Kyykyt tuntuvat vain selässä?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ihan sama mitä kyykkyä teen niin alaselkä huutaa hoosiannaa, mutta pakaroissa ei tunnu ei sitten yhtään. Tekniikkaa olen yrittäny videoilta opetella. Tuntuu että kaikki pakaraa rasittavat liikkeet ottavat vain selkään :/ Mikä neuvoksi??

Ihan sama mitä kyykkyä teen niin alaselkä huutaa hoosiannaa
Mene kyykyissä pohjaan asti

:hyvä:

EDIT: Ettei ihan nollaposti tulis niin joo, ehkä eksponentiaalisesti parempi neuvo ois: Opettele kyykkäämään niin että et rasita alaselkää. Tämä vaatii yleensä paljon enemmän liikkuvuutta kuin useimmilla on, ja jerkkua perseestä.

Sun alaselkä rasittuu todennäköisesti siksi kun taitut lantiosta, eli niiaat eteenpäin liikaa. Tämä ei korjaannu menemällä syvemmälle, vaan ero on että sun alaselkä pyöristyy ala-asennossa. Et tietenkään hetkellisesti tunne alaselässä rasitusta, mutta tämä ei ole sille terve asento.

Mun neuvo ois että nappaat jonku paremman, turvallisemman ja helpommin opeteltavan liikkeen tasakyykyn tilalle ja teet tasakyykkyjä jollain KEPILLÄ lämmittelyssä ja loppuverryttelyssä vaikka parit kymmenen toiston sarjat että pystyt kuulosteleen mistä kiristää ja miksi et pääse alaselkä neutraalissa asennossa kyykkyyn. Kokeile leventää jalkoja ja kääntää niitä ulospäin, se auttoi mulla aluksi ja nykyään pystyn jalkaterät suorassa, polvia ulospäin työntäen menemään sellaseen polski/kinukkivoimanostajakyykkyasentoon (high-bar?).

Ja suositus kyykyn korvaajaksihan on tietenkin bulgarialainen kyykky, smithissä jos ei perse kestä vapailla.

Et ole varmaan testannut askelkyykkyä / 1-jalan kyykkyä / bulgarialaista kyykkyä? Noissa selkä on pystyssä ja sen rasitus on vähäisempää. Ja pakaroihin tuppaavat ottamaan niin perkeleesti.

Noh, ihan mitä tahansa kyykkyä voi tehdä vajaana ja syvänä :) ihan yleisesti saleilla huomanneena, monilla saleilla kyykky on vaan kisa-kenellä-eniten-romua-tangossa. Myös stoppi pohjassa voi auttaa saamaan "tuntumaa". Ainakin itsellä toimii.
Kai nyt kuitenkin ymmärrät että ihan sama miten sitä kyykkyä tehdään, jos se tehdään oikein, niin sen rasituksen ei pitäisi tuntua alaselässä.

Voi kiitos paljon neuvoista :) Olen tehnyt myös yhdenjalan kyykkyä smith laitteessa mutta joudun melkein aina keskeyttään sarjan ku alaselkä väsyy...:/ eli todennäköisesti nytkäyttelen sen jotenki selällä??... :/ turhauttaa vaan niin paljon kun ei pakaraan ota tuntumaa ei sitten millään murr

Etukyykkyjä niin opit pakosti kyykkäämään pystymmässä. Koroke kantapäiden alle, jos ei nilkoissa riitä liikkuvuus. Syvyys sellainen, että takareidet pohkeisiin. Ei mitään smithejä tai muuta paskaa, tollasilla sinä et ikinä opi.

seinää vasten seisomaan, varpaat n.5cm seinästä irti ja kädet niskan taakse. sitten vaan kyykkäilet, jos nokka pyyhkii seinää tai polvet kolisee seinää vasten niin tarvit liikkuvuutta lisää alaselkään. toimi ainakin itsellä kun kyykkyä opettelin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
seinää vasten seisomaan, varpaat n.5cm seinästä irti ja kädet niskan taakse. sitten vaan kyykkäilet, jos nokka pyyhkii seinää tai polvet kolisee seinää vasten niin tarvit liikkuvuutta lisää alaselkään. toimi ainakin itsellä kun kyykkyä opettelin.

Hienoa jos jollain tuollainen testi onnistuu, mutta sillä on minimaalisen vähän tekemistä tankokyykkyjen kanssa. Ja alaselkä ei todellakaan ole se paikka mistä sitä liikkuvuutta lähdetään hakemaan vaan lonkankoukistajat, pakarat, ylätakareidet ja nilkat. Selkä pitäisi olla neutraalina ja tiukkana kyykätessä. Nyt vähän järkeä taas noihin neuvoihin.

Eikös rasituksen meno selälle voi johtua myös heikoista vatsalihaksista? Jos paketti ei pysy kasassa nii silloin se kippaa eteen-> rasitus selälle.

Se, että kyykky menee selälle, johtuu yleensä siitä, että kyykkäily menee jullettamiseksi eli selkä ei pysy tarpeeksi pystyssä. Toi voi puolestaan johtua monestakin eri asiasta: heikko keskivartalo, heikot takareidet, heikot etureidet, liikkuvuutta lisää lonkankoukistajiin, takareisiin, pakaroihin.... Että venyttelyä ja liikkuvuusharjoitteita, jos tuntuu olevan niistä kiinni, muuten avustavia liikkeitä kyykyn ohelle.

Hyvin tod. näk. sun lantio ei liiku tarpeeksi, joten lannerangan stabiloivat rakenteet ottavat sen rasituksen kontolleen mitä normaalisti liikkuvan lantion pitäisi tehdä. Alaselän ei tule ollakaan "liikkuva", vaan stabiili rakenne.

Sun lantio ei luultavasti liiku, koska joko lonkankoukistajat tai takareidet kirraa, tai pakarat ovat liian heikot.

Kyllä mulla ainakin tuntuu takakyykyssä painetta alaselässä, tuntuu hullulta ettei tuntuisi ollenkaan. Kipu on tietysti asia erikseen.

Mulla selkäkipu on johtunut lähinnä siitä, ettei selkä pysy tarpeeksi suorana, vaan lähdin kaartamaan sitä eteen. Itselläni oikea asento pysyy kyykyssä paremmin, jos pidän kädet mahdollisimman kapeasti tangossa ja katseen yläviistossa. Painoakaan ei kannata ahnehtia liikaa, vaan vaikka pelkällä tangolla kannattaa harjoitella aluksi. Jos kyykkyjen jälkeen on tuntuu, että on mennyt väärään paikkaan, niin tee vaikka prässiä lisäksi.

Etukyykkyjä niin opit pakosti kyykkäämään pystymmässä. Koroke kantapäiden alle, jos ei nilkoissa riitä liikkuvuus. Syvyys sellainen, että takareidet pohkeisiin. Ei mitään smithejä tai muuta paskaa, tollasilla sinä et ikinä opi.

Miksi takakyykky olisi se ainoa oikea liike jalkojen kehittämiseen.
Ei kai se kyykkykään ole ihan luonnollinen liike silloin kun painopiste siirtyy tangon takia liian taakse.
Safety bar kyykky olisi varmaan lähempänä oikeaa painopisteen paikkaa.

Itse on pakko kyykätä ilman käsiä ja se onnistuu vain smithissä, mutta enpä koskaan takakyykyssä voinut vetää sarjoja niin loppuun kuin nyt smithissä kädet lantiolla.
Luulen myös että monet bodarit tekevät smith-kyykkyjä siksi, että siinä uskaltaa vetää sarjoja ihan todelliseen failureen ja tehokkuus löytyykin sen kautta.

Miksi takakyykky olisi se ainoa oikea liike jalkojen kehittämiseen.
Ei kai se kyykkykään ole ihan luonnollinen liike silloin kun painopiste siirtyy tangon takia liian taakse.
Safety bar kyykky olisi varmaan lähempänä oikeaa painopisteen paikkaa.

No ketjun aloittaja kysyi nimenomaan kyykystä, ei siitä miten se saa kehitettyä jalkoja. Ja kyllä se kyykky oikeastaan on varsin luonnollinen liike. Nykyihminen vaan rappeuttaa itsensä siinä määrin ettei se usein vanhampana tahdo onnistua.

Pidä asento riittävän pystynä, ettei yläkroppa kaada liikaa eteen ja pidä rintakehä auki. Itse teen usein lämmittelyssä pelkällä tangolla etukyykkyä riittävän pystyn asennon hakemiseksi.

Sivulta katsottuna selän pitäisi pysyä suorana ts. luonnollisessa asennossaan koko kyykyn ajan, kun liike suuntautuu taakse/alas. Älä pyöristä alaselkää ala-asennossa mutta älä myöskään notkauta lantiota liikaa taakse. Itse sain alaselän kipeäksi, kun asento kippasi eteen + lantio notkahti ala-asennossa liialliseen lordoosiin=pyllistykseen. Ite oon alkanut venytellä lonkankoukistajia, kun olen huomannut, että ne kiristävät ja estävät pakaroiden työskentelyä. Tässä pari hyvää venyttelyliikettä:

Kiristääkö kyykätessä? - Ryhmaliikunta.fi

Suositut

Back
Ylös Bottom