Kysymyksiä pokeille

Itse olin kohtuu otettu kun pääsin k20 paikkaan sisään näyttämällä henkkareita. Mukana oli kyllä pari 23 vuotiasta. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Bisley sanoi:
Yks hyvä juttu on harrastaa bodausta ja tuntea sitä kautta kaikki poket, niin varmasti pääsee, kun muistavat naaman salilta! Heh.;)

Ehdottomasti paras tapa. Myös oikea tuttavapiiri auttaa.

Mitenkäs tämä että ravintola vaatii narikkamaksun vaikka sitä takkia ei ole laittaa narikkaan?

Eli kun menen baariin ja annan vaparin, niin he pyytävät 2e lisää narikkaan vaikka sitä takkia ei ole mukana. Käteisellä maksaessa en ole asiaa huomannut.

En ole asiasta koskaan valittanut, vaan on jäänyt mieleen että miksi tuo pitää maksaa... :rolleyes:

jussi` sanoi:
Mitenkäs tämä että ravintola vaatii narikkamaksun vaikka sitä takkia ei ole laittaa narikkaan?

Eli kun menen baariin ja annan vaparin, niin he pyytävät 2e lisää narikkaan vaikka sitä takkia ei ole mukana. Käteisellä maksaessa en ole asiaa huomannut.

En ole asiasta koskaan valittanut, vaan on jäänyt mieleen että miksi tuo pitää maksaa... :rolleyes:

Tää kiinnostaisi muakin. Pari kertaa on jääty vääntämään asiasta pokejen kanssa. Mies on lähinnä kiinnostunut, että mistä ne sen 2e velottaa, jos sisäänpääsymaksua ei ole, eikä rotsia ole.

Sehän on niinkuin palvelumaksu, ainakin jossain ravintoloissa, eli oven avaus :D vaikka ei takkia olekkaan oon aina maksanu sen narikka maksun, tai mikä onkaan.

Kyseessä on eteispalvelumaksu, joka maksetaan oli takkia päällä tai ei. Tämä maksu sisältää myös oikeuden jättää mahdollinen takki narikkaan. Maksulla kustannetaan ovimiesten palkka, joka kesällä jäisi maksamatta jos vain takeista rahastettaisiin.

Niin ja ne ovimiehet ovat siellä kuppilassa takaamassa asiakkaiden turvallisuutta eikä vahtimassa niitä rotseja. Päätuote on siis turvallisuuspalvelu, josta asiakas maksaa. Tähän on liitettynä oheistuote takkien sun muiden garderoobien säilytys, joka tulee ns. kaupan päälle samalla rahalla.

Joo palvelumaksuhan se on jos veloitetaan ilman takkia narikka. Muutamassa baarissa olemme ottaneet sen 1,5-2e vaikkei takkia olekaan. Tosin näistä palvelumaksuista on myös osaksi koostunut meidän palkkamme.

Integrandi sanoi:
Ravintolathan saavat tiettyyn pisteeseen asti valita asiakkaansa. Ei esimerkiksi liian soosissa sisälle. Kiinnostaisi tietää missä tämä sisäänoton valinnanvapaus kulkee (unohdetaan rasistiset jutut). Piti viikonloppuna käväistä eräässä yökerhossa, mutta en päässyt sisään, koska ei ollut takkia mukana.Takki olisi kuitenkin pitänyt jättää narikkaan kynnyksen jälkeen. Tiedän kyllä motiivin tälle säännölle, mutta onko tällainen "valikointi" täysin laillista? Saako poket päästää jengiä sisälle aivan miten itse lystää?

"Majoitus- ja ravitsemisliikkeellä on oikeus valita asiakkaansa liikeideansa mukaisesti (MaRaA 10 §). Yleisimpiä kriteereitä ovat ikään ja pukeutumiseen liittyvät rajoitukset. Asiakkaiden valintaperusteet eivät saa olla syrjiviä ja perustua esim. rotuun, ihonväriin, kieleen, sukupuoliseen suuntautumiseen tai yhteiskunnallisiin mielipiteisiin (RL 11:9 §)." (http://www.sttv.fi/ylo/OPPAITA105Alkoholiasiat ravintolassa.pdf)

Eli ainoastaan tuo rikoslain 11. luvun 9 § määrittää millä perusteilla ravintola ei saa valita asiakkaitaan. Syyksi riittää siis vaikkapa väärän väriset kengät, huonosti silitetty paita, väärin kammatut hiukset tai kuten omassa tapauksessasi takittomuus.

Timustaja sanoi:
Kiinnostais sellanenki homma, että millä perusteella poket päästää 18-vuotiaita sisälle k20 paikkoihin. Lähes poikkeuksetta tytöt pääsee kyllä, mutta millä perusteella pojista valitaan nämä? Sillon ku baarissa on tyhjää nii sitte pääsee lähes kaikki 18-vuotiaat vai?

Jos baarissa on naisia niin sinne tulee sillon miehiä, jotka taas juovat yleensä enemmän.

Joni.K sanoi:
Jos baarissa on naisia niin sinne tulee sillon miehiä, jotka taas juovat yleensä enemmän.

Ja jos baarissa ei ole naisia, on melko varmaa, että pääsee illan aikana vielä painimaan :rolleyes:

Omalla ovella ei ole eteispalvelumaksua, ainoastaan narikkamaksu. Tällöin tienestit jää varsinkin kesällä aika köyhiksi :curs:

jos menee pokeks töihin jonneki iha tuntiliksalla niin ei se elätä, ellet tee 4-7kertaa viikossa hommia, jos vedät narikka/poke hommia, eli oot yksinää siell laittaa takkeja naulaa ja potkii pepolaa pellolle nii sitte saat "perkeleesti" rahaa, vaikkei sekään ole mikä miljönäärihomma.

17-vuotiaat "naiset" tulee päästyä nimenomaan tuon takia että sinne tulee enemmä miespuolisia asiakkaita, en kyllä itse ole huomannu mitään että jos on vähemmä naisia nii on enemmä brawlausta...yleensä on suht rauhallista(paikasta riippuen toki).

eli yleensä pikkupaikoissa missä ei käy hirveesti sakkii nii siell veloitetaan narikkamaksua huolimatta siitä että onko sulla sitä takkia vai ei, sillä poken/muiden palkka riippuu luonnollisesti paikan tuloista, jos paikka ei saa tarpeeksi rahaa niin pidemmän päälle sieltä lähtee porukkaa hiiteen ja sitte loppujen lopuks mest suljetaan jne, niin mä oon ainaki saanu kuulla pikkumesta tutulta joka on pokena töissä siell.

Se asiakkaan "valikointi" on melko usein pokesta kiinni, jos oon tapellut taikka ollu iha perseet siell enne ja sikailu nii se voi evätä sun pääsyn sen takia koska et ole kalju taikka sen takia koska sulla ei ole pinkit hiukset, jne...

Sit taas on niitä mahtavia pokej jotka päästää kunnon minor muijii jotka on sellaset 16-19 vaikka paikkaa jonne on 20v ikäraja, en tiedä mitä ne luulee sill savuttavansa mutt vois luulla että ne luulee että niille heruu tjsp. Mutta meitä on monenlaisia niin että sellaista tänään.

"Sit ku oot siell hyppyrin nokas iha yksin nii se o vähä niiku up yours!"
(masa)

holyweedman sanoi:
17-vuotiaat "naiset" tulee päästyä nimenomaan tuon takia että sinne tulee enemmä miespuolisia asiakkaita,

Siis oletko itse ovella ja toimit noin? Taputa itseäsi olalle, olet todellinen ammattilainen... NOT.

Se asiakkaan "valikointi" on melko usein pokesta kiinni, jos oon tapellut taikka ollu iha perseet siell enne ja sikailu nii se voi evätä sun pääsyn sen takia koska et ole kalju taikka sen takia koska sulla ei ole pinkit hiukset, jne...

Taas tosi fiksua. Varsinkin kun tappelijoilta, rähinöitsijöiltä ja örveltäjiltä voi evätä pääsyn ihan tasan sillä perusteella että aiemman käyttäytymisen perusteella heidän voidaan olettaa aiheuttavan lisää häiriötä.

Sit taas on niitä mahtavia pokej jotka päästää kunnon minor muijii jotka on sellaset 16-19 vaikka paikkaa jonne on 20v ikäraja, en tiedä mitä ne luulee sill savuttavansa mutt vois luulla että ne luulee että niille heruu tjsp.

Todella "upeaa" ja ammattimaista toimintaa. On vaan duunipaikka aika herkässä kun tuotevalvontakeskus ja/tai poliisi iskee.

Sit ku oot siinä ovella ja oot laskenu alaikäsii sisään, niin se on vähän niinku up yours. Sä vähän niinkun itte kannat vastuun ja rafla vähän niinkun pesee kätensä ja sä vähän niinkun saat fudut jos anniskeluoikeuteen puututaan.

kinpin sanoi:
Itse olin kohtuu otettu kun pääsin k20 paikkaan sisään näyttämällä henkkareita. Mukana oli kyllä pari 23 vuotiasta. :)

pakko nokittaa, ite pääsin k22 paikkaan ja 18 vuotias olin ja pikkujoulu aika oli vielä :rock:
mukana oli 3 henkeä yli 22 ja 3 henkeä mun lisäksi alle 22 vuotiaita, mutta porukka oli viimeisen päälle asiallisia ja tyylikkäitä ;)

eikös k20 ym. ole suosituksia?

holyweedman sanoi:
jos menee pokeks töihin jonneki iha tuntiliksalla niin ei se elätä, ellet tee 4-7kertaa viikossa hommia, jos vedät narikka/poke hommia, eli oot yksinää siell laittaa takkeja naulaa ja potkii pepolaa pellolle nii sitte saat "perkeleesti" rahaa, vaikkei sekään ole mikä miljönäärihomma.

17-vuotiaat "naiset" tulee päästyä nimenomaan tuon takia että sinne tulee enemmä miespuolisia asiakkaita, en kyllä itse ole huomannu mitään että jos on vähemmä naisia nii on enemmä brawlausta...yleensä on suht rauhallista(paikasta riippuen toki).

eli yleensä pikkupaikoissa missä ei käy hirveesti sakkii nii siell veloitetaan narikkamaksua huolimatta siitä että onko sulla sitä takkia vai ei, sillä poken/muiden palkka riippuu luonnollisesti paikan tuloista, jos paikka ei saa tarpeeksi rahaa niin pidemmän päälle sieltä lähtee porukkaa hiiteen ja sitte loppujen lopuks mest suljetaan jne, niin mä oon ainaki saanu kuulla pikkumesta tutulta joka on pokena töissä siell.

Sit taas on niitä mahtavia pokej jotka päästää kunnon minor muijii jotka on sellaset 16-19 vaikka paikkaa jonne on 20v ikäraja, en tiedä mitä ne luulee sill savuttavansa mutt vois luulla että ne luulee että niille heruu tjsp. Mutta meitä on monenlaisia niin että sellaista tänään.

(masa)

Voi lol noita sun juttujas :jahas:

Sumu sanoi:
Siis oletko itse ovella ja toimit noin? Taputa itseäsi olalle, olet todellinen ammattilainen... NOT.

Taas tosi fiksua. Varsinkin kun tappelijoilta, rähinöitsijöiltä ja örveltäjiltä voi evätä pääsyn ihan tasan sillä perusteella että aiemman käyttäytymisen perusteella heidän voidaan olettaa aiheuttavan lisää häiriötä.

Todella "upeaa" ja ammattimaista toimintaa. On vaan duunipaikka aika herkässä kun tuotevalvontakeskus ja/tai poliisi iskee.

Sit ku oot siinä ovella ja oot laskenu alaikäsii sisään, niin se on vähän niinku up yours. Sä vähän niinkun itte kannat vastuun ja rafla vähän niinkun pesee kätensä ja sä vähän niinkun saat fudut jos anniskeluoikeuteen puututaan.

Lukisit tekstin paremmin enne ku alat flamettaa.
Tehrääs pari seikkaa selväks, itse en päästä ala-ikäisiä "vaki-paikassa", ja pyrin olla päästämättä parhaani mukaan. Sitte on taaas niitä paikkoja missä käyn tuuraa ja ne raflapäälliköt+ownerit o sanonu että päästä mahd. paljo porukkaa sisää, ja veikkaan syynä siihen on raha...niinkuin minua edeliinen mainitsi mitä enemmä naisia sitä enemmä mies asiakkaita tulee ja sitä enemmä alkoholia tulee myytyä, ja tulee isommat tulot jne, mutta olen sielläkin pyrkinyt pitämään jonkinlaista ikä-rajaa. (jos luet tarkasti niin taisin sanoa että tunnen niitä jotka päästää iästä riippumatta sisää.)
Ja nytte päästään siihe valikointii, lähinä tarkotin jos sinulla on(tai on ollut joskus etkä erityisesti pidä henkilöstä) jotai kränää jonkun kanssa niin voit valikoida että otatko hänet sisään, jos oot mulkku niin voit sanoo että hiukset pitäs olla pinkit että pääsee sisää(järkevämpi vaatimus on tietty parempi) ja olla päästämättä sisää. Sitte on semmonen homma että laissa ei sanot mitään semmosesta asiakkaasta joka on rähinöinyt jossai toisessa baarissa ja sitte tulee siihe toiseen, että tuleeko se päästä sisään vai ei, mutta jos löydät sen nii sano sitte, kiitos. :piis:

Ikäsyrjinnästä vielä sen verran, että jos vaikka k24 paikkaan poke päästää 20-vuotiaan tietoisesti niin sen pitäisi sen jälkeen päästää kaikki 20-vuotiaat sisälle.

9 § (21.4.1995/578)
Syrjintä

Joka elinkeinotoiminnassa, ammatin harjoittamisessa, yleisönpalvelussa, virkatoiminnassa tai muussa julkisessa tehtävässä taikka julkista tilaisuutta tai yleistä kokousta järjestettäessä ilman hyväksyttävää syytä

1) ei palvele jotakuta yleisesti noudatettavilla ehdoilla,

2) kieltäytyy päästämästä jotakuta tilaisuuteen tai kokoukseen tai poistaa hänet sieltä taikka

3) asettaa jonkun ilmeisen eriarvoiseen tai muita olennaisesti huonompaan asemaan

rodun, kansallisen tai etnisen alkuperän, ihonvärin, kielen, sukupuolen, iän, perhesuhteiden, sukupuolisen suuntautumisen tai terveydentilan taikka uskonnon, yhteiskunnallisen mielipiteen, poliittisen tai ammatillisen toiminnan tai muun näihin rinnastettavan seikan perusteella, on tuomittava, jollei teko ole rangaistava työsyrjintänä, syrjinnästä sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

Sumu sanoi:
Laki asettaa vain ikärajan 18v.

Mikä laki? Kun tästä on sitten hieman erilaista tulkintaa seuraavassa. En löytänyt tähän hätään netistä tätä materiaalia mutta sieltä se on tulostettu muistaakseni lääninhallituksen sivuilta.
Kun alkoholilain säädännössä (se opiskelu materiaali alkoholipassia varten) Sanotaan 1.9 kohdassa että:
Alkoholia ei saa anniskella 1) kahdeksaatoista vuotta nuoremmalle,
2) häiritsevästi käyttäytyvälle tai selvästi päihtyneelle tai,
3) jos on aihetta olettaa alkoholijuoman väärinkäyttöä

ja sitten hieman alempana on näin: Alaikäisten oleskelua ravintolassa ei ole kielletty. Anniskelupaikassa tulee kuitenkin valvoa, ettei alaikäinen voi nauttia esimerkkiksi jonkun toisen asiakkaan hänelle välittämää alkoholijuomaa. Valvonnan laiminlyönti tämän suhteen rinnastetaan alaikäiselle anniskeluun.

Samaisessa materiaalissa on maininta että portsarin vastuulla ei ole anniskelu vaan tarjoilijan/myyjän eli jos oletetaan että poke on päästänyt alaikäisen ravintolaan niin poke ei syylisty mihinkään vaan tarjoilija joka tarjoilee alaikäiselle juomaa.

Eli mikä on nyt sitten oikea tulkinta?

Nyt löytyi netistä:http://www.laaninhallitus.fi/lh/ita/soster/home.nsf/pages/E61FDD2473A2752AC2256CC5005102A9/$file/Alkoholisaannokset.pdf

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom