Kyykky tavallisilla salikengillä = myrkkyä polville?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ratu
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Taannoin salilla lätkänpelaajakaverini manasi kyykkyä tehdessään rahatilannettaan. Ei ole raaskinut ostaa kunnon kyykkykenkiä. Peloitteli minuakin sanomalla että kyykky ilman kyykkykenkiä on myrkkyä polville.
Mitä mieltä pakkislaiset ovat asiasta? Onko tavallisilla tasapohjaisilla salikengillä kyykkääminen varma tapa saada polvet rikki. Ei millään viittisi sijoittaa 100-150 euroa kenkiin, ellei se ole todellakin kannattava sijoitus. Kyykkään naurettavan pienillä romuilla ilman siteitä.

Ei tässä vielä kovin kauaa oo tullu kyykkäiltyä, mutta en kuitenkaan ole huomannut mitään ongelmia. Itellä on vanhat lässähtäneet sisäpelikengät joita en pidä edes kiinni. Kai se riippuu ihan polvista että meneekö ne rikki vai ei.

Niin mutta jos se kyykky sisäpelikengillä rasittaa polvia pikkuhiljaa, ei kai se voi olla polvista kiinni? Kyllähän vahvatkin polvet voivat pikkuhiljaa kulua rikki, varsinkin jos painomäärää nostetaan jatkuvasti.

Empä usko, että kauheesti vaikuttaa jos ei ihan kumisaappailla ala kyykkääileen... Mieluummin tekniikka kuntoon ja tuntuman mukaan. Ite vedän normaaleilla sisäpelikengillä, mitkä on tarkotettu yleisesti kaikkeen spelailuun.

Ennemminkin saat polvet rikki, jos et ole harjoitellut oikeaa
kyykky tekniikkaa.Kengät jalkatreeniin/kyykkyyn
mieluiten kovapohjaiset ei mitään ns.pomppukenkiä.
Hyvät kengät maksavat mutta myös oikealla käytöllä
kestävät paljon kauemmin kuin mitkään halpis kengät.
Itselläni Metal:in kengät tasapohjaiset tais olla jotain 125juroo.
Hyvin palvelleet jo 3v.
Aikaisemmin karhun ns.painonnosto kengät n.100e.
Kestää kulutusta hieman kantaa, joten sopii aloittelijalle/
kuten pitempäänkin harrastaneelle.
Ei muuta kuin tekniikka kuntoon ja ostat kunnon kengät
ja eikun kyykkäämään :thumbs:

Ratu sanoi:
Niin mutta jos se kyykky sisäpelikengillä rasittaa polvia pikkuhiljaa, ei kai se voi olla polvista kiinni? Kyllähän vahvatkin polvet voivat pikkuhiljaa kulua rikki, varsinkin jos painomäärää nostetaan jatkuvasti.

En mä nyt kuitenkaan nää mitään syytä miks kengät rasittais polvia. Enemmän ainakin on siitä tekniikasta kiinni. Se on kyllä totta että pohjien pitäis olla melko kovat. Ja mullahan näin on, koska ne on niin lytyssä ettei painu enää alemmas vaikka olis tonni painoo päällä. :D

Ei se kengistä voi olla kiinni jos kyykyssä polvet hajoo, eri juttu ehkä voimanostajilla joilla alkaa tulokset oleen jo vähän normikaveria kovemmat. Mulla on salilla Merrelin sandaalit ja pois en vaihda... :D

Musta tuntuu, että se vaikuttaa eniten, miten ne polvet siinä itse nostossa on. Nehän kun ei missään nimessä sais taipua sisäänpäin. Muista vaan työntää polvia sivulle ja pitää niitä polvia niin, että ne on samansuuntaisesti reisi/sääriluun kanssa. Jos ne kuitenkin väkisin tuppaa sinne sisäänpäin kääntymään, niin raudat tangosta ja opettelemaan tekniikka uudestaan.
No, onhan niillä kengillä siinä mielessä merkitystä että jos pohjat ihan kauheesti viettää jommalle kummalle puolelle ni ei pysy juuri se reisi/polvi/säärilinja suorana. Tässä tapauksessa tietysti kengät takaisin luonnon normaaliin kiertokulkuun.
Tietysti voimannostajilla nuo kengät on oikein mainio investointi.
Korjatkaa vain virheitä jos näissä mun jutuissa jotain ilmenee. :)

Itse kans miettiny samaa asiaa. Salilla on kyllä ihan normi lenkkarit jalassa...
oikea polvi nyt aina vittuilee kun se on lähtenyt 2 kertaa pois paikoiltaan aikoinaan lätkässä. ajattelinkin että auttaisiko/tulisiko kyykky turvallisemmaksi jos pitäisin polvessani treenin ajan aikoinaan Tays:sta "vuokrattua", ja myöhemmin omittua polvitukea?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
coke- sanoi:
Musta tuntuu, että se vaikuttaa eniten, miten ne polvet siinä itse nostossa on. Nehän kun ei missään nimessä sais taipua sisäänpäin..

Niinpä, sitkolla hanttiin ettei tuu klenkkajalkoja. Paino jalkapohjan taka-ulkosyrjälle.
Ihmeen hifistelyä, kyykkyyn omat kengät ?? Hyvin on halpahallin sisätossut asiansa ajaneet! Mutta kyllä kaikkeen rahaa saa kulumaan jos tahtoo.

Maitorahka sanoi:
Miksei sitä voi vaan kyykätä paljain jaloin?

Kunnon kengillä saa mielestäni paremman tuen nilkalle ja tasapaino ja tekniikka paranee. Kun kyykkään paljain jaloin polvet alkavat vipattaa viimeisien toistojen aikana. Tasapohjaisilla kengillä kyykätessä tätä ongelmaa ei ilmaannu.

Tukevat kengät niin kyllä se kyykkä kulkee. Colemanni pisteli maihareilla menemään "The Cost of Redemptionissa".

Ei tavalliset salikengät polvia riko. Itse olen 10 vuotta kyykännyt samoilla Brooks lenkkareilla (hyvin on kestäneet, ei edes kengännauhat ole katkenneet) ja polvissa ei ikinä ole ollut mitään vikaa. Ja romua on ollut parhaimmillaan 210kg.

Minulla on kyykyssä käytössä 5 euroa maksaneet sisäpelikengät. Ne on tarpeeksi kovat/tukevat kyykkäämiseen.

Polvien rasittumiseen on useilla varmaankin syynä jäykät akillesjänteet/pohkeet. Silloin ei yksinkertaisesti pysty tekemään oikeaa liikerataa kyykyssä, ellei kantapäiden alla ole korkoa. Suosittelen venyttelemään ne akillesjänteet ja pohkeet kunnolla, niin voisi sen koron jättää kantapäiden alta pois.

Itse olen kyykkäilyt monta vuotta lenkkareilla. :itku: sanotaan että 2-3 vuotta. Sitten sisäpeli kengillä pari vuotta :itku: Nyt, puoli vuotta punttikengillä ja voisin vaikka kusta niiden lenkkareiden päälle. MUTTA noin 5 vuoden aikana kyykkääminen "paska" kengillä ei ole aiheuttanut mitään ongelmia, juurikaan missään, vaikka eroa kenkien välillä kyllä on. Voi olla että minulla on teräspolvet, mutta ei ole ongelmia ollut.

Voi tässä vaiheessa vaan sanoa että kun vaan saatavuus olisi parempi punttikenkien suhteen.

Jostain syystä minulla on niin että kun on nykyään pari senttiä kantapään alla korkoa olen siirtänyt tankoa ylemmäs, tuonne lapaluiden päälle suunnilleen. Punttikengissä on kova pohja mikä tietenkin parantaa liikkeen tukevuutta ja varmuutta. Lähtö pohjastakin on sellainen että menee kerralla ylös eikä sellainen että ponnistus, ja kengät sanoo kräts ja sitten vasta tulee ylös... liikettä tulee hieman enemmän.

Sanoisin että kyykkytyyli riippuu paljon henkilöstä mutta voimannosto tyylille väittäisin että on melko varmasti paras jos on Kovat tasapohjakengät. Paremmat vipuvarret tulee isoja romuja ajatellen IMO. Taas painonnostossa on punttikengät ihan ykköset. Lenkkareiden päälle voi kyllä melkein kusta kyykkymielessä... Parempaakin löytyy. Toisaalta eria asia on jos painoa on suht vähän ja tehdään pompputreenejä tangolla... Tai vastaavaa...

Mutta punttikengät :haart: :love: :5:

Kattokaas pumping iron video.. ni siinä arska ja ed corney vetää kyykkyä paljain jaloin
ja muistaakseni arska teki parhaillaan sarjaa 300kg kyykyssä..
Eli ite omasta kokemuksesta voin sanoa, että kengät vaikuttaa enemmän kasvuiässä..
Meinaan mun piti lääkärin määräyksestä käyttää lapsuudessani korkeempi kantasia(tyyliin koriskenkiä) kenkiä, ku joku luu jalast olis muuten turvonnu... Mut nykyään voi käyttää mitä kenkiä hyvänsä.. Nii ja sillon jos on lattajalka ni ei auta vaik olis kuinka hyvät painonnostokengät... sillon apua antaa ainoastaan oikeanlaiset pohjalliset.. Jalkapohjan asento meinaan vaikuttaa aika paljon siihen meneekö polvet helposti yhteen nostossa..

Jorkka sanoi:
Kattokaas pumping iron video.. ni siinä arska ja ed corney vetää kyykkyä paljain jaloin
ja muistaakseni arska teki parhaillaan sarjaa 300kg kyykyssä...

Arskan kovin kyykkytulos on 184kg x 12 ja voimanostokisoissa ennätys jotain 210-230kg.

strong sanoi:
Arskan kovin kyykkytulos on 184kg x 12 ja voimanostokisoissa ennätys jotain 210-230kg.

Mistäs oot tollasta lukenu?? lou feringonkin maastanosto enkka on joku 390kg
Ja kyykky aika lähelle sama.. joiltain sen kotisivuilta luin.. ni mitenkä arska olis sille pärjänny tollasilla tuloksilla??
Kerran luin artikkelin arskasta jossa weider oli sanonu, että se tarttee lisää massaa jalkoihin ja arska oli sanonu, että sehän tarkottaa, että mun pitäis tehä kyykyssä sarjaa 300 kilolla?? Eihän siihen kukaan pysty, mut weider oli sanonu.. mikset voisi olla ensimmäinen.. ja tarinan mukaan oli ensimmäinen (tiedä näistä) Franco columboki nosteli autoja sun muuta.. ni mitenkä luulet että arska olis noilla tuloksilla pärjänny???

Suositut

Back
Ylös Bottom