Kyykky- ja mavekyssäreitä

kyllä mä käytän sitä asiakkaille eri variaatioina suht laajasti. oikein hyvä liike. napsii hyvin pakaroihin, takareisiin ja alaselkään. helppo perustella.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jton mielipide etukyykyn käyttämisestä ensisijaisena kyykkyliikkeenä voimaa ajatellen? Entä mitkä olisivat ensisijaiset avut etarille? Varmaan vatsoja, selälle pitovoimaa ja kenties pysäytettyjä etukyykkyjä?

Kiitos jo etukäteen!

hyvä valintahan se. jos ei voimanostajaksi halua. yleisvoimalle vallan mainio ja ilkee liike. avuksi puolietukyykky, penkille tehtynä myös. keskikroppa ei koskaan voi olla liian vahva. stopit auttaa kyllä myös.

Noin ne kiinalaiset valmentajat neuvoo, sisäkierrolla kun kokeilee niin saa hartiat ja lavat ainakin tosi jämäkkään asentoon. Tiedä sitten luokkaantumisriskin kasvusta, mutta tuskin ne huipulla noin neuvois jos ne olkapäät heti pamahtaa.

Taitaa tästä olla kahta koulukuntaa, olkapään ulko-/sisäkierto... Erikoisen kuuloinen neuvo tuossa jutussa, mistä kuva oli otettu: shrug the shoulders up. Itse kuullut pelkästään toisinpäin eli olkapäät alas ja paino lavoille.

Idiksiä kuinka estää valakyykyissä se, että tanko lähtee heilumaan edestakaisin niin että meinaa tasapaino pettää? Kädet on lukossa ja yritän pitää painoa lavoilla. Harjoituksen puutetta vain?

Unohda toi sisäkierto, se vaatii huomattavan hyvän olkapäiden liikkuvuuden ollakseen tasapainoinen. Pyri mieluummin ulkokiertoon, eli kainalot auki. Ja mieti yläaselän jännitys siten että otat tangon valakyykky asentoon, sitten vedät hartiat korviin ja lasket siitä puoleenväliin alas, ei siis kummassakaan ääripäässä. Sulla on oltava siellä pieni liikemahdollisuus tasapainotussyistä.

Ja ei tohon heilumiseen mitään selvää yhtä fiksiä ole, eka neuvo olisi vaan tehdä enemmän, ja pitää painot maltillisina. sarjat 6-10 toistoa. Hartiaseudun vahvistamiseen esim tempausotteen pystypunnerrus ja muscle snatch.

ps. Pyydä kaveria kattomaan että lähteekö olkavarsi valakyykyn laskuvaiheesa "itsestään" kiertymään sisäänpäin. Jos näin on niin lihaskireydet pitäisi saada auki etuolkapäästä / (pienestä) rintalihaksesta.

Vedin tänää sormilukolla pari työsarjaa, ja oli paljon kätevämpi keskittyä vetoon, ku ei lipsu sormet sitte yhtään mihinkää suuntaan. Eikä edes tuntunut tuskalliselta, mitä oon kuullu monen tosta valittavan.
Liittyykö tähän sitten jtn miinuspuolia jos tolla alkaisi veteleen ihan vakiona? Kehittyykö tossa grippi esim. mihinkään suuntaan? Onko loukkaantumis riskejä yms? Perseestä ku itellä on nii pieni käsi, ja muutenki heikko puristus voima :(.

Teen kyykyn ja maven molemmat kerran viikkoon, ni jos alkaisin erikseen treenaa grippiä vahvemmaks, ni osaisko joku vähän neuvoa, että mihkä väliin sen grippi treenin asettelis? Mul ei mitää alkeellista käsitystä, et millä tyylillä jtn grippiä edes vahvistais. Siis kuinka pitkiä toistoja/sarjoja, millä liikkeillä? Ei nyt varmaa ainakaa sitä perus tuntia, mikä yleisesti menee normi treeneissä? Mikä näist liikkeistä toimis tähän parhaiten: Maven yläasennossa myötäotteella erikseen pidot jonkin aikaa, dippivyölle tarpeeks painoa(eli esim. yli rauta millä jaksaa roikkua hikiseen, mutta ei vetää leukoja), vai tyyliin 2 levypainon puristelu? Mikä näistä korreloituu parhaiten maastavetoon vaadittavaan puristus voimaan siis? Ps. vittu et tuli monta kysymysmerkkiä ;D.
Mun kokemus (treenaan tosin pikkutyttöjen painoilla vielä): sormilukko kaikkiin vetoliikkeisiin on oikein jees, ja roikkumalla voi kehittää kiinnipitovoimaa.

Vedin tänää sormilukolla pari työsarjaa, ja oli paljon kätevämpi keskittyä vetoon, ku ei lipsu sormet sitte yhtään mihinkää suuntaan. Eikä edes tuntunut tuskalliselta, mitä oon kuullu monen tosta valittavan.
Liittyykö tähän sitten jtn miinuspuolia jos tolla alkaisi veteleen ihan vakiona? Kehittyykö tossa grippi esim. mihinkään suuntaan? Onko loukkaantumis riskejä yms? Perseestä ku itellä on nii pieni käsi, ja muutenki heikko puristus voima :(.

Teen kyykyn ja maven molemmat kerran viikkoon, ni jos alkaisin erikseen treenaa grippiä vahvemmaks, ni osaisko joku vähän neuvoa, että mihkä väliin sen grippi treenin asettelis? Mul ei mitää alkeellista käsitystä, et millä tyylillä jtn grippiä edes vahvistais. Siis kuinka pitkiä toistoja/sarjoja, millä liikkeillä? Ei nyt varmaa ainakaa sitä perus tuntia, mikä yleisesti menee normi treeneissä? Mikä näist liikkeistä toimis tähän parhaiten: Maven yläasennossa myötäotteella erikseen pidot jonkin aikaa, dippivyölle tarpeeks painoa(eli esim. yli rauta millä jaksaa roikkua hikiseen, mutta ei vetää leukoja), vai tyyliin 2 levypainon puristelu? Mikä näistä korreloituu parhaiten maastavetoon vaadittavaan puristus voimaan siis? Ps. vittu et tuli monta kysymysmerkkiä ;D.

Äkkiseltään luulisin että parhaiten maven puristusvoimaan korreloituisi maastaveto, mutta varmaan tuo yläasennon pito olisi eniten "lajinomainen" ja suht nopea ja helppo toteuttaa varsinaisen vedon jälkeen. Ennen kuin muutuin nykyiseksi dibitassuksi, oma grippi tuntui paranevan kässärikulmasoudulla ja farmarikävelyllä - jotka ovat muutenkin hyödyllisiä liikkeitä, joten en nähnyt niitä varsinaisena grippitreeninä.

edit: onko muuten puristusvoima oikea termi tässä yhteydessä vai onko kyse enemmän staattisesta "pito"voimasta?

Joo maven puristusvoima kehittyy kyllä tekemällä mavea, kun ei käytä vetoremmejä. Itse teen toistot putkeen, eli en alhaalla "lepää" toistojen välissä ja teen myös alaslaskuvaiheen kontrolloidusti. Kyllä siinä puristusvoimat kummasti paranee.

Kroc row, eli isoilla käsipainoilla soutua Wendler suositteli maven kaveriks / grippijuttuihin. Mulla painot on toki on maltilliset, mutta mave/kroc/leuanveto kun on viikottain, niin kyllä ne paukut on muualta loppunut mave sarjoissa kuin näpeistä.

Kroc row, eli isoilla käsipainoilla soutua Wendler suositteli maven kaveriks / grippijuttuihin. Mulla painot on toki on maltilliset, mutta mave/kroc/leuanveto kun on viikottain, niin kyllä ne paukut on muualta loppunut mave sarjoissa kuin näpeistä.

Ja kroc rowssa nimenomaan pitkää sarjaa, ainakin 20+. Ylä/alakroppa-kaksijakoinen tekee hyvää gripille, koska joka treenissä joudut puristamaan, roikkumaan, pitämään kiinni; esim. mave-leuat-sjmv-kulmasoutu + muut päälle. Toki järkevässä yksijakoisessakin on myös näin. Sjmv on omalla järjellä aika hyvä "apuliike" koska painot on yleensä ihan kohtuulliset mutta liike jonkun verran hitaampi kuin normimave.

@Vagis: ei noista lisäpainoroikunnoista ole haittaakaan, mutta siinä hankitut rautakourat ei välttämättä suoraan siirry maveen. Kädet on eri kulmassa jne. Säntillisesti vaan mavea ja ote alkaa pitämään. Off-topic: festareilla näin kisan, jossa 2 minuuttia tangosta roikkumalla tienasi 100 euroa, tuohan olisi kuin tehty sulle :)

kyllä roikkumalla tehty grippi siirtyy vetoon hyvin. kädet eri asennossa juu, mutta sormet ratkasee. lisäpainoja mukaan ja toistosysteemillä meet. ei mitään pitkiä roikkumisia vaan voimaa kehiin. näillä specseillä etenet:
toiston pituus 5-10s
toistotauko 2-5s
työtä sarjassa perusvoimalle 30-60s
sarjoja 3-6
sarjatauko 2-5min

eli esim. 36 sekunnin sarja 6x6s x20kg/4s. treenejä 2-5 vkossa ja käytössä ihan normaalit treenisisällöt; vakiosarjat, pyramidit ylös ja/tai alas ja noiden yhdistelmät.

jos vedolla itellään haluat grippiä kehittää käytä myötäotetta ilman remmejä niin ylös raudoissa ku pääset. sitten vasta ristiote käyttöön. ja maastavetohan lähtee aina maasta ilman pomppuja joka toistolla...

Suositteletko jto tekemään nuo ennemmin yhdellä kädellä roikkuen? Miksi niin, jos niin? Itse tykkäisin ennemmin roikkua kahdella kädellä ihan vaan ajan säästämiseksi. Muistaakseni oot yhden käden roikkumisista puhunut joskus.

Ei kai nyt kukaan kylmiltään lähde yhden käden roikuntaan, ennen kuin kahden käden versio on kunnolla hanskassa.

Jaajaa, et välissä irti tangosta ja parin sekan päästä takas. Eli toi 36s ns. kumuloituu toistoista, eikä sitä roikuta kokonaan kerralla. Sen verran viel vaivaan, et minkälaista painoo täs kannattais käyttää? Vaikka paljo % leuanveto maksimista?

Kuten joka ikisessä liikkeessä, painot valitaan ihan tuntuman mukaan. Ei leuanvetomaksimin perusteella voi sanoa mitään puristusvoimapainosta. Lähde kokeilemaan ensin pienehköllä painolla ja lisää niin kauan, että alkaa tuntua hyvältä. Samalla tavalla noissa grippitreeneissäkin pitäisi jäädä pääosin 1–2 toistoa varastoon. Ja joo, ajatuksena jto:lla tossa on just se, että sarjaan tulee 36 sekuntia (tai mimmosta sarjaa nyt tekeekään) työtä, mutta väleissä pidetään parin sekunnin taukoja.

juu noin se menee. yhdellä kädellä tottakai voi roikkua ja kannattaakin. ei se ny niin kauheesti treeniaikaa lisää. ei pakko toki kehityksen kannalta. samoin voi vaihteeksi roikkua sormenpäillä kämmen auki. ehdottomasti tehokkain tapa lisätä sitä grippiä on käyttää toistoja. määrä saa enempi eikä silti tukota ku ei useinkaan tehdä loppuun asti. omat grippitreenit tosin saattaa kestää 3-4h ja suuri osa sarjoista tehdään tiukkoina.

Vedätkö kuitenkin ristiotteella eikä silti grippi riitä? Aloin miettiä tätä koska jos oot vasta aloitellut mavettelua niin sarjapainot ei todennäköisesti aivan uskomattomat vielä ole (?) ja aika harvassa on ne joilla ei tuossa vaiheessa pysy ristiotteellakaan painot näpeissä. Voi tietysti olla että sulla on jo kovat painot käytössä ja sit tulee grippiongelmia.

Mulla on auttanut tähän asti ihan vain se, että olen mavetellut myötäotteella aina niin korkealle kuin pystyy ja sit vasta ottanut ristiotteella, pitänyt sarjan viimeistä toistoa ylhäällä vähän pidempään ja olen tietysti unohtanut vetoremmit lähes kokonaan. Näpeissä pysyy reilusti enemmän mitä saan maasta edes vedettyä (mutta olenkin siinä heikko). Suunnitelmissa on silti että voisi ottaa ihan oikeita grippitreenejä mukaan koska puristusvoimaa ei voi koskaan olla liikaa. Jto:lla oli tuossa hyvä neuvo ja täytyy kai alkaa tekemään jotain tuohon tyyliin. Itselleni on aina ollut grippitreenin toteutus vähän hämärän peitossa mutta tuo selkeytti hyvin sitä.

vaginaattori: kiipeilyn oheistreeniä ns. otelaudoilla. käytännössä siis roikkumista ja satunnaisia leukojakin pienistä otteista. yleensä treenit ei kestä mitään älyttömiä, mutta ei näis aina järki sanele tekemistä :) pääosa treeniä on toki ite kiipeemistä, mutta jos keli (kitka) on huono, kiivetään sit sisällä tai tehdään tällasia kaikenlaisia. tällä viikolla esim. oon tehny joka päivä 2-3h roikkumisia ja kiivenny vaan hieman ku on ollu niin lämmin.
http://www.rockrun.com/wp/wp-content/uploads/2010/09/bm200-plan-506x285.jpg
https://trainingbeta.com/wp-content/uploads/2014/06/RPTC-grip-montage.jpg
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/ae/a0/46/aea046810a25bee33954bc8658fab193.jpg

juu se on valitettavan siistii ja äärimmäisen koukuttavaa :D mun kesä mm. on venyny maaliskuusta lokakuuhun tai miten ikinä ulkokausi sattuu kestämään. keskivartalon voimatasot on paljon kovemmat ku punttiaikoina nakeista puhumattakaan jne.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom