Kysymys jto:lle 5*5:sta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jylli81
  • Aloitettu Aloitettu
Tervis! Vaikuttais hyvältä reenisysteemiltä toi 5x5. Täytyypä testata miten itsellä penkissä toimii. Aattelin pidentää tota perusjaksoa muutamalla viikolla ja vetää maksimisetit myöhemmin kesällä. Miten olis järkevää lähteä venyttään tota 5x5 ohjelmaa? Lisäillä vaan prosentteja vai? Vetäis vaikka 1% korotuksilla alkaen 70% tonne 5*5*80% asti. Perusjakso venyis 13 viikon mittaiseksi. Välillä täytyy toki käväistä hermostoa herättelemässä raskaalla kuormalla. Onkos mitään järkeä tollasella pidennyksellä? Koitan vaan ajoittaa maksimipiikkaukset kesälomiin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
nyt oon tehny tota penkkiä 5x5 jonkin aikaa..mites ku ei saa sitä 5x5 viittää ku on lisänny..jos vaikka tulee 4 kolmanteen sarjaan..mites siitä jatketaan neljännellä sarjal? samalla painolla vaan vai?

Ludvig sanoi:
On muuten varmaan aika kova tehdä tuo 5x5 ohjelma kaikille kolmelle eli penkille, kyykylle ja mavelle yhtäaikaa.

Mitäs luulette iskeekö tuossa ylikunto? Olis tarkotus aloittaa tuo kaikille kolmelle kuukauden päästä kun tämä Tsatsoulinen 5x5x5 loppuu.

pulkkis:
unohda vaikka se 5*5 ja tee pikkusen laajemmalla toistovälillä se homma. alottelet esim. kutosilla ja sitten vitosilla ja nelosilla loppuperuskausi. tee vaikka 4-5vkoa per toistomäärä ja pyri lisäämään määrää sillä. sitten seuraava toistopatteri.

esim.
1. 4*6*65
2. 4*6*70
3. 4*6*75
4. 6*70, 75, 80, 85
5. 2*85, 2*90, 1*95, max*85
6. 5*5*70 (arvioidaan hieman kovemmaksi kuin vkon 2 70%)
7. 5*5*75
jne...

unohda vaikka se 5*5 ja tee pikkusen laajemmalla toistovälillä se homma.
joo kannattaa tosiaan vaihella tosta 5x5:stä.

itse hinkkasin melko pitkään erilaisilla 5x5 menetelmillä, eikä kovin merkittävää tulosta tullut. itseasiassa penkki jopa tippui 3x10:n sarjojen jälkeen. nyt siirryin west side barbelliin ja tulokset pomppasi! (saken wsb starttipaketti, saa ilmaiseksi netistä. oma ohjelma oli hieman muuteltu tuosta lähinnä nopeusvoimapäivien osalta).

samaa ovat sanoneet monet muutkin nostajat että jopa kympeillä on saanut parempia tuloksia kuin 5x5:llä. on näköjään paljon kiini itse nostajasta, toiselle sopii toiselle ei. minulle ei näköjään niin hyvin kuin luulin. kyykky tuolla tosin hieman nousi, mutta nyt wsb on antanut samat tulokset parissa kuukaudessa.

oon nyt tehny siis ton "perusvoimakuden" ja se meni tälläi:
5x5, 5x5, 4x5x, 4x5 eli siihen meni toi kuukausi ja siinä raudat nousi koko ajan tasasesti.
ja nyt aattelin vetää tälläsen maksimivoimajakson:
1.vko.2x2x90%, 3x1x95%, 2x2x90%
2.vko.2x3x80%, 2x2x85&, 2x3x80% eli kevyemmin
3.vko.2x2x90%, 3x1x95%, 2x2x90%
4.vko. maksimitesti.

eikö tää olis ihan hyvä?
kattelin vaan ku jotkut ehdottaa kamalasti noita sarjoja viä tonne, ennen maksimijaksoo. Tää tuntuis jotenkin yksinkertaistetulta.

Ihan ensimmäiseksi kiitoksia paljon JTO:lle ohjelmasta ja neuvoista!

Viime viikon lopulla tein viimeisen maksimitestin, ja kun kahteen viikkoon ei tulos ole noussut, ajattelin tällä viikolla aloittaa alusta ohjelman uusilla prossilla.

Penkkitulos nousi 12,5kg suunnilleen saamaan, kuin ennen olkapääongelmia noin vuosi sitten. Tyytyväinen olen, vaikka lisää täytyy saada kesän loppuun mennessä :)

Vasta noin puoli vuotta olen voimanosto tyylillä nostellu ja ei ole kuin positiivista sanottavaa ratkaisusta. Bodityylinen hinkkailu ei tuottanut enää tulosta, mutta tämä näyttäs niin tekevän. Ja lihastakin on vahingossa tarttunu treenaillessa. Maastavedossa vedellyt myös JTO:n mallin mukaan ja parin vko päästä nähdään miten vaikuttanut. Keskikehoon ainakin tullut lisää tukevuutta, kyykyt sujuu paremmin.

Hommat jatkuu ja voimat toivottavasti kasvaa.

toi nevahoodin kommentti kannattaa painaa mieleen. mikään erityinen ohjelma ei ratkaise ikuisesti niitä kehitysongelmia. sen uuden ohjelman tulee antaa riittävän erilainen ärsyke, että kehitys ponnahtaa. voitaisiin siis sanoa, että se paras ohjelma on se, jota et vielä ole tehnyt. jos nyt ajatellaan noita mainittuja 3*10, 5*5 ja wsb -ohjelmia, on ne jokainen hyvin erilaisia sisällöltään. periaatteessa jos noitakin käyttää vuorotellen, kroppa saa taatusti erilaista ärsykettä ja joutuu kasvamaan ja kehittymään.

timppaz:
ellet ole paljoa maksimitreenejä tehnyt, sulle toimii oikein hyvin ihan perinteinen pyramidipiikkauskin:
1. 3*80, 3*85, 3*90, 3*85
2. 2*80, 2*85, 2*90, 2*95, 2*90
3. 2*3*75, 3*2*80 eli kevennys
4. maksmitesti

tai esim. näin:
1.vko. maksimitesti hyvään, tekniseen ykköseen.
2.vko. 2x2x90%, 3x1x95%, 2x2x90% eli maksimivakautus
3.vko. 2*3*75, 3*2*80 eli kevennys
4.vko. maksimitesti.

inflames:
tack vaan.

No nii nyt voi päivitellä.
Mavessa meni 5x91% ja kyykyssä 5x90%, mutta laihis on näyttänyt syövän penkkiä eniten siinä vain 4x90%. Sen verran jäi hampaan koloon tosta, että täytyy vielä kevyellä viikolla yrittää saada toi 5x90% penkkiin. Penkin paras sarja oli viis viikkoa sitten 7x100kg, joka siis 87% maksimista. Sen jälkeen on rauta on alkanu painaa enemmän ja enemmän, no onneks ei enää ole laihista, kuin 2 viikkoa jäljellä. Pääsee maksimijaksolle kunnolla plussalle :)

Tää on vähän apinoitu ohjelma tosta alkuperäsestä, mutta näyttää hermotusta kuitenkin parantavan. Kiitoksia vaan jto:lle. Pitää vielä laittaa ne uudet maksimit lentämään kattoon :) Mukavasti onkin kevät kulunut ohjelman parissa.

87%x7 on kyllä kova sana, oletko muuten laskenut silloin alussa prossat varmasti oikein(ettet alakanttiin), meikälä'inen ei ikinä kykenis penkissä 87%x7. itelle 85%x5:kin on jo tiukka.

edit: luin hätäsesti ton, montako toistoa silloin alussa meni tuolla 87%

Mulla ainakin toimii paremmin kuin hyvin penkissä tämä ohjelma

Week1 5*5*70
Week2 5*5*73
Week3 5*5*75
Week4 5*5*78
Week5 5*5*80

Tein nuo ensin ja sitten kuudennella viikolla alko tuntua raudat ihan liian kevyiltä niin kokeilin hieman kovemmilla raudoilla ja sain menemään 6*90 :)

Miten kannattaisi tuosta jatkaa?

Maksimi 115kg tehty 31.1.2005, jonka jälkeen en ole enkkoja kokeillu. Tästä maksimista laskin noi prosentit.
Aloitin tän ohjelman läpiviemisen 19.2.2005, joten ohjelma on venynyt syynä tähän on ollu kyynärpää vaivat johon on tykitetty muutaman kerran kortisonia ja annettu fysioo. Tietty ohjelmaa venyttäny myös tuo nelijakosuus ja 9pv kierto.
Olis vissiin kannattanu kokeilla uutta enkkaa sillon, kun meni toi 7x87% mutta turhapa tuota enää on murehtia :) hyvä sarja tuli kuitenkin tehtyä.

Nii ja tossa kun katselin päiväkirjaa on 1.11.2004 menny 7x95kg ja sillon ei vielä menny 115kg. Enkka tuolloin oli 110kg joten toi 95kg olis tosta enkasta noin 86%. Taitaa olla ainesta kestävyys urheiluun :)
Pitää vaan alkaa keskittyy tohon hermotus puoleen nii jospa se sieltä tulis toi maksimikin esiin.

Päivittelen vielä tänne noita maksimituloksia sitten, kun ne on koitettu.

RiBs: toi on mun yks peruskausivariaatio teemasta 5*5. siihen päälle vaan piikkailuja 2-3 toiston sarjoilla ja ykkösiä myös lopuksi. piikkausjakson pituus yhteensä sellanen 4-6 vkoa.

jto sanoi:
piikkausjakson pituus yhteensä sellanen 4-6 vkoa.
Oon nyt tehny noi 3x80, 3x85, 3x90, 3x85 ja 2x80, 2x85, 2x90, 2x95, 2x90 ja piti ottaa nyt se kevennetty, mut aattelin kuitenkin jatkaa reeniä ku raudat nousee ja tuun pitää semmosen 2 viikon tauon tua heinäkuun alussa...ni aattelin et miten tota maksimijaksoo jatkais? teenkö vaan 2-3 viä about 3 vko, ja sit otan kevennetyn viikon ja sit testaan maksimin?

jto sanoi:
jep. ykkösiä pari kertaa ja sit taas kevyt jne...
mitä tarkotat? oon nyt tehny tota maksimijaksoo 2vko ja aattelin jatkaa siis reeniä viä semmosen 4 vko ja sit yks kevennetty ja sit testi eli jakso kestäis siis 6 vko+ se kevennetty. eli nythän oon tehny kakkosia ja kolmosia nää pari viikkoo ni miten jatkaisin tästä eteenpäin... esim.??? noi kaks ekaa viikoohan on ollu tommosia piikkauksia, mut voisinko tästä jatkaa ihan vaan esim, et 2x2x90%, 3x1x95%, 2x2x90% ja nyt ku olis noita ykkösiä, ni sit ens viikolla ottais taas vaikka kolmosia, ja sit taas kakkosia ja sit sillä neljännellä taas noita ykkösiä..? vai että tekisin nyt viä kolme viikkoo kolmosia ja kakkosia ja neljännellä viikolla vasta noita ykkösiä??

parin kuukauden satsi yksinkertaisuudessaan esim. näin.

1. 3max
2. 3max
3. 2*3*75%, 3*2*80%
4. 2max
5. 2max
6. 2*3*75%, 3*2*80%
7. 1max
8. 1max

Pistän tässä varmuudeksi tuon oman (siis muilta kopioidun :D ) ohjelman näytille. Korjatkaa jos joku on taulukossa pielessä. Prosentit lasken 175 maksimista.

Perusjakso

Week1 5*5*70 + 2 x nopeus pena
Week2 5*5*73 + "
Week3 5*5*75 + "
Week4 5*5*78 + "
Week5 5*5*80 + "
Week6 5*70, 5*75, 5*80, 5*85, 5*83 + 2 x nopeus pena
Week7 5*73, 5*78, 5*83, 5*88, 5*85 + "
Week8 5*70, 5*80, 5*90, 5*88, 5*85 + "
Week9 Kevyt 3*75, 3*80, 3*70 + nopeus pena

Maksimijakso

Week1 maksimitesti 1*90, 1*95, 1*100, ... , 1*uusi maksimi (lasketaan aloitusmaksimista)
Week2 maksimivakautus 2*2*90, 3*1*95, 2*2*90 (lasketaan viikon 1 uudesta maksimista)
Week3 kevennys 2*3*80, 2*2*85, 2*3*80 (lasketaan viikon 1 uudesta maksimista)
Week4 maksimitesti 1*90, 1*95, 1*100, ... , 1*uusi maksimi (lasketaan viikon 1 uudesta maksimista)
Week5 maksimivakautus 2*2*90, 3*1*95, 2*2*90 (lasketaan viikon 4 uudesta maksimista)
Week6 kevennys 2*3*80, 2*2*85, 2*3*80(lasketaan viikon 4 uudesta maksimista)
Week7 maksimitesti 1*90, 1*95, 1*100, ... , 1*uusi maksimi (lasketaan viikon 4 uudesta maksimista)
Week8 maksimivakautus 2*2*90, 3*1*95, 2*2*90 (lasketaan viikon 7 uudesta maksimista)
Week9 kevennys 2*3*80, 2*2*85, 2*3*80(lasketaan viikon 7 uudesta maksimista)
Week10 kisa tai lopullinen maksimitestaus

Siis 7. viikko alkamassa ja tähän asti nostot menneet kohtalaisesti pienestä tukkoisuudesta huolimatta. Alkoi tuossa epäilyttämään tuo 8.viikon 5x90 ja perään 5x88. Sarjakestävyys kun on huono edelleenkin niin epäilen että saanko noita nostettua ylös ollenkaan :jahas:

Ja onkohan tuo ohjelma kuitenkin liian pitkä minulle nimittäin tuntuu siltä että maksimikauden keveytykset ym vakautuksetkin on jo liikaa?
Alkaa heikottamaan jo nyt kun pelkästään kattelee tuota maksimikauden taulukkoa :urjo:

toi on mun versio 5*5:stä. muistetaanpas lähteet.

onhan se raskas, mutta perustuu vanhaan maksimiin, eikä oletettuun. maksimijaksonkin voi tehdä iisimmin. ota vaikka vakautuksesta yks sarja pois per %. tai sitten teet iisimmin piikkauksen, eli et niin paljoo tee ykkösiä, vaan pari vkoo kolmosia, kevyt, pari vkoo kakkosia, kevyt, pari vkoo ykkösiä.

Pieni suomenkielen erhe kirjoituksessani. Kopioin siis tekstit muiden viesteistä enkä siis.... No joo selitykset sikseen :rolleyes:
Ilman muuta tiedän että 5*5 on yhtäkuin jto :worship:

No mutta joo kai tuota ohjelmaa pitää hieman keventää. Pistän ohjeet ylös ja kokeillaan mitä tapahtuu. Kiitokset taas vinkistä :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom