kyykkyvoima pysyy vaikkei kyykkää?

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
tein tossa 75kglla 30 toistoa eikä tuntunut erityisen kovalle sen jälkeen tein 3 sarjaa 95kglla 5 toistoo ja nyt reidet ja pakarat kipeinä 2pv noitten jälkeen.
syynä se että olen kyykännyt noin kerran kaks kuussa.
kuitenki voimaa siis tuntuu olevan yhtä paljon kuin 3v sitten joilloin sain 50kglla 75 toistoa viimeiset hhuohottaen :)
mistähän johtuu että voima pysyy vaikka ei treenaa
aerobista treeniä lknottamatta

No en minä siitä iloinen olisi jos nyt nousee samat raudat mitä 3 vuotta sitten. :jahas: Ja eipä tuo nyt enää taida voimasta, vaan kestävyydestä olla kiinni noin pienillä painoilla ja suurilla toistomäärillä.

blueberry sanoi:
tein tossa 75kglla 30 toistoa eikä tuntunut erityisen kovalle sen jälkeen tein 3 sarjaa 95kglla 5 toistoo ja nyt reidet ja pakarat kipeinä 2pv noitten jälkeen.
syynä se että olen kyykännyt noin kerran kaks kuussa.
kuitenki voimaa siis tuntuu olevan yhtä paljon kuin 3v sitten joilloin sain 50kglla 75 toistoa viimeiset hhuohottaen :)
mistähän johtuu että voima pysyy vaikka ei treenaa
aerobista treeniä lknottamatta

Siis tuo ei ole enää voimaa vaan kestävyyttä ja tuolla tavalla ei sitä voimaa kyllä hankita. Tuota vois kutsua jumpaksi. Älytön läjä toistoja. Itellä jo 10 toistoa saa keuhkot repeämään kahtia vaikka tangossa ois tuo 50 kg.

no kyllä siinä on alle 70kgselle tekemistä, kestovoimaahan tuo onkin
ei ole jalat tukossa kun ei tee maximiykkösiä, mitäs jalkoihin lihaksia hirveesti kun ne puutuvat kuitenkin muussa urheilussa.
no onhan se vähän ihme että kestovoima jopa lisääntyy vaikkei harjoittele.
ja muistakaa tehokkain ei ole se maximiykkösen nostaja vaan noin 5tä toistosta eteenpäin vaikkakin kevyemmillä painoilla

Doggoned sanoi:
Siis tuo ei ole enää voimaa vaan kestävyyttä ja tuolla tavalla ei sitä voimaa kyllä hankita. Tuota vois kutsua jumpaksi. Älytön läjä toistoja. Itellä jo 10 toistoa saa keuhkot repeämään kahtia vaikka tangossa ois tuo 50 kg.

Mun mielestä taas sekään nyt ei ole hirveen hyvä,
jos kympit alkaa oleen kunnolle liian pitkiä sarjoja.

Doggoned sanoi:

No onkos se nyt sitten joku hyvä asia, vai?

blueberry sanoi:
muistakaa tehokkain ei ole se maximiykkösen nostaja vaan noin 5tä toistosta eteenpäin vaikkakin kevyemmillä painoilla

Ei tehokkain työmäärään nähden, mutta voimakkain kyllä. :D

blueberry sanoi:
ei ole jalat tukossa kun ei tee maximiykkösiä,

no enemmän tukkoon ne pitkät sarjat ainakin mulla jalat ajaa, kovia vitosia voi kyykkiä monta kertaa viikkoon, muttei mitään toivoa palautua niin nopeasti vaikka tiukoista 15 toiston sarjoista.

nyt pitää kommentoida... kyllä blueberry on hieman väärässä. tehokkain nimenomaan on se, joka nostaa ykkösenä eniten. voimailussa fyysistä tehoa ei lasketa niinkään sarjassa yhteensä nostetulla kilomäärällä vaan enemmän merkitsee rekrytointipuolen jutut, eli ne toistot välillä 1-4 ja tietenkin kovimpana se ykkönen.

kestävyys on ihan eri juttu ja mekanismit ihan eri kuin varsinaisessa voimanhankinnassa. esim. eräs pikaluistelija teki 50 kilolla 1000 toistoa. tällöin kyseessä on jo pelkkä kestävyys, eikä edes kestovoima.

se, miten määritellään kriteerit johonkin testiin jne on sitten eri asia. joka tapauksessa noilla kiloilla toi kestävyyden "kehitys" on ilmeisimmin ihan vaan luonnollisen kasvun aiheuttamaa. oletan, ettei blueberry ole kovin iäkäs? jos urheilee muuten monipuolisesti, en pidä tulosta mitenkään erityisenä osoituksena minkäänlaisesta edistymisestä tms.

Miten kyykyssä yleensä noi sarjapainot pysyy tauolla? Itsellä on nyt lonkankoukistaja kipeytynyt ja olen ollut tekemattä sitä rassaavia liikkeitä noin 1.5kk. Mm. kyykky ja mave on pitäny jättää pois kokonaan.

Voiko sitä edes näin yleisesti muuta sanoo, kun että sarjat tippuu. Missä ajassa voima häviää? miten kauan menee, että hermotus huonontuu?

No toki nämä selviää ens viikolla, kun aloittelen taas kyykkäämistä. Ehkäpä vastaan taas sitten tänne, kun olen itse viisaampi. :)

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Kokeilkaas ihmiset tätä.

Jos kyykky pysyy samana, ja ei kertakaikkiaan huvita yrittää ja psyykata aina samaa painoa, koska pelkää, että ei ikinä saa haluamaansa suoritusta, niin voitte aloittaa joskus jalkatreenin prässillä, sitten jatkatte hack kyykyllä ja SITTEN vasta teette jalkakyykyn.
Enää ei tarvitse edes tehdä jalanojentajia, koska noissa liikkeissä etureidet ovat saaneet tarpeeksi kyytiä, sitten lopetatte jalkatreenit reidenkoukistajaan ja suorinjaloinmaastavetoon.

Ei haittaa kokeilla, mutta ei kannata jättää kyykkyä pois, siis omasta mielestäni.

SerialLoser sanoi:
Mun mielestä taas sekään nyt ei ole hirveen hyvä,
jos kympit alkaa oleen kunnolle liian pitkiä sarjoja.

No ei nyt liian vakavasti tarvi ottaa. Kerroin vaan tuosta, että tuommoiset toistomäärät eivät ainakaan sitä massaa jalkoihin tuo. Ja kyllä tuo kymppi on kova, jos painoa vaan on tarpeeksi:)

Hämmer sanoi:
No onkos se nyt sitten joku hyvä asia, vai?

Ööö no ei tietenkään ja tuossa yllä olen jo kertonut loput.

joo jäipä mieleen fyssan tunneilta mieleen se tehon laskenta
P=Fs/t=mgh/t
yksinkertaista?

voimakkain se maximi ykkönen mun mielestäni on koska ajan kanssa ei ole tekemistä
kyllähän kaikki tietää että parimetrinen reilusti satakiloinnen on voimakas mutta ei todellakaan tehokas (heitä mitenkään solvaamatta
... myös käytönnössä se on monesti nähty

esim penkki punnerrus
1
nostat yhden toiston 100kglla 3 sekunnissa matka 0,5m
(100kg*9.81m/s2*0.5m)/3
tehosi on 163J
2
nostat 20 toistoa 70kglla 30 sekunnissa sama matka
tehosi on 229J

no joo eihä se edistymistä juuri ole tarkotin kuitenkin että mieluummin sitä kuin laskua
ja toi pitkä toistomäärä oli YKSI kokeilu kuinka kestän ei mikään normaalitouhuni

paljos tollasella luistelijalla on maximi kyykyssä
tuntuu että pitäs olla aika paljon 200+
ja taas jos on niin paljon ni on myös ni paljo massaa reisissä että ei jaksa tehdä tommosta määrää edes päivässä

ja missä ajassa tehnyt nuo
tohonhan menee vähintään tunti jos 3sek kestää yks liike
ja kuka hän on

Luulis kyykkyvoiman "pysyvan" ku kolmatta kertaa tossa kyykkasin ja vedin tiukan vitosen 205lbs (about 93kiloo) ja seuraaval kerral meni tiukka ysi 225lbs(102) :) Jalkojakaa ollu reenannu 6kk(tunnustetaa ny kaikki :D) :/ Varmaa jotenki heratteli tuo vitone jalkojen lihaksia koomasta? En ainakaa iha mutupohjalta muuta selitysta ilmiolle keksiny ku oli nimittain oikeesti tiukka vitone...

E: ja viikko noitten suorituksie valis

Ei nyt millään pahalla Fergukselle, mutta yleensä jos ei ole aikaisemmin treenaillut (lihasmuisti) niin tollasia nousuja ei saa aikaan muuten kuin nostomatkaa lyhentämällä.

Siis oonhan ma prassia sun muuta hackia vedelly mutta kyykanny en ollu ikina :) Mulla aina kylla jalat ollu paljon vahvemmat ku ylavartalo, varmaa kertoo jotai ku penkki jossai 75 kilon paikkeilla ja kyykkya taitaa menna 130 kilolla ykkone. Ja tosiaan tuossa mainitsin ton etta 6kk en ollu jalkoja reenannu, joka liittynee vahvasti lihasmuistiin.

Kostaja sanoi:
Miten kyykyssä yleensä noi sarjapainot pysyy tauolla? Voiko sitä edes näin yleisesti muuta sanoo, kun että sarjat tippuu.

Mulla on ainakin sellainen kokemus noista sarjapainoista että voima säilyy parhaiten jaloissa. Se johtuu varmaan osittain siitä että kun on perkeleesti massaa niin jalat tekee töitä aina kun vain kävelee paikasta toiseen. En sitten tiedä että päteekö sama kevyemmillä kavereilla.

blueberry: kuten sanoin, en viitannut fysiikkaan laskennallisena tieteenä, vaan painoharjoitteluun fysiologisena ilmiönä. toki puhtaasti kouluopein useammilla toistoilla saa suuremman työmäärän. tällä ei kuitenkaan ole juurikaan merkitystä, kun aletaan katsomaan harjoittelua ja sen tuloksellisuutta. lisäksi rohkenen epäillä, että jos oletetaan 100kg laskuesimerkkisi henkilön maksimiykköseksi ja nostoon menisi jopa 3 sekkaa, ei kyseinen heppu taatusti lyki 70%:lla 20 toistoa puolessa minuutissa. ehkä 50%:lla.

mukavaahan olis, jos nyt sitten jatkaisit treenailua ja kertoisit, kuinka hyvin menee vaikkapa parin kuun päästä. lepo kehittää, mutta noin pitkät paussit on hieman liikaa :D

kyseisen luistelijan (venäläinen, nimi unholassa) voimanostosyvyinen maksimi oli 190kg ja ns. lajikyykky 250kg, minkä syvyisinä se 1000*50kg meni myös. tää oli enemmän pitkän matkan luistelija, joten siksi tollasia hassuja toistomääriä. mä olisin tehnyt tonkin treenin luistellen säkki selässä tms. jos toi ois tehnyt noita rauhallisesti jotain 30 kyykkyä/minuutti -vauhdilla, tohon sarjaan ois mennyt reilut puoli tuntia. eipä siis tarvinnut varmaan montaa sarjaa tehdä :)

luistelijoilla on aika tavallista kuitenkin aika pitkät 50-100 toiston tapposarjat ja jos joku sanoo, ettei sellaset kasvata reisiä ei oo niitä koskaan tosissaan kokeillut.

eikä se punttitreeni lihasmassaa kasvata, ellei halua.

protsku: ei se ihan noin mene. pienet lihakset tekee kävellessä tms. suhteessa enemmän töitä. isot jalat tulee osin myös geeneillä. näinpäs eilen yhden tutun tytön, jolla on isot reidet ja kivikovat, muttei punttia juuri tee. äidillään samanlaiset.

sarjapainot pysyy yleensä paremmin kuin hermostoon liittyvä voima, sillä se ei niinkään varastoidu. 75-130 penkki-kyykky -suhde ei ole mikään hirvittävä vielä, mutta voishan toi penkki jossain 90-100 kilon nurkilla olla...

Suositut

Back
Ylös Bottom