Kysymys jto:lle 5*5:sta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jylli81
  • Aloitettu Aloitettu
voiko koko ohjelmanm tehdä kapeella ja ykköset leveellä onko järkeä? siis leveen ykkösen mukaan painot mutta peruskausi ainakin kapeella?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
no jos on heikkoutta pahoin siellä loppuojennuksessa noin vois tehdä, mutten nyt suosittelis ihan tollai. mieluiten vaikka kierrättäs 2-3 eri oteleveyttä koko jakson ajan.

no... esim...
penkki + avut
kyykky + avut
lepo
kapea penkki + avut
veto + avut
lepo
lepo

tällä sivustolla on omia ja muiden ohjelmia vaikka kuinka, joten hieman viitseliäisyyttä... ilmaseksi koko ohjelman vääntäminen ei kyllä onnistu ainakaan multa.
Kappas vaan, meitsillä on just samanlainen jako! Tosin aattelin vaihtaa "pääpenkin" torstaille, ni saisin kaverin aina varmistamaan ja sitäkautta lisää potkua suoritukseen. Meikällä ainakin kunnon varmistaja on jo puolisuoritusta!!

Itsellä on nyt tulossa 5*90 ja luulen että se tulee helposti! Peruskausi loppuu siihen ja se alkoi 3.8. Pitäiskö kokeilla kuiteskin maksimi vitossarja ja sen avulla pyrkiä täydellisyyteen tuossa piikkauksessa,neuvoja tähän kyllä tarvittisin, vai alottaa tuo perus piikkaaminen? Luulisin että kunto saattais tiukimmillaan nyt olla jopa 5x100kg, vaikka alunperin laskin maksimiksi 100kg. Olo on ainakin vahva! Ja tavoite olis saada 115kg tai jopa kokeilla 120kg!

Piikkaaminen on nyt näin:

3x3x93
3x3x96
kevyt
3x2x98
3x2x100
kevyt
1max
1max

Jotkut puhuu et tämä on liian kova. Entisillä tuloksilla tämä on kuitenkin lastenleikkiä. Haluaisin nyt kaiken irti tuosta peruskaudesta ja piikkauksesta ja maksimit kattoon!!! Nimittäin kuulin koko piikkauksesta vasta kuukausi sitten kun oikeasti aloin perehtymään asioihin.

Nyt oletetaan että saisin tuon 120kg, niin mites sitten jatkan? Pariviikkoa kevyttä ja sitten lasken 70% 120kg:sta ja alan paukuttamaan taas alusta! Tosin ekana pitää nostaa se maksimi ja miettiä vasta sitten. Palaan asiaan vielä tuon piikkauksen kanssa. Tarkoitus olisi myös oppia jotain.. :)

Jto, nyt tarvisin jotain ideaa piikkaukseen. Tänään oli viimeinen perustreeni penkissä.

Sarjat olivat siis 5x70kg, 5x80kg, 5x90kg, 5x87,5kg ja lopuksi lyötiin tankoon 100kg 85kg sijasta. Yllättäen meni viisi toistoa. Ihan tyytyväinen pitää olla, sarjapainot on kohonnu ihan kivasti ja tuntuma on kestäny hyvänä. Nyt tahtoisin vaan saada enkat uusiksi,koska sarjapainoissa ollaan samoilla tasoilla kuin vuosi sitten. Laitan tähän sarjoja millä nostin viimeisen kerran ennätyksen ja silloin ei ollu mitään tietoa mistään. Keveitä viikkoja ei tunnettu, ja aina lyötiin lisää rautaa tankoon tai lisättiin toistoja. Tämä on siis puolentoistavuoden takaa ja treenit oli aina noin 6-7p välein. Eli näin mentiin:

2x6x80kg
2x6x80kg
3x4x90kg
3x4x90kg
3x5x90kg
4x3x100kg ---> 8p. tauko
1x110kg, 1x120kg, 10x90kg ja 6x90kg
3x5x100kg
3x4x90kg

Tuon 120kg:n jälkeen alkoi sattumaan jokapaikkaan ja penkki jäi taas vähäksi aikaa sivuun. Oliko tuossa setissä nyt mitään järkeä? Sen muistan että joka kerta tuntu treeni hyvälle, ja sitten alkoi alamäki.

Tänään tuo 5x90kg oli siis 90%, ja vitosmaksimi 5x100kg. Noille hyvä piikkaussetti ja tahon tulokset kattoon.. :D

no kyllähän tossa hieman vammoja haetaan, ellei ollenkaan kevennellä välillä. lisäksi nousujohteisuus säilyy pidempään, jos treenejä rytmittää. 120 on kuitenkin ihan hyvä nosto, kun alla on vain 4*3*100.

siis vitosmaksimi on nyt 100kg, mutta 5*90% on 90%??? eli 90% edellisestä maksimista, mihin ohjelman perustit? no jos vitonen oli vipana sarjana aika helppoa, vois sen aatella aika vakaaksi. siispä piikkailu vois mennä esim. samaa viikkokaavaa ajatellen
3x3x102, 6x95
3x3x105, 6x97
kevyt 3x3x80, 3x2x90

3x2x107, 6x100
2x100, 110, 112, 115 tai 117 riippuen 110 nostosta
kevyt 3x3x80, 3x2x90

1max, tähän voi tehdä esim. 2*2*90%, 4*85%, 6*80% perään, jos haluaa perusvoimien säilyvän paremmin.
1max

jos haluaa kokeilla vielä jatkuuko hyvä karma, teet tohon vielä kevyen viikon ja sit yhden ykköstestin lisää. sit takas perustreeniin. perusjaksoilla pitäsin 3-4:1-rytmiä kovissa:kevyissä vkoissa yllä aina.

Kiitoksia paljon vinkeista! Joo tuo 90% oli laskettu ""puolikuntoisuus" maksimista, eli 100kg:stä. Sen takia koska en ole koko kesänä käynyt noin korkealla. Viimeisellä sarjalla kuitenkin katsottiin, että miten se satanen kulkee ja ihan hyvinhän se meni. Viimeinen toisto oli jo vähän hidas, mutta alla oli kuitenkin miulle jo suht kovat sarjat. Eli tavallaan tuo viimeinen sarja oli 5x100%

Nyt epäilyttää tuo viikko 5, siis teenkö noilla kaikilla painoilla kaksi toistoa? Näyttää pahalta, mut pakkohan ne on kattoon heittää, prkl! Sitten kevyt ja kaksi viikkoa maksimin hakua? Luulen et toi on ihan hyvä setti!

Ja nyt olen opetellut tuon 3-4:1, eli neljä viikkoa normaalisti ja sitten kevyt viikko. Kevyellä viikolla oon tehny vaan nopeuspenkin 60% ja jotain kevyttä kapeaa penkkiä. Mutta mutta, aloitetaan ens viikolla ja raportoin kyllä miten edetään.. :D

Minkälaisia parannuksia tuolla 5x5 ohjelmalla voi saavuttaa?Sellai suuntaa antavasti,kun sehän riippuu niin monesta asiasta.Nykyinen maksimini on 130-135kg luokkaa.

tanu: prosenteista puhutaan aina suhteessa maksimiin, mikä on aina 100%. selvyyden vuoksi siis. merkintä 5RM tai 5max tarkoittaa vitosmaksimia.

5. vkolla meet kakkosilla niin ylös kuin pääset. periaatteessa sinäkin päivänä voi jo enkat paukkua. eli siis teet 2*100, 2*110 ja niiden 110 nostojen fiiliksen mukaan vipa sarja jotain välillä 112-120, jos siltä tuntuu. et siis tee kakkosta noilla kaikilla. perään voit tehdä 1-2*4-6*melko tiukka. sitten kuitenkin tulee kevyempi viikko ennen ykkösiä.

the pala: kukaan ei koskaan voi tietää tollasia hei (!!!). voi tulla 0 kg tai 30 kg. uskosin kuitenkin, että 130 ykkösellä sais lisää semmosen 15kg. tavotteena 5*120 peruskaudelle, mikä johtais suht hyvin johonkin 3*130-135 rautaan ja sit 145-150 ykköseen.

Eihän sitä tietenkään voi ennustaa,mutta on ollut aina pienoinen asenne ongelma,jos joutuu tekemään hurjan kevyillä painoilla.Ja peruskauden ekalla viikollahan tehtäis 5x5 70% maksimista,joten aika kevyillä painoilla,joten ajattelin,että jos tietäs pikkaisen edes paljon voi parantua,sais motivaatiota enemmän.Meni ehkä hankalaksi :D

no en nyt pidä ite kovin fiksuna jankata 2-3 kk samalla toistomäärällä, joten kokeile jotain muuta. esim. toi 3*4 -> 6*6 on mun mielestä parempi peruskausi. eli otat alkuun semmosen raudan, jolla tulee suht kivuttomasti 3*4. sun tapauksessa se vois olla 105 eli 81%. sitten pikkuhiljaa ja fiiliksen mukaan pyrit nostaan volyymia ja rautaakin pikkusen siinä sivussa. tavotteena 3 kk:ssa esim. 6*6*115 eli 88%, mikä merkkais jo vallan mainiota perusvoimatason nousua. painot voi huidella joskus hieman ylempänäkin, mutta pääasiassa toistot ois siellä 3-8 välillä.

Kiitoksia jto. Luulen että tuo 2x110kg tulee ainakin, koska se oli jo keväällä aika lähellä, mutta taas ne kevyemmät viikot oli hukassa ja paikat tuli kipeäksi.

ThePalalle: Kyllähän tuo 5x5x70% oli itsellenikin naurettavan helppo, mutta päätin että nyt ei liikaa tankoon laiteta. Ja nyt palkintona sarjapainot on noussu ihan kivasti ja nyt lähetään hakemaan sitä maksimia tosissaan.. Kannattaa kokeilla, eikä vaan miettiä että josko ehkä jaksais?!?!

Eihän tuossa ole muuta ongelmaa,kuin itsensä motivoiminen.Oon vaan tykännyt aina tehdä sata lasissa ja sellaisilla painoilla,jotka eivät ole "naurettavan" helppoja.Onko sulla Tanu paljonkin noussut sarjapainot?

Painot ei varsinaisesti ole nousseet, koska olen jo kauan aikaa sitten tehnyt samoilla. Mutta tällä systeemillä pääsin takaisin ylös helposti. Ei ollu sellasta pakkopullavääntöä. Sarjat myös tuntuu helpommilta kuin silloin 1,5 vuotta sitten. Tää on tuntunu vaan sellaselta pohjatyöltä noihin maksimin esiin kaivuun. Ja sitähän tämä onkin ollut!

Kannattaa nyt ainakin kokeilla? Vaihtelu virkistää! Ja ennenkaikkea nopeuspenkki on tuonu miulla tehoja ihan uudella tavalla. Siinäkin paino on vaan 60%! Perussarja 8x3x60% ja vaihtelen kolmea eri nopeuspenkkiäsarjaa aina viikoittain.

Siulla aloitus olis 5x5x95kg ja kovin sarja ennen piikkausta olis 5x5x122kg. Jos tuo tulee helposti, niin piikkaauksen jälkeen enkat paukkuu varmasti. Ja nopeuspenkissä paino siulla 80kg.

Mikäs sitten on siun kovin vitosmaksimi tällähetkellä?

palan kannattaa muistaa, että voimatreeni ei vaadi sata lasissa menemistä koko aikaa. siitä ne flunssatkin tulee. treenit ei kuitenkaan oo helppoja, ei sillä. usein vaan 6*4*85% kovilla tehoilla ja priimatekniikalla on kuitenkin rankempaa kuin "sata lasissa" tehty esim. 7*85% toistomaksimi yhellä pakolla. vaikutukset nopeuteen, tekniikkaan ja voimaan sekä sarjakestävyyteen on ekassa mallissa selkeesti paremmat.

Tanulle: En osaa ihan tarkkaan sanoa mikä vitosmaksimi olisi,sillä kertaakaan en ole 5x5x systeemiä kokeillut.Olen kuitenkin saanut 4x6x 100kg ylös parhaimmillani ja silloinkaan ei kovin raskaalta tuntunut.Yleensä olen tehnyt 2x6x sarjaa,johon olen lisännyt vielä pari sarjaa.Tai sitten olen tehnyt 6-4-3-2 toistoilla kasvattaen painoja seuraavaan sarjaan.

Olen treenannut vasta melkein 1,5v ja alussakin treenaus oli mitä oli.Sain kuitenkin maksimin nostettua 65kg->130kg tuona aikana,mutta täytyy myöntää,että aika lailla on sarjapainot jumahtanut "paikalleen" viimeisen 9kk aikana,mutta siihen mahtuu myös 3kk sairastelu.Täältä hyviä neuvoja olen saanut ja sen takia täältä kysyn.

Mites minkälaisia apuliikkeitä suosittelisitte esimerkiksi ojentajille tuon 5x5x tai 3x4x->6x6x systeemin lisäksi?Yleensä teen dippejä ja kapeaa penkkiä,nyt olen ottanut myös lattiapenkin avuksi

jto: olisiko jotain muita keinoja,joilla estää flunssaa noiden kevyiden viikkojan ja ei "sata lasissa" menemistä?

avut valitaan aina tarpeiden mukaan eikä muuten vaan. flunssa estetään välttämällä liiallista ylitreeniä, hyvällä ja riittävällä ravinnolla ja sään mukasella pukeutumisella. eli ihan ne mummon ohjeet pätee tähänkin. jos oot tehnyt 4*6*100, on se 5max jossain 105-110 paikkeilla, joten ei sitä tarvi sen kummemmin testailla.

Painot ei varsinaisesti ole nousseet, koska olen jo kauan aikaa sitten tehnyt samoilla. Mutta tällä systeemillä pääsin takaisin ylös helposti. Ei ollu sellasta pakkopullavääntöä. Sarjat myös tuntuu helpommilta kuin silloin 1,5 vuotta sitten. Tää on tuntunu vaan sellaselta pohjatyöltä noihin maksimin esiin kaivuun. Ja sitähän tämä onkin ollut!

Kannattaa nyt ainakin kokeilla? Vaihtelu virkistää! Ja ennenkaikkea nopeuspenkki on tuonu miulla tehoja ihan uudella tavalla. Siinäkin paino on vaan 60%! Perussarja 8x3x60% ja vaihtelen kolmea eri nopeuspenkkiäsarjaa aina viikoittain.

Siulla aloitus olis 5x5x95kg ja kovin sarja ennen piikkausta olis 5x5x122kg. Jos tuo tulee helposti, niin piikkaauksen jälkeen enkat paukkuu varmasti. Ja nopeuspenkissä paino siulla 80kg.

Mikäs sitten on siun kovin vitosmaksimi tällähetkellä?
Jäin miettimään tuota 5x5x 122kg.
Olenko käsittänyt väärin,ku eikös ohjelma mene kutakuinkin näin:

1. 5x5x 70%
2. 5x5x 73%
3. 5x5x 75%
4. 5x5x 78%
5. 5x5x 80%

6. 5x 70%, 5x 75%, 5x 80%, 5x 85%, 5x 83%
7. 5x 73%, 5x78%, 5x83%, 5x88%, 5x85%
8. 5x 70kg, 5x80%, 5x90%,5x88%,5x85%

Maksimijakso

Eli alkaako tuon 8 viikon jälkeen se maksimin piikkaus, ja meneekö tuo ohjelma tuollei?Ja 122 olisi maksimistani jo 92%,joten missä vaiheessa tuollaiset painot pitäisi nostaa tuossa treeni systeemissä?

Joo,sori. Siis kovin sarja olis 5x122kg. Epähuomio!

Joo, tuolleenhan se menee. Ei muutakun puurtamaan. 5x90% tulee vasta viikolla 8.

Pitää nyt raportoida sitten kun maksimit on nostettu, että toimiiko tämä oikeasti.. :)

Säännöllinen avantouinti auttaa myös flunssan torjumisessa.

tossa tulee kevyemmät viikot tällai mieluiten:
1. 5x5x 70%
2. 5x5x 73%
3. 5x5x 75%
4. 5x5x 78%
5. kevyt
6. 5x5x 80%
7. 5x 70%, 5x 75%, 5x 80%, 5x 85%, 5x 83%
8. kevyt
9. 5x 73%, 5x78%, 5x83%, 5x88%, 5x85%
10. 5x 70kg, 5x80%, 5x90%,5x88%,5x85%
11. kevyt
12- piikkaus

vkojen 9 ja 10 sisältö riippuu paljolti siitä, miten noissa vakiosarjoissa onnistuttiin. eli jos 5*5*80% oli hyvin helppo, voidaan vkolla 7 tehdä vielä esim. 5*5*83-85%. 9 ja 10 vkoilla ei kannata mun mielestä mennä ihan ylitiukkoihin vitosmaksimeihin, vaan hakea mieluummin vaan hieman enemmän terävyyttä. ihan hyvin voidaan piikkaaminenkin alottaa jo 9-vkolla tekemällä esim. kolmosia. prosentit riippuu edelleen noiden ekojen 1-8-vkon toteutumasta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom