Kysymys jto:lle 5*5:sta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jylli81
  • Aloitettu Aloitettu
maksimit kannattaa aina hakee ainakin jollakin tasolla. ne kuitenkin nostaa jatkossa perusvoimatasojakin. eli semmonen ilonen oravanpyörä. tekisin siis ton 5*5 jutun jälkeen ees muutaman viikon 1-2 toiston sarjoja kovemmilla romuilla. toki voit tehdä sen jakson ns. hybridinä, missä meet eka sinne melko tiukkaan ykköseen ja sen jälkeen teet normaalia perusvoimaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
maksimit kannattaa aina hakee ainakin jollakin tasolla. ne kuitenkin nostaa jatkossa perusvoimatasojakin. eli semmonen ilonen oravanpyörä. tekisin siis ton 5*5 jutun jälkeen ees muutaman viikon 1-2 toiston sarjoja kovemmilla romuilla. toki voit tehdä sen jakson ns. hybridinä, missä meet eka sinne melko tiukkaan ykköseen ja sen jälkeen teet normaalia perusvoimaa.

Okei, thank you mister jto! :worship:

Tämä oli hyvä tieto, teen myös tuon 3 viikon 1x5 maksimin tavoittelun loppuun ja sen jälkeen ensimmäisen piikkauksesi.

Kävin juuri tekemässä viikon 7 5x5 penkkisarjat ohjelman mukaisesti. Jätin viiikon 6 pois koska se olisi ollut kevyempi kuin viikkoni 5 ( vk 5 vastasi 85 % maksimista) koska kehitystä oli tullut, oli sillon "pakko" lisätä.

Kannattaisiko jto pitää ensi viikko kevyt viikko ennen 1x5 maksimitestiä!?:D

Otin tosiaan viikolla 5 uuden 85% maksimista ennätyksen 5x5 ja mietin jos se rassaa hermostoa liikaa. Aikas kovaa sai penkata äsken 5*73, 78, 83, 88, 85, niin mietin oisko lepo vk paikallaan. Perjantaisin olen ottanut nopeuspenkkiä, ja pari sarjaa käsipainoilla kevyesti, sekä muutama ojentajataljapunnerrus.

Okei, thank you mister jto! :worship:

Tämä oli hyvä tieto, teen siis myös tuon 3 viikon 1x5 maksimin tavoittelun loppuun ja sen jälkeen ensimmäisen piikkaukseni.

Kävin juuri tekemässä viikon 7 5x5 penkkisarjat ohjelman mukaisesti. Jätin viiikon 6 pois koska se olisi ollut kevyempi kuin viikkoni 5 ( vk 5 vastasi 85 % maksimista) koska kehitystä oli tullut, oli sillon "pakko" lisätä.

Kannattaisiko jto pitää ensi viikko kevyt viikko ennen 1x5 maksimitestiä!?:D

Otin tosiaan viikolla 5 uuden 85% maksimista ennätyksen 5x5 ja mietin jos se rassaa hermostoa liikaa. Aikas kovaa sai penkata äsken 5*73, 78, 83, 88, 85, niin mietin oisko lepo vk paikallaan? Perjantaisin olen ottanut nopeuspenkkiä, ja pari sarjaa käsipainoilla kevyesti, sekä muutama ojentajataljapunnerrus.

Kyykyssä ei olla menossa vielä 80 % rautaviikolla, kun 1x5 ennätyksen aika tulee kyykätä, täytyy vaihtaa salia missä on "kyykkyhäkki" tähän. :D. Maven ja kyykyn teen kerran viikossa 5x5. Selkäpäivänä otan yläselkää, ja ma penkkipäivänä "naamavetoja" taljassa muutama hartioille.

kevennykset kuuluu jokaseen ohjelmaan mun mielestä. tossa mun mallissakin niitä tulee olla hieman kehityksestä riippuen joka kolmas tai neljäs viikko. jos nyt tuntuu jo työnteolta pahasti, pidä kevennys ennen vitostestiä. tosin se ei oo mitenkään pakollinen, eli voit lähtee kevennyksen jälkeen piikkaileenkin jo.

kevennykset kuuluu jokaseen ohjelmaan mun mielestä. tossa mun mallissakin niitä tulee olla hieman kehityksestä riippuen joka kolmas tai neljäs viikko. jos nyt tuntuu jo työnteolta pahasti, pidä kevennys ennen vitostestiä. tosin se ei oo mitenkään pakollinen, eli voit lähtee kevennyksen jälkeen piikkaileenkin jo.

Kiitti mr jto!

Otan nyt kevyen viikon peliin ja sitten 1x5 maksimi. Ennen ennätys 5x5 rautoja otin täysilepoa tissuttamalla kaljaa ulkomailla 5päivää, toimi mulla! Nyt sitten "kunnon" kevennetty viikko ilman tuota nestetankkausta :D!

Päätin nyt alottaa tämä systeemin ensi torstaina, kysyisin tässä nyt semmosta: kun olen parisen kuukautta tehnyt normipenkin tilalla sotilaspenkkiä ja ennätys sarjat on tällähetkellä 3x10x90kg, mutta viime kerralla meni hikisesti 8,7,7 :S. Joten kannattaisko ensin pitää kevyt viikko, sitten kokeilla maksimi ja alottaa tekeen 5x5x70%? Maksimia en ole kokeillut moneen kuukauteen, viimeksi kesällä otin penkissä sarjojen päätteeksi ykkösen. Harmittaa justiisa toi, kun meinaa psyyke tulla aina tielle maksimikokeiluissa ja sen takia en saa ittestäni kaikkea irti joten jäänyt noi ykkösen kokeilut vähäisiksi... Niin ja normipenkkiä ajattelin tämän aikana tehdä.

kyllä mä ottasin aina peruskauden jälkeen tai siellä sisällä maksimeja esiin myös. ne parantaa perusvoimatasoja ja sitä kautta antaa paremmat mahikset siihen kehitykseen. jos voima on päätavote, ei oo mitään järkeä keskittyä pelkästään bodailuun. jos psyyke on heikko kohta....no, tiedät kyllä mitä tarvii sit treenata.

terve mr jto!

Kovien vitosien viimeinen treeni 5*70, 80, 90, 88, 85 on nyt takana ja tuo 90 tuli kyllä kevyesti, mutta 88 vitosen sai jo tapella. Pitäiskö minun ottaa vielä ensi viikko kova vitonen 98 tai jopa 100% koska tuo 90 ei ollut mulle mikään "vitos max-testi". Vai voinko siirtyä jo ensimmäiseen piikkaukseeni? ps. kiitos hyvästä ketjusta, kerrankin joku "ohjelma "mulla toimii!

terve mr jto!

Kovien vitosien viimeinen treeni 5*70, 80, 90, 88, 85 on nyt takana ja tuo 90 tuli kyllä kevyesti, mutta 88 vitosen sai jo tapella. Pitäiskö minun ottaa vielä ensi viikko kova vitonen 98 tai jopa 100% koska tuo 90 ei ollut mulle mikään "vitos max-testi". Vai voinko siirtyä jo ensimmäiseen piikkaukseeni? ps. kiitos hyvästä ketjusta, kerrankin joku "ohjelma "mulla toimii!

Korjaus kirjoitusvirheeseen: pitäisikö kokeilla siis 93 tai jopa 95 %?

noi vitosmaksimitestit ei oo mitenkään välttämättömiä ja monille tekee ihan hyvää jättää niihin varaakin. sulla ei sarjakestävyys oo kauheen hyvä, jos 5*90% oli kevyt, mutta pienemmällä raudalla homma oli raskasta. siltä hieman tuntuis nyt, että kantsis siirtyä lyhyempiin sarjoihin eli maksimitreeneihin.

noi vitosmaksimitestit ei oo mitenkään välttämättömiä ja monille tekee ihan hyvää jättää niihin varaakin. sulla ei sarjakestävyys oo kauheen hyvä, jos 5*90% oli kevyt, mutta pienemmällä raudalla homma oli raskasta. siltä hieman tuntuis nyt, että kantsis siirtyä lyhyempiin sarjoihin eli maksimitreeneihin.

Okei, hyvä tietää! Kiitti jto!

Mitä mieltä olet kannattasko seuraavalla peruskaudelle mun ottaa mukaan myös kapea penkki ma 5x5 treenin päälle. Nyt olen ottanut vaan ma 5x5 + 3 sarjaa dippiä kehon painolla (toistoja varastoon) tai 3 sarjaa ojentajapunnerrusta niskan takaa, ja pe nopeuspenkki + ojentajapunnerrus niskan takaa 3 sarjaa.

Vähän samaa asiaa tässä on puitu tälläkin sivulla (ja VARMASTI aiemmillakin sivuilla) mutta kysyn nyt kiusallanikin erikseen ;)

Eli olen nyt sen 8vk jauhanut tuolla 5x5 systeemillä, tarkoitus saada penkkimaksimia nostettua jotta olisi laskennallisesti mahdollista saada sarja 20x45kg. Eli ykkösmaksimia ei ole tarpeen hakea vaan ylipäänsä lisää voimaa.

Eli kysymys kuuluu: teenkö nuo 1rm piikkailut kuitenkin tähän perään, vai aloittaisinko vaan syklin alusta olettamuksella että maksimi on vähän noussut?

rewa: avut on tarveharkintaisia. kapee penkki on penkin apu nro 1 aikalailla.

taratin: aina kantsii hakee ykköset, sillä maksimivoiman kehitys merkkaa jatkossa perusvoimatasojen kehitykseen. ja myös noin pitkiin kestovoimasarjoihin. tosin noin pitkää sarjaa ei voi laskennallisesti arvioida saavutettavaksi jollain tietyllä voimatasolla.

rewa: avut on tarveharkintaisia. kapee penkki on penkin apu nro 1 aikalailla.

Ok, pitää harkita kun tulee stoppi jos vaihtas ojentajat pään yli taljassa kapeeseen penkkiin. Lajitreeniä tulis enemmän kun vaan nopeus- ja peruspenkki.

Kykkyyn mulla on apuliikkeenä maven päälle boxkyykky smitissä 3 sarjaa viitosia, mitä mieltä siitä? Hyvä /huono liike kyykkyä tukemaan?

kyl kapee (ja keskilevee) penkki apuina hakkaa ojentelut mennen tullen. kyykynkin avut on aina riippuvaisia heikoista kohdista. boksin syvyys, asennon leveys jne valitaan sen mukaan.

kyykky 5x5, julle 3x6, nopeus pena vaihdellen, sarjat kapea penkki 3x10, pystysoutu 3x10

rive 4x6, penkki 5x5, ranskis 3x8, vipunostoja, kulmasoutu 3x10

nopeus kyykky vaihdellen, veto 5x3, etari 3x10, leuat 3x, hauis :D

Joka treeni loppuu vattaa

Milt tää näyttää? En oikee ite tiä onko liikaa tavaraa, ma, ke pe treeni päivät.

Kysymys johon varmaan löytyy kyllä vastaus ketjusta mutta kysyn kuitenkin.

Olen siis jatkanut penkin vääntämistä 5x5 systeemillä ja olen jo toistamiseen jumittunut tuohon 7 viikkoon. Pari kertaa olen ottanut vauhtia alusta, mutta nyt kokeilin 3 kertaa putkeen samoilla raudoilla vain todetakseni että 88% ei tule vitosta millään.

Syykin on aika selvä, olen dieetillä eli voimat ei varmaan mitenkään hurjasti kasva.

Mitähän nyt olisi järkevin tehdä, luovuttaa penkin suhteen ja aloittaa alusta sitten syksyllä? Aloittaa vielä kerran alusta? vai siirtyä vaan maksimikokeiluihin?

Tänks etukäteen.

Ainakin minulla laskee voimat sekä kestävyys dietillä niin, että siirryn rehdisti tekemään pitempää sarjaa ja eristävämpiä liikkeitä. Karu tosiasia on, että voimat ei kasva kovalla dietillä. Sen sijaan ne palaa onneksi tosi nopeasti dietin jälkeen, heti, kun energiatasot normalisoituu. Tyhjille lihaksille tankkaaminen saattaa nostaa voimakestävyyden jopa normaalitasoa ylemmäs, mutta pitkän voimatreenitauon jälkeen herkkyys voi olla vähän aikaa hakusessa.

Ainakin minulla laskee voimat sekä kestävyys dietillä niin, että siirryn rehdisti tekemään pitempää sarjaa ja eristävämpiä liikkeitä. Karu tosiasia on, että voimat ei kasva kovalla dietillä. Sen sijaan ne palaa onneksi tosi nopeasti dietin jälkeen, heti, kun energiatasot normalisoituu. Tyhjille lihaksille tankkaaminen saattaa nostaa voimakestävyyden jopa normaalitasoa ylemmäs, mutta pitkän voimatreenitauon jälkeen herkkyys voi olla vähän aikaa hakusessa.
sulla on outo kroppa,kyllä meillä muilla käy juuri päinvastoin

Tervehdys.
Olis tämmöinen kysymys eli olen nyt tehnyt tota 5x5 penkki ohjelmaa 7vk ja jokunen vk olis viä jäljellä. Eli kysymys olis että sit kun toi ohjelma loppuu niin voinko aloittaa sen samantien alusta vai pitäiskö tehdä jotain muuta penkki/rinta ohjelmaa välillä ? Esim jotain missä olis pitempiä toistoja ?
Kiitos kaikille vastanneille.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom