Kysymys jto:lle 5*5:sta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jylli81
  • Aloitettu Aloitettu
No kyllä se ainakin mun mielestä on aika puuduttavaa vetää sitä samaa 5x5:sta viikosta toiseen. Vaihtele vaikka 3x8:iin, 8x3:een tjsp. Ja kanttiihan tossa kevennyskin pitää ja sitten maksimit testata.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kevennettyjä jaksoja kannattaa kyl pitää ihan ton perusjaksonkin aikana. ja mä oon myös kritisoinut tätä "systeemiä" koko ajan. en nää mitään perustetta tehdä femmoja koko ajan. tosin joku summittainen vaihtelu 3*8 -> 8*3 ei myöskään kerro mitään. normi kausijako perus- ja maksimivoimaan edes löyhästi tuottaa erinomasesti tulosta, mutta ne toistoalueet pitäs olla kyl hieman laajemmat ku yks ainoo luku.

Asia selvä. Olisko tämmösessä järkee. Eli ton ohjelman jälkeen voisin tehdä kevyemmim 6*6 60-67% 2vk.Sen jälkeen 3*8 70-75% 3vk ja sen jälkeen 8*3 80-95% 2vk.Jos noiden jälkeen sit taas aloittais sen 5*5 ohjelman.Toisto ja sarja määrien vaihtelu on varmaankin aikas tärkeetä. Itse tosiaankin olen vasta reilu vuoden nostellut säännöllisesti,niin on kaikki vähän hakusessa. Kirjallisuutta ja lehtiä on tullut aikas paljon luettua.

eka 6*6 ja sitten 3*8? siinä ei kyl oo kauheesti perustetta. etene johdonmukasemmin määrissä (sarjat*toistot*kilot). pienikin modailu tohon 5*5-touhuun parantais hommaa. esim. eka kuukausi 4*6 ja toka 6*4. sitten maksimitreeneihin. paremmin toi viel toimin, jos määrän lisäystä tapahtus enempi peruskausilla. sillon eka kuukausi olis vaikka 3*8 -> 4*10, toka 4*4 -> 6*6, mutta sillonhan ollaankin jo eri systeemissä :)

On kyllä kova ohjelma, olen nyt tehnyt ekan kevennyksen piikkauksesta. kovat vitoset tuli 5x95kg oli kovin ja todella kevyttä! Kun otettiin kakkonen satkulla tuntui että vitonen ainaki olis tullut :dance: Tähtään juinnujen rawi penkin sm-eihin elokuun 13 päivä, luulisin että siellä 115kg pukataan :rolleyes: Olen tehnyt kerra viikkoon ton kovemman penkin ja kerran viikkoon nopeus penkin, ja tuntuu kyllä siltä että nopeus penkki tuo todella paljon terävyyttää. Isoja kuormia on nyt helppo hallitta ja kaikki nostot tulee samasta linjasta.

joo toi on ihan hyvä tollasena suht lyhyenä. paremmin toimii aina, jos taustalla on jotain erilaista tyyliin bodailua tms. ei oo mitään järkee tehdä niitä ihmeellisiä ja täysin perusteettomia 16 vkon vitostreenejä skopecin mukaan. nopeuspenkin kaverina toimii hyvin myös kapee ja keskilevee penkki riippuen hieman mihin se raakapenkki tuppaa hyytyä.

eka 6*6 ja sitten 3*8? siinä ei kyl oo kauheesti perustetta. etene johdonmukasemmin määrissä (sarjat*toistot*kilot). pienikin modailu tohon 5*5-touhuun parantais hommaa. esim. eka kuukausi 4*6 ja toka 6*4. sitten maksimitreeneihin. paremmin toi viel toimin, jos määrän lisäystä tapahtus enempi peruskausilla. sillon eka kuukausi olis vaikka 3*8 -> 4*10, toka 4*4 -> 6*6, mutta sillonhan ollaankin jo eri systeemissä :)

Oliskos tommonen. Perässä esim painomäärä 100kg mukaan.

Week1 4*65,70,72,75,77,80 (1756)
Week2 4*70,72,75,77,80,82 (1824)
Week3 4*72,75,77,80,82,85 (1884)
Week4 4*75,77,80,82,85,87 (1944)
Week5 6*80,80,82,85 (1962)
Week6 6*80,82,85,87 (2004)
Week7 6*82,85,87,90 (2064)
Week8 6*85,87,90,92 (2124)
Week9 Kevyt tai tauko
Week10 --> Maksijakso

Noihin sit lisäksi 2*vk nopeus penkki.

Jos viittisit tehdä tohon korjauksia jos ei vaikuta ok:lta.
Kiitos jo etukäteen jos ja kun jaksat vastailla.
Oon niin epävarma noista ohjelmien teoista,mut kaippa niissäkin vaan pitää kuunnella omaa kroppaansa.
Se on kun yrittää tavoitella täydellisyyttä :) :)

kyllä tohon 4 ja 5 vkon väliin kannattaa kevennyspätkä laittaa myös. noilla toistoilla toi menee ihan hyvin myös noin päin. en kuitenkaan tekis kauheen pitkälle suunnitelmia etukäteen. entäs jos joku treeni ei meekkään niinku oot kirjotellu? et sä voi tietää, missä kunnossa oot parin kuukauden päästä. mulle on tullut vastaan tyyppejä, jotka puskee 2kk perusjakson lopussa kutosia entisellä ykkösellä suunnitellun 88% sijaan. enempi kertoo sellanen tietty suhteellinen kovuus eli paljonko jätät toistoja varastoon. yleisohjeena 1-2 on ok, mutta paljon työsarjoja tehdessä vipa saa olla jo tiukka. sitten taas ennen kevyttä viikkoo voi puskee enempi jne. yksilöllistä taas ja aina.

lue toi mun 3*4 -> 6*6 systeemin idea läpi ja mee hieman enempi fiiliksen mukaan yksittäisen treenin toteutustapojakin vaihdellen vakiosarjoista erilaisiin pyramideihin jne.

3*4 -> 6*6 -SYSTEEMIN IDEA LYHYESTI:
- kyseessä on 2-3 kk:n perusvoimakauden systeemi, mutta sitä voi eri variaatioineen käyttää ympärivuotisesti.
- ota alkuun sellanen rauta, millä saat suht hyvin tehtyä 3*4, eli hieman varaa saa vipaan sarjaankin jäädä.
- pyri kauden aikana pääasiassa sarjojen ja toistojen lisäämiseen tavoitteena esim. 6*6 hieman isommalla raudalla kuin alussa.
- esim: 3*4*200 kg -> 6*6*220 kg tai 8*5*225 kg.
- sarja- ja toistomäärät voivat olla ihan jotain muutakin, mutta yllämainitut suht lyhyet sopivat pääasiassa kokeneempien voimailijoiden käyttöön.

- aloittelijoille suosittelen hieman pidempiä sarjoja, esim. 2*8 -> 4*10 ekalle PV-kaudelle ja perään toinen, missä sitten käytellään tota alkuperäistä systeemiä.

- systeemi toimii modattuna erinomaisesti myös bodareille ym. sisällöillä riippuen kauden tavoitteesta.
- ehdottomasti kokeilun arvoinen variaatio on tehdä tätä systeemiä voimakestävyyspohjaisesti (volyymi kasvaa ja sarjatauot lyhenee). esim. 4*10*150 kg/ 2´ -> 5*12*160 kg/ 1´30". varsinkin tämä tuppaa aiheuttaa runsaasti patin kasvua

- systeemiä on käytetty erinomaisella menestyksellä monien urheilulajien voimaharjoittelussa etuinaan mm. suuren määrän antama kestävä pohja ja siitä huolimatta hyvin vähäinen tukottava vaikutus esim. juoksunopeuteen tai muuhun lajiharjoitteluun. tämä johtuu lähinnä siitä, ettei ole tarvetta tehdä sarjoja juurikaan hamaan loppuun saakka. toki satunnainen testailu harjoitusalueella on ihan ok.

- peruskaudella kovien ja kevyempien viikkojen suhde 3:1. kevyemmillä viikoilla on yleensä kaksi perusvaihtoehtoa:
a) volyymi pieni, teho kohtalainen
b) volyymi kohtalainen, teho pieni

Kiitoksia vastauksesta. Tossa tulikin paljon hyödyllistä tietoo,täytyy noita kirjoitella ylös. Minä kokeilen tota 3*4 -> 6*6 systeemiä se vaikuttas hyvältä.
Tossa mun jutussa tosiaan on tarkoitus sillain että mennään kunnon mukaan,tohon laitoin vaan noin suurinpiirtein raudat.
Välillähän rauta tuntuu painavan ja välillä ei sit mitään :)

Jees jees jto, nyt kulkee :rock: Toinen maksimitesti suoritettu ja kohtuu kevyesti 114kg tuli pukattua, siihen päälle vielä kevyehkö nelkku satkulla. Minkä moisii apuliikkeitä suosittelet? Teen toisen kerran viikossa aina nopeuspenkin.

Moro!

Etsiskelisin voimanosto pohjaista treenirunkoa, jossa yhdistyisi myös bodaus. Eli siis n.3v treenattu puhtaasti kehonrakennukseen, mutta nyt on alkanut vahvasti voimailu kiinnostamaan. Tarkoituksena olisi siis kokeneemmilta kysyä vinkkejä yhdistää nuo kaksi lajia jollain tavalla :D.

Treenin runko saisi olla melko vahvasti siis voimailupainotteinen maksimi- ja nopeusvoima treeneineen. Erilaisia perus voimailu juttuja on tullut täältä jo selailtuakin. Kokemusta ei varsinaisesta voimanostotreenistä juurikaan ole.

Tähänastisista treeneistä sen verran, että kroppa on treenattu 2 kertaa läpi viikossa ja sarjamäärät ovat suhteellisen korkealla.

Kiitoksia jo näin etukäteen =)

lolletti: hyvä. apuliikkeet määritellään AINA tarveharkintaisesti. eli ei niitä ihan ilmasta nappailla. parhaita yleiseen käyttöön on mm. kapea ja keskilevee penkki, lankkupenkit, kapee vinopenkki, lattiapenkit jne.

direz: ei muuta kuin voimatreenit kunnon pääliikepainotuksilla liikkeelle. lue vaikka toi mun 3*4 -> 6*6 -systeemin perusidea läpi ja mee sillä 2kk. sitten piikkaus 1-3 toistoilla. avut määritellään sit ukon kykyjen tai oikeemmin niiden puutteiden mukaan.

3*4 -> 6*6 -SYSTEEMIN IDEA LYHYESTI:
- kyseessä on 2-3 kk:n perusvoimakauden systeemi, mutta sitä voi eri variaatioineen käyttää ympärivuotisesti.
- ota alkuun sellanen rauta, millä saat suht hyvin tehtyä 3*4, eli hieman varaa saa vipaan sarjaankin jäädä.
- pyri kauden aikana pääasiassa sarjojen ja toistojen lisäämiseen tavoitteena esim. 6*6 hieman isommalla raudalla kuin alussa.
- esim: 3*4*200 kg -> 6*6*220 kg tai 8*5*225 kg.
- sarja- ja toistomäärät voivat olla ihan jotain muutakin, mutta yllämainitut suht lyhyet sopivat pääasiassa kokeneempien voimailijoiden käyttöön.

- aloittelijoille suosittelen hieman pidempiä sarjoja, esim. 2*8 -> 4*10 ekalle PV-kaudelle ja perään toinen, missä sitten käytellään tota alkuperäistä systeemiä.

- systeemi toimii modattuna erinomaisesti myös bodareille ym. sisällöillä riippuen kauden tavoitteesta.
- ehdottomasti kokeilun arvoinen variaatio on tehdä tätä systeemiä voimakestävyyspohjaisesti (volyymi kasvaa ja sarjatauot lyhenee). esim. 4*10*150 kg/ 2´ -> 5*12*160 kg/ 1´30". varsinkin tämä tuppaa aiheuttaa runsaasti patin kasvua

- systeemiä on käytetty erinomaisella menestyksellä monien urheilulajien voimaharjoittelussa etuinaan mm. suuren määrän antama kestävä pohja ja siitä huolimatta hyvin vähäinen tukottava vaikutus esim. juoksunopeuteen tai muuhun lajiharjoitteluun. tämä johtuu lähinnä siitä, ettei ole tarvetta tehdä sarjoja juurikaan hamaan loppuun saakka. toki satunnainen testailu harjoitusalueella on ihan ok.

- peruskaudella kovien ja kevyempien viikkojen suhde 3:1. kevyemmillä viikoilla on yleensä kaksi perusvaihtoehtoa:
a) volyymi pieni, teho kohtalainen
b) volyymi kohtalainen, teho pieni

Suuret kiitokset nopeasta vastauksesta! Minkälaiselle rungolle voimatreeni kannattaisi rakentaa? Treenit varmasti rakennetaan nuiden pääliikkeiden ympärille.

Olisiko pohjaksi järkevä ottaa esimerkiksi 2-jakoisen tapainen ohjelma? Tällä hetkellä tulee treenattu ma,ti,to,pe,la

Tosiaan nuo voimatreenit ja voimaohjelmien rungot ovat hyvin vieraita, pahoittelen "tyhmiä" kysymyksiä.

Olisiko järkevää esimerkiksi jaksottaa treenit yläkroppa/alakroppa ja rakentaa ohjelma maksimi- ja nopeustreeneihin? Suuret kiitokset asiantuntevasta avusta!

ihan hyvä on edetä modatulla 2-jakosella, eli esim:
1: penkki, penkit apu, yläselkä, hartiat, kiertäjäkalvosin
2: kyykky, vedon apu, keskivartalo, grippi
3: kapea penkki, penkin apu, yläselkä, hartiat, kiertäjäkalvosin
4: veto, kyykyn apu, keskivartalo, grippi

pääliike esim. tolla 4-6 -progressiolla ja avut hieman enempi bodylinjalla esim. 2-3*5-10. 3 kovaa viikkoa ja 1 kevyempi. voimakauden pituus sun tapauksessa vähintään 2 kk ja sitten siis ykkösten jahtiin.

Vielä olisi kysymys noista liikkeistä. Mitkä olisivat parhaat apuliikkeet penkille, kyykylle ja mavelle? Entä kiertäjäkalvosin liike? Kiitos taas :)

Noniin nyt olis tämä 5*5 penkki ohjelma vedetty läpi. Samalla olen tiputtanut omaa painoa. Penkki tulos nousi +10kg 100->110kg ja omapaino tippui -10kg 90->80kg. Eli olen kyllä tyytyväinen. Vielä pitäisi 8kg pudottaa painoo niin sit sen jälkeen pääsee kokeileen uudestaan tätä ohjelmaa,sillain että ei tarvi mennä miinus kaloreilla, toivotaan et sillon nousis vähän enemmän vielä :)

Olisi kysymys maastavedosta jossa olen nyt jäänyt jumiin 160kg on tullut sumona ja normaalista 150kg. Olen vaihdellut jalkaleveyksiä ja oteleveyksiä jotta keho saisi erilaista ärsykettä mutta tämä ei tunnu auttavan. Toisto alue on ollut vaihtelevasti 1-3 ja 3-5 kokeilin jopa 8 toiston sarjoja ja sain 140x8 sumona tämä tuntui toimivan mutta maksimiin ei tullut yhtään enempää kiloja voi olla että oli jo ylikuntoakin.

Eli pitäisitkö nyt siis kokeilla korokkeelta vetoja tai polveltavetoja? vai mikä auttaisi? Kiitos jo etukäteen

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom