Kysymys jto:lle 5*5:sta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jylli81
  • Aloitettu Aloitettu
Jtolle kyssäriä...toki muutkin saavat vastata...

Treenailin penkkiä 5x5 systeemillä täällä antamiesi ohjeiden mukaan.
Kova/kevyt jaksotus oli tosin 2/1 eikä 3/1. Samoihin aikoihin pudottelin
painoa jonkin verran alle 0.5 kg/viikkoa tahtia n. 3kg (oma paino n. 75kg)
sekä treenasin n. 3 krt/viikko aerobista.
5x5x70%,5x5x73% ja 5x5x75% vielä kulkivat, 5x5x78% tuntui melkoisen
raskaalta, mutta 5x5x80% ei enää mennyt.
Sain tehtyä tuossa viimeisessä treenissä ainoastaan 5x78%,2*5*80%,4x80%,5x78%.

Edellistä maksitestausta edeltävä treeni oli "Miken 2x6 systeemiä"
plussakaloreilla, jonka jälkeen suoritin n. 5 viikon piikkauksen kolmosilla
ja ykkösillä. 2x6:lla tehty paras treeni taisi olla 6x88%,4-5x88% (tuosta uudesta
maksimista).

5x5 ei siis ole minulla toiminut kevyen painon pudotuksen aikana toivotulla tavalla.
Samaan aikaan maastaveto kehittyi kuitenkin hyvin voluumin nostamiseen perustuneella
ohjelmalla, jossa oli pääliikkeenä lähinnä maastavetoa ja korokkeelta vetoa.
Veto-ohjelma tosin alkoi penkkiohjelmaa aikaisemmin. Max5 kokeilussa sain/olisin
saanut (en vetänyt ihan tappiin asti) n. 86-88% entisestä vedon maksimista.
Saken ABC ohjelmakaan ei aikoinaan oikein toiminut penkissä, kun olin liian pienillä
kaloreilla.

Miten mun kannattaisi edetä nyt treenissäni? Kannattaisiko mun vastaisuudessa kokeilla
esim. treeniä yli 80% painoilla, kun olen tiputtamassa painoani?

Seuraavassa vielä penkkitreenini pääpiirteet
(viikossa oli kahtena päivänä penkkiä + apuliikkeitä):
1.
penkki 5x5
penkille jokin apuliike esim. vinopenkki 2-3x6-8
leuanveto lisäpainoilla
alatalja 2x10-12
(joskus hauiksia tai takaolkapäitä sarja tai pari)
2.
nopeuspenkki 5-8x3x50-60%
jokin punnerusliike olkapäille 1-3x5-6
kapeapenkki 4-6x4-6
leuanveto ilman lisäpainoja
(joskus sarja tai pari jotakin ojentajaliikettä kevyesti)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
laskennallisesti vitoset 80%:lla pitäs olla aika naminsyöntiä, mutta jälleen se yksilöllisyys painaa kupissa enemmän. ne keveemmät raudat meni varmaan ihan perusvoimalla, mutta hieman heikko se sarjakestävyys siis on.

et sä mikään outo lintu ole, sillä toi ohjelma (jota en ole kehittänyt alunperin, sillä en usko minkäänlaisiin numeromantroihin. tein vaan pyynnöstä siitä oman versioni.) ei voi ihan kaikilla toimia. näin se on aina eli sun kohdalla pitää sitten miettiä hieman modifiointeja ton suhteen.

se on kyl tuottanut joillekin melkosia sarjakestävyystuloksia. muistuu mieleen eräs herra, joka teki kasiviikolla 8*5*90%. se on jo aika erinomaista. periaatteessa kuitenkin uuteen vitosenkkaan pitäsi päästä tai ainakin pystyä tekemään muutama vitonen >85%:lla.

paljon vaikuttaa kyllä se kehonpainon lasku. joillakin aivan tavattomasti ja joillakin ei juurikaan.

mikä sun max1 on tällä hetkellä ja montako menee 90 ja 85%:lla?

jto sanoi:
paljon vaikuttaa kyllä se kehonpainon lasku. joillakin aivan tavattomasti ja joillakin ei juurikaan.

Mulla kehon painon lasku on aina näkynyt erityisesti penkkituloksessa. Kokeilen huomenna max1:stä ja siitä sitten 90%:tia.

Tääläki taustalla samaa ku jeejeellä. Reenasin kans tuolla 2x6- systeemillä talvella ja paras saavutus oli 6x92%. Nyt se oli vitosmaksimitestissä 4x92%, MUTTA sarjakestävyys on parantunut huomattavasti! esim. 5*73, 78, 83, 88, 85% tuli ihan hyvin. Tähän asti on tuntunu siltä, että enkat ei ehkä pauku, mutta senhän tietää vasta maksimikauden jälkeen.

Mullaki on paino pudonnut n.4 kiloo talvesta ja opiskelun sijasta oon ollu varastohommissa. Näilläkin on varmasti merkitystä.

onhan painon laskulla vaikutusta. mutta tärkein huomio tossa lienee se, että 6*92% on selkee body-rauta. aika harva voimanostaja tollaseen pystyy. toi 5*5 tähtää nimenomaan sarjakestävyyden nousuun, jota kilpaileva voimanostaja tarvii aikalailla. jos kaikki menee hyvin, toi 4*92% on osotus parantuneesta hermostoaktiivisuudesta ja ykkösenkat paukkuu.

mutta: mä en ole koskaan mainostanut tota "systeemiä" minään ihmeitätekevänä juttuja. ihmiset vaan tuntuu ihastuneen noihin numeroihin. ite kyllä jaksottaisin ton 8-10vkon peruskauden hieman toisin esim. kuukausi kutosia, kuukausi nelosia ja sitten maksimikausi jne jne...

joillekin toi 5*5 raudalla millä tahansa on auttamattoman monotoninen. jossainhan se syy aina on, ellei kehitystä tule. miksei tietenkin varastotöissäkin. :D

jto sanoi:
jossainhan se syy aina on, ellei kehitystä tule. miksei tietenkin varastotöissäkin. :D

:D

Joo selityksiä riittää aina. Se on vaan yksinkertaisuudessaan sitä voiman puutetta. ;)

Toisaalta jos tulokset ois noussu tosi rajusti, vois sitä perustella esim. nuilla varastotöillä, koska se tekee hyvää kropalle puuhastella pitkin päivää. Veri rupee kiertämään ja paikat vertyy..jne

Ja vielä tosta 2x6:sta..Mulla nousi 3kk:n aikana raudat siinä aika hyvin, johtu varmasti erilaisesta reenistä aikasempaan verrattuna. Mutta kyllä sekin aikanaan sitte tyssäs. Ihan hyvä tsydeemihän tuokin on ja yksinkertainen, mulla vaan ei noi ykkösraudat tosiaankaan noussu samassa suhteessa ku sarjapainot. Pienet piikailujaksot ois tehny varmasti gutaa..mutta mutta

Nyt oon kuitenki tykästyny voimailuun ja hyvä näin

tota systeemiähän vois muuttaa siten, että ekan kuukauden teet 2*8, tokan 2*6, kolmannen 2*4 ja neljännen 2*2. joka kuukauden ekalla viikolla teet maksimiykköstestin ja sen jälkeen työsarjat. kuukauden viimeinen viikko hieman kevyemmin. esim.
1.kk:
1. 1*90, 95, 100, 2*8*70
2. 2*8*75
3. 2*8*77,5
4. 2*8*70
2.kk:
1. 1*95, 100, 105, 2*6*80
2. 2*6*85
3. 2*6*87,5
4. 2*6*80
jne...

toinen treeni vaikkapas kapeella penkillä ja 10% pienemmällä tms. raudalla.
:)

Kerran oon ajanu semmosen voimaohjelman läpi, mikä löytyy bodauksen tietojätistä(Herrasten).

Siinä oli just eka kk 5-6x8, toka 5-6x6 ja viiminen 5-6x4 toistoo pääliikkeissä (penkki, mave, kyykky). Apuliikkeet samantyyppisesti ja aina uus kuukausi aloitettiin kevennetysti. Mulla toimi ihan hyvin tuo sillon. Tuo onkin varmaan tarkotettu potareille voimajaksoksi. Nelosta lyhyempiin toistoihin ei mennä.

Ihan hyvä perusohjelma varmasti aloittelijoille ja monille varmaan tuttu.

jto sanoi:

Kävin kokeilemassa tänään (katsoo kelloa...siis eilen) max1:stä.
Max1 oli tippunut 94%:iin vanhasta max1:stä (kokeiltu toukokuussa). Max1:en jälkeen kokeillulla 90%:lla (uudesta maksimista) meni tiukat kolme toistoa. Eli muutaman kilon painon pudottamisella on ollut melkoisen suuri vaikutus. Suurin vaikutus on ollut nimenomaan penkissä + kapeassa penkissä. Olkapäiden punnerrusliikeissä vaikutus ei ole ollut niin suuri. Veto puolestaan on treeneistä päätellen mennyt eteenpäin samana aikana.

Syyskuun puolella olisi tarkoitus nostaa kalorien määrää. Mites mun kannattaisi jatkaa tästä eteenpäin? Miten kannattaisi tulevaisuudessa treenailla penkkiä, kun alan tiputella painoa?

ainakin kantsii pitää se maksimi yllä, eli joka toinen viikko toisessa treenissä käyt yli 85%:n kakkosilla ja vaikka sellasessa teknisessä maksimissa ykkösellä. sen jälkeen työsarjat. ei toi yllä kuvaamani systeemi mikään paha ole.

Tänään oli maksimin kokeilu ja tulos oli 100% eli samasa o pysyny, mut uskoisin sen nousevan nyt parin viikon vakauttelun aikana, ku alkaa herään nuihin isompiin rautoihin.

Parin päivän päästä vois ottaa nopeuspäivän ja ens viikko kannattas varmaan pitää kohtuu kevyenä..Kannattasko ottaa kaks nopeuspäivää ens viikolle sarjat esim. eka reenissä 6-8*2-3*60-75% ja toisessa kevyemmässä(palauttavassa) 3-5*2*60-65% (tai jotain tuohon suuntaan) ja sitte ens viikolla jatkais piikkailua?

Kehittelin itsellekkin tän 5x5 systeemin, eli onkos tää nyt sitten oikein:

"Perusjakso"

Ma Week1 5*5*70
To Nopeuspena 6x2 70%

Ma Week2 5*5*73
To Nopeuspena 6x2 70%

Ma Week3 5*5*75%
To Nopeuspena 6x2 70%

Ma Week4 5*5*78
To Nopeuspena 6x2 70%

Ma Week5 5*5*80
To Nopeuspena 6x2 70%

Ma Week6 5*70, 5*75, 5*80, 5*85, 5*83
TO Nopeuspena 6x2 70%

MA Week7 5*73, 5*78, 5*83, 5*88, 5*85
TO Nopeuspena 6x2 70%

Ma Week8 5*70, 5*80, 5*90, 5*88, 5*85
TO Nopeuspena 6x2 70%

Sopiiko tuo nopeuspena torstain ojentajatreenin yhteyteen?
Ja voiko/pitääkö ojentaja treenissä ottaa vielä ton normipenan lisäks kapeeta penkkia? Ja otetaanko 5x5 reenin lisäks jotai vinopenkkiä kp tai jotain vastaavaa?

Tuokin vielä askarruttaa että voiko tuota nopeuspenaa ottaa JO torstaina sillä itsellä tissit ovat vielä kipeät torstaina tiistain treenistä?

Nyt olis 4 viikkoo takana. Maksimi noussu pikkasen, eli hyvältä näyttää. Ens viikolla teen vielä ekaan treeniin ne 3x1x95-100%. Ja sit ne loput niinkuin siinä ohjelmassa olikin. Ja sorry kun en aiemmin ollut lukenut tarkemmin, olihan siellä vielä viikolla 6 stoppitreeni... niin ja kalaa tuli yhtähyvin kuin lohialtailta, jos nyt turskaa ja seitiä voi kalaksi kutsua. Omasta mielestä hyviä molemmat. Isoin n. 20kg turska. Ps.viikossa sais kevyesti vuoden protskut virvelillä jos sais tuotua kaikki kotiin.

Down bye one sanoi:
Tuokin vielä askarruttaa että voiko tuota nopeuspenaa ottaa JO torstaina sillä itsellä tissit ovat vielä kipeät torstaina tiistain treenistä?
Anna palaa vaan. Aluksi voi olla kipeenä hetken aikaa, mutta muutamien treenien jälkeen rupee helpottamaan, kun lihas vähä tottuu siihen. Ite penkkailen nykyisin kolmesti viikossa, eikä kipuja tuu oikeen enää mistään. Ja kehitystäkin tulee. Ihan hyvin voi treenata vielä kipeitäkin lihaksia, kun vaan muistaa jossain välissä pitää kevyemmät jaksot.

Down bye one sanoi:
Millast lämmittelyy porukka yleensä ottaa täällä?
Mä teen yleensä penkissä aluksi käsien pyörittelyä ja kepillä jumppaa muutama minuutti (ei venyttelyä, vaan pumppailua) ja sitten 2*20*tanko, 10*60, 6-10*80, 3*100, 1-2*120, 1-2*140 ja sitten vaikka jos olis toi, niin 5*5*150.

JTO ON KINGI!!! :worship:

Vedin sitten uuden RAW ennätyksen 230kg! Vanha oli 222.5kg. Eli lisäystä +7.5kg ja yleensä olen saanut syklin päätteeksi vain 0-2.5kg.

jton raw veto ohjelmasta viikot 28-32 tehty.

28. --
29. 1*180, 210, 5*180
30. 1*190, 220, 5*190
31. --
32. 1*200, 230, 5*200
33. 1*210, 240, 5*210
34. --
35. 1max

Sain viikon 32 treenin eli 1*200, 230, 5*200 suht kunnialla läpi. 230kg nousi painoonsa nähden yllättävän kevyesti, vasen käsi tosin tarttui lahkeeseen kiinni lopussa, mutta kyllä se minun mittapuuni mukaan oli OK nosto. In Flames taustalla auttoi myös (nyt kyllä kaikki oman salini ihmiset tunnistaa minut tästä :D )

Pitäisiköhän tuota loppuohjelmaa muuttaa? Ehkä jto yliarvioit voimani...vaikka tosiaan vedin ennen tämän ohjelman aloittamista 180kgx5x5 ja kaikki "all as singles" niin siinä sarjojen välillä oli varmaan 10 minuutin tauot.

Mutta voin kyllä kokeilla ensi viikolla taas uutta ennätystä, en siinä mitään menetäkään, varsinkin kun nyt tunnen olevani hyvässä "vedossa" :D

hyvähyvähyvä! :)

en mä yliarvioi. pitää vaan olla realistiset tavotteet ja 240 on sellanen ;) .

voisit pitää hieman pidemmän paussin ennen sitä seuraavaa enkkayritystä. vaikkapas näin (noi on päiviä tossa vasemmalla):

1: 1*230kg eli tää nykynen enkkapäivä
2-7: ei vetoa
8: 3*1*180kg herättely
9-10: ei vetoa
11: 1*235-240kg

sitten uutta pohjaa 2kk. suosittelisin myös erilaisia pukeiltavetoja 5-10cm polven alta. ne on toiminu monille.

jto sanoi:
1: 1*230kg eli tää nykynen enkkapäivä
2-7: ei vetoa
8: 3*1*180kg herättely
9-10: ei vetoa
11: 1*235-240kg

OK, toimin näin. On tosin kauhean noloa tehdä tuommoinen "herättelytreeni". Sali kyttää paljonko jaksan nostaa ja teen vaivaiset 3 ykköstä 180kg:lla :nolo:

Dreamer sanoi:
OK, toimin näin. On tosin kauhean noloa tehdä tuommoinen "herättelytreeni". Sali kyttää paljonko jaksan nostaa ja teen vaivaiset 3 ykköstä 180kg:lla :nolo:

No mut teetkin ne ykköset niin helvetin räjähtävästi niin porukka huomaa, että ei varmana ole maksimi!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom