Kyykky vai syväkyykky?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Axe man
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jos aiot itsepintaisesti käyttää mediviitteitä, niin muista mainita käytätkö 180°- vai 360°-järjestelmää.
Jos tarkottaisit reisiluun ja säären välistä kulmaa (360°-järjestelmä), niin 45° polvikulma on syvempi kyykky kuin 90°. Mutta puhut reisiluun jatkeen ja sääriluun välisestä kulmasta. Et oo kovin hyvä puhumaan mediviittein. Sitkee inttäjä oot kyllä.

Se johtuu siitä, että lääketieteessä ajatellaan kuinka monta astetta nivel taipuu. Makes sense too.

Intät itse itseäsi vastaa? Hyvä.
Kuten sanoit, mitataan nivelen taittokulmaa.
Jos tuot minulle epikriisin jossa lääkäri puhuu 360° asteen taitekulmasta niin tiedän lääkiksessä opetettavan väärin.
Sitä ennen jatka inttämistä itseäsi vastaan. Rest my case.

Kysyjän alkuperäiseen pyyntöön omakohtaisesta kokemuksesta vastatakseni:

Olen rikkonut molemmat polveni aika pahasti. En 20 vuoteen yrittänytkään mennä sellaiseen kyykkyyn, jossa aasialaiset miehet kadunvarsilla kykkivät pitkin päivää. Polviin sattui vihlovasti aina silloin tällöin kompastellessa tai vähän huolimattomasti liikkuessa.

Aloitettuani punttiharrastuksen aloin kyykkämään pikkuhiljaa aina syvemmälle. Nykyään kyykkään pääsääntoisesti aina perseen lähes maahan. Tai siis niin, että pakarat ottavat pohkeisiin ja sieltä ylös. Lämmittelen ennen kyykkyä aina hyvin, sillä tiedän, kuinka kipeästi polvi voi vihlaista. Kertaakaan kyykätessä ei ole vihlonut eikä kyykyn jälkeen polvia ole särkenyt.

Syvään kyykkäminen ottaa mukavammin takareisiin. Uskon, että koko liikeradan käyttäminen pitää polveni paremmin kunnossa, kuin vajaat kyykyt.

Luulen, että tämä kyykyn sopiva syvyys on yksi niitä hyvin yksilökohtaisia jokaisen kehon mitoista, ja varmaan harjoitustaustaskin, riippuvia asioita.

Intät itse itseäsi vastaa? Hyvä.
Kuten sanoit, mitataan nivelen taittokulmaa.
Jos tuot minulle epikriisin jossa lääkäri puhuu 360° asteen taitekulmasta niin tiedän lääkiksessä opetettavan väärin.
Sitä ennen jatka inttämistä itseäsi vastaan. Rest my case.

Et ymmärrä lukemaasi? Tuskin sinua kovin väärin on opetettu, et ehkä vain ymmärrä opetuksesta kovin paljoa... 360° polvikulma on tietenkin mahdoton, mutta teoriassa se tarkottaisi 180° yliojennusta.

Eiköhän tämä ollut tässä.

Olen vahvasti sitä mieltä, että aina olisi pyrittävä kyykkäämään niin syvälle kun vaan pääsee ja liikkuvuus sallii. Lukuunottamatta mahdollisesti kilpailuja ja niihin valmistautumista. Polvikulmien miettiminen aiheuttaa vaan sen, että kyykky jää todistetusti ihan liian korkeaksi. Eihän kukaan penkkipunnerruksessakaan mitään kyynärpäiden kulmaa mieti vaan tanko lasketaan niin alas kun saa eli rintaan kiinni. Vajaat kyykyt aiheuttavat vaan egon kasvamisen ja liian isot painot todellisiin voimiin nähden ja eipä aikaakaan kun nivelet paukkuu.

Onhan tämä aika hankala termi tämä syväkyykky, itse teen pn-tyyliin kyykyt ja pohje käy kiinni takareidessä. Kyykky näyttää äkkiseltään todella syvältä mutta kun sitä katsoo tarkemmin niin se on juuri ja juuri voimanostossa hyväksytty.

Se että tarviiko mun päästä vielä syvemmälle jolloin pitäisi leventää asentoa ja pitää säärtä pystymässä niin ei tarvitse. Treeni menee hyvin perille myös persaukseen ja rautaa liikkuu mukavasti.

Edit. 10 vuotta kyykkäilyä takana tuolla tyylillä ja polvet täysin kunnossa, tulee mentyä vielä aika vauhdilla sinne pohjaankin.

...vain ymmärrä opetuksesta kovin paljoa...

Aika varma että edelleen polven kulmat tutkimuksissa jalkaa taittaessa esimerkiksi tutkittaessa kierukka- tai ristiside vammoja merkitään paperiin vaikkapa 120/0/20 tai esim 120/20/0.
Näitä sitten käytän itsekin jo työnikin puolesta.

Pahoittelen että meillä on kielimuuri comfox(samasta asiasta puhuttaessa), kuitenkin edelleen ihmiset:
Polven rakenteelle raskain vaihe on kun polvi on taitettuna 90°(sääriluu-reisiluun välinen kulma) eli onkohan termi nyt puolikyykky. Kaikista rajuimmat kuormat iskevät PCL:n ja med. kierukkaan jos tuossa yrittää kääntää liikkeen suunnan.
Kun polven kulma on yli tuon, liikkeen eteentyöntävä painesuunta kierukalta ja ristisiteeltä helpottaa.

Onhan tämä aika hankala termi tämä syväkyykky, itse teen pn-tyyliin kyykyt ja pohje käy kiinni takareidessä. Kyykky näyttää äkkiseltään todella syvältä mutta kun sitä katsoo tarkemmin niin se on juuri ja juuri voimanostossa hyväksytty.

Se että tarviiko mun päästä vielä syvemmälle jolloin pitäisi leventää asentoa ja pitää säärtä pystymässä niin ei tarvitse. Treeni menee hyvin perille myös persaukseen ja rautaa liikkuu mukavasti.

Edit. 10 vuotta kyykkäilyä takana tuolla tyylillä ja polvet täysin kunnossa, tulee mentyä vielä aika vauhdilla sinne pohjaankin.

Itsellä samanlaista. Käyn vaakatasossa, niin se on jo aikalailla syväkyykky. Lyhyet jalat ja pitkä selkä kun on. Tai reisi on lyhyt ja sääri pitkä.

Kyllä kannattaa jatkossa lopettaa kyykkäys kokonaan kun siihen tarvii vähintäänkin lukion pitkän matikan kiitettävää hallintaa ja geometrian jatkokurssia. Hankalaks teette elämänne kyllä...

Kyllä kannattaa jatkossa lopettaa kyykkäys kokonaan kun siihen tarvii vähintäänkin lukion pitkän matikan kiitettävää hallintaa ja geometrian jatkokurssia. Hankalaks teette elämänne kyllä...

Jep, tää on kato vähän sama juttu kun monella ateriointi perseellään ja sitte mietitään menikö nyt viisi grammaa liian vähän aminoja vai ei. ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

No älä ny. Eihän termierot vaikuta tekemiseen millään tavalla. Ne vaikeuttaa vaan keskustelua.

Mitä jos kaikki vaan tulostettais tämä kuva talteen ja puhuttais kyykyn syvyydestä näillä numeroilla. Mein salilla näkee ehdottomastri eniten kuvan 3 mukaisia kyykkyjä, ja luulen että ne kyykkääjät sanoisivat kyykkäävänsä 90 asteeseen tai reidet vaakatasoon.

Hyvä idea. Pakkiksella vois olla sellanen kyykkystandardi, johon vois sitte aina viitata ni kaikki puhuis samoin termein. Mutta aattelepa, että jotku nimittää tota numero kakkosta syväkyykyksi?!

Voin ihan, yhtään viestiä lukematta sanoa että hi-bar syväkyykkyä teen ja tuo tulee tuskin kokskaan muuttumaan. Vähän kun väittelisi taljojen kahvoista taikka hauiskäännön oteleveydestä :)

Kyykkäätte niin, että takareisi koskettaa pohjetta eli perse selvästi polvia alempana, isompi liikerata = lihas työskentelee enemmän. Ei pitäisi olla niin vaikeaa perkele, täällä tosin kaikki tuntuu olevan jotain rakettitiedettä kun pitää vääntää ja kääntää jokasta asiaa kymmenen sivua. Tehkää joskus, elkääkä sen sijaan netissä höpiskö jonnijoutavaa paskaa.

Kyykkäätte niin, että takareisi koskettaa pohjetta eli perse selvästi polvia alempana, isompi liikerata = lihas työskentelee enemmän. Ei pitäisi olla niin vaikeaa perkele, täällä tosin kaikki tuntuu olevan jotain rakettitiedettä kun pitää vääntää ja kääntää jokasta asiaa kymmenen sivua. Tehkää joskus, elkääkä sen sijaan netissä höpiskö jonnijoutavaa paskaa.

Se on kato teoriabodausta parhaimmillaan. Aika menee väittelyyn tekemisen sijaan.:D

Ja kumilangat tai kettingt päihin että tulee loppua kohte lisää painoa.

Ihan vaan saivarteluna sun boldiin kommenttiin.

Suositut

Back
Ylös Bottom