Kysymys koskien liikuntaa kohtuullisella sykealueella

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja clooni
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Melko lailla liikunnan aloittelijana olen viime aikoina pistänyt merkille, että esim. kohtuullisen vauhdikkaalla hiihtolenkillä syke nousee alkumatkasta kohtuu herkästi hieman yli 170 asti ja vaihtelee 150-175 välillä suurin piirtein. Reilun puolen tunnin jälkeen syketaso tuntuisi kuitenkin vakiintuvan johonkin 150-160 tietämille. Vauhti mielestäni pysyy ennallaan, eikä syke vaikuttaisi niin helposti nousevan vaikka hieman puristaisi lisävauhtia.
Onko tähän jotakin selitystä vai kuvittelenko koko asian?

Latustressiä :D

Hiihdätkö vapaata vai perinteistä? Ja kuinka usein käyt hiihtämässä? Itse aloitin tänä talvena hiihtämään ihan nollasta, viimeksi peruskoulussa joku 5 km väkipakolla. Hiihtelin kuitenkin joku reilu 300 km vapaata tänä talvena, ja huomasin että mulla on aivan päättömät sykkeet hiihdossa verrattuna esim. pyöräilyyn. Syke saattoi olla 175 vaikka ihan rauhallisesti tasamaalla lykki, ei hengästyttänyt eikä hapottanut. Musta tuntuu että jos on ihan uusi lajin harrastaja, voi aluksi sykkeet olla aika kovat kun liikeradat ei ole vielä iskostunut hermostoon ja jännittää joitain lihaksia turhaan. Eli ällös huolehdi, vaikuttaa aika normaalilta.

Lykin vapaata ja perinteistä sekasin. Sykemittarin mukaan menen ainakin jossakin määrin. Matkaa on tämän vuoden puolella kertynyt noin 200 kilometriä.

En toki asiasta mitenkään huolestunut ole, mutta muuten vain kiinnostaa. Kun siihen vaiheeseen asti selviää, tuntuu kuin jaksaisi tökkiä vauhtia maailman ääriin asti. Ajattelin, että liittyisikö siihen esimerkiksi ruumiin energiavarojen käyttö vai onko se juuri mainitsemasi "oire".

Olet luultavasti oikeilla jäljillä tuon kehon energiantuotannon kanssa, varmaa tietoa ei ole mutta samansuuntaisia kokemuksia kyllä. Noin puolen tunnin kuntoilun jälkeen syke hidastuu rasituksen pysyessä ennallaan (esimerkiksi 150->145) kunnes noin tunnin kohdalla alkaa nousemaan uudelleen. Sykeen pystyy kuitenkin suhteellisen helposti pitämään yli tuon 170 joskin se vaatii hieman tahdin kiristämistä.
Minkä vuoksi nostat harjoituksen alussa sykkeen noin korkealle? Ilmeisesti et ole peruskuntokaudella? Itse harjoittelen alemmilla syketasoilla lähes aina (60-75%), enkä edes harjoituksen alussa nosta sykettä noin korkealla. Poikkeuksena ovat vauhtileikittelyt joissa syke saattaa hetkellisesti nousta 180 tienoille.
Sitten hieman asian vierestä mutta sen suuntaisesti. Sykettä ei pysty pitämään tuollaisessa 85% tasossa maksimisykkeestä loputtomiin vaikka energiaa riittäisikin. Vaikka joisi 5 minuutin välein urheilujuomaa ja verensokeri pysyisi korkealla niin syke tulee jossain vaiheessa alas. Itselläni tuo tapahtuu suunnilleen 75 minuutin kohdalla. Syke yksinkertaisesti tippuu alas vaikka kuinka lisäisi tahtia. Lopulta lihaksilla ei ole käytettävissä energiaa verenkierron hidastuessa ja liikekin hidastuu. Tämä on kehon oma suojamekanisimi joka ehkäisee sydämen liikarasitusta. Tuon suojamekanismin kytkeytymisaika vaihtelee tietenkin henkilökohtaisesti jokaisella, mutta jonnekin tunnin ja kahden välille se asettuu. Sanomattakin selvää että kehoa kannattaa kuunnella eikä kiristää väkisin tahtia, ensimmäisellä kerralla en vain tiennyt mitä tapahtui ja yritin väkisin pitää sykkeen ylhäällä.

Saman olen huomannut itsekin, eli jossakin 20 min kohdalla syke putoaa n. 5 pykälää alas jos kuorma ja vauhti on sama. Koskaan en oo koittanut että miten käyttäytyy jos vetää todella pitkän lenkin. Yleensä ne lenkin on mulla se max 60 minuttia. Ihan mielenkiintosta tietää faktat tähänkin asiaan.

Itseasiassa tuo max syke (tai korkein mahdollinen syke) putoaa väsymyksen myötä - itsellä noin 1h jälkeen- tuo alkuvaiheen nousu saattaisi johtua osittain lämmittelyn puutteesta ? Voisit ehkä aloittaa kevyemmin ens 10-15 min

En toki aivan alkuvaiheesta sykettä huippuun pyri nostamaan. Kirjoitin vaan hieman sekavasti tuon postin. Melko kevyesti alkuvaiheessa yleensä lykin, yleensä jotakuinkin tasolla 65%-70% maksimisykkeestä. Hieman kauemmin kyllä olisi varaa matalaa profiilia pitää lenkin alkuvaiheessa.

Suositut

Back
Ylös Bottom