Kysymys jto:lle 5*5:sta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jylli81
  • Aloitettu Aloitettu
Tein tänään tuon viimeisen treenin uusiksi eli väliä tuli 10 päivää. Eipä voi muuta sanoa kuin että olipas masentavaa touhua. Treeni meni näin: 5*70%, 5*80%, 2*90%, 2*5*80%. Eli vieläkin huonommin kuin viime kerralla. Tuntuma ja voimat on kateissa. Monesti aikaisemmin rauta on tuntunut jo selkään otettaessa hyvin raskaalta, mutta tänään se oli suhteellisen kevyen oloinen... niin pitkään kunnes piti tulla kyykystä ylös.
Tarkoitus olisi nyt piikkailla ja ykköset otan rättien kanssa. Eli tuleeko mieleen jotain vinkkejä vai vedelläänkö perussetillä?

PS. olisiko uskottava että minulle sopii paremmin lyhyemmät sarjat ja volyymin hakeminen suuremmasta sarjamäärästä..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
eiköhän siinä vaan oo mennyt hieman yli jo se peruskausi. harmi sinänsä. voi se toki niinkin olla, että suuremmat määrät toimii sulla paremmin. vitoset on kyl jo aika lyhyitä, joten peruskaudella kyl pitäsin ne mukana.

kannattaa alotella se piikkaus aika alhaalta ja tehdä vaikka perään 1-2 alastuloa. esim.
1. 2*2*85, 3*1*90, 2*4*80
2. 2*2*85, 2*1*95, 2*5*80
3. 2*85, 1*90, 95, 100, 105, max*90
4. 2*2*70, 4*1*80
5. 1*90, 100, 110, max*90

Ajattelin nyt uuteen ohjelmaan ottaa voimanostoliikkeet ja leuanvedon 5x5 systeemillä. Kannattaako mavessa noston jälkeen tiputtaa ja nostaa uudestaan, vai laskea rauhallisesti "normityyliin"? Entäs mites nopeuspäivät muille liikkeille kuin penkille?

vedon negavaihetta on turha liiotella. kuormittaa vaan liikaa. kaikki vedot kuitenkin maasta tyhjiltä ilman pomppuja jne.

nopeustreenit kehittää mitä tahansa liikettä leuanvedoista kyykkyihin.

ei kyllä liity aiheeseen mutta kysytään kuitenkin, jto mitä oot mieltä että onko tuo kapee penkki tai joku niiden variaatioista tai yleensäkkin joku kova punnerrus liike välttämätön ojentajille penkin kehittämiseksi(itse olen keskittynyt ranskalaisiin enemmälti, tangolla ja kässäreillä), nyt olen kuitenkin muutaman kerran ottanut kapeeta lattiapenkkiä ja tuntuu että normaali penkki on alkanut ottaa takapakkia, ennen tein tuon kapean lattiapenkin tilalla normaalia vinopenkkiä(eli eripäivänä kuin normipenkki siis) ja ojentajille ranskalaisia käsipainoilla ja tuntui toimivan paljon paremmin. voiko olla niin että mulle ei vaan yksinkertaisesti sovi tuo liike. olen ajatellut siirtyä vanhaan systeemiin takaisin.mitä mieltä oot? penkkaaan siis omaksi ilokseni eli en käytä penkki paitaa laisinkaan.

mun mielestä kapee penkki on erinomanen penkin apuliike lajinomasuutensa vuoksi, muttei mitenkään korvaamaton. jos sä saat kehitystä aikaan ilman sitä, hieno homma. sen sijaan voisit kokeilla syklittää normaalia ja keskileveetä penkkiä ja sitä kautta hallita sitä heikkoo kohtaa nostossa.

jto sanoi:
sen sijaan voisit kokeilla syklittää normaalia ja keskileveetä penkkiä ja sitä kautta hallita sitä heikkoo kohtaa nostossa.
Juu tuota olenkin pyrkinyt tekemään, keveet teen noin kämmenen verran kapeemmalla mitä raskaat.

loppupeleissä mikään muu ei merkkaa mitään, paitsi kehitys. jos sitä tulee pleikkaria pelaamalla, hieno homma. jos tarvii treenata penkkiäkin, sen se sit vaatii. kaikille ei toimi kaikki jutut. hienoo, jos oot omalle kehitykselle eväitä löytänyt.

kapee vinopenkki muuten on tosi hyvä apuliike. lattiapenkkiä tekisin penkin sijaan. eli jos vuorottelis sitä, keskileveetä ja normaalipenkkiä, vois tulla kans hyvää jälkee.

Joo, tuota kapeeta vinopenkkiä muuten vois ruveta tekeen, joskus tullut sitä kokeiltua ja se tuntu tosi mukavalta liikkeeltä.

jto:

Aloitin tuon 5x5:sen reilu pari kuukautta sitten, mutta jouduin keskeyttämään sen kahdeksi viikoksi influenssan iskettyä...:(

Kysymys kuuluu: Miten jatkaa tuota ohjelmaa tästä eteenpäin? Ennen tautia pääsin viikolle 7, jolloin tein:
5x73%, 78%, 83%, 88% ja 85%.

Kaikki vaiheet olin tuohon asti päässyt viemään läpi puhtaasti ilman, että yhtään toistoa olisi jäänyt tekemättä. Myös tuo viimeinen treeni meni hyvin, vaikka viimeinen toisto 88%:lla oli jo melkosen vaativa.

Kannattaisiko ottaa jokin ns. "pehmeä lasku" vai jatkanko ohjelman mukaan normaalisti? Seuraava harjoitus on huomenna.

en ole jto mutta mutta... kuuntele kroppaasi kun menet salille niin lämmittelyjen jälkeen kun nouset pikkuhiljaa ylöspäin niin alat huomaamaan mikä on kunto... ja sen mukaan teet esim. uutta ennätystä/5*90%/jotain kevyttä tai miltä ikinä tuntuukaan...

ps: en usko että ohjelmaa kannattaa viedä loppuun koska sitähän on 1vko jäljellä(?) ja olet nyt 2vko pitänyt taukoa

itteki olin flunssassa reilu viikon. otin suosista flunssan perään viikon täyslepoa ja sitten jatkoin siitä mihinkä olin jäänyt. apuliikkeet otin kyllä aluksi tosi rauhallisesti

veijari sanoi:
en ole jto mutta mutta... kuuntele kroppaasi kun menet salille niin lämmittelyjen jälkeen kun nouset pikkuhiljaa ylöspäin niin alat huomaamaan mikä on kunto... ja sen mukaan teet esim. uutta ennätystä/5*90%/jotain kevyttä tai miltä ikinä tuntuukaan...

Niin, omilla ehdoillahan tässä on mentävä ja kroppaa kuunnellen...

jto ketjun 1. sivulla sanoi:
suosittelisin, että meet noissa kovissa vitosissa ylöspäin 2-4 vkoa, oli se viimenen mitä tahansa, vaikka vitosmaksimitesti, mutta älä tee liikaa. kyseessä on kuitenkin jo kova hermostotreeni ja se saattaa vaikuttaa maksimijaksoon, jos sitä korostaa liikaa. sitten kevyt vko ja sitten vaikka ihan peruspiikkaus periaatteella
1. vko maksimitesti, esim. 1*90, 95, 100...
2. vko maksimivakautus, esim. 2*2*90, 3*1*95, 2*2*90
3. vko kevennys, esim. 2*3*80, 2*2*85, 2*3*80
... ja homma uusiksi. sellanen kolme kierrosta varmaan tuo sen viimesenkin maksimin esiin.

Poimin tuohon quoteen tuolta ketjun alkupäästä tuon jto:n opastaman piikkauksen, joka "kuuluisi" siis tehdä ohjelman mukaan viikon 7, 8 tai 9 jälkeen...

Ajattelin, että olisko järkeä ottaa huomenna vielä esimerkiksi tuo sama viikon 7 treeni, jonka olen jo siis kertaalleen tehnyt. Sen jälkeen ottaisi sitten vielä kertaalleen 5x5, nyt hieman kovemmin, esimerkiksi 70%, 80, 90, 88, 85, jonka jälkeen aloittaisi lyhyehkön piikkauksen, vaikka kolmeksi viikoksi??

Piikkaus voi kyllä olla vähän turhuutta, sillä nuo raudat eivät kovin paljoa vielä yli satasen huitele... :david:

Mitä mieltä tästä??

jos tauti on selkeesti jo voitettu, voit ihan hyvin mennä tunnustellen sinne kovaan vitoseen. 5*90% kuulostais aika hyvältä. jos se on kevyehkö vielä, alota seuraavalla viikolla piikkailu.

esittämäni piikkausmalli on vaan yks sadoista, mutta sinällään ihan toimiva ns. peruskauden välipiikkaus. toimii se myös kisoihin valmistautuessa.

Kuumeettomia päiviä on takana nyt jo kymmenkunta eli tauti on kyllä nujerrettu. Yritän tänään selviytyä 5x90%, kuten ehdotit. Kiitokset vastaajille.

Nyt surettaa: Lähdin hakemaan 5x86%, mutta

1.5x86%
2.4x86%
3.5x81%
4.5x81%
5.5x81%

Eli tavoitteesta jäätiin roimasti:( Miten mun kannattaisi tästä jatkaa? Olisin aloittanut jonkun hermotuksen ens viikolla, mutta ku toi meni nyt noin penkin alle, ni ei taida olla yhtään mitään järkeä?

sairastelu laskee aina aktiivisuutta myös hermostotasolla. siitä toi johtuu aika varmasti. aika turhaan mun mielestä hinkkasit noita alempia vitosia loppuun, ellei kulkenut. usein pitkän paussin jälkeen kannattaa tehdä sellanen herättelytreeni tyyliin 3*2*60%, jonka jälkeen muutaman päivän päästä tekee varsinaisen treenin. joillakin taas homma kulkee heti pidemmän paussin jälkeen tosi hyvin. eräs tuttu tekee tota samaa ja sai parin viikon flunssan jälkeen heti 5*97%. nää on aina tapauskohtasia.

no älä sure. on maailmassa suurempiakin murheita. teeppäs sitten seuraavaks vaan se piikkaus. esim.
1. 2*2*80, 2*2*90, 2*2*80
2. 2*80, 85, 90, 95, 80
3. 2*80, 90, 100, 2*80
4. 2*3*75, 3*2*80
5. 1max (tavoite 1*105-110%)
6. 1max (tavoite 1*113-115%)
ja jos tuntuu, että paukkuja vielä on:
7. 2*3*75, 3*2*80
8. 1max (tavoite 1*117-120%)

jto sanoi:
eräs tuttu tekee tota samaa ja sai parin viikon flunssan jälkeen heti 5*97%.

:eek:

jto sanoi:
1. 2*2*80, 2*2*90, 2*2*80
2. 2*80, 85, 90, 95, 80
3. 2*80, 90, 100, 2*80
4. 2*3*75, 3*2*80
5. 1max (tavoite 1*105-110%)
6. 1max (tavoite 1*113-115%)
ja jos tuntuu, että paukkuja vielä on:
7. 2*3*75, 3*2*80
8. 1max (tavoite 1*117-120%)

Kyllähän tuon voisi vetästä, jos se susta tuntuu järkevältä. Oppiipahan siinä ittestäänkin taas vähän lisää, vaikkei kaikkia tavoitteita saavuttaisikaan.

Maksimikokeiluista sen verran, että miten kannattaa lämmitellä, ennen noita ykkösiä? Normaalisti kevyillä muutama pitkähkö sarja vai raskaammilla kakkosia/kolmosia?

Kiitokset jälleen kerran vaivannäöstä.

lämppä maksimin hakuun on sekin yksilöllistä, muttei kannata näännyttää liikaa. hyvä on esim. seuraava, jos tavoitemaksimi on esim. 100kg. sovella siitä sitten:

keppijumppa: erilaisia punnerruksia, soutuja, heilutteluja jne ...
2*10*tanko
2*5*50
3*70
2*80
1*90
1*100...

Hiukan :offtopic: Mutta millainen on kapean penkin oikeaoppinen suoritustapa? Tehdäkö kaarella vai ilman? Entäpä mihin kohtaan tanko lasketaan, rinnan päälle, vai enemmän ylävatsalle. Kyynärpäiden tulisi ilmeiseti liikkua kyljissä, eikä levitä sivuille(ko/kö)?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom