Eli kysehän oli penkin tekemisestä 5*5-systeemillä. Olen nyt seurannut tuota ohjelmaasi tuohon 5*5*80%-vaiheeseen asti ja minua alkoi askarruttaa, että millainen kisapiikkaus tuon jälkeen kannattaisi ottaa ennenkuin testaa uuden penkkimaksiminsa?jto @ Finnish Power - Voimaforum sanoi:esimerkkiprogressio, treenit esim. joka viides päivä, tai kerran viikossa ja 1-2 muuta treeniä nopeutta:
5*5*70
5*5*73
5*5*75
5*5*78
5*5*80
5*70, 75, 80, 85, 83
5*73, 78, 83, 88, 85
5*70, 80, 90, 88, 85
ja sit kisapiikkaus 3-6 vkoa...
Ja onko tuossa tarkoituskin hieman keventää tahtia tuon 5*5*80%-vaiheen jälkeen, koska eikös tuossa nostettu rautamäärä/treenikerta laske, kun siirrytään tuohon seuraavalle viikolle. Eli onko tuossa jotain sellaista erityistä takana, että tällainen maallikko ei vain heti hoksaa sitä? Ja kysyn siis ihan tosissani, sillä haluaisin oppia ymmärtämään voimanostotreenin ja -ohjelmien hienouksia voidakseni tietää miksi joku tehdään niinkuin se tehdään.
Entä onko tuon 5*5*80% treenikerran tarkoitus olla jo melko lähellä maksimisuorituskykyä, vai pitäisikö sen olla vielä melko helppo? Kysyn siksi, että en sitten malttanut olla tekemättä 5*5*120kg viime penkkitreenissä, vaikka se periaatteessa vastaakin jotakuinkin 85% maksimista(maksimini oli tuon 5*5-systeemin alussa n. 140 kiloa). Eli kannattaisiko minun nostaa noita loppupuolen prosentteja maltillisesti ylöspäin ja minkä verran, vai vain jatkaa noilla antamillasi prosenteilla, vaikka tuo loppupätkä vaikuttaakin siten tehtynä enkä vähän liian helpolta?
Eli uskaltaisinko kokeilla niin, että laskisinkin 120 kg:n vastaavan 80% maksimista, jolloin se maksimi, josta nuo prosentit lasken nousisi tuonne 150 kiloon? Nuo vitoset 120 kilolla siis olivat melko tiukkoja, mutta nostot eivät kuitenkaan takunneet missään vaiheessa pahasti, vaan tulivat ylös suhteellisen mukavasti, vaikka tuossa joutuikin nostamaan jo täysillä. Eli teenkö jonkun perustavanlaatuisen virheen, jos laskenkin ohjelman loppupuolen painot tuon 150 kilon mukaan 140 kilon sijasta.
Kiitos, jos viitsit vastata näihin osin varmaan tyhmiinkin kysymyksiini!