Kysymys jto:lle 5*5:sta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jylli81
  • Aloitettu Aloitettu
jto sanoi:
samoilla linjoilla siis... ota se 200 alkuun ja sen mukaan sit päätät, otatko seuraavaksi 210 vai 215. ja jälleen sen mukaan sit se vipa myös sen perusteella, ratkeeko mitali jollain raudalla jne.

Otanko ens viikon herättelytreenin esim 4*2*70%, niin siitä vanhasta maksimista vai uudesta maksimista?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
herättelystä kisaan 2 pvää? mä suosittelisin 4*1*70% tai 3*2*60%. tosi kevyt se saa olla. tarkotus on vaan herätellä. ei treenata.

jto sanoi:
herättelystä kisaan 2 pvää? mä suosittelisin 4*1*70% tai 3*2*60%. tosi kevyt se saa olla. tarkotus on vaan herätellä. ei treenata.

Kisa on lauantaina.
Yleensä olen ottanut ykkösiä maanantaina kisaviikolla n. 75%:lla muutamia ja sitten torstaisin jotain 8-10*1-2 40%:lla.

ihan hyvä herättely tollanenkin. pääasia, että pysyy fiilis päällä. aika samantapaista kyllä oon laitellu viimesille viikoille muillekin. yleensä pidempi tauko ennen herättelyä on perusteltua, jos on menty aika ylös raudoissa ja haettu voimakkaampaa superkompensaatiota. sulla kun on homma hieman venynyt, vois olla ihan fiksua tehdä se tolla kertomallasi tavalla.

mokoma sanoi:
Miks reidet eri päiville? Ei välttämättä järkevää noin.
Voima ohjelmis kannattaa muutenkin keskittyy mielestäni raskaisiin perus liikkeisiin ja unohtaa ristitalja ja muut hömpät.

Oikeastaan mulla ois tarkoitus vaan kasata sellainen mielellään 3-jakoinen ohjelma, johon saisi tuon 5x5 penkin, kyykyn ja maven. Mutta tuntuu vähän vaikealle projektilla. Onko Jto:lla tai kenelläkään muulla mitään hyvää ideaa? 4-jakoinen on mulle vähän huono sen takia kun joskus ei kerkeä käymään kuin 2-kertaa viikossa salilla, niin sitten se kierto menee kahdeks viikoks. Reidet voin kyllä tehdä samanakin päivänä. Kiitollinen olen avusta :)

Offsides sanoi:
Oikeastaan mulla ois tarkoitus vaan kasata sellainen mielellään 3-jakoinen ohjelma, johon saisi tuon 5x5 penkin, kyykyn ja maven. Mutta tuntuu vähän vaikealle projektilla. Onko Jto:lla tai kenelläkään muulla mitään hyvää ideaa? 4-jakoinen on mulle vähän huono sen takia kun joskus ei kerkeä käymään kuin 2-kertaa viikossa salilla, niin sitten se kierto menee kahdeks viikoks. Reidet voin kyllä tehdä samanakin päivänä. Kiitollinen olen avusta :)
Mitä vaikeeta siin on?

1.kyykky
julle...

2.penkki
vinopenkki...

3.mave
leuat...

Offsides sanoi:
Oikeastaan mulla ois tarkoitus vaan kasata sellainen mielellään 3-jakoinen ohjelma, johon saisi tuon 5x5 penkin, kyykyn ja maven.

Searchi auttaa tässäkin ongelmassa. Tässä pari jton postittamaa hyväksi havaittua kolmijakoa:
jto sanoi:
tiistai:
rinnalleveto/tempaus, penkki, kyykky, vatsa kiertäen

torstai:
raaka työntö, maastaveto, leuanveto, vatsa lisäp.

lauantai:
penkki, etukyykky, dippi, jalkojen nosto riip.

--

Ma:
Kyykky
Kyykyn apuliike
Vatsat
Kapea penkki/Penkki, nopeus
Pohkeet jos haluaa

Ke:
Penkki
Ylätalja/leuanveto
Kyljet
Ojentajaliike
Hauikset jos haluaa

Pe:
Veto
Vedon apuliike
Vinopenkki, Dippi/muu penkin apuliike
Vipunostot
Vatsat

Ma:
Kyykky
Kyykyn apuliike
Vatsat
Kapea penkki/Penkki, nopeus
Pohkeet jos haluaa

Ke:
Penkki
Ylätalja/leuanveto
Kyljet
Ojentajaliike
Hauikset jos haluaa

Pe:
Veto
Vedon apuliike
Vinopenkki, Dippi/muu penkin apuliike
Vipunostot
Vatsat

Onko tässä jakosysteemissä tarkoitus painottaa penkkiä, vai miksi perjantainakin pitäs vetästä penkille joku apuliike. Tossahan tulee treenattua ojentajat jokaisena treenipäivänä

Hello jto.
Nyt olis paitapunnerrukset takana ja vois kohtapuoleen alottaa sen soltun "peruskuntokauden" kokeilun. Sitä ennen mun vaan pitää parantua näistä välikorva-poskiontelo-ja keuhkoputkentulehduksista. Jos loppuviikosta pääsen kokeilee niin laitan lähtökohdat tohon kokeiluun soltun ja solttumax. kohdalta. Ja tarkotus olis vielä kokeilla mihin aikaan saan tehtyä 100x100kg tavan penkkiä arvioni on 3-4 sarjaa reilut 10min. Ja sit pystyykö siitä ohjelmasta tekee sellaisen et voisin samalla treenata penkin maksimitreeniä
lankkua, kuminauhoja ym. virityksiä.

kyllä siinä pitäs ainakin yks treeni kovemmalla raudalla tehdä per viikko. sillon voi leikkiä kaikenmaailman naruilla kans :)

uskosin, että voit alottaa suoraan sen voimakestävyysjakson. kunhan testaat sen ykkösen ja toistomaksimin, laittele tulokset, niin katotaan, mitä tapahtuu.

Hyvin on tuo 5x5 -ohjelma toiminut penkissä näin aloittelijalle (6kk treeniä takana ja penkki ykkönen huimat 77,5kg :jahas: ) . Aloittelin tossa muutama viikko takaperin tuon edellä mainitun systeemin ja kuudennella treeni kerralla nappasin 2x5 , 4 *90%. täytyy vissii lisätä pari kg maksimiin ettei mene liia helpoksi loppu ohjelma. olipas turha postaus mut olkoon.

Kuinkakohan tästä eteenpäin

Lueskelin tämän pitkän ja hienon ketjun iltasella läpi ja mietin olisiko tuosta poimittavissa joitakin elementtejä omaan harjoitteluun.

Penkkiä on tullut tahkottua vähän miten milloinkin. Mitään sen erikoisempaa ohjelmaa ei koskaan ole tullut pidempään noudatettua. Toistomäärät/sarja ovat kuitenkin pyörineet etupäässä 5-8 välillä.
Tällä hetkellä ykkösmaksimi on noin 170-175 vähän päivästä riippuen.
Jos kokeilisi ajaa itseään sisään tuohon ketjussa olevaan 5 x 5 systeemiin niin mistä kannattaisi aloittaa huomioiden , että tällä hetkellä 85% maksimista saa viedyksi tuon 5 x 5 läpi niin että vielä hiukan jää varaa.

Eli kannattaako lähteä matalemmista prosenteista vaiko pudottaa toistomääriä alemma ja lisätä rautaa vai miten?? Olisi kiva jos joku asiaan perehtyneempi voisi antaa vähän vinkkiä.

Muutoin harjoittelu menee lähinnä fiilispohjalta noudattaen kuitenkin pääosin runkoa
1.päivä / rinta&hauis
2. päivä jalat&vatsa
3. päivä ojentajat&olkapäät (tässä kapea penkki ollut pääliikkeenä)
4. päivä selkä&joku mikä tuntuu tarvitsevan lisää runtua

tähän settiin kuluu yleensä 7-9 päivää

Ongelma

Moi. Tuli pieni ongelma ton 5*5 penkki ohjelman kanssa. Nyt on koko ohjelma suoritettu ja penkki ennätys nousi reilusti. Mutta kysymys kuuluukin, voiko ohjelman toistaa? Tai siis tottakai sen voi, mutta minkälainen hyöty siitä on? Vai olisiko parempi vaihtaa joku toinen ohjelma? Olisi mukavaa jos joku viittisi vastata kysymykseeni? :worship:

wall: eipä siinä muuta huomioon tarvi ottaa kuin se, että sulla on jo aika hyvä sarjakestävyys, joten en tiedä, kuinka hyvin tää sua palvelee. yks mahdollisuus olis tehdä kuukausi 4*6 ja toinen 6*4, jolloin tulis progressiota eri systeemeillä, mutta samoilla yhteistoistomäärillä. progressiona esim. 4*6*75-88%. toiselle pätkälle esim. 6*4*80-93%. tietenkin noita voi vuorotellakin, eli 1-2 vkoa/kiertoa 4*6 ja sit 1-2 vkoa 6*4.

edelleenkin oon sitä mieltä, ettei ole olemassa mitään erityistä numeromantraa, mikä muuttaa maailmoja. siksi voi ihan hyvin vaihdella toistoja ja rautoja treenin sisälläkin. esim. 4 vkoa:
1. 4*6*75
2. 2*6*75, 2*5*78, 2*4*80
3. 6*75, 78, 75, 4*80, 83
4. 4*75, 80, 78, 83, 80, 85, 75

jezper87: tottakai voi. uusiks vaan lasket romut, mutta sullekin vois toimia toi hienoinen vaihtelu, eli 4*6 ja 6*4 sekä piikkaus lopuks.

noi prossat on aina viitteellisiä, koska ei voida tietää, miten hyvin ohjelma nappaa kiinni. aina niitä romuja voi soveltaa. jossain oon kirjottanu viimeseksi peruskauden treeniksi 5*90% ja joillakin on ollu ylimaallisia ongelmia saada edes 5*5*80%. ei saa siis tuijottaa jonku käppänän kirjottamia numeroita liian sokeesti, vaan antaa homman elää.

noilla kausien lopuilla pitää olla tarkkana, ettei vedä liian tiukkaan. vaihtoehtona em. 6*4*93%:lle voi ihan hyvin olla melko tiukka nelosmaksimitesti. se ei vie niin tukkoon, kuin että yrittäs tehdä kuus sarjaa nelosia kovalla romulla. jollekin se vipa viikko on ollu 6*4*85%, jollekin 4*80, 80, 90, 85, 80% ja jollekin jopa 6*4*100% (!!!).

liian tiukoille viety peruskausi vaikuttaa piikkailuun, eli tuleekin toistopiikkaus, eikä ykkösiin enää jää paukkuja. joskus yksi kevennysviikko peruskauden jälkeen ei riitä. tällöin piikkailu kannattaa aloittaa tarpeeksi alhaalta, esim. 3*2*80-85%. kakkosilla 90-95%:iin kohtuutiukkoina ja sit ykkösillä tekniseen maksimiin ennen kisaa/testiä.

vaihtoehtoja on miljooo.ooonia :)

jto:

Mites kannattas valmistautua makismikokeiluun,kun oon nyt tehnyt 2x2 4 viikkoa.
Pidänkö jonkun kevyen viikon vai viikon tauon yms ennen kokeilua?

:david: --Olen siis mönkijä,muttakun unohdin salasanan ja sähköpostin myös :S-- :david:

jos viimenen 2*2 oli tosi tiukka, ota kevennysvko ja sit ykkösiä peliin jo nopsaan. jos jäi varaa, tee ens viikiolla ykkönen jo ja niillä pari vkoa. sit kevyt ja viel yks pätkä ykkösiä, jos tulee.

Tuo viimenen 2x2 meni vituiksi(oli vähän otteen kanssa ongelmia kun on noi uudet salihanskat melko leveät eli ote oli 4-5cm normaalia kapeempi eli jotaan 30cm) niin ajattelin jos ottas sen ens viikolla uudestaan?
Sit kevyt viikko ja sen jälkeen vaikka 2x1 ,sen saa tehdä maksimipainolla vissiinkin jo? ja sitä 2 viikkoo ja taas kevyt viikko ja uudestaan 2x1 maksimilla.

Mites tuon köykäsen viikon kans:
teenkö jotain kevyttä sarjaa penkissä ja apuliikkeetkin kevyesti?

jto sanoi:
yks mahdollisuus olis tehdä kuukausi 4*6 ja toinen 6*4, jolloin tulis progressiota eri systeemeillä, mutta samoilla yhteistoistomäärillä. progressiona esim. 4*6*75-88%. toiselle pätkälle esim. 6*4*80-93%. tietenkin noita voi vuorotellakin, eli 1-2 vkoa/kiertoa 4*6 ja sit 1-2 vkoa 6*4.

edelleenkin oon sitä mieltä, ettei ole olemassa mitään erityistä numeromantraa, mikä muuttaa maailmoja. siksi voi ihan hyvin vaihdella toistoja ja rautoja treenin sisälläkin. esim. 4 vkoa:
1. 4*6*75
2. 2*6*75, 2*5*78, 2*4*80
3. 6*75, 78, 75, 4*80, 83
4. 4*75, 80, 78, 83, 80, 85, 75

Jees !! Jotain pitää kokeilla. Useamman kerran jo toistunut tämä sama tilanne eli saan sen ykkösen hilattua tuonne 175-185 alueelle ja sen jälkeen tulee romahdus.
Luultavasti saan itseni tukkoon tekemällä liian suurilla kuormilla liian pitkään tai jotain...
Se on kai vaan uskallettava ottaa sarjoja vähän kevyemmillä painoilla ja saada tuota progressiota mukaan.

Kiitos neuvoista!

aloittelijaa: just noin.

wall: yleensä romahdus johtuu siitä, että joko ollaan hermostollisessa ylikunnossa (huomattavan vaikea aikaansaada, eikä onnistu parissa viikossa) tai sitten peruskunto alkaa pettää.

yks vaihtoehto ois tehdä treenissä maksimiosa, jossa meet yli 85%:n ja teet pelkkiä ykkösiä tai kakkosia. pienemmällä raudalla enemmän ja joskus, esim. kerran kuussa haet tiukan ykkösen. maksimiosan jälkeen teet perusvoimaa 3-4 sarjaa välillä 4-8 toistoa. esim.
1. 1max, 2*4*85, 2*6*80
2. 3*2*85, 3*8*75
3. 4*1*90, 3*6*80
4. 3*2*80, 2*4*75

jto sanoi:
yks vaihtoehto ois tehdä treenissä maksimiosa, jossa meet yli 85%:n ja teet pelkkiä ykkösiä tai kakkosia. pienemmällä raudalla enemmän ja joskus, esim. kerran kuussa haet tiukan ykkösen. maksimiosan jälkeen teet perusvoimaa 3-4 sarjaa välillä 4-8 toistoa. esim.
1. 1max, 2*4*85, 2*6*80
2. 3*2*85, 3*8*75
3. 4*1*90, 3*6*80
4. 3*2*80, 2*4*75

Tää vaikuttais aika mielenkiintoiselta testattavalta. Mä luulen (ilman mitään perusteluita :) ) että mulle sopisi juuri tuollainen systeemi jossa otetaan muutama nosto suhteellisen kovilla prosenteilla.
Tuntuu että sillä tavoin saisi "tuntuman" säilymään paremmin noita isompia rautoja ajatellen.
Voisi myös palvella sitä, että joskus saisin sen oikean ykkösen nostettua. Tällä tarkoitan sitä, että syystä tai toisesta mussa on omituinen ominaisuus.
Se ilmenee siten, että sillä ns. ykkösraudalla joka nousee sen kerran, nousee/nousisis yleensä samalla 2-3 toistoa.
+2,5 kg ja rintaan jää??? Kai mulla vaan pettää pää :)

No ei se ole niin vakavaa!!

Hyvää Joulua!!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom