Lääketieteellisestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Saapas
  • Aloitettu Aloitettu
Jos sulta löytyy oikeesti motivaatiota ja aikaa fysiikan ja kemian lukemiseen niin vuoden pitäisi riittää aivan mainiosti. Teet vaan paljon työtä sen eteen. Itseopiskelullakin varmasti saa jonkinlaisen tietopohjan, mutta asioiden omaksumista ja ymmärrystä nopeuttaa opetus. Varmaan kansalaisopistoista/iltalukioista (vai mitä nyt onkaan :D) löytyy kursseja kemiasta ja fysiikasta.

E: huom. tämä siis omasta mielestäni, fiksummat korjatkaa. Oppiminen on tietenkin yksilöllistä :)

Komppaan, ihan varmana on mahdollisuus. Syksyksi vaan iltalukioon pänttäämään kemiat ja fysiikat uusiksi ja keväällä sitten tarkemmin pääsykokeisiin keskittyen.:)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kovaa duunia se vaan vaatii, varsinkin jos et ole matemaattinen ihminen ja opi tollasia asioita helposti. Mutta oikealla asenteella tekee kyllä vuodessa ihmeitä, ja varmasti asiat oppii kunhan ei vaan lannistu vaikka välillä tuntuu ettei osaa oikeasti mistään mitään.

Onkos monia pakkilaisia hakemassa tänä keväänä lääkikseen? Itse pyrin Ouluun. Luen sellaiset 2-3h päivässä ja lasken noin tunnin... Biologia aloitettiin heti kirjoitusten jälkeen nollasta, mutta fysiikka ja kemia ovat suht tuoreessa, joten ajattelin vähän laskemisen riittää. :D Saas nyt nähdä, loppukiri loppukiri!!

Mä oon lukenut vuoden alusta 35-40h/viikko. Nyt viimeset pari viikkoa varmaan 50-60h/viikko. Kandidaattikustannuksen kurssilla. On tää aivan yhtä vittua koko touhu. Jos en pääse ekalla, lähden tartoon, jonne paperit lähtee ens viikolla. Onnea vaan niille jotka pyrkii sen 5 kertaa.

PS. Mä en vittu enää koskaan ikinä lue tota paskaa kirjaa tän jälkeen. Voi jumalauta voiko noin huonoa kirjaa tehdä edes selvinpäin. Asteikolla 1-10 toi kirja on oksennus. Lisäksi mua kiinnostaa ihan vitusti laskea jotain vetyjen määriä isosta molekyylistä tai tarkastaa jotain laskua 3. kertaa ja todeta että tein sijoitusvirheen kohdassa 3/6.

...
PS. Mä en vittu enää koskaan ikinä lue tota paskaa kirjaa tän jälkeen. Voi jumalauta voiko noin huonoa kirjaa tehdä edes selvinpäin. Asteikolla 1-10 toi kirja on oksennus. Lisäksi mua kiinnostaa ihan vitusti laskea jotain vetyjen määriä isosta molekyylistä tai tarkastaa jotain laskua 3. kertaa ja todeta että tein sijoitusvirheen kohdassa 3/6.
Heh kun on toi tunne Galenoksesta, tietää lukeneensa tarpeeksi! :D Mua rupesi kuvottaa loppuvaiheessa koko kirja ja ajattelin, että pää hajoaa jos joutuu toisenkin kerran hakemaan, onneks ei tarvinnut. Tsemppiä sulle kovasti!

Noniin, kohta voi taas aloittaa elämisen. Kaikenkaikkiaan ihan vitun paska kevät. Ja ne hetket kun saa pienimmänkin kiksin siitä, että tajuaa ja muistaa jonkun kokonaisuuden vihdoin kirjasta, saa vihaamaan itseään. Vähän vielä selailua ja vikoja laskuja. Kirjan poltan ja tuhkat heitän esim. tyhjän Gambina pullon sisään.

Ja mä haluan päästä tekemään niitä kandidaattikustannuksen simuloituja kokeita. Jumalauta. Miten ois "mitä rakenteita syntynyt reniini kohtaa kulkiessaan reniinisolusta maksaan?" (muista tyvikalvot ja mihis munuaisglomeruluksen kalvoon se reniini pysähtyikään! JES!) tai "ratkaistavissa oleva" asidoosi/hengityslasku, jonka laskeminen vie 1,5 sivua. Ainiin, jälkimmäisen ne tekikin.

Ja jos vitutus ei ole valmista, kehoitan tutustumaan Galenoksen kappaleeseen numero 1 ja vastaamaan kysymykseen "Kerro väestön sosiaaliekonomisista terveyseroista ja niiden kehittymisestä viimeisten vuosikymmenien aikana" tai kirjoittamaan kuntien päihdestrategiasta.

Ajattelin kirjottaa sellasen kirja-arvostelun pääsykokeen jälkeen. Tekee ehkä ihan hyvää kun saa purkaa vihaansa ja epäuskoansa tota kohtaan.

Kannattaa muistaa, että se galenos on 33% pääsykokeiden vaadittavasta matskusta. Ne laskut on niin turhaa paskaa siinä kirjassa että skippaa suosiolla ja hommaa jostain valmennuskurssien matskut itselleen. Jos osaat 66% kokeesta kunnolla ja tuosta lopun galenostarpeista edes 15%, ollaan jo hyvällä mallilla. Esimerkkinä -09 koe jolla menin sisään, luin kai kolmesti ton kirjan läpi ja hajoilin ihan tosissaan biologiaan kun en osannut paskaakaan sitä. Sitten itse kokeessa jos en ihan väärin muista 1. tehtävässä oli joku 4p kohta ja lisäksi yksi toinen (kai joku 4-8p arvoinen) tehtävä joissa piti muistaa asioita suoraan galenoksesta, kaikki muu oli laskuja tai aineiston pohjalta vastattavaa. Paska kirja se on, ja kiitän kyllä onneani että silloin kun hain ei noita tilastomatematiikan tehtäviä vielä ollut olemassa.

Kannattaa muistaa, että se galenos on 33% pääsykokeiden vaadittavasta matskusta. Ne laskut on niin turhaa paskaa siinä kirjassa että skippaa suosiolla ja hommaa jostain valmennuskurssien matskut itselleen. Jos osaat 66% kokeesta kunnolla ja tuosta lopun galenostarpeista edes 15%, ollaan jo hyvällä mallilla. Esimerkkinä -09 koe jolla menin sisään, luin kai kolmesti ton kirjan läpi ja hajoilin ihan tosissaan biologiaan kun en osannut paskaakaan sitä. Sitten itse kokeessa jos en ihan väärin muista 1. tehtävässä oli joku 4p kohta ja lisäksi yksi toinen (kai joku 4-8p arvoinen) tehtävä joissa piti muistaa asioita suoraan galenoksesta, kaikki muu oli laskuja tai aineiston pohjalta vastattavaa. Paska kirja se on, ja kiitän kyllä onneani että silloin kun hain ei noita tilastomatematiikan tehtäviä vielä ollut olemassa.

Olen opetellut kaavakokoelman hyvin, niin ymmärrän jokaisen kirjaimen merkityksen jokaisessa yhtälössä, jotain biologiaa olen myös opetellut. En ymmärrä näitä ihmisiä, jotka lukevat lääkiksen pääsykokeeseen tyyliin vuoden verran ja pänttäävät koko G:n biologian päähänsä. Laskemalla ja huolellisuudella kai sitä sisään mennään? Toivottavasti tämän vuoden koe on samankaltainen kuin kahden edellisen, laskut ovat olleet helpohkoja ja biologiaan on saanut apua aineistosta. No eipä tässä paineita, kun vasta ekaa kertaa haen ja ensi vuodeksi on varma paikka yliopistossa. :)

Tsemit vaan kaikille hakijoille kokeeseen! Pessimisti ei pety vai miten se meni? Itellä siis hampaalle ensimmäinen hakukerta, mut ens vuonna sitte varmana sisään jos ei nyt natsaa. Ei paineita.

Olen opetellut kaavakokoelman hyvin, niin ymmärrän jokaisen kirjaimen merkityksen jokaisessa yhtälössä, jotain biologiaa olen myös opetellut. En ymmärrä näitä ihmisiä, jotka lukevat lääkiksen pääsykokeeseen tyyliin vuoden verran ja pänttäävät koko G:n biologian päähänsä. Laskemalla ja huolellisuudella kai sitä sisään mennään? Toivottavasti tämän vuoden koe on samankaltainen kuin kahden edellisen, laskut ovat olleet helpohkoja ja biologiaan on saanut apua aineistosta. No eipä tässä paineita, kun vasta ekaa kertaa haen ja ensi vuodeksi on varma paikka yliopistossa. :)
Itse pääsis sisälle kyllä paljon vähemmällä vaivalla, kaavoista en yli puolista tajunnut mitään. Laskut vaan sattu olemaan aika sopivia ja kaikista muista tehtävistä sain hyvin jämäpisteitä.

Tekijöiltä taisi unohtua laskut kokeesta. :jahas:

Vai että sellasta tänävuonna. Aika jännä, luultavasti ovat tahallaan laittaneet kun nyt kaks perättäistä vuotta olleet kovin laskupainotteisia joten jengi on panostanut laskuihin kunnolla. Mulkkujahan ne ovat perinpohjin, siis kokeen tekijät.

Joo-o, olipas paska koe verrattuna edellisvuosiin. Nippelitietoa perkele.

Selkeästi täällä on vaan kaks jotka on feilannut kokeen kun ei oo muut tullut avautumaan miten paskaa oli. Tai sitten painelivat samantien lähikapakkaan vetelemään itkukännejä.

Eqq, ei kannata menettää toivoa vielä! Se on sit luultavasti ollut kaikille vaikea se koe. Mustakin tuntui silloin, että meni ihan paskasti ja itkin itseni uneen illalla. Sitten vasta suret jos on suremista, kun tulokset tulee.

Joo etukäteen huolehtiminen on turhinta mitä voi tehdä, vaikka sitä on hieman hankala hillitä. Todennäkösesti monet on valmistautuneet samalla tavalla tohon jolloin se koe on epäonnistunut muillakin. Muutamia kavereita hampaalta yritti vaihtaa yleiselle ja kaikki voivottelivat kuinka paskasti se koe meni, eli ei kannata heittää sitä kirvestä kaivoon vielä :)

En halua olla tyly, mutta nuo lääkikseen pääsykokeet ja itse lääkiskin ovat vielä helppoa hommaa verrattuna siihen, kun sitten työelämään valmistumisen jälkeen pääsee. Niin tiedollisesti kuin henkisestikin lääkärin työ on raskasta ja vaativaa. Elämänlaadun kannalta ei sovellu läheskään kaikille ammatiksi. Valinnanvaraa eri työmuotoihin ammatissa tosin laajasti on, mutta helpolla ei pääse.

En halua olla tyly, mutta nuo lääkikseen pääsykokeet ja itse lääkiskin ovat vielä helppoa hommaa verrattuna siihen, kun sitten työelämään valmistumisen jälkeen pääsee. Niin tiedollisesti kuin henkisestikin lääkärin työ on raskasta ja vaativaa. Elämänlaadun kannalta ei sovellu läheskään kaikille ammatiksi. Valinnanvaraa eri työmuotoihin ammatissa tosin laajasti on, mutta helpolla ei pääse.

Työelämän vaativuudesta en osaa oikein vielä paljoa sanoa, mutta ei itse lääkiskään helpolla päästä. Moni varmaankin huokaiseen helpotuksesta viimeistään siinä vaiheessa, kun hyväksymiskirje kolahtaa postiluukusta ja ajattelee, ettei koskaan Galenos-tyylistä pänttäystä. Totuus on kuitenkin hieman erilaista, kun oikeasti on omalla vastuulla kaikki oppiminen eikä periaatteessa mitään voi jättää oppimatta. Toki riippuu hieman opiskelijasta, mutta omasta mielestäni tunnollisuus on kaiken perusta lääkärin ammatissa.

Työelämän vaativuudesta en osaa oikein vielä paljoa sanoa, mutta ei itse lääkiskään helpolla päästä. Moni varmaankin huokaiseen helpotuksesta viimeistään siinä vaiheessa, kun hyväksymiskirje kolahtaa postiluukusta ja ajattelee, ettei koskaan Galenos-tyylistä pänttäystä. Totuus on kuitenkin hieman erilaista, kun oikeasti on omalla vastuulla kaikki oppiminen eikä periaatteessa mitään voi jättää oppimatta. Toki riippuu hieman opiskelijasta, mutta omasta mielestäni tunnollisuus on kaiken perusta lääkärin ammatissa.

Jossain vaiheessa täytyy huomata, että kukaan ei voi osata kaikkea. Oikeastaan homma menee jotakuinkin niin, että ensin se 6 vuotta menee niiden perusteiden oppimiseen minkä pohjalle sitä ammattitaitoa ja tietoa aletaan työelämässä rakentamaan. Sitten kun osaa kaiken on aika jäädä eläkkeelle, koska on vaarallinen potilailleen.

Työelämän iloista kerrottakoon, että harvassa on ammatit missä sulle voidaan vittuilla päin naamaa, mutta jos itse sanot vähänkään väärin (tai sanomasi ymmärretään väärin vahingossa/tahallaan) niin joudut selittelemään tekojasi ja sanojasi ihan kirjallisesti. Helmee. Mutta on tässä ihan hyviäkin hetkiä.

Suositut

Back
Ylös Bottom