Kyykky- ja mavekyssäreitä

Ei se oo outoa, että sattuu, jos sinne tulee toi pinnetila, jossa lonkka ja reisiluu törmää väärin yhteen.

Okei. Ja se taitaa vain olla kunnollisien toistojen puutetta? Niin, että paketti pysyy kasassa. Koitan saada vielä ensiviikolla videota!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pitäisikö treenata kevyemmillä painoilla vai miten voisi parantaa mavessa lähtöä ? Useampana viikkona huomannut, kun teen 4-6 toiston sarjaa ensimmäinen veto tuppaa olemaan helvetin raskas, tämän jälkeen seuraavat toistot tuntuvat jopa kevyiltä ensimmäiseen verrattuna, enkä pompauta lattiasta vaan annan kyllä pysähtyä. Lähteekö ensimmäinen veto jotenkin liikaa selällä eikä jalat auta nostossa kenties ?

Mavessa ensimmäinen toisto on raskaampi kuin toinen, koska sitä ensimmäistä ei edellä eksentristä eli alaslaskuvaihetta, vaan lähdet suoraan nostamaan kosentrisella lihastyöllä. Esim. kyykyssä tai penkissä on ensin alaslasku ja sitten vasta nosto niin tätä efektiä ei esiinny... jos laittaisit kyykkytangon räkin pinnoille ja kömpisit sinne alle ja aloittaisit konsentrisella nostolla niin tulisi ihan sama efekti. Yksinkertaisesti ilmaistuna lihakset "keräävät voimaa" sen alaslaskun aikana eikä se kuolletu lyhyellä stopilla toistojen välissä... mitä kokeneempi nostaja niin sitä kauemmin tämä ns. potentiaatio säilyy.

Joo mä luulen ja ehkä toivon kanssa, että kyseessä on ihan puhtaasti voiman puutetta, kun on joskus kyykkäillyt "isomilla" painolla ihan surkeella tekniikalla ja nyt kun yritetään oikeesti opetella kyykkää niin ei vain taida olla poweria oikeissa paikoissa. Ja en vielä oikein saa pidettyä kasassa tuota kunnon formia kuin tosi pienillä painoilla. Liikaa painoa ja heti hajoaa. Mutta silti outoja, että mulla ottaa niin paljon osumaa tuo lonkankoukistajan seutu?!;/

Kipu lonkankoukistajissa tuttua. Mulla syynä oli lantion virheasento ja tästä johtuva lievä notkoselkäisyys aiheutti myös selkäkipua. Jatkuvien selkävaivojen takia alunperin saliharjoittelun aloitinkin, mutta punttia nostellessa tilanne meni oikeastaan pahemmaksi.

Täällä annettu hyviä ohjeita ja melko samoilla pääsin ite eroon vaivoista. Fyssarin ohjeilla silloin mentiin.

Aloin venyttelemään jalkoja säännöllisesti 3 kertaa viikossa. Alkuun venyttelin takareisiä päivittäin. Kipeää lonkankoukistajaa ei kannata venytellä.
Jätin myös kyykyn pois treeniohjelmasta noin kuukaudeksi ja korvasin sen askelkyykyllä. Lisäksi tein tämän kuukauden ajan SJMV yhdellä jalalla muutaman kilon käsipainolla.
Keskivartalon syville lihaksille treeniä. Fyssarin ohjeilla mulla tais olla näitä joku 5 eri liikettä ja jokaista 2x15 sarjat. Nämä tein yleensä venyttelyn kanssa himassa kun ei näihin oikein salitreenin lopuksi riittänyt motivaatiota.
Foam rollerilla lonkankoukistajien rullailu auttoi kanssa. Teen nopeat rullailut lonkankoukistajille ennen jalkatreeniä lämmittelyn yhteydessä. Tähän rullailuun käy myös esim. viemäriputki, mutta ainakin itsellä rullailu teki alkuun sen verran höpöä että suosittelen pehmustettua mallia.

Kyykkäilyn aloitin tauon jälkeen todella maltillisilla painoilla.

Nyt menty n. 1,5v ilman kipuja eli kyllä kaikenlaisista vaivoista on mahdollista päästä eroon.

Hyvän näkösiä. Mavessa pikkusen meinaa perse nousta ekana ilmaan, jolloin veto on melkein suorin jaloin maastaveto. Ei siinäkään periaatteessa mitään väärää oo, mut teoriassa vahvempi asento ois, kun yläkroppa ois hieman pystymmässä. Katsetta vois myös pikkusen laskea, että sais niskan suoremmaksi. Jotkut sanoo, että touch & go on ok, mut mä oon sitä mieltä, että ainakin lyhkäsemmissä (kutoset ja alle) sarjoissa kannattaa jokanen toisto pysäyttää. Pompauttaminen on kuitenkin hiukan epävakaata, eikä ihan noston alkusentit kehity pompulla välttämättä yhtä tehokkaasti. Ehkä silloin pompauttelu voi olla ok, jos on tarkotuksena vaan saada paljon volyymia, mutta toisaalta miksei sillonkin tekis kuolettamalla?

Jullessa pidä keskikroppa vaan tiukkana. Tollanen polven taivutus on vielä ihan hyväksyttävä. Itse siirtäisin tangon alemmas selässä, koska ainakin isommilla painoilla high barilla voi tulla ongelmaksi tangon kieriminen niskaan. Low barilla pysyy paikallaan vaikka 200 kiloa.

Tekisin kaiken lowbarina, mut olkapäiden liikkuvuus rajottaa ja ranteet vittuilee välillä ihan pelkässä high barissakin. Aikalail tuntuis menevän mulla mave eniten takareiskoille ja epäkkäiden alueelle. Etureiskat ei tossa tunnu, eikä näytä mulla pahemmin työtä tekevän. Johtunee varmaan juuri tosta mitä sanoit sjmv:stä. Tarkotuksena on vaan kehittyä yleishyödyllisessä liikkeessä, ja nostaa joskus jtn siedettäviä lukemia, pysyen ehjänä :). Mavessa pitää pitää mielessä toi reisien ja lantion samanaikasempi liike, ja jullessa vedän toistaseks pitkää sarjaa pienillä painoilla, kunnes paranee tekniikka yms.
Mua auttaa mavessa mielikuva, että en niinkään mieti missä se tanko kulkee, vaan yritän päästä nousemaan ylös seisomaan. Tai siis ajattelen että tyyliin omat hartiat on se mitä nostetaan kohti kattoa, ja tanko oon vaan joku ylimääränen vastus joka roikkuu siinä mukana. Saatko yhtään kiinni tästä ideasta?
Tuosta pysäyttämisestä vs. putkeen tekemisestä: Mä en ainakaan pysty raskaissa sarjoissa (paino yli 2/3 ykkösmaksimista) nostamaan kahta toistoa pysäyttämättä välissä. Muuten happi loppuu, tai jos yrittää hengittää samalla, keskivartalon tuki pettää.o_O

Mä en ainakaan pysty raskaissa sarjoissa (paino yli 2/3 ykkösmaksimista) nostamaan kahta toistoa pysäyttämättä välissä. Muuten happi loppuu, tai jos yrittää hengittää samalla, keskivartalon tuki pettää.o_O

Pompauttelussa hapet täytyy ottaa sillon, ku seisoo pystyssä tangon kanssa.

Joo kyllä mäkin tiedän että tempauksessa tanko pitää saada kulkemaan läheltä vartaloa suoraan ylöspäin ja sitten napata se kiinni valakyykkyasentoon, mutta käytännössä tanko kiertää kaukaa edestä ja mä kaadun perseelleni maahan. :D :D :D

Ehdotuksia tai vinkkejä mahdollisimman paljon alaselkää säästävälle Mave-variaatiolle? Räkkiveto/trap bar mave/what evör.

Normi ja sumo mave kumpainenkin imee sen verran selästä mehut, että se häiritsee pahasti muuta harjoittelua vaikka puntin nosto on ainoastaan oheisharjoitteluna eikä saisi tässä määrin häiritä.

Kyykyn olen vaihtamassa kokonaan etukyykkyyn , mutta jokin lonkan ojennusliikekkin olisi kiva sisällyttää ohjelmaan. Muuten alakropalle teen lähinnä glute ham raisea joka punttitreenissä eli 2 krt / vk.

Trapbar-veto on ainakin jaloille paljon raskaampi kuin selälle. Lähtöasento on paljon pystympi kuin normaalissa mavessa. Myös tuo hack-kyykky tangolla menee itsellä ainakin suurimmaksi osaksi etureisille.

Ehdotuksia tai vinkkejä mahdollisimman paljon alaselkää säästävälle Mave-variaatiolle? Räkkiveto/trap bar mave/what evör.

Normi ja sumo mave kumpainenkin imee sen verran selästä mehut, että se häiritsee pahasti muuta harjoittelua vaikka puntin nosto on ainoastaan oheisharjoitteluna eikä saisi tässä määrin häiritä.

Kyykyn olen vaihtamassa kokonaan etukyykkyyn , mutta jokin lonkan ojennusliikekkin olisi kiva sisällyttää ohjelmaan. Muuten alakropalle teen lähinnä glute ham raisea joka punttitreenissä eli 2 krt / vk.
Mites toi käytännössä näkyy että se imee alaselästä mehut? Seuraavana päivänä kipeä ja se muu harjoittelu kärsii siitä? Jos jotain tällaista niin mä etsisin ratkaisua ihan vastakkaisesta suunnasta kuin sinä ja lisäsin mavettamista ja / tai kaikkea alaselkää rasittavaa tehtäväksi usean kerran viikossa. Jos mahdollista. Tiheä frekvenssi johtaa äkkiä siihen että ei ole enää treenikipuja eikä palautumisvaikeuksia.

Itse teen tällä hetkellä penkin kolme kertaa viikkoon, kyykyn (+ maven apuliikkeen) kaksi kertaa viikoon ja maven (+ kyykyn apuliikkeen) kerran viikkoon ja välipäivinä tuntuu siltä että tänäänkin vois penkata ja kyykätä ihan helposti.

E: Treenin intensiteettiä ja treenikohtaista volyymiä joutuu tietysti rajoittamaan jos frekvenssi nousee tai on kohta taas vaikeuksissa palautumisen kanssa.

Viimeksi muokattu:
Mites toi käytännössä näkyy että se imee alaselästä mehut? Seuraavana päivänä kipeä ja se muu harjoittelu kärsii siitä? Jos jotain tällaista niin mä etsisin ratkaisua ihan vastakkaisesta suunnasta kuin sinä ja lisäsin mavettamista ja / tai kaikkea alaselkää rasittavaa tehtäväksi usean kerran viikossa. Jos mahdollista. Tiheä frekvenssi johtaa äkkiä siihen että ei ole enää treenikipuja eikä palautumisvaikeuksia.

Itse teen tällä hetkellä penkin kolme kertaa viikkoon, kyykyn (+ maven apuliikkeen) kaksi kertaa viikoon ja maven (+ kyykyn apuliikkeen) kerran viikkoon ja välipäivinä tuntuu siltä että tänäänkin vois penkata ja kyykätä ihan helposti.

E: Treenin intensiteettiä ja treenikohtaista volyymiä joutuu tietysti rajoittamaan jos frekvenssi nousee tai on kohta taas vaikeuksissa palautumisen kanssa.

Lähinnä näkyy siten, että alaselän ollessa jumissa (jalkojen kanssa samaan aikaan) ei yläkropan liike ole nyrkkeillessä oikein mistään kotoisin vaan kropan rentous, herkkyys ja liikkuvuus on mallia "päänläpi perseestä ulos työnnettu rautakanki." Tämä kun kestää 2-3 päivää niin viikosta on käytetty jo monta tehokasta reeni kertaa.
Lajiharjoituksia kun tulee viikossa 9-11 kappaletta niin alaselkä saa niissäkin jo osittain runtua, tähän päälle kun lisää aerobisia oheisharjoitteita muutaman niin (kova) maastaveto on se mikä viimeistään vie sieltä selästä voimat.

Mavettamista tai muutakaan frekvenssiä en käytännössä pysty lisäämään, loppuu tunnit kesken päivästä ja päivät viikosta kun pitäis töissäkin käydä ja hoidella muita elämän perus juttuja näiden vapaa-ajan harrastusten lisäksi :)

Lähinnä näkyy siten, että alaselän ollessa jumissa (jalkojen kanssa samaan aikaan) ei yläkropan liike ole nyrkkeillessä oikein mistään kotoisin vaan kropan rentous, herkkyys ja liikkuvuus on mallia "päänläpi perseestä ulos työnnettu rautakanki." Tämä kun kestää 2-3 päivää niin viikosta on käytetty jo monta tehokasta reeni kertaa.
Lajiharjoituksia kun tulee viikossa 9-11 kappaletta niin alaselkä saa niissäkin jo osittain runtua, tähän päälle kun lisää aerobisia oheisharjoitteita muutaman niin (kova) maastaveto on se mikä viimeistään vie sieltä selästä voimat.

Mavettamista tai muutakaan frekvenssiä en käytännössä pysty lisäämään, loppuu tunnit kesken päivästä ja päivät viikosta kun pitäis töissäkin käydä ja hoidella muita elämän perus juttuja näiden vapaa-ajan harrastusten lisäksi :)
ootko harkinnu painonnosto liikkeitä? Raa'at tempaukset/rivet varmaan ois ihan hyödyllisiä tai ainakin samansuuntaisia lajis kanssa. Kuormat ois ainakin maltilliset.

Idiksiä kuinka estää valakyykyissä se, että tanko lähtee heilumaan edestakaisin niin että meinaa tasapaino pettää? Kädet on lukossa ja yritän pitää painoa lavoilla. Harjoituksen puutetta vain?

Idiksiä kuinka estää valakyykyissä se, että tanko lähtee heilumaan edestakaisin niin että meinaa tasapaino pettää? Kädet on lukossa ja yritän pitää painoa lavoilla. Harjoituksen puutetta vain?
Mul on auttanut allemenot, lontoonkielellä snatch balance. Tempaus otteella punnerrukset kyykyssä, seisaaltaan.
Oteleveys, liikkuvuus, ja kuten mainitsit, hartioiden ja lapojen oikea käyttö vaikuttaa siihen tasapainoon ja keskikropan käyttö. Harjoitusta vaan, ja jos liikkuvuus riittää niin kääntää olkapäät siten että kyynärpäät osottaa taaksepäin kun kannattelee tankoa. Ei kyllä heilu mihinkään jos saa ne käännettyä. Tällee näin
http://www.allthingsgym.com/wp-content/uploads/2014/01/Larry-Internal-Rotation-Overhead-Position.jpg

keskikroppakontrollia lisää myös. käytännössä jos tanko pysyy tukipisteen päällä ja sun oma liike on mahdollisimman suoraviivainen etkä huido minne sattuu, ei pitäs juuri ees käsillä painaa mitään.

Kiitos neuvoista. :) Mulle on tuota kyynärpäiden kääntämistä joskus yritetty neuvoo, mutta en saa niitä menemään silleen (ellei kaveri pidä kiinni, kuten tossa kuvassa).

Mahtaakohan tuo kyynerpäiden kääntäminen olla ihan fiksua? Sisäkierto olkapäässä, kun käsi on pään yllä, ei ole vahva tai hyvä asento noin niveltä ajatellen. Toki nostelussa ylipäänsä tehdään välillä tahallaan kompromisseja.

Mahtaakohan tuo kyynerpäiden kääntäminen olla ihan fiksua? Sisäkierto olkapäässä, kun käsi on pään yllä, ei ole vahva tai hyvä asento noin niveltä ajatellen. Toki nostelussa ylipäänsä tehdään välillä tahallaan kompromisseja.
Noin ne kiinalaiset valmentajat neuvoo, sisäkierrolla kun kokeilee niin saa hartiat ja lavat ainakin tosi jämäkkään asentoon. Tiedä sitten luokkaantumisriskin kasvusta, mutta tuskin ne huipulla noin neuvois jos ne olkapäät heti pamahtaa.

Miten hyödyllinen liike on julle maven ja kyykyn voimatasojen nostoa ajatellen? En ole oikeastaan koskaan tehnyt jullea omana liikkeenään. Kyykkyä teen ja mavea sekä tietysti muita selkäliikkeitä ja keskivartalon liikkeitä vatsalihaksille. Jos julle on ns. välttämätön, niin perustelisitteko miksi? Tai meneehän noi raskaammat kyykyt kyllä joskus aika jullettamiseksi :D. Mavea teen perinteisellä kapealla tyylillä, eli ei sumo-tyyliin ja kyykkään ns. normaalilla jalka-asennolla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom