Lääketieteellisestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Saapas
  • Aloitettu Aloitettu
Täällä on myös alkanu pänttääminen lääkiksen pääsykokeisiin. Hommasin epionen itseopiskelumatskut, joista oon käyny biologian ja fysiologian jo läpi. Ens viikolla lähtee kemia ja biokemia työn alle. Ai niin, ikää on 30v. Aika paljon oon saanu ristiriitaista kommenttia tästä. Onneksi lähipiiri tukee kuitenkin tätä yritystä, mutta monet haukkuu että oon liian vanha...

Mitä mieltä olet ollut materiaaleista? Itse tilasin juuri viime viikolla ja nyt ovat näköjään postissa.

Iästä sen verran, että tärkeintä on vaan että itse pitää siitä mitä on puuhailemassa. Jos lääkikseen pyrkiminen on sun juttu niin go for it. Ihmiset liikaa ajattelee että kun on kerran jonkun ammatin itselleen hommannut niin siinä on pysyttävä vaikka puuduttaisi kuinka. Itse en voi ymmärtää tätä. Kerranhan sitä vain eletään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tai sitten ovat realisteja kun on asuntolainat ja lapsien suut ruokittavina. Olisi omasta mielestä aika noloa valmistua esim. 38-vuotiaana lekuriksi, kuka moisen palkkaisi.

Olisi omasta mielestä aika noloa valmistua esim. 38-vuotiaana lekuriksi, kuka moisen palkkaisi.
onhan siinä reilusti 20 vuotta vielä eläkeikään. yhden sähköinsinööristä lääkäriksi nelikymppisenä opiskelleen tiedän, työskenteli terveyskeskuksessa.

itsekin mietin opiskelun järkevyyttä tällä iällä, olen jotain 33 kun valmistun insinööriksi mutta ennen kouluun lähtöä laskeskelin että kuitenkin reilut 30 vuotta pitää vielä tehdä töitä, ei nelikymppinen eikä varsinkaan kolmikymppinen ole työelämää ajatellen todellakaan vanha.

Toki paikkoja on rajattu määrä, mutta ei se hakijamäärä silti mikään älytön ole suhteessa paikkoihin. Jos aikoo toimia lääkärinä Suomessa niin kyllä silloin olisi mieluisaa että suorittaa koulutuksen myös täällä Suomessa tai jossain laadukkaammassa yliopistossa ulkomailla. Itse en ainakaan pidä siitä ilmiöstä, että kun ei pääse pääsykokeesta läpi niin lähdetään "köyhiin itäblokin maihin" ostamaan tutkinto itselleen koska se nyt vaan on niin hieno ammatti. Suomessa on se hyvä puoli että kaikki ovat samalla viivalla pääsykokeissa, ja työllä/lahjakkuudella pääsee sisään kuka tahansa. Jos ei halua viettää välivuotta, niin tekee sitten tuplasti töitä sisäänpääsyn eteen. Koska näihin Baltiassa oleviin yliopistoihin hakeutuu ainoastaan ne jotka karsiutuvat jo oman maan yliopiston pääsykokeissa, niin itse ainakin oletan että myös opiskelijamateriaali on silloin surkeampaa, jolloin heistä valmistuu keskimäärin heikommat tiedot omaavia lääkäreitä. Minusta lääkärin tutkintoa tärkeämpää on se, että valitsee alan joka soveltuu itselleen ja jonka eteen on valmis tekemään töitä.

Joo, opiskelijamateriaali on "surkeampaa"(Suomen pääsykokeen perusteella, mutta onkos se nyt joku helvetin absoluuttinen mittari sille, voiko joku olla lääkäri vai ei?), mutta voin kertoa, että kyllä lääkäriksi mielestäni koulutetaan siellä lääkiksessä, eikä valmennuskurssilla(ainakin Tartossa, omasta viestistäsi tulee se kuva, että pääsykoe tekee lääkäreitä). Lisäksi tuo Tarton tutkinto ei ole mitenkään ostettu tutkinto, vaan me maksetaan LUKUKAUSIMAKSUJA, mikä on kuule aika tavallista Euroopassa. Asiaa vielä selvetääkseni; luuletko, että Viron tapainen köyhä valtio haluaa kouluttaa joka vuosi 15-20 lääkäriä työvoimaksi Suomeen omasta pussistaan? No ei todellakaan, etenkin, kun 50% Tartosta valmistuvista virolaisista lähtee ulkomaille. Kannattaa ottaa asioista selvää, ennenkuin alkaa leimaamaan noin vitun lapsellisella tavalla.
Ja noista pääsykokeista; kyllä siellä kaikki on aivan samalla tavalla samalla viivalla Tartossakin, vaikkei siellä galenokseen perustuvaa pääsykoetta käytetäkkään valintaperusteena(btw, Mikä siinä on, että se PÄÄSYKOE on vieläkin niin kova meriitti?). Ja lukukausimaksuistakin kyllä selviytyy(opintolainalla+pienellä alkupääomalla+kesätöillä), vaikkakin varmasti nekin rajoittaa osaltaan hakijamäärää. Sille nyt ei vaan voi mitään, että ne on olemassa. Eipä nuo ole mahdottomat maksaa meikällekään, vaikka ei ole vanhemmat tunkemassa rahaa taskuun juuri ollenkaan. Valtionpaikkaakin voi aina hakea ja lahjakkaat opiskelijat saavat sen ja viro, kun on halpa maa elää, jää opintotuistakin käteen se 1000-2000e/vuosi.
Vielä tuosta tutkinnon ostamisesta: kannattaa oikeasti pitää nyt se turpa kiinni, jos ei järkevämpää kommenttia ole. Mielestäsi siis kaikki, jotka opiskelee Tartossa lahjoo yliopistoa ja saa siitä sitten itselleen lääkärin paperit tekemättä yhtään työtä? Jos olet yhtään tutustunut tuohon opiskelutyyliin Tartossa, niin siellä ei niitä kursseja läpi pääse todellakaan helposti ja väitän, että vaaditaan vähintään samat asiat, mitä Suomessakin, ellei enemmän, sillä ulkoaoppimista nimenomaan painotetaan ihan helvetin paljon ja painetta lisätään surutta. Olen vieläpä kuullut, että Tartosta valmistuu lääkäreitä, joilla on todella vankka teoriapohja(niinkuin olla pitääkin), joskus jopa verrattuna Suomalaislääkäreihin. Kannattaa vaikka työskennellä usean suomentartolaisen kanssa ja vasta sitten muodostaa se mielipide, eikä mennä laukomaan tuollaisia vitun tyhmiä totuuksia vain sen takia, että jotkut ovat valinneet eri tavalla, kuin sinä? Tai jos vaikka kävisit tutustumassa ihan tuohon meininkiin siellä? Tartosta valmistuu aivan yhtä ammattiaitoisia lääkäreitä, kuin Suomestakin ja samalla, kuin useat tekevät erikoistumisensa Tarton jälkeen Suomessa, niin voidaan sanoa, että on täysin samalla tavalla asiat hallussa kaikilla.

Mielestäni toiseen maahan opiskelemaan lähteminen on hemmetin rohkeaa (ja rohkeuttahan lääkärin työssä tarvitaan!) ja kertoo aidosta motivaatiosta ja innokkuudesta huomattavasti enemmän kuin Suomessa pääsykokeen läpäisy. Se, että täällä kotimaassa pääsee esim. kerrasta sisään ei todellakaan kerro, kenestä tulee hyvä lääkäri ja kenestä ei.

T: tamperelainen kandi

Eipä tuota lääkistä tartte edes käydä että pääsee lekuriksi ;)

Valelääkäri hoiti vuodepotilaita kuukausien ajan Karkkilassa

8.1.2010 10:23 | Päivitetty: 8.1.2010 10:57

Karkkila. Nuori espoolainen mies hoiti kuukausien ajan Karkkilassa vuodepotilaita ilman lääkärikoulutusta. Asiasta kertoi ensimmäisenä Iltalehti.

Mies on ollut kolme vuorokautta pidätettynä, ja kuulustelut on saatu siihen pisteeseen, ettei vangitsemisesitystä ole tarpeen tehdä, komisario Rauli Pajuharju Länsi-Uudenmaan poliisista kertoo.

Vuonna 1986 syntynyt espoolaismies palkattiin loppuvuodesta 2008 sijaiseksi Karkkilan terveyskeskuksen vuodeosastolle. Paikan hän sai esittämällä väärennytetyt lääketieteen kandidaatin paperit palkkaajalleen, Karkkilan silloiselle johtavalle lääkärille.

Mies hoiti vuodepotilaita kahden kokeneemman lääkärin alaisuudessa. Työ käsitti lähinnä lääkityksen arviointia ja säätämistä. Mies myös kirjoitti kotiutuville potilaille reseptejä. Leikkausten tapaisia toimenpiteitä hän ei poliisin tietojen mukaan tehnyt eikä myöskään pitänyt terveyskeskusvastaanottoa.

Karkkilan terveyskeskus liittyi vuoden 2009 alussa Karviaisen perusturvakuntayhtymään. Siinä ovat mukana myös Vihti ja Nummi-Pusula. Valelääkäri siirtyi samassa yhteydessä Karviaisen palkkalistoille ja jatkoi edelleen työtään Karkkilan vuodeosastolla.

Muut työntekijät tai potilaat eivät osanneet epäillä mitään poikkeavaa ennen kuin loppukesällä 2009, kertoo Karviaisen vt. johtava ylilääkäri Kirsti Napola.

Petos tuli ilmi, kun sairaanhoitajat huomasivat, että vuodeosastolle tilatuista flunssalääkkeistä puuttui pieni osa. Alkoi tutkinta, ja Napola puhutteli aiheesta nuorta sijaistakin. Tämä kiisti vieneensä mitään, minkä jälkeen Napola oli yhteydessä Sosiaali- ja terveysalan valvontavirasto Valviraan: miten edetä, kun eivät tällaiset lääkehävikit kuitenkaan olleet Karkkilassa jokapäiväisiä.

Valvirassa huomattiin, ettei espoolaismiehestä ollut minkäänlaisia tietoja terveydenhuollon ammattihenkilörekisterissä. Rekisterillä on sinänsä ikää, mutta neljä tai viisi vuotta opiskelleet lääketieteen opiskelijat siihen on merkitty vasta viime vuodesta alkaen, lääkintöneuvos Pirjo Pennanen Valvirasta kertoo.

Karkkilan valelääkäri paljastuikin ikään kuin uuden järjestelmän ansiosta: opiskelijarekisteri valmistui alkukesästä, ja loppukesästä Karkkilan valelääkäri jäi kiinni.

Valvira pyysi Karviaiselta tapauksesta selvityksen ja antoi päätöksensä: työhönotossa ei Karkkilassa ollut tehty virheitä. Valelääkäristä Valvira sen sijaan teki tutkintapyynnön poliisille.

Komisario Pajuharjun mukaan valelääkäri on esiintynyt tämän viikon kuulusteluissa asiallisesti. Päämotiivi huijaukselle on ollut lääkärin palkka. Se oli ylilääkäri Napolan mukaan yli 4 000 euroa kuukaudessa.

Mies on myös ollut kiinnostunut alasta, mistä kertoo Pajuharjun mukaan se, että nuorukainen on pyrkinyt kahdesti turhaan opiskelemaan lääketiedettä.

Miehen väärentämiä opiskelutodistuksia Pajuharju luonnehtii erittäin ammattitaitoisesti tehdyiksi. Työhönotossa paperitolivat ja ovat edelleen riittävä peruste. Valviran rekisteristä tietoja ei ole pakko tarkistaa, vaikka Valvira tarkistusta suosittaakin. Tarkistuksen voi Pennasen mukaan tehdä puhelimella tai sähköpostilla, loppuvuodesta myös verkossa.

Valelääkäriä epäillään törkeästä väärennyksestä, luvattomasta terveydenhuollon ammattitoimen harjoittamisesta ja petoksesta.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/...ita+kuukausien+ajan+Karkkilassa/1135251986852

^Meinasin itsekin postata tuon samaisen linkin aikaisempaan saamaani :david: -palkintoon liittyen. Mahtavinta asiassa on vielä se, että osa potilaista oli sitä mieltä, että ovat kohdanneet huomattavasti huonompiakin lääkäreitä. Sekä tietenkin se, että kukaan muistakaan työntekijöistä ei asiaa edes huomannut. Käsittääkseni herra jäi kiinni vasta kun alettiin tutkimaan epätäsmääviä lääkemääriä. MOT

Niin, mitä tuo mielestäsi todistaa? Ennen "MOT":in viljelyä kannattaa ehkä tutustua terveuskeskusten, sairaaloiden ja lääketieteellisten tiedekuntien toimintaan sekä tapauksen taustoihin. Kyseinen herra toimi tk-vuodeosastolla muiden ohjeistuksessa, ilmoitti olevansa kandidaatti eli ei valmistunut. Todennäköisesti sanoi ettei aiempaa kokemusta ole ja siksi opetettiin kaikki vuodeosastokäytännöt kädestä pitäen. Toimenkuvana lähinnä ohjeiden mukaan papereiden kirjoittelua kokeneiden vetäessä kierrot. Varsinainen lääketieteellinen substanssi on ollut pakosti hyvin vähäistä.

Silti ihmetyttää todella ettei jäänyt aiemmin kiinni. Itse pääsin aikoinaan ekalla yrittämällä sisään, reilusti rajojen yli (toki matemaattis-loogisista ominaisuuksista oli melkoisesti apua) enkä olisi voinut kuvitellakaan niillä tiedoilla toimivani lääkärinä, jo pelkästään siksi etten olisi tiennyt käytännön asioiden hoitamisesta mitään, saati sitten itse medisiinasta.

EDIT. Potilaat nyt eivät juuri asioita huomaa jos kyseessä on sosiaalisesti lahjakas tyyppi yhdistettynä edellä esittämääni ajatuksiin. Terveyskeskuksen vuodeosastot ovat pullollaan kroonikkovanhuksia jotka pitävät hyvän lääkärin merkkinä myötäelämistä ynnä muuta samantapaista...siinä ei hirveästi ole merkitystä varsinaisella lääketieteellisellä hoidolla.

EDIT. Potilaat nyt eivät juuri asioita huomaa jos kyseessä on sosiaalisesti lahjakas tyyppi yhdistettynä edellä esittämääni ajatuksiin. Terveyskeskuksen vuodeosastot ovat pullollaan kroonikkovanhuksia jotka pitävät hyvän lääkärin merkkinä myötäelämistä ynnä muuta samantapaista...siinä ei hirveästi ole merkitystä varsinaisella lääketieteellisellä hoidolla.

Varsinkin kun osastojen ongelmat ovat luokkaa pissatulehdus ja vanhat hoitajat kysyy tyyliin "eikös aloiteta trimopaani 160mg x 2?"

Mutta olen huomannut käytännössä ihan saman. Harvat potilaat pystyy erottamaan onko lääkäri "ammattitaitoinen" vai Ammattitaitoinen. Usein potilaiden mielipide on suorassa yhteydessä tyypin sosiaalisiin taitoihin. Sosiaalisesti lahjakas kaveri voi olla potilaiden mielestä helvetin hyvä lääkäri, vaikka oikeasti kaveri puhelisi puutaheinää. Kun taas tieteellisesti ja ammatillisesti mahtava kaveri voi olla ns. paska lääkäri, koska on sosiaalisesti täysi käsi.

luin fysiikkaa 4 kurssia lukiossa, skippasin kemian.
biologia kiinnosti todella paljon ja siinä ei ole mitään ongelmia, ja pitkän matikan skarppasin myös C:nä

kysymys kuuluukin että kannattaako jättää haaveilut sikseen ja pysyä siellä biokemian puolella vaikka? onko noista lähtökohdista mitään järkeä lähteä edes yrittämään lääkikseen? kuitenkin se pääsykoe taitaa olla aika fysiikka painotteinen ja kun ainoa asia mitä fysiikasta tiedän on että F=ma.
ymmärrän että töitä tekemällä pääsee ihan minne vain mutta tuo luokion fysiikan oppimäärän kertaaminen(opiskeleminen) jälkeenpäin tuntuu jotenkin vastenmieliseltä ajatukselta :/

Kyllä mun mielestä aina kannattaa yrittää. Tässä on ihan hyvin aikaa vielä lukea kunnolla, ja ei se lukiofysiikka mun mielestä niin ylivoimaista ole etteikö ehtisi tässä kevään aikana käydä sitä kunnolla läpi. En osaa pahemmin ottaa kantaa tuohon pääsykokeen fysiikka/kemia-painotukseen, mutta itse kallistuisin melkeen enemmän kemian puolelle. Tosin olen vanhoja kokeita vain nopeasti selaillut läpi. Itse ajattelin kans tässä kevään aikana kertailla fysiikan ja kemian, käyn molemmat kirjoittamassa tavallaan harjoituksen vuoksi. Katotaan että miten pystyy keväällä lukemaan, ja käydään kokeilemassa, jos riittäisi puolen vuoden valmistautuminen. :)

meinaa vaan iskeä epätoivo kun lukee noita tekstejä netin syövereistä... joku on käynyt valmentavat kurssit pariin otteeseen, hakenut 4 vuotta, opiskellut galenoksen 17 kertaan ja tehnyt kaikki harjoitustehtävät 18 kertaan eikä silti pääse sisään..
+ useassa paikassa sanotaan että lukion kemian ja fysiikan pitkät oppimäärät on osattava (hyvin) että galenoksesta saatavia tietoja voi soveltaa pääsykokeissa.. tosiaan en osaa enää laskea mooli massaa ja tiedän että F=ma. kai se on vain kokeiltava.

Sosiaalisesti lahjakas kaveri voi olla potilaiden mielestä helvetin hyvä lääkäri, vaikka oikeasti kaveri puhelisi puutaheinää. Kun taas tieteellisesti ja ammatillisesti mahtava kaveri voi olla ns. paska lääkäri, koska on sosiaalisesti täysi käsi.
En varsinaisesti ole asiasta eri mieltä, mutta mielestäni hyvät sosiaaliset perustaidot yhdistettynä kattavaan "tekniseen" osaamiseen on mielestäni se yhdistelmä, joka tekee hyvän lääkärin. Varsinkin anamneesia tehtäessä potilaan luottamuksen saavuttaminen, potilaan kuunteleminen ja se, että osaa kysyä oikeita kysymyksiä muttei liian johdattelevasti on tärkeää. Varsinkin jos toimii vaikkapa perusterveydenhuollon päivystyksessä, jonne tulevilla potilailla on vaivoja laidasta laitaan eikä esitietoja ole välttämättä saatavilla.

Esimerkkinä oma kokemus, jossa ensin kävin terkkarin päivystyksessä kun minulla oli ihon haavauman tulehduttua märkäruven kaltaisia oireita ja olin saanut Bacibact-voiteesta yliherkkyysreaktion ja kaiken lisäksi näppylät olivat alkaneet levitä. Lääkäri tuijotteli enemmän terveysporttia omalta koneeltaan kuin ihoani, eikä edes vilkaissut alueita jonne märkivät näpyt olivat levinneet, vaikka selitin ettei yliherkkyysoireet ole ensisijainen ongelma vaan se, että märkivä ihottuma on alkanut levitä. Lisäksi hän tyrmäsi heti alkuun ehdotukseni jostain bakteeriperäisestä ihoinfektiosta sen kummemmin näppyjä katsomatta ja kirjoitti reseptin voiteeseen, jonka käytölle vasta-aiheena ovat bakteeri-, virus- ja sieniperäiset ihoinfektiot. Yliherkkyysihottuma kyllä parani voiteella mutta märkivä ihottuma levisi ja kävin lääkärissä uudelleen, tällä kertaa eri lääkärillä. Lääkäri kuunteli rauhassa tarinani ja oman näkemykseni asiasta, tarkasti näppylät ja diagnosoi märkivän ihottuman märkäruveksi. Sain antibiootit ja stydimmän antibioottivoiteen, joilla märkivä ihottuma sitten hävisi muutamassa päivässä.

En epäile ensimmäisenkään lääkärin ammatillista tietotaitoa, mutta luulen että hän vahingossa luuli minun tulleen tuon yliherkkyyspunoituksen takia vastaanotolle koska ei kuunnellut rauhassa mitä minulla oli sanottavaa tai ainakaan rekisteröinyt sitä, sillä alleviivasin pariinkin otteeseen että päällimmäisenä ongelmana on märkivä ihottuma joka on alkanut levitä muille ihoalueille.

Ai jumalauta, että on kyllä iskenyt nyt skandaali tuolla terveydenhuollossa... En kyllä oikeasti tajua, miten noita taustoja ei ole tarkastettu ennen työhönottoa ja miten tuollaista rekisteriä ei (käsittääkseni) ollut olemassa ennen kesää 2009. Omasta mielestäni todella perseestä, kun nyt koko lääkärikunta leimataan tällaisten tapauksien takia. Toivottavasti kaveri saa tuntuvat sakot, tulonmenetykset ja linnatuomion, kyrsii sen verran tuollainen toiminta. Todella huonoa toimintaa ja varmasti syö lääkäreiden uskottavuutta.
Asiasta toiseen; miksi lääkäreitä pidetään ylikoulutettuina kusipäinä, jotka ansaitsevat liikaa rahaa ilman, että osaavat työtään kunnolla? Itse olen törmännyt vähän väliä (etenkin netissä liikkuessani) siihen "Herrat ylhäällä"-asenteeseen ja nyt keulii oikein kunnolla, kun tuo skandaali on saanut aikaan kommentteja tyyliin "Eihän lääkärintyö ole vaativaa, kun tuo Jokinenkin osasi ilman koulutusta!". Oletteko itse huomanneet saman ilmiön?
Sitten vielä siitä, että tulevat lääkärit ovat varmasti kuulleet tuosta eurovaiheen rajoituksesta. Mitä mieltä olette? Omasta mielestäni täyttä paskaa; ei mitään muuta ammattiryhmää pakoteta toimimaan tietyissä työpaikoissa, miksi siis lääkäreiden pitäisi rajoittaa ensimmäiset työvuotensa kunnalliselle sektorille? Onkos tuo lakiesitys edes laillinen, koska sehän rajoittaisi työvoiman liikkuvuutta?

Joo, itse olen sitä mieltä, että lääkärit saavat kohtuuttomasti paskaa niskaan. En ole kertaakaan kuullut, että joku sanoisi vaikka asianajajia ylipalkatuiksi mulkuiksi tai esim. noiden hoitajien tekemien potilassurmien alla kukaan ei ole vittuillut hoitajille(eikä kyllä pidäkkään vittuilla, turha syyttää koko ammattiryhmää, jos muutama hölmöilee), mutta sitten kun se kusipääkapitalistilääkäri, joka tietenkin työskentelee yksityisellä reppufirmalla 3h työpäiviä 3 päivän viikkoja saaden 6000e/viikko+lisät(amanuenssina tottakai), tekee sen virheen, niin ai jumalauta, että syntyy soppa. Ja sehän on AINA sen tk-lääkärin vika, kun ei ole resursseja lähettää magneettikuviin potilasta. Kaikki terveydenhuollon ongelmat on lääkäreiden syytä, ihan vittu kaikki. Ja tietenkin lääkäreiden palkkaus on johtanut siihen, että rahat ei riitä. Joopajoo. Kusipäälääkäri sitä, kapitaliskirurgi tätä, mulkkuortopedi tuota. Siinä on se palkka, mitä Suomalaisten suusta kuulee ihminen, joka on käyttänyt ison osan elämästään (jopa 15 vuotta), että saa ammattipätevyyden esim. kirurgin hommiin. Lääkäriähän ei saa kiittää, koska pitää olla niin vitun katkera siitä, että joku on oikeasti tehnyt töitä oman uransa ja ammattitaitonsa eteen. Hyvä Suomi, jes.
Ja parasta on se, että Suomessa "hoitovirhetilastot ovat järkyttäviä". Kyllä, Suomessa tapahtuu hoitovirheitä, mutta niin tapahtuu muissakin maissa. Toinen vaihtoehto on, että siirrytään yksityiseen terveydenhuoltoon(kuten jenkeissä) ja haastetaan oikeuteen joka lääkäri, joka ei kohtele potilasta asiakkaana(koska asiakashan on aina oikeassa). Julkinen terveydenhuolton on mielestäni paras puoli Suomalaisessa terveydenhuollossa ja jos aletaan mennä jenkkityyliiseen toimintaan, jää kaikki köyhät ja vähäosaiset hoidon ulkopuolelle. Sehän on sitten varmasti todella hyvä. Ruoho, kun ei ole aidan takana aina vihreämpää, vaikka Greyn Anatomiassa tapahtuukin ihmeitä. Ja vielä lisäksi tuohon hommaan, että jenkeissä 30% resursseista kuluu siihen, että ns. ylihoidetaan potilaita hoitovirhesyytteen pelossa. Vieläkö haluatte saman homman Suomeen? Jenkeissäkin systeemi on niin hyvä, että Obama on ajanut siitä luopumista.
Terveydenhuollon resursseista vielä se, että jumalauta, miettikääpä uudelleen, mihin ne resurssit menee. Ei todellakaan lääkäreiden palkkoihin vaan ihan HOITOON. Jos ihmiset eivät söisi, joisi tai tupakoisi itseään hengiltä tai niiin paskaan kuntoon, niin kuvitelkaapa, miten paljon resursseja vapautuisi. Terveydenhuollosta on vastuu KAIKILLA, niin terveydenalan ammattilaisilla, kuin niillä POTILAILLAKIN, jotka sitä (liian usein turhaan) kuormittavat ja hyväksikäyttävät. On vaan niin vitun helppo syyttää lääkäreitä, kun voi olla taas Suomalaiseen tapaan katkera lääkärille, joka ei suostu lähettämään 150kg kaveria keinonivelleikkaukseen, ennenkuin laihduttaa.
Vielä tuosta Mika Jokinen-jutusta sen verran, että ei niitä lääkärinhommia oikeasti osaa tehdä, jos ei ole kunnollista koulutusta. Tuo kaveri on kävellyt käsi kädessä kokeneempien lääkäreiden kanssa ja silti on tapauksia, joissa se on määrännyt lääkkeet ihan vituilleen. Onneksi apteekki huomasi osan tapauksista. Jospa nyt loppuisi ne "höhöö, kaikkihan niitä hommia osaa"-kommentit?
Lääkäripulastakin vielä avautumista: 7% lääkärinviroista on täyttämättä, joten voitteko muka sanoa, että lääkärit ovat itse muodostaneet jonkun "kartellin" Suomeen, mikä pakottaisi ottamaan lääkärin töihin kovalla palkalla? Ei todellakaan. Tuo lääkäripula on RAKENTEELLINEN, mikä tarkoittaa sitä, että lääkäreitä on virkoihin nähden tarpeeksi, mutta alueellisesti lääkäripula voi vaihdella. Itse todellakin vastustan sitä, että lääkäreiden määrää lisätään radikaalisti, koska se yksinkertaisesti johtaisi työttömyyteen alan keskuudessa. Ei ole meidän vika, jos jotain restonomeja, poliiseja, opettajia tai muita ammattiryhmiä koulutetaan VITUSTI LIIKAA ja sitten työpaikkoja ei olekkaan kaikille. Jos lääkärit ovat valppaina siitä, että ylikouluttautumista alalle ei tapahdu, se on hyvä asia, mikä lisää työllisyysastetta, ammattitaitoa(kovempi kilpailu lääkikseen), palkkoja ja vähentää koulutuksen tarvetta ja sitäkautta rahaa. Ensiksi sanotaan, että lääriksi ei saa ottaa ketä tahansa, mutta samassa lauseessa sanotaan, että pitää kouluttaa vitusti lisää. Selge, niinkuin virossa sanotaan. Ja btw, lääkäripula pieneni vuonna 2009, joten parempaan suuntaan ollaan menossa.
Taisin avautua vähän väärälle foorumille ja väärään ketjuun, etenkin, kun tässä ketjussa iso osa on lääkäreitä, lääkisläisiä tai lääkikseen pyrkiviä :D Noh, avautuminen auttaa aina<3

Joo, itse olen sitä mieltä, että lääkärit saavat kohtuuttomasti paskaa niskaan. En ole kertaakaan kuullut, että joku sanoisi vaikka asianajajia ylipalkatuiksi mulkuiksi tai esim. noiden hoitajien tekemien potilassurmien alla kukaan ei ole vittuillut hoitajille(eikä kyllä pidäkkään vittuilla, turha syyttää koko ammattiryhmää, jos muutama hölmöilee), mutta sitten kun se kusipääkapitalistilääkäri, joka tietenkin työskentelee yksityisellä reppufirmalla 3h työpäiviä 3 päivän viikkoja saaden 6000e/viikko+lisät(amanuenssina tottakai), tekee sen virheen, niin ai jumalauta, että syntyy soppa. Ja sehän on AINA sen tk-lääkärin vika, kun ei ole resursseja lähettää magneettikuviin potilasta. Kaikki terveydenhuollon ongelmat on lääkäreiden syytä, ihan vittu kaikki. Ja tietenkin lääkäreiden palkkaus on johtanut siihen, että rahat ei riitä. Joopajoo. Kusipäälääkäri sitä, kapitaliskirurgi tätä, mulkkuortopedi tuota. Siinä on se palkka, mitä Suomalaisten suusta kuulee ihminen, joka on käyttänyt ison osan elämästään (jopa 15 vuotta), että saa ammattipätevyyden esim. kirurgin hommiin. Lääkäriähän ei saa kiittää, koska pitää olla niin vitun katkera siitä, että joku on oikeasti tehnyt töitä oman uransa ja ammattitaitonsa eteen. Hyvä Suomi, jes.

Suomessa on varsin yleisestikin vallalla ilmiö, jota kateudeksikin kutsutaan, jonka seurauksena valintatilanteessa suomalainen ottaa mieluummin kaverin palkasta pois 15% kuin omaansa 10% lisää. Itselleni on aivan sama paljonko kukakin tienaa, koska se ei ole minulta pois millään muotoa. Hyvä vaan jos ihmiset pystyvät toteuttamaan haaveitaan ja voivat olla onnellisia. Se, että lääkäreiden imago ei kansan syvissä riveissä ole kovin hyvä, ei mielestäni ole mitenkään ihmeellistä. Kuten olen jo aikaisemminkin todennut, niin lääkäreiden osaamista ei valmistumisen jälkeen missään vaiheessa testata. Laitan tähän linkin Aamulehden juttuun, jossa asiaa pohditaan: http://www.aamulehti.fi/uutiset/kot...tataan-vuosittain-miksi-ei-laakareiden/166864

Vaikka saattaa kuulostaa hauskalta, niin väitän, että menettelyllä jossa joudutaan oma pätevyys osoittamaan säännölisesti saadaan enemmän positiivisia kuin negatiivisia seurauksia aikaiseksi. Omassa työssäni olen hyvinkin tottunut siihen, että osaaminen on säännöllisesti näytettävä tai hommat loppuvat. Epäilen myöskin, että mitä spesifimpään lääketieteenalaan mennään, niin sitä korkeammalla arvostus on. Ainakin itse näitä keskusteluja lukeena en voi välttyä ajatukselta, että mitään negatiivista palautetta ei edes haluta hyväksyä tai kuunnella. Tai sitten se viedään juuri tuohon äärilaitaan, jossa ollaan HETI IHAN kusipäitä ja KAPITALISTIRIISTÄJIÄ ilman, että edes harkittaisiin peiliinkatsomista.

Ja parasta on se, että Suomessa "hoitovirhetilastot ovat järkyttäviä". Kyllä, Suomessa tapahtuu hoitovirheitä, mutta niin tapahtuu muissakin maissa. Toinen vaihtoehto on, että siirrytään yksityiseen terveydenhuoltoon(kuten jenkeissä) ja haastetaan oikeuteen joka lääkäri, joka ei kohtele potilasta asiakkaana(koska asiakashan on aina oikeassa). Julkinen terveydenhuolton on mielestäni paras puoli Suomalaisessa terveydenhuollossa ja jos aletaan mennä jenkkityyliiseen toimintaan, jää kaikki köyhät ja vähäosaiset hoidon ulkopuolelle. Sehän on sitten varmasti todella hyvä. Ruoho, kun ei ole aidan takana aina vihreämpää, vaikka Greyn Anatomiassa tapahtuukin ihmeitä. Ja vielä lisäksi tuohon hommaan, että jenkeissä 30% resursseista kuluu siihen, että ns. ylihoidetaan potilaita hoitovirhesyytteen pelossa. Vieläkö haluatte saman homman Suomeen? Jenkeissäkin systeemi on niin hyvä, että Obama on ajanut siitä luopumista.

Itse kannatan julkisen terveydenhuollon osittaista alasajamista. Suomessa olisi aika vähitellen siirtyä kastijakoisesta yhteiskunnasta sellaiseen, jossa kaikki ihmiset ottavat oikeasti vastuuta itsestään. Tulotasoon tai elämäntilanteeseen katsomatta. Holhoamisen on tässä mittakaavassa mielestäni loputtava. Meillä ei kertakaikkiaan ole varaa siihen. Tällä hetkellä tätä "kastijakoa" syvennetään entisestään, koska varakkaimmat ihmiset joutuvat työstään eniten kärsimään. Hoitovirheiden osalta väitän, että avoimempi virheiden tunnustaminen saattaisi edesauttaa niiden tunnistamista myöhemmin ja näin ollen estää myös niiden synnyn. Järjestelmähän voisi olla pelkästään sisäinen ilman, että kukaan joutuu välittömästi pelkäämään seuraamuksia tunnustettuaan jonkun virheen. Samaan aikaan tulee kuitenkin olla joku yhteinen "valvova elin", joka tarpeen tullen saattaa vastuuseen. Oma käsitykseni tällä hetkellä on se, että lääkärinä saa varsin vapaasti temuta valmistumisen jälkeen. Kovin pienestä ei tulla kyselemään ja kovin pienestä ei myöskään lisenssiään menetä. Korjatkaa toki jos olen väärässä. Ja ymmärrän, minä jos kuka, inhimillisyyden. Enemmänkin kyse on siitä järjestelmästä joka suojelee itse itseään, on armeijaakin hierarkisempi ja korkeampi. Korjatkaa jos olen tässä väärässä.

Terveydenhuollon resursseista vielä se, että jumalauta, miettikääpä uudelleen, mihin ne resurssit menee. Ei todellakaan lääkäreiden palkkoihin vaan ihan HOITOON. Jos ihmiset eivät söisi, joisi tai tupakoisi itseään hengiltä tai niiin paskaan kuntoon, niin kuvitelkaapa, miten paljon resursseja vapautuisi. Terveydenhuollosta on vastuu KAIKILLA, niin terveydenalan ammattilaisilla, kuin niillä POTILAILLAKIN, jotka sitä (liian usein turhaan) kuormittavat ja hyväksikäyttävät. On vaan niin vitun helppo syyttää lääkäreitä, kun voi olla taas Suomalaiseen tapaan katkera lääkärille, joka ei suostu lähettämään 150kg kaveria keinonivelleikkaukseen, ennenkuin laihduttaa.

Lääkäri kyllä lähettää samaisen henkilön yksityisellä puolella keinonivelleikkaukseen. Se on tavallaan ymmärrettävää, mutta ei mielestäni selitä kaikkea. Ja tuosta on aika lyhyt matka siihen, että ihmiset jotka ovat jonkun toisen mielestä tahallaan hankkineet influenssan, varoituksista huolimatta, saavat hoitaa itse itsensä. Esimerkki on vähän kärjistetty, mutta pointtini lienee selvä? Mikäli ihmiset eivät sairastaisi ollenkaan, niin varmaan hoitavaa järjestelmääkään ei tarvittaisi.

Vielä tuosta Mika Jokinen-jutusta sen verran, että ei niitä lääkärinhommia oikeasti osaa tehdä, jos ei ole kunnollista koulutusta. Tuo kaveri on kävellyt käsi kädessä kokeneempien lääkäreiden kanssa ja silti on tapauksia, joissa se on määrännyt lääkkeet ihan vituilleen. Onneksi apteekki huomasi osan tapauksista. Jospa nyt loppuisi ne "höhöö, kaikkihan niitä hommia osaa"-kommentit?

Aikaisemmin on tullut ilmi myös se, että luottoni terveyskeskustason lääketieteeseen on pohjamudissa. Tällä hetkellä menen sinne ainoastaan jos tiedän mikä minua vaivaa ja lisäksi tiedän vielä sen millä vaiva hoidetaan. Muussa tapauksessa menen "oikeaan lääkäriin". Ja kyllä, on mahdollista, että kohtaa siellä saman lääkärin, mutta ainakin tähän asti olen saanut edes kertoa mikä vaivaa ja useimmiten hoidon myös juuri kyseiseen vaivaan.

Lääkäripulastakin vielä avautumista: 7% lääkärinviroista on täyttämättä, joten voitteko muka sanoa, että lääkärit ovat itse muodostaneet jonkun "kartellin" Suomeen, mikä pakottaisi ottamaan lääkärin töihin kovalla palkalla? Ei todellakaan. Tuo lääkäripula on RAKENTEELLINEN, mikä tarkoittaa sitä, että lääkäreitä on virkoihin nähden tarpeeksi, mutta alueellisesti lääkäripula voi vaihdella. Itse todellakin vastustan sitä, että lääkäreiden määrää lisätään radikaalisti, koska se yksinkertaisesti johtaisi työttömyyteen alan keskuudessa. Ei ole meidän vika, jos jotain restonomeja, poliiseja, opettajia tai muita ammattiryhmiä koulutetaan VITUSTI LIIKAA ja sitten työpaikkoja ei olekkaan kaikille. Jos lääkärit ovat valppaina siitä, että ylikouluttautumista alalle ei tapahdu, se on hyvä asia, mikä lisää työllisyysastetta, ammattitaitoa(kovempi kilpailu lääkikseen), palkkoja ja vähentää koulutuksen tarvetta ja sitäkautta rahaa. Ensiksi sanotaan, että lääriksi ei saa ottaa ketä tahansa, mutta samassa lauseessa sanotaan, että pitää kouluttaa vitusti lisää. Selge, niinkuin virossa sanotaan. Ja btw, lääkäripula pieneni vuonna 2009, joten parempaan suuntaan ollaan menossa.

Itse olen hivenen eri mieltä. Mikäli kaikki saavat töitä, on aivan sama onko hyvä vai huono. Kilpailutilanteessa ammattilaiset erottuvat toisistaan, joko positiivisesti tai negatiivisesti, ja tämä ei voi olla vaikuttamatta yleiseenkin tasoon. Ja ei, minun mielestäni palkkoja ei pidä pudottaa. Rakenteelliseen lääkäripulaanhan löytyy ratkaisu kun valmistuvat lääkärit määrätään 1-2 vuodeksi satunnaiseen kohteeseen työskentelemään. Ei ole kovin erikoista, että ilmaisen koulutuksen päätteeksi joudutaan sitoutumaan johonkin (tosin samaa pätee monella muullakin alalla).

Taisin avautua vähän väärälle foorumille ja väärään ketjuun, etenkin, kun tässä ketjussa iso osa on lääkäreitä, lääkisläisiä tai lääkikseen pyrkiviä :D Noh, avautuminen auttaa aina<3

No eiköhän tämä kuitenkin ole hyvinkin hedelmällinen maaperä avautumisten ja palautteen suhteen. Vähän ehkä offtopiccia, mutta tällä kertaa nyt näin. Ja toivottavasti ei mennyt lainaukset ristiin...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom