Terve vaan, eka postaus...
Aloittelin treenauksen joulukuun lopussa peräti 13 kuukauden totaalitauon jälkeen, kun selkä renkkasi pahemman kerran syksyllä 2005. Päälajina sotilaspenkki, joka jäi 4v sitten tilanteeseen 22 x 80 ja 125 maksimi.
Ekassa treenissä 20.12.06 todettiin karu tilanne, ykkönen tuli 90 :wall: kilolla ja omalla painolla peräti 4 x 80. Jostainhan sitä piti aloittaa.
Vanhaa pohjaa on kohta 21 vuoden ajalta, joten tein ensin omilla opeilla peruskuntoa ja lueskelin näitä Pakkotoiston juttuja. V.2002 kun ekan kerran kiinnostuin sotilaspenkistä, ei ollut minkäänlaista vinkkiä saatavilla mistään, nyt oli juttua ihan kiitettävästi.
Vanhana kaavoihin kangistuneena kiinnostuin tästä Jto:n 5 x 5 systeemistä ja päätin kokeilla. 5.2.07, eli 1½ kuukauden peruskuntokauden jälkeen kokeilin kuntoa, mihin tuon 5 x 5:n perustan. Maksimiksi määräytyi 110 kg ja toistoja tuli 17 x 80. Ihan kivastihan ne vanhat pohjat sieltä palautuivat
7.2.07 aloitin 5 x 5 x 77.5 tekemällä ja heti ekan treenin jälkeen mietiskelin syntyjä syviä, kun ei treeni tuntunut yhtään missään. Koko ketjun lukeneena ajattelin kuitenkin ymmärtäneeni jujun ja jatkoin luottavaisin mielin.
Etenemisvauhtihan minulla on tuplanopea, perustuen lähinnä siihen, että ns. vanhat pohjat tulevat erittäin nopeasti takaisin, joten tein ohjelmaa 3-4 päivän sykleillä. Ekan kahden viikon jälkeen olin puolessa välissä ja suoritin sopivan päivän tullen välitarkistuksen. 21.2.07 maksimi 120 kg ja toistoja 21 x 80. Ihan hyvin kahdessa viikossa. Sitten vain jatkamaan. Tässä vaiheessa olin aloittanut ensimmäisen kerran elämässäni hieman tarkemman syömisen ja juomisen ynnä lisäravinteiden nappaamisen ja yllättäen painokin lähti kohtuulliseen nousuun. Sinänsä huono asia sotilaspenan toistoja ajatellen, mutta antaa tulla vaan.
Eilen, 11.3.07 otin sitten helpon viikon jälkeen ensimmäisen varsinaisen maksimin. Jätin vähän varaa seuraavalle kerralle ja otin varovasti, edellisellä kerralla tullut 120 kg tuli tyylipuhtaalla nostolla erittäin helposti. Sain varmistajan paikalle ja otin 125 kg, tuli vahingossa pysäytyksellä, koska olin yltiövarovainen rinnalle laskussa. Eipähän todellakaan pompannut ! Tuon maksimin jälkeen kokeilin viitosmaksimia ja arvasin oikein, 5 x 110 tuli tiukalla, mutta hyvällä suorituksella. Loppuveryttelynä otin vielä 15 x 90, joka on 5kg ylempänä kuin tämän hetkinen omapainoni, joka vaihtelee välillä 84-86 kg. Tuo 80-kilolla vääntäminen on aika unohtaa, kun tuntuu painoa tulevan...
Ylihuomenna olisi sitten tarkoitus vääntää noi 2 x 2 + 3 x 1 + 2 x 2 vedot, tarkoittaa 125:n maksimilla kakkosissa 112.5 ja ykkösissä 117.5. Mielenkiintoista nähdä, miltä tuntuu.
Sellainen tunne on, että seuraavissa maksimikoitoksissa 130 on ihan mahdollinen, mikä onkin tavoitteena. Siitä on sitten hyvä lähteä pyrkimään kohti 30 toistoa omalla painolla, joka on koko tämän härdellin perimmäinen tavoite.
Summa summarum, nostan peukun :thumbs: pystyyn tälle 5 x 5-systeemille, tuntuu toimivan mainiosti ja kestollisesti ynnä muutenkin todella mielekäs homma meikäläiselle, joka olen kasvanut pyramidi-systeemin varjossa. No, sillä ne pohjat luotiin aikoinaan.
Nyt on vaan sitten vähän kysymysmerkki, miten jatkan eteenpäin, kun tämä maksimipiikkaus on suoritettu, kun tähtäimenä on tuo 30 x 85-87.5 ???
Hyviä vinkkejä otetaan vastaan, tai sitten täytyy laittaa privaa Jto:lle. Nyt loppuu, toivottavasti joku jaksoi lukea. Kirjoitan vähän, mutta paljon.