Kysymyksiä pokeille

japa sanoi:
Siis laki velvoittaa ravintolaa valvomaan sitä että alaikäinen ei saa alkoholia millään lailla. Ei siinä ole puhetta siitä pitää olla anniskelualueella täysi-ikäinen. Onhan se tietysti helpompi valvoa kun ravintola laittaa oman rajoituksensa sille alueelle. Ja tuossa materiaalissa mitä luin/kokeessa oli niin siellä oli juuri juttua että pokella ei ole velvoitteita siihen valvontaan että kuka saa alkoholia kuka ei vaan ravintolan tarjoilijoilla/myyjillä ja vastaavilla. Eli vaikka kuinka poke on ovella niin tarjoililla on velvollisuus kysyä nuorelta henkilöltä tiskillä/pöydässä paperit ja jos sitten ei kysy ja tarjoilee niin sen perse on tulessa ei poken.

Juu ravintolan vastuullahan se on, mutta jos ravintola on asettanut anniskelualueen ikärajaksi 18 vee ja poken tehtäväksi ikärajaa valvoa, voi siinä kysymyksiä herätä jos salin puolelta löytyy alaikäisiä, kännissä tai ei. Tietysti jos sille joku tarjoilee, on sakot tulossa ko. henkilölle. Ravintolan velvollisuus toisaalta on varmistaa henkilöstön riittävyys anniskelun valvomiseen, ja täysikäisten valvominen oletettavasti onnistuu pienemmällä porukalla. Uskoisin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kas-vain sanoi:
On syrjinnästä aikaisemminkin annettu tuomioita esim. romanit.

Rasistikortti on asia erikseen, sillä tuomio tippuu herkemmin...

Jos on erittäin valveutunut esimerkiksi ensimmäisen vuosikurssin oikeustieteenopiskelija niin voi jopa tehdä tutkintapyynnön poliisille.

Apua, nuo on kyllä pahimpia asiakkaita hommassa kuin hommassa... "mä tiedän, mulla on oikeus.. mä sitä ja sä tätä!"

kataq sanoi:
ei todellakaan saa sakkoja , jos sille myydään/ annetaan nii sit saa sakkoja!!!
tämän asian selvitin ihan lakimiehenkautta!!
silloin ku olin vielä osakkaana baarissa!

En muuten puhunut sakoista mitään...

Enkä spekuloi tästä asiasta enempää kun ei ole juurikaan faktaa laittaa pöytään omaa kokemusta pidemmälle. Ei ole omalle kohdalle koskaan sattunut ravintolatarkastusta, varsinkaan sellaista että olisi alaikäisiä löytynyt selvin päin tai päihteessä ravintolan sisätiloista...

Varmaan jossain käsitelty, mutta kun kerran on "kysy pokeilta" niin kysyn, että miksi sitä jonoa siinä ovella oikeasti pidetään? Omien kokemusten perusteella tätä tapahtuu juuri Suomessa eniten. Esim. Itävallassa ei ollut jonoja mihinkään tai korkeintaan joku tosi lyhyt, joka veti todella nopeaan. Tätä jonotushässäkkää on ihmetelly yksi jos toinenkin keski-euroopan suunnalta vierailulla ollut tuttava.

Monesti siinä jonossa nököttäneenä, kun baari on hetki sitten avattu, olen tätä kummallista ilmiötä miettinyt. Varsinkin kun monessa paikkaa näkee, että se narikka tosiaan on tyhjä eikä siellä siis ruuhkaa ole. Helsingöörissä ainakin vituttaa lähteä enää kymmenen jälkeen mihinkään kun tietää, että pitkä jonotus on luvassa ja ne jonot ei vedä mihinkään. Yhdeltätoista ei voi isoimmat baarit olla vielä niin täynnä, että ei sitä voi oikein silläkään selittää.

Onko siinä tarkoitus nostaa maksavien asiakkaiden vitutuskynnystä vai mikä idea siinä on?

Myth sanoi:
Onko siinä tarkoitus nostaa maksavien asiakkaiden vitutuskynnystä vai mikä idea siinä on?

Tän vois kyllä siirtää tyhmien kysymysten kerhoon...

En usko, että sitä jonoa kukaan varsinaisesti "pitää", se vaan muodostuu kun riittävä määrä asiakkaita on pyrkimässä samaan ravintolaan. Miksi jono sitten muodostuu?

1. Maksavien asiakkaiden pitää varmaankin maksaa sisäänpääsy ravintolaan? Maksun vastaanotto, vaihtorahojen ja lipun antaminen käteen, päällysvaatteiden ripustaminen narikkaan ym. varmasti vie aikaa.

2. Portsarin tehtävä on valikoida asiakkaat ravintolaan (täysi-ikäisyys/ ravintolan ikäraja, päihtymys, ulkoasu, käytös jne.), missä menee myöskin oma aikansa.

3. Helpoiten ko. tehtävät onnistuu, jos kerralla otetaan vain muutama henkilö "prosessoitavaksi". Vältetään tungosta ja järjestyshäiriöitä samalla. Yhden asiakkaan kanssa käytettävä aika ei nähdäkseni korreloi millään tavalla sen kanssa, montako henkilöä ravintolassa on sisällä.

Vappuna tuli jonotettua "muotijonossa" monen muun kanssa about 30 min., jonka aikana laskettiin varmaan 50 ihmisen poistuvan, mutta jonosta ei päässyt yksikään sisään..
Noh, ei tullu krapulaa, koska kyllästyin jonotukseen ja lähin kotiin:)

Jäi mietityttämään tuo meininki, mut kai siihen syynsä oli? Ai niin, baari oli myös just avattu..

Metalviking sanoi:
Vappuna tuli jonotettua "muotijonossa" monen muun kanssa about 30 min., jonka aikana laskettiin varmaan 50 ihmisen poistuvan, mutta jonosta ei päässyt yksikään sisään..
Noh, ei tullu krapulaa, koska kyllästyin jonotukseen ja lähin kotiin:)

Jäi mietityttämään tuo meininki, mut kai siihen syynsä oli? Ai niin, baari oli myös just avattu..

Ehkä raflassa oli joku vip-tilaisuus? Tai sitte järjestyshäirö tms. mikä työllisti pokeja.

Sumu sanoi:
Apua, nuo on kyllä pahimpia asiakkaita hommassa kuin hommassa... "mä tiedän, mulla on oikeus.. mä sitä ja sä tätä!"

Haha niimpä! Tänään se taas nähtiin...voi jumalauta että ihmiset voi olla tyhmiä........

Jonottamiselle yleisimmät syyt:
-Narikassa/lipunmyynnissä ruuhkaa.
-Sisällä joku tilanne joka vaatii portsareiden huomion. Etenkin jos on alimiehitystä.
-Paikka on yksinkertaisesti täynnä.
-Kieltämättä joissain paikoissa pidetään "ego" jonoa. Itse en suosi kyseistä tyyliä mutta minkäs teet kun käskyt tulee korkeammalta tahdolta..

Jeshe sanoi:
-Sisällä joku tilanne joka vaatii portsareiden huomion. Etenkin jos on alimiehitystä.
-Kieltämättä joissain paikoissa pidetään "ego" jonoa. Itse en suosi kyseistä tyyliä mutta minkäs teet kun käskyt tulee korkeammalta tahdolta..
Koittakaa jo uskoa että, jos johonkin yökerhoon menee 800 asiakasta ja ne kaikki tulee 23-00:00 niin sitä jonoa vaan syntyy. Suomalaiset(opiskelijat) ovat vaan niin persaukisia, että haetaan lidlistä börstaa ja litkitään sitä illalla kaverien kämpillä ja lähetään baariin puolenyön aikaan ja kysytään pokelta että maksaako narikka? Menkää sinne baariin kello 22:00 niin ei tarvii jonottaa. Lainaan tässä yhtä värikästä persoonaa -Jos on kerta varaa juoda viinaa, niin sillä ei ole väliä mitä se maksaa.:)

Jusander sanoi:
Tän vois kyllä siirtää tyhmien kysymysten kerhoon...

En usko, että sitä jonoa kukaan varsinaisesti "pitää", se vaan muodostuu kun riittävä määrä asiakkaita on pyrkimässä samaan ravintolaan. Miksi jono sitten muodostuu?

1. Maksavien asiakkaiden pitää varmaankin maksaa sisäänpääsy ravintolaan? Maksun vastaanotto, vaihtorahojen ja lipun antaminen käteen, päällysvaatteiden ripustaminen narikkaan ym. varmasti vie aikaa.

2. Portsarin tehtävä on valikoida asiakkaat ravintolaan (täysi-ikäisyys/ ravintolan ikäraja, päihtymys, ulkoasu, käytös jne.), missä menee myöskin oma aikansa.

3. Helpoiten ko. tehtävät onnistuu, jos kerralla otetaan vain muutama henkilö "prosessoitavaksi". Vältetään tungosta ja järjestyshäiriöitä samalla. Yhden asiakkaan kanssa käytettävä aika ei nähdäkseni korreloi millään tavalla sen kanssa, montako henkilöä ravintolassa on sisällä.

Miksi pitäisi siirtää tyhmien kysymysten joukkoon, kun tämä kuitenkin on "kysy pokeilta" tredi? Se on hyvä, jos se on sulle selvää, mutta mulle ei.

Sen uskon, että kun iso määrä tulee jengiä niin jonohan siitä tulee. Mutta toisaalta kyllähän tuolla jo joku sanoi, että ylemmältä taholta tulee joissain paikoissa käskyä pitää ns. "imagojonoa". Eli tässä jo kumottiin sinun väitteet joidenkin paikkojen osalta. Eli se väite ei olekaan kaikissa paikoissa tuulesta temmattua.

Kuten jo aikaisemmin sanoin, niin useasti ne narikat ei todellakaan ole tukossa, jengiä on jonossa kymmenittäin ja sisään ei todella mene tasaiseen tahtiin jengiä. Useasti siis näin, mutta ei tietenkään aina.

Enkä mä siitä ole katkera ja en nykyään enää jonota mihinkään pitkää aikaa vaan menen sinne missä jonoja ei ole, mutta on vaan aina mietityttänyt. Pitäisi varmaan pari iltaa olla siinä ovella, että selviäisi asian oikea laita...

Tai voihan se olla niin, että kun tulet myöhässä niin paikka on jo täynnä ja sinne ei oteta lisää väkeä.

Yleensä narikka ja lipunmyynti on se sumppupaikka jossain mestoissa, kun otetaan vähän kerrallaan niin ei tarvitse jonottaa noissa paikoissa. eli jonotetaan vaan ulkona.

Jeshe sanoi:

Lisäyksenä vielä se, että tietyissä ravintoloissa seurataan myös sen ensimmäisen tiskin täyttymistä. Eli kun asiakkaat menevät sisään ja marssivat ensimmäiselle tiskille, niin täyteenhän se menee ja palvelu ei pelaa jos porukkaa tungetaan koko ajan lisää sisälle. Eli tasaisella tahdilla, pieniä taukoja pitäen ja lipunmyynti, narikka ja tiski pelaavat.

Tähän liittyen kysymys: mistä järjestyksenvalvoja tietää että kuinka usein päästää uusi asiakas sisään? Näettekö siitä ovelta tiskille ja narikkaan?

Ja toinen: yökerhoissa/baareissa joissa on monta pokea, niin vaihdatteko kuinka usein vuoroja että kuka on ovella, narikassa tai kiertää sisällä?

Animal1234 sanoi:
Tähän liittyen kysymys: mistä järjestyksenvalvoja tietää että kuinka usein päästää uusi asiakas sisään? Näettekö siitä ovelta tiskille ja narikkaan?

Ja toinen: yökerhoissa/baareissa joissa on monta pokea, niin vaihdatteko kuinka usein vuoroja että kuka on ovella, narikassa tai kiertää sisällä?

Tässä voi olla eri käytäntöjä mutta vastaan sellaisia asioita joita itse tiedän täällä päin käytettävän:

Poket tietää milloin päästää joku sisään joko katselemalla ja vilkuilemalla tilannetta [näköyhteys] tai sitten ihan 'kokemuksella' mikä tulee ajan kanssa että millaisella välilla ja monelleko sitä ovea auotaan [on tietty mielikuva ja rutiini tullut siitä miten baari vetää parhaiten] tai sitten esim kuulokemikki-hässäköiden avulla.

Ne missä on monta pokea niin jotkut vaihtelevat jos haluavat, mutta aika usein se on niin että esim pienin kaveri on narikassa ja isoimmat ovat ovella tai kiertävät salia. Sama jos on esiintyjiä ja lavan eteen tarvitaan pokeja niin yleensä ne skrodeimmat tyypit laitetaan sinne. Ihan kätevää ja varmaan loogistakin. Usein myös tietyt poket haluaa tehdä tiettyjä asioita, jotkut haluaa vain seisoskella ja laittaa takkeja ja heille voi semmonen 'rauhaisa' ympäristö sopia paremmin, toiset ovat taas enemmän tarkkailevia ja seuraavat baarin tapahtumia ja ovat ehkä myöskin rohkeampia menemään erilaisiin tilanteisiin. [Tämä ei välttämättä ole ulkonäkösidonnainen asia mutta ainakin täälläpäin pienemmät/hoikat poket on siellä narikassa, ja lihaksikkaat isot kaverit tekevät sitten näitä salin puolella kiertelyjä ja ovella/lavan edessä seisomista. Myöskin kohteita jaetaan sen perusteella keitä pidetään fyysisesti vahvoina/puhumistaitoisina jne]...

Animal1234 sanoi:

Äkkiseltään tulee mieleen, että riippunee varmaan ravintolasta?

Sumu sanoi:
Äkkiseltään tulee mieleen, että riippunee varmaan ravintolasta?

Ei, vaan portsareilla on kuudes aisti, jolla he aistivat vessa- ja baarijonot ja reagoivat noin tunnin ennakolla. Varmaa tietoa.

Taha sanoi:
Ei, vaan portsareilla on kuudes aisti, jolla he aistivat vessa- ja baarijonot ja reagoivat noin tunnin ennakolla. Varmaa tietoa.

:lol2:

Kannattaa muistaa että yhtä asiaa poket ei voi määrätä, sitä että asiakas saa itse valita minne ravintolaan haluaisi mennä, mihinkään baariin ei pakoteta.

Mä en ainakaan oo ikinä jonottanu baariin ja jos baarissa on ollu huono palvelu, niin eipä ole tarvinnu enää sinne mennä. Enkä tarkoita nyt huonolla palvelulla sitä että itse riehuu ja sitten lentää ulos. Kerran on pyydetty asiallisesti lähteen kotio nukkumaan ja aiheesta, joten tässä baarissa on tullu myöhemminkin käytyä.

Sumu sanoi:
En voi suoralta kädeltä vastata, täytyy paremmalla ajalla surffata hieman materiaalia läpi. Jotenkin kuulostaa oudolta, että anniskeluravintolaan saisi päästää alaikäisiä jos he eivät juo, eli pakko sen ikärajan on jostain löytyä.

Kun ravintolasta löytyy alaikäisiä, ravintola saa sanktioita...
Jep kyllä järjestysmieskurssilla(kävin vuonna 2003) juurikin tätä asiaa käsiteltiin että laki ei määrää 18 vuoden ikärajaa ravintolaan vaan se on yleinen ravintoloiden käytäntö, ja mainittiin myös että periaatteessa sisään voi laskea 10 vuotiaan jos haluaa, mutta sitten alkaa tulla jo lastensuojeluviranomaisten kanssa kyllä ongelmia. Mutta lain puolesta esim 17 v on ok. Mutta täytyy valvoa etteivät juo mitään ja käytännössä se onkin helpompi kun pitää ne alaikäiset oven ulkopuolella.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom