Kysymys jto:lle 5*5:sta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jylli81
  • Aloitettu Aloitettu
Tuntuu siis että tollasella verryttelyllä menee jo pumppiin eli aika ihme homma kun pitäisi vielä treenit tehä verryttelyn jälkeen:

Teen nyt tota 12vko:n käsiohjelmaa: http://www.t-nation.com/findArticle.do?article=05-195-training
Ja painot oli tänpäiväsessä näin: 1x5x35kg,2x32.5kg,2x5x27,5kg + isoin mutkatanko (7,5kg)
Kapea penkki: 3x5x70kg,2x3-5x70kg

Ennen näitäkin käsitreenejä vaan tuntuu vaan että kädet on verryttelyn jälkeen pumpissa aina kun vähän pienemmillä verrytteleekin vai oonko vaan näin heikko ojentajavoimiltani. Ranskalaisessa toi nimenomaan tulee esille.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
no kyllä noi kapeeseen penkkiin aika normaalisuhteessa on. ei verraa tehdä hapoille. sen tarkotus on lämmittää ja valmistaa, ei näännyttää. tekisin kyl kapeen penkin ekana, jos esim. penkkituloksen nosto on yhtään mielessä.

Yllättävän hyvin itse asiassa meni kapea penkkikin kun ensin oli tuo ranskalainen maaten, sitten sama systeemi hauiksille scottissa ja sitte toi kapea penkki ja lopuksi forkut myötäotteella. Penaan en nyt panosta, oikeestaan treenaan rintaa vain parilla eristävällä liikkeellä kun käsiin keskitytään pääasiassa.
Ma: Käsitreeni Ke: Jalat + muu kroppa kevyesti ojentajien ja hauberien turhaa kuormitusta välttäen ja Pe: Käsitreeni jos on 2x viikossa, muuten koko kroppaa. Mitä oot mieltä kannattaako jalkapäivänä kiskoa mavea vai meneekö liian rankaksi käsien osalta vai otanko kyykkyä ja enemmän muita jalkapainoitteisempia?

jog: en pidä kovin hyvänä. pelkkiä vitosia neljä kuukautta. aika perhanan puuduttavaa ja monotonista. helpot taulukot nyt saa mihin vaan, jos se on ainoa hyvän ohjelman määrite. multakin saa taulukoita melko halvalla :)

Mut jos tuon homman toteuttaisi 2 kuukaudessa? Jos mä uskoisin että mulla olis joskus mahdollisuuksia liikutellakkin jotain isoja rautoja penkissä, niin varmaan voisin sulta ostaakkin jotain varmasti toimivia taulukoita, mutta kun tilanne on se että meikäläinenkin painaa sen satakiloo ja penkki maximi on samaa luokkaa vaikka oon 2-3 vuotta treenaillukki.. penkkiä tosin en paljon yhtään, mutta tota voimaa silti tuskin tulee ikinä olemaa :(

arska: vedossa ei kädet rasitu jos remmeillä vetää. ojentajat hieman, mutta muutoin ei pitäs käsissä tuntua, kunhan mukana roikkuvat.

jog: tee mieluummin sillai, että rakennat homman näin:
1. ja 2. kk: 3-4*8-10. alota esim. 3*8*60-65% ja pyrit saamaan lopussa 4*10*70-75%
3. kk: 3-4*4-6. sama juttu, mut 3*4*80-85% -> 4*6*85-90%
4. kk: 1max, max*90%, 80%

kova:kevyt -rytmitys 1-3 kuukausilla 3:1 ja vipalla 2:1:1.

Tuon peruskauden tarkotus oli pitää painot kohtuullisina. Alotin tänään 5*5*80kg ja kevyttä oli. Enhän vaan tee turhaa työtä kun peruskauden lopulla tarkotus ois tehä 5*5*92kg kun nytkin tuolla menee jo kymppi (siis 1*10)? Vai voinko jatkaa prosenttien mukaan?

ps. En muuten oo koskaan vetäny treeniä noin kovalla volyymilla

mistä sait ton 5*5*80kg? jos nyt menee 10*92, se tarkottas laskennallista maksimia tonne 130 nurkille? sillon toi mun versio 5*5:stä vois alkaa aika samoista lukemista eli 90-95kg.

Meniski 130. Nostin 110kg jonka jälkeen jollain kuukauden maksimitreeneillä sain 115 ylös 117melkein. Nooh Jos tässä vaan vähän reippaammin korottelis noita peruskaus painoja.

Sellanen kysymys, että lasketaanko nuo 5*5-ohjelman prosentit raw-maksimista vaiko mistä? Otin juuri kyykkymaksimin varusteina vyö ja siteet ja nousi yllättäen niin paljon että jo 5*5 70% tuntuisi etukäteen aika kovalta alotukselta jos teen sen ilman vyötä. Vai tulisiko tuo ohjelma vetää läpi vyön kanssa? Oon hieman pihalla.

sen mukaan, miten nostetaan, lasketaan. ei noita voi laskea varustemaksimista ja nostaa raakana. kun ei ole tiedossa raw-vs. varustenostojen suhdetta, se pitää selvittää, jos aikoo modailla ohjelmaa.

OK, testaan tai arvioin raw-maksimin ja lasken painot sen mukaan. Kiitos tiedoista.

Varmasti tyhmä kysymys, mutta kysyn kumminkin oon tehny tota 5x5 penkissä. Niin kun on kevyt viikko ni vedetään varmaankin koko rinta kevyesti? vai voiko apuliikkeitä tehä kuinka kovaa?

kannattaa keventää niissäkin. ei mitään hemputtelua, mutta jos teet yleensä 2-3 sarjaa melko tiukasti, tee nyt vaan yks tai sama määrä, mut iisimmin.

ook. kiitos vastauksesta. Noil alkuviikoil kun oli niitä kevyitä tein pari kovaa sarjaa, mut nytkun piikkaus lähenee ni pitää ottaa varmaan vielä iisimmin.

Miten tuo 5x5 nyt voi vaikuttaa jos vasta 5 viikolla on vähän kovempia painoja?
Nuo ekat vikot on satujumppaa?
Vai onko pitkä jänteisyys (16vko gulp) asian ydin?

puhut varmaan siitä jenkkiversiosta (16 vkoa). en näe sitä kovin hyvänä ohjelmana. alussa pitääkin olla satujumppaa, kun johonkin erilaiseen totutellaan, ettei tuu seinä vastaan liian pian.

Miks se ei oo hyvä? Niinku sanoin niin yritän siirtyä voimapuolelle mutta en tiedä siitä juuri mitään. Oon nyt testailllu 2x6(mitä mieltä siitä) mutta oon saanu sillä vaan massaa....

Miten se sitten olis hyvä laskea jos ei tuota jenkki tyyliä oteta lukuun?
5x5 pelkissä pääliikkeissä?

Monta treeniä viikossa?
Monta kertaa samaa lihasta viikossa?

apuvaaaa....

liian pitkä ja monotoninen: 16 vkoa vitosia! 2*6 on ihan ok siinä missä joku muukin systeemiä shokeeraava juttu, ellei sitä ole kokeillut. rytmittäisin sitä kuitenkin esim. kuukausittain tyyliin 2*12, 2*8, 2*10, 2*6 jne.

en pidä mistään numeromantroista, koska ne ei merkkaa mitään. tällä sivustolla on yks oma versio 5*5:stä, mutta ei sekään ihmeitä tee. pidän sitä kuitenkin parempana kuin sitä 16 vkon jynssäämistä.

penkille kapea ja normaali versio kerran kumpaakin viikossa. lisäksi apuina leukoja, hartioita, ojentajia.

Sori kun nyt tulee :offtopic: mutta alkaa tulla ankara päänsärky kun noita yksiä prosentti tredejä luin..

Laitan tähän nyt ohjelmani jolla aloitan, sano(kaa) mitä muuttaisit,lisäisit,jättäisit pois.

Ma:
Maastaveto 2x6
Kulmasoutu 2x6
Etukyykky 2x6
Penkki 2x6
Pystypunnerrus 2x6
Dippi 2x6
Hauiskääntö 2x6

Ke:
Etukyykky 2x6
Kulmasoutu 2x6
Kapea penkki 2x6
Pystypunnerrus 2x6
Penkki kp 2x6
Hauiskääntö 2x6

Pe:
Rinnalleveto 2x6
Maastaveto 2x6
Reidenojennus 2x6
Vipunostot sivulle 2x6
Dippi 2x6
Hauiskääntö 2x6
Vipunostot 2x10
Olankohautukset 1xmax joillakin kässäreillä..

Sori vielä kerran kun tää ei oo 5x5 mutta onko tällä ohjelmalla toivoakaan saada voiman rippeitäkään?

Periaate helppo: jos menee 2x6 lisää 2,5kg jos ei mene niin -5kg.
1 toisto varastoon?

Hankala tuo varastoon jättäminen silleen koska on hankala kattoa MENEEKÖ se 2x6 jos ei ihan loppuun asti vedetä.

Vielä kun on tottunu bodauksen puolella puristamaan sarjat LOPPUUN.
No kai sitä oppii uusiakin temppuja, enhän mä mikään vanha koira ole;)

eipä bodailussakaan mikään pakko oo loppuun asti sarjoja tehdä...
helpota hommaa siten, että määräät toistorajat, missä pysyt:
1.kk: 2*10-12
2.kk: 2*7-9
3.kk: 2*4-6

ei tarvi ykkösiin edes mennä, mutta voihan neljännen kuukauden semmosia rykiä myös.

voisit hieman suppeemmillakin ohjelmilla pärjätä. aika paljon tulee vetojen ja kyykkyjen kautta kuormaa lantion seudulle...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom