Kysymys jto:lle 5*5:sta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jylli81
  • Aloitettu Aloitettu
Jto:lle tällainen kysymys: Olen tässä viime kuukaudet nostellut 5x5 sillä periaatteella että kun saan esim. 135kg 5x5 , pistän vitosen lisää ja hakkaan päätä seinään niin kauan että tulee 5x5. sitten taas +5kg. onko mitään järkeä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
enemmän järkeä on edetä hieman toisin. tossa saattaa jäädä liikaa junnaamaan. lisäksi toistoalue on liian suppea. omana jaksonaan ihan ok joskus.

otin maanantaina viimeisen maksimin, kun en jaksanut pitää aivan täysipitkää maksimijaksoa, joten kysyisin sitä että riittääkö että pidän ensiviikolla kevyen vai tarviiko maksiminvakautuksen vielä ennen uutta peruskautta?
Niin ja tehdäänkö kevyellä viikolla vain yksi kevyt rinta treeni eikä muuta?

mitenkäs mahtaisi toimia tällänen progressio. eli 3x5 sarjoista penkkiin ja kyykkyyn. vko 1. 3x5x92.5% vko 2. 3x5x97.5 vko 3. 102.5% ja kun tämä on suoritettu lähdetään sama rundi uudelleen uuden ennätys sarjan pohjalta.?

Esitän jatkokysymyksen vaikka en tiedä luetko enää tätä triidiä:lol2:
Alkoi kiinnostamaan toi ryssä penkki ohjelma jos sen vetäs seuraavaksi? Onko kokeilemisen arvoinen vai voiko sitä saada läpi ilman "vahvempia lisäravinteita"?
oon kuullu kyllä paljon että vaikee saada läpi mitä sinä olet mieltä,
Että pitääkö olla supergeenit?

I´am: pakkohan niitä maksimeja ei ole tehdä, ellei halua. mutta ainahan se hyödyllistä ois kerätä sato perustreeneistä. eihän sen tarvi olla ykkösmaksimi. jos oot treenaillu perussarjoilla, voit ihan hyvin nimenomaan niillä testailla eli ottaa toistomaksimeja 3-6 välillä. kevyellä viikolla voi treenailla 1-3 krt riippuen muusta touhusta, mutta sekä teho että volyymi on alhaisempia.

venäläinen penkkiohjelma on ihan mahdollista saada läpi sen vahvempia voisilmiä puurossa. jokanen munkin esittämä vaihtoehto lähtee aina natu-oletuksesta. ei tarvita supergeenejä ei sen kummempaa. ei se ole lainkaan niitä rankimpia ohjelmia edes. se loppu vaan vois mennä eri tavalla eli mieluiten ma 2*2*100, to 3*2*60, la 1max, ke 3*2*60, pe 1max vaikkapas.

venäläinen penkkiohjelma on ihan mahdollista saada läpi sen vahvempia voisilmiä puurossa. jokanen munkin esittämä vaihtoehto lähtee aina natu-oletuksesta. ei tarvita supergeenejä ei sen kummempaa. ei se ole lainkaan niitä rankimpia ohjelmia edes. se loppu vaan vois mennä eri tavalla eli mieluiten ma 2*2*100, to 3*2*60, la 1max, ke 3*2*60, pe 1max vaikkapas.

eli vähän kevyemmin juuri ennen maksimia kuin tuo ohjelma näyttää?

Mitä käytännön eroa skopecin systeemillä (http://www.joeskopec.com/five.html) on tähän jto:n versioon?

Jostain penkkithreadistä olen tuon napannut, mutta treenipuolella taas ylistettiin tätä jto:n versiota paremmaksi.

Treenaan massapainotteisesti 2-jakoisella 3-5 kertaa/vko, mutta penkki ja kyykky junnaa paikoillaan niin pahasti, että on pakko saada vähän tuloksia nousuun.
Ajattelin nyt käyttää niissä jompaa kumpaa näistä 5x5 systeemeistä.

no käytännössä homma eroaa sillä, että linkin ohjelma on ihan liian pitkä, monotoninen ja perustuu enemmän tankarunouteen kuin mielekkääseen progressioon. kun katselet ohjelmia paperilla ei niissä myöskään kovin paljoa samaa ole. mun peruskausi on n. 10 vkon mittanen.

toisaalta en pidä tätäkään kovin optimaalisena, vaan aikoinaan tein pyynnöstä oman version 5*5:stä. pelkkien vitosten tekeminen ei perustu yhtään mihinkään ja yleensäkin noin suppean toistoalueen käyttäminen on aika monotonista.

Piti ihan rekisteröityä että pääsee kirjoittamaan, ja saisi vastauksen joltain asiantuntijalta...

Eli ongelmana on tulosten paikallaan junnaaminen. Pari vuotta nyt salilla käynyt, ja penkki junnaa paikallaan. Aloitustaso oli tuollaista 80kg luokkaa, nykyinen maksimi (oli) 115kg. Kun tuon sain ylös, niin sen jälkeen on 110kg ylös saaminen ollut tuskaa. Eli maksimi siis tippui. Tätä on käynyt jo useamman kerran. Ennen tuota sain syksyllä uudeksi ennätykseksi 110kg, mutta säännöllisestä treenistä huolimatta uudelleen en sitä 4 kuukauteen saanut ylös, kunnes sitten joulun aikaan taas penkki nousi takaisin vanhaan ennätykseen ja sen 5kg siitä yli. Samaa kaavaa menty jo yli vuoden verran, eli uusi max -> putoaa -> n. 4kk tahkomista -> maaginen pari viikkoa kun max nousee ja taas kaavan alkuun.

Voiko tämä johtua suhteellisen raskaista treeneistä, tykkään nimittäin nostella tuollaisia 85-100% painoja, paljon 1-3 toiston sarjoja ja siihen vielä vinopena käsipainoilla päälle, sekin failureen asti, vai mikä voisi olla syy? Voisiko tämän ohjelman aloittaminen alusta olla hyvä idea?

Toisena kysymyksenä, miten rinnaltalähtöä pystyy parhaiten parantamaan? Ongelma ei ole koskaan ollut loppurutistus, eli jos ne painot nousevat rinnalta sen 10cm ylös, niin nosto ei epäonnistu mulla koskaan. Onko mulla siis vahvat ojentajat ja heikot tissit, vai mikä lie ongelman syy?

vahvat ojentajat suhteessa rintaan. hyvä niin. alaosaa voi kehittää leveellä penkillä, stopeilla, mutkatangolla, käsipainoilla, lattiapenkillä jne. unohda hetkeks noi maksimiromut eli kaikki yli 90%. tee perusteellinen peruskausi, jossa päätavotteena lisäät volyymiä. hyvä malli vois olla tässä vaiheessa alotella esim. 3*6*85-90:llä ja edetä 3 kk:ssa kohti jotain 4*8*90-95 kiloa.

tän jälkeen kattelet uudelleen sen maksimin semmosen parin kk jakson aikana. esim. 2 vkoa kolmosia 100-110:llä, kevyt, kaks vkoa kakkosia 115-120:llä, kevyt, kaks vkoa ykkösiä. eli ihan suoraviivasta perusshittiä. uskosin, että nousee jotain 130 kg. treenejä viikossa 2-3 ja eri leveyksillä. sun tilanteessa ne ois ylilevee, testileveys ja keskilevee. kunkin raudat määrittyy ko. noston ykkösen mukaan, mutta periaatteessa voit lähtee liikkeelle semmosella raudalla, millä toi 3*6 nousee mukavasti. ei sarjoja loppuun asti, joka 4. vko kevyesti ja avuiksi selkää ja hartioita. ja tilinumeron saat pyytämällä :D

Kiitokset näin ensin nopeasta vastauksesta! Katotaan sitä tilinumeroa, jos noihin tuloksiin päästään ;)

Eli sellaiset 3kk nyt noita 6-8 toiston sarjoja sitten. Olen nykyisellään treenannut 3-jakoisella, eli jalat, selkä+hauis, rinta+ojentajat+olkapäät. Kannattaisiko siis tehdä esim penkki 2 kertaa/vko? Vaikka jalkapäivänä ja sitten rintapäivänä... Mites apuliikkeet, jos tekee vaikka vinopenkkiä käsipainoilla, mutta panostaa siinäkin romujen sijasta laatuun, niin tuleeko liian raskasta... Toi 3-4 sarjaa vaan kuulostaa niin vähältä... Ja kai noita ojentajia voi treenailla ihan niinkuin ennenkin, eli dipit lisäpainoilla/ranskalainen yms....

2-jakosella on helpompaa keskittyä pääliikkeisiin. hyvä yleisjako vois olla:
1: penkki, leuat, dippi, leveä kulmasoutu, viparit
2: kyykky, julle, vatsa, kyljet
3: leveä pp, leuat, kapea pp, viparit
4: veto, etukyykky, vatsa, kyljet
eli noi oli pelkästään työsarjoja. lämpät ja nousut alle tietenkin.

Ku toi 5x5 peruskausi penkissä meni hyvin läpi niin päätin kokeilla seuraavalla viikolla suoraan maksimia, olis siis pitänyt pitää kevyt viikko.
5x90% oli 115kg ja tuli puhtaasti, seuraavalla viikolla sitten kokeilin maksimia mutta se pysyi entisellään(sama kuin ohjelman alussa).Tuntu vaan että raudat painaa liikaa(tukossa).Ku oon tehnyt aikasemmin 2x6 ohjelmalla niin on tullut esim. 6x84%

Nyt pidän seuraavan viikon kevyenä. Yleensä en oon paljoa kevyitä viikkoja pitänyt.
Mitä ton kevyen viikon aikana uskaltaa tehdä? kannattaako apuliikkeitä tehdä ollenkaan?mites maksimikaudella tehdäänkö apuliikkeitä?
Lankkupenkkiä tekis mieli tehdä ku isommat raudat tuntuu painavan käsissä.Yleensä ykköset tulee nopeasti ylös tai sitten tanko pysähtyy ja nosto jää siihen. Nopeutta olen reenannut ohjelman mukaan.

kaikessa treenissä se säännöllinen keventely on aika tärkeetä. kroppa palautuu ja voimat kasvaa. kevyt viikko vaihtelee sisällöltään aika paljonkin, mutta pääliikkeessä joku rento 2*4*70-75, 2*3*75-80% ja avuissa iisisti on ihan ok. lankuille ei kannata kevyellä todellakaan mennä.

mun ois nyt tarkotus alottaa tää ens viikolla.. laskin painot sillä laskurilla mikä on netissä. eli kysymys on että voinko edetä ihan sen mukaan,sen laskemilla painoilla maksimista ilman mitään sen suurempia huolia? :D ja tehdä kaikkia muita lihasryhmiä ihan normaalisti?

mun ois nyt tarkotus alottaa tää ens viikolla.. laskin painot sillä laskurilla mikä on netissä. eli kysymys on että voinko edetä ihan sen mukaan,sen laskemilla painoilla maksimista ilman mitään sen suurempia huolia? :D ja tehdä kaikkia muita lihasryhmiä ihan normaalisti?
Laskit painot sillä laskurilla mikä on netissä, kannattaa varmaan vähän tarkemmin selittää mitä tarkotat tolla postauksella.
Vaikka JTO guru onkin ni ei se sentään mikään selvännäkijä ole:D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom