Kyykky- ja mavekyssäreitä

Morom!

Tämmänen kysymys, että mitenkä saaha tekniikkaa paranneltua kyykyssä. Tällä hetkellä veto on 250kg ja kyykky vain 180kg.
Pituutta 195+ ja paino 117kg, eli kyykkyyn tarvis saaha lisää malmia roimasti.

Suurin ongelma tuntuu olevan lantion käytössä kyykyn "holesta" noustessa.

Mahtaako asento olla liian pysty, vaikka levea asento ja tanko alhaalla?

T-nationilta artikkelia kyykystä lueskelin ja siellä mainittiin, että nännien tulisi osoittaa lattiaan ja katse eteen/alas, usein ohjatun KATSE YLÖS!! - huudon sijaan.

Onko muilla kokemuksia lantion kulman "säädön" (eli selän säädön) vaikutuksista kyykkyyn? Vedossa pakaroidennä käyttö ei tuota ongelmaa.

Liian pysty asento tuskin on ongelma. Periaatteessa mahdollisimman pysty asento on paras. Laita videota kyykystä niin on hiukan helpompi kommentoida. Katseen osoittaminen pikkusen alaviistoon voi olla ihan fiksua; ainakaan ihan hulluna niskaa ei saakaan vääntää ylöspäin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Maven sarjat tänään: 50kgx10, 70kgx8, 90kgx6, 110kgx10, 120kgx6, 130kgx1, 135kgx0. Ainaki nous just eikä melkee sen verran ku olin aatellutkin aiemmin. Aiemmin olin pidätelly, mut nyt päätin sit vetää hamaan loppuun asti, ja sen kyllä huomas ku selkään iski totaalinen hyytyminen tos vikassa sarjassa :D. Kuinka usein olis suotavaa käydä maksimin tuntumassa(ei odota absoluuttista totuutta vaan mielipiteitä)? Voin kuvitella jumit mitkä täst seuraa :mad:.
Mun kokemuksen mukaan ykkösmaksimeista ei tule juurikaan jumeja tai lihaskipuja (loukkaantumiset asia erikseen), vaan lihakset on lähinnä väsyneen oloiset muutaman päivän ajan. Mä ottaisin maksimeita enintään kerran kuussa ja liikkeitä vaihdellen, tai jos haluaa ottaa useamman tyyliin samalla viikolla, jättää enemmän väliä. Ja maksimeitten jälkeen aina kevyt viikko.

Liian pysty asento tuskin on ongelma. Periaatteessa mahdollisimman pysty asento on paras. Laita videota kyykystä niin on hiukan helpompi kommentoida. Katseen osoittaminen pikkusen alaviistoon voi olla ihan fiksua; ainakaan ihan hulluna niskaa ei saakaan vääntää ylöspäin.
Henk. koh.t olisin sitä mieltä, että katseen kiinnittäminen jonnekin yläviistoon, esim. parin metrin korkeudelle vastakkaiseen seinään parantaa ryhtiä ja asennon pitäminen on helpompaa kyykyssä. Mä tosin en tee voimanostokyykkyä, vaan atg-tyylillä.

Henk. koh.t olisin sitä mieltä, että katseen kiinnittäminen jonnekin yläviistoon, esim. parin metrin korkeudelle vastakkaiseen seinään parantaa ryhtiä ja asennon pitäminen on helpompaa kyykyssä. Mä tosin en tee voimanostokyykkyä, vaan atg-tyylillä.

Aika paljon ihmisestä kiinni. Mitään ääriasentoja ei pitäis kuitenkaan olla, ts. oman lantion katselu on ihan yhtä huono kuin katon katselu. Semmonen suht neutraali kaula on paras. Kokeilemalla selviää tommoset hienosäädöt.

Mutta jos esim mm tason nostajia katsoo niin aika vaakaan niiden lantio/asento menee, jopa klassisen puolen kavereilla. Varustekyykkääjät onkin oma juttu.

Pitää kokeilla ja kattoa jos sais videontynkää otettua tän päivän kyykyistä.

Haittaako jos tulee mustelmia sääriin maastavedosta? Itseäni ei sinänsä haittaa, mietin vaan että onko tekniikassa ongelmia jos tanko osuu aina silloin tällöin sääriin?

Haittaako jos tulee mustelmia sääriin maastavedosta? Itseäni ei sinänsä haittaa, mietin vaan että onko tekniikassa ongelmia jos tanko osuu aina silloin tällöin sääriin?
Kyllähän tangon kuuluu olla mahdollisimman lähellä kroppaa. Toki jos tanko painaa sääriin niin kovaa, että se tuo lisää vastusta, kannattaa tekniikkaa tutkailla tarkemmin. Vetosukat ehkäisevät ainakin hieman mustelmia/haavoja säärissä.

Kyllähän tangon kuuluu olla mahdollisimman lähellä kroppaa. Toki jos tanko painaa sääriin niin kovaa, että se tuo lisää vastusta, kannattaa tekniikkaa tutkailla tarkemmin. Vetosukat ehkäisevät ainakin hieman mustelmia/haavoja säärissä.

Ei se sääriin osuminen onneksi mitenkään estä vetoa :D kiitos varmistuksesta, enpä huolehdi tuosta sen enempää

Ei se sääriin osuminen onneksi mitenkään estä vetoa :D kiitos varmistuksesta, enpä huolehdi tuosta sen enempää
Verisistä sääristä tunnistaa hyvän vetotekniikan ;)

Eikai. Onse vittumaista kun mankkua menee haavaan ja tanko veressä. Kunnon vetosukat jalkaan ja tekniikan hiontaa; sääriä pitkin yhtäsuuntainen ylöspäin menevä liike. Ei sillai et vedät tankoa sääriä päin. Selkä piukkana ja polvien jälkeen vedät tangon "syliin" eli persettä eteen ja kunnon puristus. Helvetinmoista selän yliojentamista kannattaa välttää (takakeno), kuormittaa ainakin omaa selkää nii maa perhanasti. Lantion käyttö a ja o.

Onkohan kuinka paha juttu, jos mavessa joskus nosto "kiertää" ts. painoa on tyyliin enemmän toisella jalalla kuin toisella tai toinen puoli nousee nopeemmin? :confused: Ymmärrän, että tämä ei ole hyvä juttu, mutta voiko olla vaarallista tai lisätä loukkaantumisriskiä? Mitään hirveitä painoja en vielä nostele.

Onkohan kuinka paha juttu, jos mavessa joskus nosto "kiertää" ts. painoa on tyyliin enemmän toisella jalalla kuin toisella tai toinen puoli nousee nopeemmin? :confused: Ymmärrän, että tämä ei ole hyvä juttu, mutta voiko olla vaarallista tai lisätä loukkaantumisriskiä? Mitään hirveitä painoja en vielä nostele.
On vaarallista, ehkä sieltä pahimmasta päästä vielä. Aika nopeesti kehittyy isojakin voimaeroja selän lihasten välille ja näiden korjaaminen ei onnistu ihan hetkessä.

@Mari91 Ei tuo hyvä jutut ole, teetkö maven ristiotteella? Myötäotteella voi testata vetoa myös, sormilukolla tai remmeillä. Ainakin itellä tällä tavalla nosto on stabiilimpi kuin risti otteella.

Myötäotteella nii isoihin kun hyvin pitää, sit isoilla sekaotteella. Isoja sarjoja kun tekee niin vaihtaa vasen oikee - oikee vasen sitä sekaotetta (eli kumpi myötä ja kumpi vastaote).
Itellä tosin maksimit tulee aina samalla otteella, vasen myötä ja oikea vasta.

Mut mitä selän kiertoon tulee ni keskity myös asennon symmetrisyyteen, paino molemmilla jaloilla ja molemmilla pakaroilla puristusta.

Oma kyykky meni melkee paremmin kun hiuka taitto lantiosta enemmän, selkä vähä enemmän kohti maata ja katse alas. Sai puristeltua perseellä hyvin voimaa. Silti 180 aika maksimi, ehkä 185 ois nyt tullu. Ei oo kyykky pitkän miehen hommaa :D

Kiitos vastauksista, olen jatkossa tarkkana asian kanssa. Tätä siis tapahtuu onneksi vain satunnaisesti. En käytä ristiotetta vaan vedän aina myötäotteella.

Jep, kiertoliike kuorman alla on ihan yks pahimmista. Siihen kun vielä lisää selän fleksion (tai ojennuksen), onkin jo ihan kaikkista vaarallisimmassa asennossa. Välilevyjen rakenne on semmonen, että suorassa – ilman kiertoa – ne kestävät selvästi parhaiten.

Jep, kiertoliike kuorman alla on ihan yks pahimmista. Siihen kun vielä lisää selän fleksion (tai ojennuksen), onkin jo ihan kaikkista vaarallisimmassa asennossa. Välilevyjen rakenne on semmonen, että suorassa – ilman kiertoa – ne kestävät selvästi parhaiten.
Kuulostaa pelottavalta. :confused: Mun tekniikkaa on kyllä valmentajakin katsonut, ja se pitäis olla yleisesti ottaen kunnossa, mutta tämä on uusi ilmiö, jonka oon huomannu parissa yksittäisessä nostossa. En tiedä miten selkä kääntyy/kiertyy vai kiertyykö, kun en näe itseäni, mutta jaloissa lattiaa vasten tosiaan tuntui että paino on jakautunut epätasaisesti.
Olisko jostain yhdenjalanliikkeistä apuliikkeinä mitään hyötyä?

Seisotko varmasti tangon "keskikohdassa" tavallaan? Tanko kiertyy väkisin johonkin suuntaan jos seisot esimerkiksi 5cm väärässä kohdassa. Senttikin periaatteessa riittää. Toki tuo voi olla myös toisen puolen aktivointiongelma. Ota nyt aluksi ainakin videolle ja katso itse miltä nosto näyttää. Ja saahan sen toki tännekin laittaa näytille.

Voi olla, että sarjaa tehdessä tanko siirtyy vähän alaslaskiessa. Jos ongelma ei poistu, otan videota.

Kannattaa videoida ja pyytää valmentajilta paljon palautetta ja ihan tietoisesti itse ajatella asentoa koko ajan noston aikana sekä sen jälkeen. (Pakko hehkuttaa, että fyssarikoulussa on ihan parasta, koska meille opetetaan nyt jo just näitä asioita!) Jos sulla on taipumusta kiertyä, et sitä välttämättä huomaa niin helposti ennen ku se on suurta.

Kannattaa videoida ja pyytää valmentajilta paljon palautetta ja ihan tietoisesti itse ajatella asentoa koko ajan noston aikana sekä sen jälkeen. (Pakko hehkuttaa, että fyssarikoulussa on ihan parasta, koska meille opetetaan nyt jo just näitä asioita!) Jos sulla on taipumusta kiertyä, et sitä välttämättä huomaa niin helposti ennen ku se on suurta.

Joo, kyllä se koulu anto hyvät eväät oman treenaamiseen. Vahvamiestreeneissä on hyvä tietää paljon anatomiasta ja etenkin lihashuollosta. Nimim. aina joku paikka jumissa :D

Joo, kyllä se koulu anto hyvät eväät oman treenaamiseen. Vahvamiestreeneissä on hyvä tietää paljon anatomiasta ja etenkin lihashuollosta. Nimim. aina joku paikka jumissa :D

Varmasti. Onhan tuo muutenkin ihan älyttömän mielenkiintoista. Tasan samoja juttuja oon lukenut jo itse täysin huvikseni, ja nyt tätä huvia saa tehdä koulussakin. Tänään oli tosin anatomian harjoitteluryhmässä ihan tylsää, koska osasin nikamien kaikki rakenteet jo hyvin.

/offtopic

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom