- Liittynyt
- 16.1.2010
- Viestejä
- 1 485
Miksei voi vaan häkissä kyykätä?Vai onko sitten henkinen puoli vastassa kun tietää että turvaraudat pelastaa..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Minä taas en ole koskaan ymmärtänyt kyykkäämistä raudoilla joita ei pysty kunnolla hallitsemaan riippumatta siitä onko turvaraudat tai bussilastillinen varmistajia.En ole koskaan ymmärtänyt kyykkäämistä ilman turvarautoja. Toki hieman korvaa jos 3 varmistajaa, muttei siltikään sama asia jos isot painot. Sitten vielä erikseen uskalikot jotka kyykkää tiukkoja kolmosia ilman rautoja ja varmistajia. Yhdellä varmistajalla melkein tyhjän kanssa jos edes pikku repeämä /revähdys sattuu pohjasta suuntaa vaihtaessa yli 150kg painolla.
Niitä pikku napsahduksia voi sattua joskus jo 70% maximista, jolloin kannattaa vaan vapaapudotuksella tulla alas turvaraudoille.
Itse en uskalla yksinään ilmanturvarautoja oikein lähteä tekemään edes kohtuu helppoa 20 toiston settiä. Ihan tarpeeksi monta kertaa yllättänyt jokin pikku nipsahdus.
On siinä tangossa 210kg. Veikkaan, että tää kaveri ei ollut pahemmin kyykkinyt vaan enemmän prässejä ja koneita hinkannut, josta sitten syntynyt epärealistinen mielikuva omista kyvyistä.Karmea onnettomuus. Pettikö tuossa kuitenkin jotain muuta kuin voimat kun ei 180 kg noussut, ukko kuitenkin varsin vahvan näköinen failatakseen ykkösen noilla painoilla?
Mikä 210kg? Jutussa lukee 397 lb joka on palttiarallaa 180kg.On siinä tangossa 210kg. Veikkaan, että tää kaveri ei ollut pahemmin kyykkinyt vaan enemmän prässejä ja koneita hinkannut, josta sitten syntynyt epärealistinen mielikuva omista kyvyistä.
Katso jutun video.Mikä 210kg? Jutussa lukee 397 lb joka on palttiarallaa 180kg.
Mikä 210kg? Jutussa lukee 397 lb joka on palttiarallaa 180kg.
Samaa mieltä tähän onnettomuustapaukseen liittyen. Ei tällaisia katastrofeja satu, jos alusta alkaen tekee kyykyt kunnon liikeradalla esimerkiksi painonnostajien tapaan, jolloin kyykkyraudat muodostuvat kuin itsestään sellaisiksi, että niitä kykenee tilanteessa kuin tilanteessa hallitsemaan. Jos kyykkyä aikoo enemmän harrastaa, niin kyllä sen tekemisen pitäisi muodostua sen verran varmaksi, että kykenee ottamaan turvallisesti, ja tarvittaessa ilman varmistajia tai turvarautojakin, erilaisia maksimeita.Minä taas en ole koskaan ymmärtänyt kyykkäämistä raudoilla joita ei pysty kunnolla hallitsemaan riippumatta siitä onko turvaraudat tai bussilastillinen varmistajia.
Kyllähän videon traagisessa tapauksessa näkyy että tangossa on rautaa on useita kymmeniä kiloja liikaa siihen nähden mihin kaverilla olisi ollut valmius. Ehkä jaloissa olisikin ollut voimaa mutta keskivartalon hallinta ei ollut sinne päinkään.
Turvavälineitä tärkeämpää onkin raudan hallinta ja se tulee vain pitkän treenauksen ja lukemattomien kyykkysarjojen kautta. Painonnostajat kyykkii jatkuvasti tiukkoja sarjoja ja jopa ykkösiä ilman turvarautoja tai varmistajia mutta niillä rauta onkin niin hyvin hallinnassa että kykenevät tarvittaessa heittämään tangon selästä pois. Vaikka normi punttaaja ei nyt ihan siihen pystyisikään niin ei raudan alle saisi koskaan tuolla tavalla "laota" kuin videolla nähdään.
Surullinen tapaus. Toivottavasti se herättää mahdollisimman monta kamikaze-kyykkijää, joita valitettavan paljon saleilla näkee.
Entäs kun joku paikka repeää tai pettää alta? Oletko nähnyt esim sihvosen etureisirepeämävideon smith kyykyssä? Aika ikävästi ampuu polvi minne sattuu kun irtoaa lihas. Tuommoinen vapaalla tangolla niin käy todella huonosti.Jos kyykkyä aikoo enemmän harrastaa, niin kyllä sen tekemisen pitäisi muodostua sen verran varmaksi, että kykenee ottamaan turvallisesti, ja tarvittaessa ilman varmistajia tai turvarautojakin, erilaisia maksimeita.
Entäs kun joku paikka repeää tai pettää alta? Oletko nähnyt esim sihvosen etureisirepeämävideon smith kyykyssä? Aika ikävästi ampuu polvi minne sattuu kun irtoaa lihas. Tuommoinen vapaalla tangolla niin käy todella huonosti.
View: https://www.instagram.com/p/CWqoLwNFYsI/?hl=en
Noissa sinisissä ainakin suoraan lukee 20kg jo videon thumbnailissa.Jenkeissä monesti nuo punaiset voi olla 45 paunasia eli reilu 20 kg ja siniset 35lbs eli vajaa 16kg..
Smithissä tuo on tietysti vaarallisempaa, kun siinä tankoa ei voi pyöräyttää yhtä helposti selästä pois. Esimerkiksi painonnostokisoissa sattuu toisinaan reiden repeämisiä/revähdyksiä rinnallevedossa, eikä ne ukot/akat sinne tangon alle kuole, vaan refleksinomaisesti sukeltavat sieltä alta pois.
Periaatteessa ihan tuurista se on smithissäkin kiinni, että onnistutko koukut kääntämään kiinni vai jäätkö puristuksiin sinne giljotiiniin.Ei. Smith juuri turvallisempi ja saattoi Sihvosen tuossa pelastaa verrattuna vapaaseen kyykkyyn ilman turvarautoja. Tangon pystyi lukita siihen korkeuteen heti kun reisi repesi. Lisäksi usein smithissäkin saa ne tukistopparit säädettyä kohdilleen kaiken varalta. Vapailla painoilla ihan tuurissaan, miten ehtii reagoida tilanteesta riippuen ja miten sattuu tanko lentämään.
https://air.tv/?v=Fs5YFKueRfyoXZRsj0Y6XQ
Ja myös painonnostossa ollut paljon onnettomuuksia ja läheltäpititilanteita. Varmasti myös kuolemia jos lähtisi kaivelemaan netistä, eikä sieltäkään kaikkia vanhoja tapauksia löydä.
Jos kyykkyä aikoo enemmän harrastaa, niin kyllä sen tekemisen pitäisi muodostua sen verran varmaksi, että kykenee ottamaan turvallisesti, ja tarvittaessa ilman varmistajia tai turvarautojakin, erilaisia maksimeita.