Lääketieteellisestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Saapas
  • Aloitettu Aloitettu
Se, että lääkäreiden imago ei kansan syvissä riveissä ole kovin hyvä, ei mielestäni ole mitenkään ihmeellistä. .

En jaksanut lukea pidemmälle. Tiedäthän, että kaikissa kyselyissä missä on mitattu suomalaisten arvostamia ammatteja lääkäri on ollut ykkösenä?

EDIT. Lukaisin silti: mielestäsi siis sisään koulutukseen tulee ottaa moninkertainen määrä ihmisiä jotta saadaan sitten työnhakutilanteessa hyviä ja huonoja? :wtf: Mieluummin pitää riman korkealla sisäänpääsyn suhteen ja painottaa erityisesti matemaattis-loogista puolta niin saadaan paras aines. Lääkärin koulutus kun on melko kallista, muistaakseni Helsingissä n. 250 000e/henkilö joten hölmöä kouluttaa turhaan. Onneksi nämä eivät ole sinun päätöksiäsi...aika äkkiä nimittäin tulisi lähdettyä menemään muualle EU:hun mikäli jotain pakkosijoituksia alettaisiin harrastaa. Tosin mun kohdalla jo myöhäistä mutta tulevat valmistujatkaan eivät varmaan kovin iloisia olisi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse olen kanssa ehdottomasti sitä mieltä, että olisi hyvä, jos lääkäreiden pitäisi todistaa pätevyytensä tietyin väliajoin. On todella harmillista ja vaarallista, ettei näin tehdä.
Tuosta lääkärien määrästä vielä; ei sitä lääkärien ammattitaitoa paranneta millään liikakouluttamisella. Omasta mielestäni vika on siinä koulutuksessa, jos ei saada sosiaalisesti ja ammattitaidollisesti päteviä lääkäreitä koulutettua. Lisäksi tuo lääkärinkoulutus on melko kallista, joten onko järkeä kouluttaa työttömäksi ihmisiä? Paskoja lääkäreitä kyllä on, mutta jokaisella alalla on paskoja työntekijöitä. Tuloksena olisi vain se, että Suomi alkaisi kouluttamaan työvoimaa ulkomaille, jos ei täältä töitä irtoaisi. Ja vielä sen verran, että Suomi on edelleenkin terveydenhuollon suhteen todella korkealla, vaikka vikoja systeemistä löytyykin.
Julkisesta terveydenhuollosta sen verran, että omasta mielestäni on erityisen tärkeää, että ihmiset saavat ilmaista terveydenhoitoa, kun sitä tarvitsee. Lisäksi; jos terveydenhoitojärjestelmää kuormitetaan ennaltaehkäistävissä olevilla taudeilla(sydän- ja verisuonitaudit, ym, ym.), niin eikö olisi järkevämpi ennaltaehkäistä näitä tauteja, eikä pistää kaikkea hoitoa potilaan maksettavaksi? Joku vakuutuskin tulee yllättävän kalliiksi ja todellakin pistää eriarvoiseen asemaan ihmiset. Jos yksityisellä puolella se 150kg kaveri saa sen keinonivelen, niin ei se ole keneltäkään pois, koska kaveri tod. näk. maksaa sen itse. Julkisella puolella se todellakin on muilta pois, jos joku ei huolehdi itsestään ja hoidattaa yhteiskunnan varoilla ennaltaehkäistävissä olevia tauteja. Ja sikainfluenssaa en nyt laskisi tuohon kastiin... Olen edelleenkin sitä mieltä, että terveydenhuollossa on todella hyvät resurssit käytettävänä, mutta ne kuluu todella pieniksi siinä vaiheessa, kun Suomalaiset juo ja syö itsensä teholle. Ja samalla, kun näitä hoidetaan, jää monia kroonikkopotilaita ilman diagnoosia, koska resurssit ei riitä tekemään kunnollisia tutkimuksia esim. TOS-tapauksissa. Itse suosittelisin sitä, että se eduskunta nyt alkaisi oikeasti nostamaan sitä viina- ja tupakkaveroa sille tasolle, että niiden aiheuttamat haitat vähenisi pienemmän kulutuksen myötä. Enkä näkisi muutenkaan pahana asiana alkaa todella ennaltaehkäisemään(eli ts. juuri sitä "holhoamista", kun ei ihmiset muuten näytä älyävän) suuria kansanterveydellisiä ongelmia, kuten sydän -ja verisuonitauteja, liikenneonnettomuuksia, alkoholismia, huumeita, TULESsia, keuhkosyöpää, ylipainoa, diabetesta, ym, ym. Nyt ollaan jo siinä tilanteessa, että kansa alkaa olemaan niin sairasta edellämainittujen syiden takia, että resurssit alkaa loppumaan. Uskon, että Suomen kansa on kohta jokotai-tilanteessa, missä pitää valita yksityinen, kallis terveydenhuolto(jossa vakuutusmaksut menee samalla tavalla ylipainon jne. mukaan) tai sitten julkinen terveydenhuolto+paljon holhoamista. Itse kannatan jälkimmäistä, koska se mahdollistaa sen, että köyhätkin saa hoitoa. Kaikkein parastahan asiassa vielä on se, että tuota TH-järjestelmää "turhaan" rasittavat potilaat tulee juuri niistä huonommista yhteiskuntaluokista, eli yksityinen järjestelmä johtaisi siihen, että rikkaat pysyisi terveinä ja saisivat hoitoa, mutta työväessä ongelmat pysyisivät ja siellä hoito jäisi mahdollisesti saamatta. Näin ovat omat näkemykseni ;) Itse kannattaisin muuten tuota yksityistä terveydenhuoltoa, missä vakuutusmaksut menisi todellakin elintapojen perusteella, mutta ongelmana on siinä se, että köyhät ihmiset voisivat jäädä hoidotta. Kun kuitenkaan kaikki taudit ei ole itseaiheutettuja. Suomessa esim. Fabryn tautiin saa hoitoa kaikki, mutta yksityisessä järjestelmässä moni kuolisi, koska ei olisi varaa hoitoon. On mielestäni todella pelottavaa, jos Suomen valtio alkaa "hylkäämään" hoidettavissa olevia ihmisiä.
Lääkäreiden itsekritiikistä sen verran, että kyllä itse kestän järkevän, rakentavan kritiikin, muttakun usein keskusteluissa alkaa aina joku asiasta tietämätön pätemään, että "Lääkärit tienaa liikaa". Se vituttaa. Lisäksi usein ei oikeasti ymmärretä, että lääkäritkin ovat vain ihmisiä, jotka tekee inhimillisiä virheitä. Niitä virheitä tapahtuu jokaisessa työssä. Lääkärillä kyllä voi helpostikkin tulla ruumis sen virheen seurauksena, mutta ei se poista inhimillisyyttä kenestäkään. Valitettavasti. Suomessa voi kyllä tehdä hoitovirheilmoituksen, jos siltä tuntuu. Ja käsittääkseni niitä tuleekin paljon, mutta usein ne koskee tapauksia, missä on tehty ns. by the book; päänsärylläkin voi olla useita eri syitä, joista muutama voi olla tappava, mutta silti ei ole vara lähettää jokaista potilasta sen perusteella CT:hen, jos se nyt olisikin aivoverenvuoto, mikä on 1% päänsärkytapauksissa syy. Kaveri on pakko lähettää kotia ja kyllä siellä tiedetään, että yksi sadasta päänsärkypotilaasta sitten tod. näk. kuolee aivoverenvuotoon, koska sitä pidettiin migreeninä. Siellä nyt on vaan pakko tehdä siten, koska kaikkia ei ole vara tutkia perinpohjin yhden oireen pohjalta. Ikävää, mutta totta. En usko, että yksityiselläkään olisi varaa tutkia jokaista perinpohjin siltä varalta, jos se nyt kuitenkin vaikka sattuisi olemaan joku marginaalitapaus.
Ja vastuusta vielä sen verran, että kyllä nyttenkin lääkärit ovat vastuussa, jos tapahtuu jotain, mikä on selkeä virhe. Omasta mielestäni olisi kauheaa, jos lääkärit ajettaisi yhtä ahtaalle, kuin esim. Japanissa, missä voi häkkikin heilahtaa, jos lääkäri tekee pienen virheen. Ylivalvova järjestelmä saa lääkärit pelkäämään potilaita ja kuormittaa järjestelmää ennestään turhilla tutkimuksilla. Tämäkin voi kasvattaa potilaskuolemian määrään, kun resursseja kohdistetaan liikaa.

En jaksanut lukea pidemmälle. Tiedäthän, että kaikissa kyselyissä missä on mitattu suomalaisten arvostamia ammatteja lääkäri on ollut ykkösenä?

Kyllä. En tosin itse ole osallistunut ko kyselyihin, mutta nostaisin itsekin (kaikesta ja omista kokemuksistani huolimatta) varsin korkealle. Lähinnä viittasin Surefiren postiin, jossa hän toteaa lääkäreiden saavan kohtuuttomasti paskaa niskaa. Jostain sekin varmasti kumpuaa.

EDIT. Lukaisin silti: mielestäsi siis sisään koulutukseen tulee ottaa moninkertainen määrä ihmisiä jotta saadaan sitten työnhakutilanteessa hyviä ja huonoja? :wtf: Mieluummin pitää riman korkealla sisäänpääsyn suhteen ja painottaa erityisesti matemaattis-loogista puolta niin saadaan paras aines. Lääkärin koulutus kun on melko kallista, muistaakseni Helsingissä n. 250 000e/henkilö joten hölmöä kouluttaa turhaan. Onneksi nämä eivät ole sinun päätöksiäsi...aika äkkiä nimittäin tulisi lähdettyä menemään muualle EU:hun mikäli jotain pakkosijoituksia alettaisiin harrastaa. Tosin mun kohdalla jo myöhäistä mutta tulevat valmistujatkaan eivät varmaan kovin iloisia olisi.

Eivät ole päätöksiäni eivät, esitin vaan yhden näkemyksen rakenteellisen työvoimapulan korjaamiseen. Tokihan nykyäänkin lääkäreille kuuluu erilaisia "ilmaistyöjaksoja", joten ei tässä nyt loppujen lopuksi niin isosta asiasta ole kysymys, kun heti saattaa tuntua. Monikertainen määrä on hivenen liioittelua, mutta pieni ylituotanto ei välttämättä olisi huonoin mahdollinen vaihtoehto. Huolimatta pääsykokeista ja niiden sisällöstä lopputuloksen ennustaminen on huomattavan vaikeaa (mikä ei liene yllätys), kun taas ammattiinvalmistumisen jälkeen kehityksen seuraaminen tuottaa ennustettavuudeltaan huomattavasti parempia tuloksia ja paljastaa todelliset kyvyt sekä motivaation huomattavasti paremmin.

Asiasta toiseen; miksi lääkäreitä pidetään ylikoulutettuina kusipäinä, jotka ansaitsevat liikaa rahaa ilman, että osaavat työtään kunnolla? Itse olen törmännyt vähän väliä (etenkin netissä liikkuessani) siihen "Herrat ylhäällä"-asenteeseen ja nyt keulii oikein kunnolla, kun tuo skandaali on saanut aikaan kommentteja tyyliin "Eihän lääkärintyö ole vaativaa, kun tuo Jokinenkin osasi ilman koulutusta!". Oletteko itse huomanneet saman ilmiön?

Miten sitä sitten pitäisi tulkita? Jos joku tulisi meidän työmaalle pystymettästä leikkimään timpuria, niin kyllä se jätkä lentäis pihalle jo ennen kello yheksän kahvia.

Miten sitä sitten pitäisi tulkita? Jos joku tulisi meidän työmaalle pystymettästä leikkimään timpuria, niin kyllä se jätkä lentäis pihalle jo ennen kello yheksän kahvia.

No jos halutaan välttämättä käyttä raksavertausta, niin silloin voidaan sanoa Jokisen leikkineen lähinnä lautapoikaa.

Olihan toi kaverii lukenu Galenosta ja muutenki ollu aidosti kiinnostunu noista asioista. Väittäisin, että moni raksahommiin kouluttautumaton ihminen pärjäis ihan hyvin siellä.

Joo, opiskelijamateriaali on "surkeampaa"(Suomen pääsykokeen perusteella, mutta onkos se nyt joku helvetin absoluuttinen mittari sille, voiko joku olla lääkäri vai ei?), mutta voin kertoa, että kyllä lääkäriksi mielestäni koulutetaan siellä lääkiksessä, eikä valmennuskurssilla(ainakin Tartossa, omasta viestistäsi tulee se kuva, että pääsykoe tekee lääkäreitä). Lisäksi tuo Tarton tutkinto ei ole mitenkään ostettu tutkinto, vaan me maksetaan LUKUKAUSIMAKSUJA, mikä on kuule aika tavallista Euroopassa. Asiaa vielä selvetääkseni; luuletko, että Viron tapainen köyhä valtio haluaa kouluttaa joka vuosi 15-20 lääkäriä työvoimaksi Suomeen omasta pussistaan? No ei todellakaan, etenkin, kun 50% Tartosta valmistuvista virolaisista lähtee ulkomaille. Kannattaa ottaa asioista selvää, ennenkuin alkaa leimaamaan noin vitun lapsellisella tavalla.
Ja noista pääsykokeista; kyllä siellä kaikki on aivan samalla tavalla samalla viivalla Tartossakin, vaikkei siellä galenokseen perustuvaa pääsykoetta käytetäkkään valintaperusteena(btw, Mikä siinä on, että se PÄÄSYKOE on vieläkin niin kova meriitti?). Ja lukukausimaksuistakin kyllä selviytyy(opintolainalla+pienellä alkupääomalla+kesätöillä), vaikkakin varmasti nekin rajoittaa osaltaan hakijamäärää. Sille nyt ei vaan voi mitään, että ne on olemassa. Eipä nuo ole mahdottomat maksaa meikällekään, vaikka ei ole vanhemmat tunkemassa rahaa taskuun juuri ollenkaan. Valtionpaikkaakin voi aina hakea ja lahjakkaat opiskelijat saavat sen ja viro, kun on halpa maa elää, jää opintotuistakin käteen se 1000-2000e/vuosi.
Vielä tuosta tutkinnon ostamisesta: kannattaa oikeasti pitää nyt se turpa kiinni, jos ei järkevämpää kommenttia ole. Mielestäsi siis kaikki, jotka opiskelee Tartossa lahjoo yliopistoa ja saa siitä sitten itselleen lääkärin paperit tekemättä yhtään työtä? Jos olet yhtään tutustunut tuohon opiskelutyyliin Tartossa, niin siellä ei niitä kursseja läpi pääse todellakaan helposti ja väitän, että vaaditaan vähintään samat asiat, mitä Suomessakin, ellei enemmän, sillä ulkoaoppimista nimenomaan painotetaan ihan helvetin paljon ja painetta lisätään surutta. Olen vieläpä kuullut, että Tartosta valmistuu lääkäreitä, joilla on todella vankka teoriapohja(niinkuin olla pitääkin), joskus jopa verrattuna Suomalaislääkäreihin. Kannattaa vaikka työskennellä usean suomentartolaisen kanssa ja vasta sitten muodostaa se mielipide, eikä mennä laukomaan tuollaisia vitun tyhmiä totuuksia vain sen takia, että jotkut ovat valinneet eri tavalla, kuin sinä? Tai jos vaikka kävisit tutustumassa ihan tuohon meininkiin siellä? Tartosta valmistuu aivan yhtä ammattiaitoisia lääkäreitä, kuin Suomestakin ja samalla, kuin useat tekevät erikoistumisensa Tarton jälkeen Suomessa, niin voidaan sanoa, että on täysin samalla tavalla asiat hallussa kaikilla.

Voi olla että itselläni oli hieman negatiivinen kuva Tartosta, toivottavasti kirjoittelet lisää siellä opiskelusta tänne niin kuva avartuu. Minusta kuitenkin EU:n laajeneminen hankaloittaa valvontaa, kun esim. Romaniasta valmistuneet lääkärit saavat automaattisesti oikeuden toimia pohjoismaissa lääkärinä. Olen ainakin lukenut että siellä opetushenkilökunnan lahjominen ei ole mikään ihan keksitty juttu, mutta näissäkin paikoissa varmaan hajontaa on aikalailla - eli myös ne hyvät paikat leimaantuu samalla iskulla kun joku toimii epärehellisesti.

Joo, mitä itse olen kuullut, niin Romaniassa lääkisopiskelu on todella, todella rankkaa verrattuna Suomen lääkikseen. Lahjontaa kyllä esiintyy, mutta jos ilman sitä haluaa opiskella, on opiskeltava ja paljon. Näin olen kuullut. Tartosta sen verran vielä, että väitän lääkiksen olevan täällä selvästi rankempaa, kun yksi tuttu kertoi, että Suomessa opiskellessaan ei ole avannut kirjaa kertaakaan 2 vuoden aikana. Lisäksi moni muu on sanonut, että touhu on aikamoista esarinvenyttelyä sisäänpääsyn jälkeen. Välivuosiakin saa pitää todella monta, jos siltä tuntuu ja opiskelupaikkaa ei menetä. Tartossa taas on se 3 tentin sääntö, joka todella pistää tiukille ihmisiä välillä, sillä esim. nyt 3-luokalta lähti paljon porukkaa pihalle yliopistosta tai välivuodelle, koska eivät saaneet yhtä koetta läpi. Suomessa opiskeluoikeus on siis huomattavasti vaikeampi menettää. Itse ainakin tajusin, että se on vieläki aika 50/50, tuleeko meikästä tosiaan lääkäri, koska preklinikka on todella vaativa niin oppiaineiltaan, kokeiltaan ja kaiken lisäksi pitäisi vielä englanniksi opiskella, jonka jälkeen opetus on viroksi. Tuo viron kielelle vaihto tapahtuu 3-syksyllä, joten todella moni suomalainen on ollut hermorauniona tuon 3-syksyn kanssa ja syystäkin, koska opiskelu on vaikeaa ja todellakaan kukaan ei halua lentää pihalle yliopistosta 3 vuoden jälkeen. Kannattaa siis miettiä muutaman kerran, että onko motivaatiota opiskella paikassa, josta ei välttämättä valmistu. Tosin Suomessa pääsykoe on sitten se tekijä, mikä karsii. Pahimmassa tapauksessa tulee vain välivuosi tjsp, kun taas Tartossa voi lähteä maitojunalla kotiin.

Kenelläkään muuten täällä tietoa, että miten menetellään jos on lykännyt opiskeluita vuoden ja tänäsyksynä olis tarkoitus aloittaa? Elisiis millätavoin otan sen opiskelupaikan vastaan tällevuodelle. Oulun yleisestä kyse.

Kenelläkään muuten täällä tietoa, että miten menetellään jos on lykännyt opiskeluita vuoden ja tänäsyksynä olis tarkoitus aloittaa? Elisiis millätavoin otan sen opiskelupaikan vastaan tällevuodelle. Oulun yleisestä kyse.

Ilmottaudut vaan läsnäolevaksi syksyllä?

Ilmottaudut vaan läsnäolevaksi syksyllä?

No näin tietty, mutta miten ihmeessä? Soitin yliopistoonkin, ja sieltä eivät varmaksi osanneet edes sanoa, veikkasi että lähettävät uudelleen ton kirjeen joka tulee uusille sisäänpäässeille.

Tuu Dimmu lääkiksen kansliassa paikalle ysin kympin aikoihi, siellä se hoituu helpoiten paikalla täytellessä.'

Edit: Jos tarviit niitä ilmoittautumislaskulappuja, niin mulla ois ylimääräsiä nakata.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom