Kysymys jto:lle 5*5:sta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jylli81
  • Aloitettu Aloitettu
perinteinen tyyli? polven alla on ne suurimmat heikot kohdat useimmiten. eka 5cm jos on heikkoa, sit esim. etukyykkyä boksille, keskikroppaa, zercher-kyykkyä jne.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
se on aika harvinaista. etureisissä suurimmat heikkoudet. korokeveto polvia enempi tangon yli lähdössä, etukyykky boksille vedon polvikulmaan ja vika häipynee kuukaudessa.

korokeveto= painot maassa, ukko ylhäällä
pukkiveto= painot ylhäällä, ukko maassa

se on aika harvinaista. etureisissä suurimmat heikkoudet. korokeveto polvia enempi tangon yli lähdössä, etukyykky boksille vedon polvikulmaan ja vika häipynee kuukaudessa.

Mitä mieltä sä oot prässistä apuliikkeenä maastavedolle? Samalla systeemillä kun tuo etari, elikkä lähtö vedon polvikulmasta. Mun valmentaja, jolla on myös ihan kovia meriittejä sm- ja em- tasolla, käyttää prässiä paljon apuliikkeenä vedolle.

se polvikulma on vähä sekundääri, ku se kaikki muu lihastyökään ei simuloi vetoo. ei se mikään huono kuitenkaan ole, mutta pukkivedot on käytännössä lajinomaisempia. kyllä sitä voi käyttää eri versioina ja monet tekee jalat ylhäällä levyllä. osin senkin takia, ku jokke sano niin videollaan :)

Hei, kiitos tästä palstasta. Tästä on ollut paljon iloa! Olen tehnyt nyt 3 kuukautta 5*5 rutiinia.

Teen sitä kotona (dinoxin metalliset puolapuut, leuanvetotanko ja räkki, voin muuten suositella lämpimästi) ja tavoite on ollut löytää pysyvä yksinkertainen treenirutiini ja päästä peruskuntoon.

Nyt alan lähestymään ekoja maksimeja esim. kyykyssä ja pystypunnerruksessa. Voisin jatkaa 5*5 rutiinia painoja lisäten aina kun saan ylös, mutta kotisalini räkki sallii vain 150kg:n painot, enkä halua muutoinkaan ottaa riskejä loukkaantumisen kanssa, ja varsinaisesti aloittaa voimailua siinä mielessä, että painot aina vain kasvaisivat. Haluaisin myös hyödyntää strongliftsin appia, joten en haluaisi vaihtaa rutiinia, etten vahingossa sekoa mitä olinkaan tekemässä ja lopeta systemaattista treenaamista.

Miten minun käy jos jatkan 5*5 rutiinia, mutta toppaan kaikki liikkeet mukavaan hyvän tekniikan nopeaan maksimiin ja jatkan hamaan ikuisuuteen enkä koskaan muuttaisi rutiinia? Pysyisinkö hyvässä peruskunnossa? Onko tässä riskejä?

jos kehitystä tulee ei sen kummempia haittoja. yksipuolisuus toki voi niitä tuoda sekä myös tasanteita. jos treeni on appsista kiinni...no, en juuri enempää kommentoi.

Hahahaa! Joo no ei se siitä appsista kiinni oo, mutta mulla on menny kaikki treeninseurantasysteemit ns. vituiksi, kun johonkin ruutuvihkoon olen yrittänyt seurantaa laittaa jotain. Mutta hyvä pointti, ei se siitä ole kiinni tietenkään... ei saa olla.

Totta tuokin, että liiaan yksitoikkoinen treeni varmaan tuo jotain haittoja pitkän päälle.

Lähinnä haluan yhdistää 5x5sen / painotreenin ylipäätään pyöräilyä (joka päivä 30km), uintia ja muita lajeja... enkä halua ihan pelkäksi punttimieheksi, vaan pitkässä juoksussa jonkinmoiseen cross-kuntoon. Painonnostoa olen jo treenaillut puolisen vuotta ennen 5x5sta, mutta siinäkin rutiinin pysyminen oli vaikeinta omin keinoin...

Sulla taisi olla aikamoinen lajivalikoima itselläsi.

Mulla on juuri tavoitteiden asettaminen ja yksinkertaisen systeemin löytyminen ollut haaste, kun matkatöitäkin joutuu paljon tekemään.

Laittanen jossain vaiheessa meiliä yksityisvalmmeksesta, mutta treenailen eka varmaan noin vuoden loppuun omalla ohjelmalla. Sit kun ideat loppuu, niin käännyn puoleesi...

oma lajivalikoima on erittäin suppea, kalliokiipeily :) korkeintaan lepopäivinä juoksuu tms. valmennuspuolella sit se lajikirjo on hyvin laaja.

Onko Jto sinulla mitään youtubekanavaa, blogia tms mistä voisi seurailla äijän omia reenejä? :) itseä ainakin kiinnostaisi seurailla maestron omia reenejä ja omaa kehitystä, kun olet niin montaa muuta auttanut kehittymään :D

ei ole. en mä kerkeis ja jaksais semmosia ylläpitää. enkä ottaa tarpeellista määrää selfieitä :D mun treenejä pääsee seuraan, ku lähtee mukaan kiipeileen.

Olisko jto:lla antaa vinkkiä järkevään treenijakoon. Tilanne tällä hetkellä se, että välilevynpullistuma ja alakropalle toistaseks annettava huilia. Tarkotus olis tällästä 5x5:sta alottaa ens viikolla siten, että haluan panostaa erityisesti penkki- ja lisäpainoleukamaksimin nostoon. Penkkimaksimi junnannu yli vuoden samassa lukemassa (110kg). Lisäpainoleuoissa maksimi 60kg. Viimiset 1,5kk tehny penkissä ja leuoissa alle 5 toistoja, mut vähän on alkanu tuntumaan siltä, että olenko kuormittanu hermostoo liikaa, kun tehnyt nyt kovia penkkejä kahdesti viikossa ja näiden lisäks kerran viikossa vinopenan+dipit isoilla painoilla. Salilla voisin käydä vaikka joka arkipäivä ja tuntuu, että täällä paljon viljelty 3krt/vko on liian vähän. Mut nyt kun alakroppa on poissa pelistä, niin onko järkevääkään tehdä tämän enempää?

Ajattelin alottaa nyt kuitenkin karkeesti tälläsellä rungolla, mut onko mitään järkeä? Välipäivinä uintia ja myöhemmin kun paikat kestää, niin lenkkiä. Lankuttelua joka treenikerralle.

MA
-Penkki 5x5
-Dippi (6-8 toiston sarjoja)
-Viparit

KE
-Nopeus penkki
-Leuat 5x5
-Hauis
-Viparit

PE
-Nopeus penkki
-Kapee penkki 5x5
-Leuat (minkälaista sarjaa?)

Ja kun jalkoja saa/pystyy alkaa taas veivaamaan, niin haluaisin tehdä kyykyn useammin kuin kerran viikkoon. Silloin tiistaille jalkapäivä ja toinen kyykky perjantaille. Kommentteja kiitos!

yli vuoden samoissa?? no on aikakin muutella reenejä. lähtisin kuitenki paljo laajemmalla toistoalueella liikkeelle. jaot on melkolailla yhdentekeviä yleistellä, koska ne yksilön ominaisuudet ja prioriteetit merkkaa sen hienosäädön. toi on ok vaikka voisit penkata enemmänkin ja useemmilla oteleveyksillä. sama leuoissa. hartiaseutukin osaa tehdä myös muuta viparien lisäksi. keskikropalle myös paljo muuta ku sitä perhanan lankuttelua.

Noniin, laitanpa tännekkin kyssärin kontrastivoima harjoittelusta, eli koetko kummalla tavalla saadaan paremmat tulokset? Esimerkki 1: Tehdään esimerkiksi penkkipunnerrus, pidetään n.3min palautus, jonka jälkeen punnerrushypyt, tämän jälkeen taas taukoa n. 3min ja taas penkki jne. Näitä sarjoja 3-4. Esimerkki 2: Tehdään penkkipunnerrus kokonaan esim 3x3 90%max ja sen jälkeen hyvin palauteltuna tehhään ns. omana liikkeenään esim punnerrushypyt. Painot ja liikkeet on hyvin tiedossa, mietin vain kumpaa menetelmää kannattaa käyttää vai, kannattaako vaihdella? Myös sitä mietin, kannattaako samalle lihasryhmille tehdä 1 paria enemään liikkeitä/reeni?

vuorosarjoina mutta lyhyempi paussi penkin jälkeen. semmonen 30s on ok. lajiliikkeen tulee kyl olla sen verran kevyt, että sen pystyy kohtuuräjähtävästi tekeen. punnerrushypyt harvalle on.

Kiitos jto:lle Pakkotoiston keskustelujen tason ylläpitämisestä.

Aina kun luulen ymmärtäneeni voiman hankinnan alkeet ymmärrän pian tehneeni kaikki mahdolliset asiat väärin.
Siispä olisin kiitollinen jos joku hieman fiksumpi (jto) (toki muutkin saa vastailla) voisi kertoa mitä teen väärin jos teen näin:

Peruskausi

1. A)leuat (lisäpainoilla)Prog1 B)epäkkäät(olankohautukset)Prog2, C) kyykky prog1 D) istumaannousu (lisäpainoilla) Prog1

2.A) Penkki-Prog1, B) Penkki käsipainoilla-Prog1

3.väli

4.A)Yhdenkäden ylätalja-prog1, B) mave-prog1, C) etukyykky-prog1,
D) (Hinkkausliike pohkeille bodaillen monotonisesti ilman järkevää progressiota) E) kyljet-prog2

5.väli

6.A)Dippi-(lisäpainoilla) prog1, B)nopeuspenkki C)pystypunnerrus tangolla-prog2, D)kulmasoutu-prog1, E)Kyljet/vatsa-prog2

7.väli

+(Kevyet) Ihmislippureenit reenien yhteydessä

kierto 7 päivää

Prog 1=JTO:n 5x5 ohjelmaa/ yhtä kevyt/raskas perusvoima progressio
Prog 2=lihastenhypertrofiaan tähtääviä pidempiä sarjoja intensiteettiä ja volyymia lisäten/
Kehonpainoliikkeitä joissa progressio määrää lisäämällä (2-6 toistoa varastoon viimeisessä sarjassa)

Piikkaus:

1. penkki+1-2 apuliikettä + (yhdenkäden ylätalja, kulmasoutu SELKÄ 65-80%)
2 mave+1-2 apuliikettä + (etukyykky JALAT 65-80%)
väli
3. leuat +1-2 apuliikettä + ((nopeuspenkki 40-70%), dippi RINTAOIKKARIOLKA 65-80%)
väli
4. kyykky+ 1-2 apuliikettä + (Hyvää huomenta ALASELKÄ 65-80%)
väli

+raskaat lyhyet kehonpainoilla tehtävät liikkeet (kylki/vatsa) ja "apuliikkeet" pidempinä sarjoina
+(Kevyet) Ihmislippureenit kaikkien reenien yhteydessä

-7päivän kierto
-apuliikkeet keveinä esim 60-70% 4x5? progressio?
-lihasryhmän nimen kohdalla perusvoimaa progressiivisesti 65%-80% muutama toisto varastoon viimesessä sarjassa

Pääliikkeet: progressio jto:n postauksesta vuodelta(x):

1. 1max
2. 3x1x95%, 2×2×90%, 5×80%
3. 2×3×80%, 3×2×85%

Tulipas sekava ensimmäinen postaus, mutta toivottavasti siitä jotain ymmärtää(?)
Eli onko runko kunnossa, Liikaa/liian vähän reeniä?

-Natukka, n.2v salia takana tavoitteena maksimivoima etenkin ylä/keskivartaloon jalat hallitusti laiminlyöden.

Viimeksi muokattu:
jos sivuutan ton jalkojen lempeän laiminlyönnin, ei tossa mitään katastrofia ole. nopeuspenkki tietenkin tehdään ennen dippiä toki. mä en yleensä anna pika-arvioita ohjelmaehdotuksista, koska laatu. pitkän aikavälin jutut valmiiksi määriteltynä ei myöskään oo kauheen hyvä juttu. koko homman pitää antaa elää tilanteen mukaan. sen takia en ite pidä tätä 5x5 ihan ideaalina. tein tosta pyynnöstä vaan oman version. jotain vaihtelua toistomääriin pitäs saada jo tossa ajassa. siksi esim eka kk vois mennä ees 4x6 ja jälkimmäinen 6x4. noista nyt sit puuttuu määräprogressio eli paras peruskauden systeemi ois toi mun 3x4 --> 6x6. se kyl vaatii intuitioo enemmän.

Mites mun kannattaisi jatkaa tuon kasi viikon jälkeen? Kun dietin piti jo loppua, mutta päätin jatkaa sitä vielä ainakin ehkä 6-8v. Kun ei hirveästi tekisi mieli max. ykkösiä ruveta kokeilemaan näin dietin lopussa, että ei vaan käy mitään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom