin laskenut ja bilsan osasin. Valitettavasti oppimistyylini ei sovi hillitön soveltaminen kiireessä, vaan sellanen hitaasti ja varmasti "kerran oppii ja muistaa"..
Toki kaikille sama ja se joka ei jäätynyt valtavan aineistopohjaisen kokeen edessä, pääsee sisään. Eikä se mua haittaa, se on aivan oikein.
Tällä hetkellä tehdään kyllä hakijan olo todella epämiellyttäväksi. Hakijan pitää lukea koko fysiikan, kemian ja biologian oppimäärä sienistä ja kukkasista lähtien. Kokeessa voidaan kuitenkin kysyä mitä vaan. En ole yhtäkään galenoksen koetta tehnyt, mutta ehdottomasti siihen pitäisi palata. Ei ole järkeä pitää järkyttävän laajaa koealuetta (varsinkaan jos siitä ei sitten kysytä mitään, vaan kokeessa sovelletaan aineistoa), vaan tollainen tiivis paketti olis kaikista paras ja tasavertaisin. Nyt ihan hillitöntä lottoarvontaa. Tai ei nyt arvontaa, toki fiksut soveltajat pääsee sisään. Olihan toi sen henkilön raiskaamista, joka ne bilsat, fysiikat ja kemiat tosissaan luki lävitse ne halliten. Jos kokeessa on 180 movivalintakohtaa aineistoin pohjalta, niin kiva kitti moi - tai ei siinä, mutta kun niistä vääristä tulee miinuspisteitä täh ?? Ei IMO oo järkee luettaa noita aineita, jos niistä ei sitten kysytä. Mun nähdäkseni koe yrittää hakee muotoaan ja se on erittäin huono asia hakijan kannalta, koska kaikesta voidaan kysyä tai olla kysymättä. Päättäisivät jo, että minkä tyyppisiä kokeita ne suunnilleen tekee. Jos on aineistopohjaista, niin fine mulle. Mutta älköön sitten luettako turhaan kaikkee mistään hemmetin kalasääsken pesimäalueista lähtien..... GALENOS TAKAISIN !
--
Niin siis suurin ketutus ei tullut siitä, että koe meni pieleen. Vaan siitä, että piti TURHAAN lukea biologiasta 5 kurssia ja 80% kemiasta ja fysiikastakin oli ainakin tänä vuona täysin tarpeetonta - joku fiksu ois voinu soveltaen päästä lukemattakin sisään.
--
No hard feelings, koe oli tehty valmennuskursseja vastaan. Parhaat pääsee ja ottaahan ne sen kiintiön sisään. Ja se on oikein. Vittu :D