kyykky/jalkaprässityylistä

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Eilen taas salilla katselin kun porukka lastasi jalkaprässin tangot täyteen 25 kilon leyjä ja nykytti niillä sellaista 20 sentin liikettä. Samoin kyykyssä näkee usein sellaisia 1/4 kyykkytyylejä, eli reisien yläpinta suunnilleen 30 - 40 asteen kulmassa lattiaan. Itse menen kyykyssä aivan pohjaan ja prässissä niin syvään kuin pystyy, eli kunnes polvet ottaa rintaan. Teen kyykyt vielä smith- laitteessa (mikä muuten on oikea suomalainen termi?), jolloin se ottaa reisiin (etu ja taka) ja pakaroihin, eikä selällä pysty auttamaan. Yli 100 kiloa en tarvitse tällä tyylillä...Tämä liike on jalkatreenissä ehdoton suosikkini...Kommentoikaa mikä on oma tyylinne ja liikeenne!

Itse kyykkään välillä myös osatoistoja (vajaita kyykkyjä isommilla raudoilla) ja sama koskee prässiä. Kannattaa kokeilla jos on tuntematon tehostuskeino. Yleensä kyykkään noin 90-100 asteen kulmaan, en ikinä loppuun asti koska polvinivelet huutavat hoosiannaa. Vaihtelen myös kyykyssä jalkojen leveyttä aika paljon jolloin saa säädeltyä vähän minne kyykky "ottaa" parhaiten.

Eilen tuli jalat treenattua,kyykyssä otin kolmosia suht.maksimiin asti.Syvyys oli hyvin yli 90 astetta.Perään hakkikyykyssä raskaita kutosia 4 sarjaa,syvyys melki koneen 'pohjaan' asti,eli reilusti yli 90.Kun teen prässiä,lasken aina niin alas kuin tulee.Tuskin tuollaisissa vajaissa nytkytyksissä huijaa kuin itteensä,sillä sivustakatsojat näkee ne varmasti ;)

Joo, osatoistot on välillä ihan hyvästä Mutta yleensä ne jotka tekevät noita nykytyksiä, tekevät niitä aina ja sitten ei enää voida puhua osatoisto harjoituksista. Jos toistot haluaa jostain jättää vajaaksi, niin sieltä yläpäästä. Eli kyykyssä, prässissä ja hackissakin ei jalkoja läheskään suoraksi ylhäällä.

Kyykkäämään en selkäni takia juurikaan pysty, mutta prässillä tulee tehtyä molemmilla tavoilla. Vähän pienemmillä painoilla syvään ja sitten suuremmille ostatoistoja. Teen prässit etureisille, joten vähän vajaat toistot toimii mulla siihen hyvin. Ja etukäteisväsytystä ojennuksilla tulee tehtyä pohjille. Ottaa turhan paljon pakaroille toi syvältä tekeminen.

Pyrin kyykkäämään mahdollisimman syvälle ja prässissä lasken ihan alas asti. Vois kyllä koittaa noita osatoistoja joku kerta.

Itse teen prässiä juuri noin, eli pienellä liikeradalla. Nuo osatoistot on vain niin paljon tehokkaampia etureisille kuin sellaiset toistot, joissa voi hieroa korviaan polvilla.

Just noin kun KR sanoi ja minä en selkävammaisena edes pysty tekemään mitään perse maahan kyykkyjä/prässejä niin että siitä jotain hyötyä ois. Ja täysin bodailumielessä kun treenailen, niin mulle on pääasia että saan etureidet kasvamaan.

Silloin kun satun prässiä tekemään, käytän "ego-painoja".
Liike niin syvälle kuin menee, ilman että selkä pyöristyy. Eli liike on aika lyhyt.
Lonkat ottaa vastaan /reiden yläosa osuu vatsaan.

edit: samoilla linjoilla kuin edellä. Todella hyvä liike etureisille. Missään muussa ei samanlaista painetta/ täydellistä supistusta.

On niin kankeat takareidet etten prässissä voi tehdä "polvet rintaan" -tyylillä ilman että selkä pyöristyisi. Mutta teenkin 1 jalka kerrallaan, niin pääsee ilman selkäkipuja paljon syvemmälle.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nyt kun taas siirryin jalkatreenissä vähän pidempiin toisto määriin tulee kyykyyssä tehtyä n. 90 asteen kulmaan. Prässissä en tee oikeastaan koskaan niin syvälle kuin menee. Uskon että "egotreeni" on jaloille välillä ihan paikallaan.

Ite saan etureisiin älyttämän pumpin ja poltteen kun lataan prässiin sen verran painoa että saan vain n. 6 aika syvää toistoa ja sen jälkeen pumppaan putkeen n.5-15 toistoa semmosta 15cm liikerataa niin nopealla tahdilla kun menee. Tämän jälkeen reiden ojennuslaite on melkeista tustkaa.

Mä vedän prässissä että kyykyssä joskus osatoistoja, lähinnä kyykyssä.
Melko harvoin niitä kannattaa tehdä.
Siinä on kyykyssä hyvä olla power räkki teline ympärillä ettei käy vahinkoa.
Mä vedin viime jalkareenissä osatoistoja normaali telineessä, joka oli varmuudeksi vähän alempana, eli vedin sen päällä semmosta 25-30cm liikettä.
Silti meinasi viimeisen kohdalla käydä vahinko, meinas kaatua painot ja äijä.

Ei oo koskaan tullu tehtyä osatoistoja. Kyykyssä polvet siinä 90-100 asteen kulmassa. Joskus kun teen kyykkyä hieman pienemmillä painoilla niin silloi niin alas kun menee!! :)

Itsellä aina osatoistoja. Ei vaan prkl pääse niin alas. Selkä pyöristyy muuten aivan liikaa jos yrittää alas asti mennä. tyydynpä siis nytkyttelemään.

Pexi87 sanoi:
Ei oo koskaan tullu tehtyä osatoistoja. Kyykyssä polvet siinä 90-100 asteen kulmassa.

Itekkin olen aina pitäytyny 90-asteen kulmassa... jotenkin tuntuis että jos laskee siitä alemmas niin kuuluu vain rusaus ja sieltä ei enää nousta. :jahas:

Onko muuten kuinka haitallista kun en treenaa prässiä koskaan (ei jalkaprässi laitetta käytettävissä) vaan kyykkäilen pelkästään? Eli antaisko tuo jalkaprässi kyykkääjälle mitään lisäarvoa jalkatreeneihin?

Treenailen siis autotallissa :)

teen yleensä kyykkyä niin, että perse melkeen koskettaa pohkeita... joskus joku isohemmo salilla neuvvo silleen :D

edit: ja jalat on sillee akuankka tyylillä :)

Prässiä en tee, mutta kyykyssä menen niin alas kuin menee. Melkein osuu perse maahan, kun on aika notkeet noi taipeet. Pienillä painoilla kyllä teen. Ainoa syy, miksi teen noin, on se, että opettelin sen joskus aikoinaan tangolla noin. Mulla ei ole mitään käsitystä, että mikä on bodauksen kannalta "fiksuin" tapa tehdä. Toisaalta mä treenaan fitness-tyylisesti, joten ei sillä varmaan oo hirveesti väliäkään...

GoA sanoi:
Itsellä aina osatoistoja. Ei vaan prkl pääse niin alas. Selkä pyöristyy muuten aivan liikaa jos yrittää alas asti mennä. tyydynpä siis nytkyttelemään.

Itse asiassa sama juttu mulla jos on painoa vähänkään enemmän. Taitaa olla myös prässissä vika, meidän salilla prässit on kyllä ihan perseestä ja syvältä.

Timba79 sanoi:
Itse asiassa sama juttu mulla jos on painoa vähänkään enemmän. Taitaa olla myös prässissä vika, meidän salilla prässit on kyllä ihan perseestä ja syvältä.
Usein on tosiaan prässinkin 'vika'.Jos selkänojasta löytyy säädettävyyttä,niin alaspäin vaan pari pykälää niin ei selkä enää pyöristy.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom