Kysymys jto:lle 5*5:sta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jylli81
  • Aloitettu Aloitettu
mites tärkeä toi vitosmaksimitesti on tossa "välissä"? aattelin että tekisin sen näin:
1. 3*5*75
2. 5*70, 5*75, 5*80
3. 6*75, 5*80, 4*85
4. 5*3*70
5. 3*5*90%
6. 4*5*90%
7. 3*5*95%
8. 5*3*70
9. vitosmaksimitesti

ja siitä vois sitten taas sujuvasti siirtyä HSTn ihmeelliseen maailmaan :D

EDIT niin ja millä jaolla tuo ois hyvä toteuttaa?käykö kaksjakonen? mites silloin ois hyvä se toinen jalkatreeni toteuttaa?vai teenkö suosiolla viikon palautuksella?

Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
jto sanoi:
xmx:
sun painonen penkkaa vielä ihan hyvin 150kg. sitten kannattaa harkita syömistä. jos noston puoliväli on se ongelma, lankkupenkki on ihan hyvä, mutta auttaako se enää tossa vaiheessa, on eri asia. ootko tehny kapeeta penkkiä koko perusjakson? miten raudat siinä?

penkkaa juu, mutta lähinnä epäilinkin omia lahjoja ko. lajissa. kapee penkki ei kuulunut nyt ohjelmaan, tein 5x5 + nopeustreeni. eli taidan ottaa kapean takaisin ohjelmaan, tai vaikka vuorotella sitä ton nopeuspenkin kanssa? kuinka pitkiä sarjoja kapeella kannattais tehdä? keväällä tuli tehtyä esim. 2x6-8x80kg.

jto sanoi:
voisit mennä hetkeks alas ja tehdä isoja kasoja (3-6kpl/treeni) reippaita ja melko (!) tiukkoja kolmosia alotellen 90 kilosta ja edeten tonne 105:een. perään pari vitosta kutosta välillä 85-95 perusvoimaa säilytellen. pikkuhiljaa ylös. ikäänkuin sellanen peruskausi II. sen pituus vois olla 6 vkoa (2+1+2+1), jonka jälkeen ykkösillä taas ylös. veikkaisin, että parissa kuukaudessa nousee 115kg.

kuulostaa kyllä hyvältä. kiitoksia!

xmx:
unohda se nopeustreeni ja keskity kapeeseen.

alec:
vitosmaksimitesti on ihan hyvä tehdä. se kertoo kuitenkin treenin onnistumisesta.
kaksjakonen on ok.

selvä, kiitän

unohda nopeustreeni ja tee vaikka eri oteleveydellä se toinen treeni. testaaminen sillon tällön kertoo treenien onnistumisesta ja antaa ärsykevaihteluita. ne voidaan tehdä yksittäisinä esim. kerran kuussa tai jonkin jakson päätteeksi. testit kannattaa tehdä nimenomaan ominaisuuskohtaisesti, eli perusvoimajakson jälkeen perusvoimatesti jne. eri asia on perusjaksolla tehtävät submaksimiraudat, joilla hermosto pysyy hereillä. testit voi myös tehdä omana jaksonaan, jossa pyritään piikkaamaan esim. vitosmaksimi. tällöin kesto on esim. kuukausi.

Jos teen sillä 5*5 ohjelmalla niin millaisen testin teksin vaikka 4vk:n päästä? Voiko 5*5 ohjelmaa tehtäessä tehdä kevyviä viikkoja vaikka suhteessa 4:1 vai mennä aivan niiden prossien mukaan mitkä ovat siinä ohjelmassa?

Aluksi kiitoksia JTO:lle tästä 5x5 ohjelmarungosta,
ja siitä että jaksat vastailla täällä edelleenkin ! :kippis1:
Luulen oppineeni tämän viestiketjun avulla hiukan paremmin ymmärtämään
voimaohjelman jaksottamista, ja viikottaisen työmäärän vaihtelun
merkitystä.

Olen tehnyt nyt penkissä tämän viitosmaksimiviikon(5*70, 80, 90, 88, 85),
ja se meni onnistuneesti läpi.
Nyt olisi sitten tarkoitus aloitella maksimikautta.
Kannattaako minun ottaa mukaan tässä vaiheessa nopeuspenkki,
kun olen tähän asti tehnyt 5x5 penkkipäivän(pe tai la) ja lisäksi tiistaina 5x5 kapealla otteella 5x5(prosentit tuntuman mukaan)? Minkälaisilla sarjoilla
apuliikkeet kannattaisi ottaa maksimikauden aikana? Otetaanko niissä
esim.muutamia submaksimeja vai miten?

helena:
tee 5max testi, sit 3 painoissa nousevaa vkoa , 1 kevyt, 3 nousevaa, 1 kevyt ja sit testi joko 5max tai 3max.

herra teräs:
kiitos kehuista. mukava, että on ollu apua. voisit lähtee aika perinteisesti piikkailemaan, eli kakkosilla ylös pari viikkoa. sit kevyt. sit taas pari vkoa kakkosilla, jos tuntuu, että nousee vielä melko helpolla. sit kevyt ja sit pari viikkoa ykkösmaksimiin. jälleen kevennys ja ykkösiä taas jos nousee. sit uusiks perusvoimaan.

pidä noi kakkoset aavistuksen vajaina eli älä mee ihan tappiin. ei pakkotoistoja tietenkään. tokalla viikolla ennen kevennystä voi mennä aika tiukkaankin kakkoseen.

apuliikkeet aika normaaleina, mutta kevyempänä päivänä kevyemmin. älä tee apuja loppuun asti. kevyempi päivä voi olla nopeuspenkkikin, mutta kyllä sitä kapeeta suosittelisin enemmän. varsinkin kevyttä viikkoa edeltävänä saa tehdä kohtuukovaakin.

jto:
Nyt oon tehnyt tuota 5x5 siihen asti ,että oon tehny 5x70%,5x75%,5x80%,5x85,5x83 ja onnistui.
Eli 2vk. jäljellä tuota ohjelmaa,mitä suosittelet sen jälkeen ohjelmaks ,kun tarkotus olis saada hermotus maksimeille.
penkin prosentit oon laskenut 75kg:stä.
,jos maksimihermotuksen jälkeen 80kg sais ylös 1:llä :hyper:

katopas toi mun edellinen postaus. siinä sellanen perusmalli piikkailuun.

Viittiikö auttaa vielä tyhmää...
helena:
tee 5max testi, sit 3 painoissa nousevaa vkoa , 1 kevyt, 3 nousevaa, 1 kevyt ja sit testi joko 5max tai 3max.
Tarkoittaako tuo 5max testi, että monella kilolla menee 5 toistoa? Miten nuo testit voi sovittaa siihen 5*5 ohjemaan? vOiko tehdä ihan harjoituskerran alkuun vai tarvitaanko erillistä testi kertaa? Lasketaanko prosentit siitä, eteenpäin sen testin mukaan vaiko sen alkuper´äisen maksimin mukaan? kai tuolla 5*5 voi tehdä mavea ja kyykkyä, kun moni näyttää tekevän (VAIN?) penkkiä....

mönkijä:
no niinhän tossa lukee... sit ku kakkoset alkaa hyytyyn, siirryt ykkösiin.

helena:
5max on vitosmaksimi. testi kannattaa tehdä erillisenä esim. kevyen vkon jälkeen. ohjelma sopii kaikille nostomuodoille.

jto sanoi:
helena:
5max on vitosmaksimi. testi kannattaa tehdä erillisenä esim. kevyen vkon jälkeen.
Jatketaanko sita harjoitteluohjelmaa sitten 5max testin tuloksen perusteella? (on mulla 80% maksimista).vai alkuperäisen maksimin....meinaatko niin, että tehdään vaan testi ja läheltään salilta pois vai, että tehdään vaikka apuliikkeet päälle...

testin jälkeen normaali treeni. treeniä voidaan säätää jatkossa testin perusteella.

Itse nyt suunnittelin tonne junnujen penkki-SM:iin mennä nöyryyttämään ja häpeemään itteeni. Aattelin lähtee tota jto:n 5x5:sta tekemään 8.11 eli ensi viikon tiistaista ja kevyt viikko tulisi 3.1.-10.1, jonka jälkeen kaksi kierrosta maksimireeniä, vika kevennys 14.2 ja kisa 19. päivä helmikuuta. Nopeusreeniä sitten torstaina tai perjantaina. Jto, mitä luulet olevan saumaa nostaa tuolla kun viime tiistainana tuli 97,5 ylös? Ja sarja siis alle 17v., toivottavasti alle 75kg, nykynen aamupaino siellä 71:n hujaikoilla, tuosta tosin helposti saisi muutamia kiloja pois mutta tuloskin varmaan kärsisi. Kiitti.

aikaa 3½kk... jos peruskaudelle menis 5*95 kohtuuhelpolla, kisassa vois nousta esim. noin 117,5kg ;) .

Missäs välissä 5*95 pitäisi tehdä?? Korkeimmat sarjapainot minulle nousee 87,5-90 kg, ainakin tuon tekemäsi rungon mukaan. Ja nuo tulokset ovat ilman pysäytystä tehtyhä, joten tuo tulos tuosta vielä aika reilusti tippuu. Paitaa ei ole eikä varmaan vielä näin säälittävissä painoissa tule olemaankaan. Itse olisin tyytyväinen tollaiseen 105-110 tulokseen. Kiitos! :thumbs:

se peruskausi kantsii tehdä sillai, ettei missään vaiheessa mee ihan yltiötiukkaan sarjaan. muutenkin noin pitkä jakso pelkkiä vitosia on mun mielestä liikaa. mähän en koskaan oo tollasta 5*5-systeemiä suoraan suositellu, vaan tein aikanaan oman ehdotukseni, kun joku pyysi.

marraskuunhan vois tehdä 3*8 ja joulukuun 4*6, tammikuun 6*4 ja sitten pari kakkosiin menevää treeniä ennen kisaa. tällai saisit pidemmän pohjan tehtyä ja hyötyisit enemmän jatkossa. sun raudoilla kannattas mun mielestä panostaa siis enemmän perustreeniin ja tehdä vaan aika lyhyt piikkaus.

tee kolme kovaa ja yks kevyt viikko. pari treeniä (kapee ja keskilevee/normaali) per vko. alota joka toistojakso sellasella raudalla, että pystyt joka treenissä lisäämään. liika helppoa ei saa olla kuitenkaan. oletetaan, että saat 3*8*70, 4*6*85 ja 6*4*95 noilla perusjaksoilla. tällöin piikkaus vois mennä 2*100-105 ja 2*105-110. tän jälkeen kevyt vko ja kisassa stopilla 1*100, 105...

hth :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom