Kysymys jto:lle 5*5:sta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jylli81
  • Aloitettu Aloitettu
Ajattelin alottaa nyt tuon 5x5 ohjelman ja ajattelin lähteä tekemään sitä suunnilleen näin.

Maanantai:
Penkki: ohjelman mukaan
vinopenkki: 3x6-8
hauis suoralla tangolla: 3x6-8
alatalja: 2x8-10
pystysoutu: 3x8
kiertäjäkalvosin: 2x10-15

Keskiviikko:
ransk.punnerrus otsaan: 3x8-10
ylätalja: 3x8-10
vipunosto eteen: 3x10
selkä 3x12-15
kiertäjäkalvosin: 1x10-15

Perjantai:
Nopeuspenkki: 8*3*60
Pystypunnerrus: 3x6-8
hauis kp hammer: 3x8
kiertäjäkalvosin: 2x10-15
ranteet: 3x12

Ajattelin kysyä että onko hyvä tälläisenaan vai meneekö ihan metsään??

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos ton 5 * 5 ottaa mukaan rinta treeniin, niin että tekee aluks tasapenkkii ton 5 * 5, niin paljonko sen jälkeen kannattaa ottaa lisää sarjoja ja muita rintaliikkeitä?
itse tein joskus siihen päälle vinopenkkii kp:lla muutaman sarjan, mut rupes vihlomaan etuolkapäässä ja en oo hetkeen tehnyt kun ristikkäistaljaa rinnalle. Onko liikaa sarjoja jos ottaa ton perään vaikka ristikkäistaljaa 3 * 12? tulis se 8 sarjaa rinnalle sit, ja kannattaako etuolkapäitä treenata kovinkaan paljon? itse en ole tehny pystypunnerrusta, muutamia sarjoja vp eteen taljassa välillä.

Jos ton 5 * 5 ottaa mukaan rinta treeniin, niin että tekee aluks tasapenkkii ton 5 * 5, niin paljonko sen jälkeen kannattaa ottaa lisää sarjoja ja muita rintaliikkeitä?
itse tein joskus siihen päälle vinopenkkii kp:lla muutaman sarjan, mut rupes vihlomaan etuolkapäässä ja en oo hetkeen tehnyt kun ristikkäistaljaa rinnalle. Onko liikaa sarjoja jos ottaa ton perään vaikka ristikkäistaljaa 3 * 12? tulis se 8 sarjaa rinnalle sit, ja kannattaako etuolkapäitä treenata kovinkaan paljon? itse en ole tehny pystypunnerrusta, muutamia sarjoja vp eteen taljassa välillä.

en tekis ton 5x5 jälkeen yhtään liikettä rinnalle enkä etuolkapäille saman päivänä.

:D

2006-04-24.jpg

Jos vielä muistat niin olin siis aikeissa kokeilla tätä systeemiä, annoit jonkun viiden viikon hermotusta parantavan suunnitelman tehtäväksi ennen kun alottaisin sen. Tämän 5 viikon jälkeen penkistä meni 120kg (tiukasti mutta siististi). Sen jälkeen kuitenkin sali meni kolmeks viikoks kiinni ja pudotin painoo samalla 100kg->95kg ja nyt tauon jälkeen oon käyny kolmesti salilla, eikä enää edes 110kg noussu. Eli penkki on laskenu reilu 10kg. Niin kysysinkin, että miten saisin takasi tuon 120kg penkin?
Sen jälkeen kun saisin sen takasi, voisin alottaa tuon 5*5.

eikun alotat perustreenit ja rakennat hyvät pohjat. painonpudotus syö penkkiä useinkin ja tauko nukuttaa hermoston. oisin tehnyt tossa tauolla vaikka älyttömästi bunnerruksia.

suosittelisin semmosta body-jaksoa ennen 5*5:ttä. 2-3*8-10 per liike, kaks liikettä per treeni ja kaks treeniä per viikko. tavotteena penkissä 3*10*80 ja kapeessa 3*10*70.

jto:
Muistatko kun käskit kokeilla tuota 3x8 treeniä jotta saisin 100kg penkistä heinäkuun puolessa välissä..
Tänään kokeilin niin 95kg ei ees irronnut telineestä 92 irtos mutta rinnalle jäi. TOIVOTONTA :(

Eli penkki kehittynyt 5 viikossa alle 2kg :S

Vai voiko nämä 30 asteen helteet viedä voimat tjsp?

Mitäs seuraavaksi?

Viimeksi muokattu:
voi toki, mutta ei pitäs niin paljoa haitata. en kyllä muista. miten se sun progressio siis meni? en yleensä suosittele mitään yhteen sarja-toisto -systeemiin perustuvaa treeniä. en kyl käske mitään...

toisaalta... jos sun penkki kehittyy 5 vkossa 2kg, se ois vuodessa 20kg...

voi toki, mutta ei pitäs niin paljoa haitata. en kyllä muista. miten se sun progressio siis meni? en yleensä suosittele mitään yhteen sarja-toisto -systeemiin perustuvaa treeniä. en kyl käske mitään...

toisaalta... jos sun penkki kehittyy 5 vkossa 2kg, se ois vuodessa 20kg...

Niin ja aamun ruokavalio oli lautasellinen 4-viljan puuroo ja klasi jogurttia :david:

Täällä on nyt ollu 3 päivää n.30 astetta lämpöö ja vielä ens viikkokin pitäs olla.
Toisaalta jos tekis 2x2 niin sais hermotuksen taas maksimeille(?)

Oon tehnyt näin:
1:levee penkki 3x8 ja vinopenkki 3x8
2:kapee penkki 3x8 ja penkki kp 3x10-12
3:normipenkki 3x8 ja ranskis 3x8

Penkki 2x viikossa

Tässä tää mitä pistit :

aloittelijan (ja miksei kenen tahansa muunkin) kannattas keskittyä enemmän siihen perustreeniin, eikä siihen maksimin hakemiseen. ite oon suositellut tyypeille, joiden maksimi on reilummin alle 100kg ihan simppeliä progressiota:
1.kk: 2-4*10-12
2.kk: 2-4*6-8
3.kk: 2-4*1-3, 1*4-6, 1*8-10

penkkitreenejä 2-3 krt/vko ja mieluiten vaihdellen oteleveyttä hieman ylileveestä keskileveeseen ja kapeaan. osan voi tehdä vinopenkilläkin esim. kerran viikossa. avuiksi yläselkää ja sivuhartioita sekä kiertäjäkalvosimet tietysti. sarjoihin jätetään varaa 1-2 toistoa. kevyitä viikkoja voi pitää joka neljäntenä viikkona ja silloin tehdään treenit hieman pienemmällä raudalla (-20% esim.).

älä pyri joka treenissä nostamaan lisää rautaa, vaan useimmiten myös sarjoja ja toistoja. saat tehtyä enemmän määrää ja rakennettua paremmin pohjaa.

unohda nyt hermotukset permotukset ja tee, niinku sanoin. tossa ei lue missään 3*8, vaan liukumavaraa on enemmän. sen mukaan siis.

eikun alotat perustreenit ja rakennat hyvät pohjat. painonpudotus syö penkkiä useinkin ja tauko nukuttaa hermoston. oisin tehnyt tossa tauolla vaikka älyttömästi bunnerruksia.

suosittelisin semmosta body-jaksoa ennen 5*5:ttä. 2-3*8-10 per liike, kaks liikettä per treeni ja kaks treeniä per viikko. tavotteena penkissä 3*10*80 ja kapeessa 3*10*70.

Kannattasko sitten myös vielä hermotusta parantaa tämän bodyjakson jälkeen, jotta sitten vois laskee ne prosentit 5*5-ohjelmaan siitä uudesta maksimista?

kyllä siinä voi tehdä lyhyen 2-3 vkon ykköshaun, ellei halua arvioida. kumpikin vaihtoehto on ihan ok. jos tulee hyvinkin pitkä aika ilman isompia romuja, tossa välissä kyl suosittelisin pikkusen maksimihommiakin tekemään...

Oonko oikeessa kun väitän, että mitä enemmän parantelen hermotusta nyt, sitä vähemmän aikaa pystyn tekemään 5*5-jakson jälkeen tehtävää maksimijaksoa?
Ja näin ollen lopputulos on sama, parantelenko sitten hermotusta ennen 5*5-jaksoa tai en. Eikö?

väärässä. se mun versio 5*5:stä peruskausi kestää ainakin 8-10 vkoa (kevyt vko vkojen 4 ja 8 jälkeen). siinä ajassa ehtii oikein hyvin rakennella pohjaa taas. piikkaa se maksimi esiin nyt sillai, että teet nousujohteisesti melko tiukkoja ykkösiä niin monta viikkoa kuin menee. ekat kaks vkoa jätät hieman varaa. ykkösten jälkeen 1-2*melko tiukka*80-85%. korkeintaan piikkailet neljä vkoa. sitten alotat sen 5*5:n.

Tämä saatettiin jo kysyä mutta:Mitkä olisivat hyvät apuliikkeet ja paljonko niitä tulisi tehdä? Ja tehdäänkö jotain apuliikettä myös samana päivänä nopeuspenkin kanssa?

toinen treeni variaatiolla tai nopeustreeni sitä ennen. kevennykset viikkotasolla. peruskausilla yleensä 3:1-viikot toimii. kannattaa vaihdella leveyksiä penkkiä treenatessa. kapea, keskileveä, normaali, leveä, miksei vinopenkkiäkin ja samat vaihtelut.

apuliikkeet valitaan henk.koht. heikkouksien pohjalta, ei muuten vaan. yleensä suosittelen penkin oheen noita eri leveyksiä, selkää, hartioita, ojentajia. jos penkkaa 3krt/vko, ei juuri kannata ojentajia muuten kiusata.

Jos penkki maksimi on 100 kg, niin millainen max effort lift homma kannattaisi vetää läpi? jos tekis vaan penkissä ton ja muuten vetäis ihan body tyylisesti.. mitä eroa sillä ja 5 * 5 :llä on? jos tekis sitä samaa aina ja nostais vaan painoja tarpeen tullen.

mulla ei nyt kyl ole ihan tajua, mitä sä tarkotat... jos tarkotat wsb-tyylistä penkkivariaatiokierrätystä ja apuliikkeet bodailuna, ei sekään mikään hullu/uusi ajatus ole. kunhan ne apuliikkeet valitaan huolella ja oikeet semmoset samoin kuin se penkkivariaatiokasakin. en kuitenkaan suosittelis mitään älytöntä happobodailua. toisaalta, jos maksimi on vaan 100kg, vois parempaa tulosta tulla vähemmän hermostollisella ohjelmalla.

Pitkästä aikaa penkki ohjelmaa kyselisin jto:lta.

Olen tässä ollut nostelematta melkein vuoden rikkoontuneen käden takia ja nyt tuntuisi siltä että voisi aloittaa nostamisen uudelleen.

Yritän siis päästä vähintään samaan kuntoon missä olin vuosi sitten ennen käden vioittumista.

Tämänhetkistä penkkimaksimia en ole kokeillut. Ehkä 130 -145 välillä se nyt on. Satasella toistoja menee vain 13-15.

Jonkinlaista ohjelmaa siis kaipailisin...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom