Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt tuli tehtyä palautuneilla takareisillä tuo mave ja tärinä oli paljon pienempää. Siinä oli viisi kiloa enemmän. Mitäs ajatusta kun tuo irtiotto on vähän vaikeeta niin minkälaista apuliikettä olis hyvä tehdä? (edellisessä viestissä video)
 
Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei kauheesti tarkempaa ongelmakohtaa. Tasasen raskas. Eli perusvetoo vaan paljon. Tekisin yläosalle pukkivetoja silti. 5 ja 10cm lumpion alapuolelta lähtö ja tietenkin ilman reisikannatusta. Nää on kuitenki aina yksilökamaa, joten yleisohjeita nää vain on.
 
Teen ja olen käytännössä aina tehnyt maven sumo -tyylillä, kun soveltuu itselleni paremmin. Olisikohyötyä tehdä perinteisellä tyylillä mave myös eli auttaisiko se sumovedon kehitystä?
 
Sumo ja semisumo on lihastyöltään lähempänä kyykkyä kuin kapeeta vetoa. Sen takia paremmat avut löytyy muualta, mutta ei se perinteinen veto mitenkään haitaksi ole kyllä. Ja jos ne on suht yhtä vahvojakin, hyvä pitää se kapee mukana ainakin ajoittain ja sumo voi olla jopa kyykyn apu.
 
Miten hahmotat kisoihin vikan vedon eli maksimin kun treeneissä ei vedetä maksimiykköstä ennen kisoja? Arvioidaanko se vikojen viikkojen maksimikolmosista ja kakkosista vai pitäiskö nekin vetää jättäen varaa ettei hermotus mene tukkoon? Ittellä tuppaa olemaan arpapeliä maksimin hakeminen ja ennätys ei ole parantunut moneen vuoteen.
 
Vähän tyypistä kiinni ja erilaisia lähestymisiä kisaan tai testiin on aika paljon. Se nostajan maksimin taso on mulla kuitenkin suht hyvin selvillä melkein koko ajan treenien ohjelmoinnin luonteen takia.

Kun aletaan piikkaileen, aika hyvin se eteneminen kertoo sitten niitä nyansseja. Kisassa kuitenki pitää ottaa huomioon kyykyn ja penkin nostot ja ihan se kokonaisaikakin, mikä kisaan menee. Hyppää mun tiimiin ja laitetaan ne enkat uusiksi. Ei tollanen tilanne kovin mukava oo. Ei se hermosto noin vain voimatreenillä tukkoon mene. Enempi kyse siitä yksilötason ohjelmoinnista.
 
Mä olen valmennuksen suhteen ollut lähes vaginaattorimainen erikoistyyppi (zori). Ja sit kun vielä syön lähes nollahiilarista ketoosissa niin sekin päin persettä (tää vaan toimii mulla T1D:n kanssa parhaiten). Ja kaiken lisäks alikaloreilla ja metabolia nollissa ihan luokkavalinnan takia. Vetelen nyt kolmosilla eteenpäin progressiivisesti ja väliin jotan ylirautoja ettei katoa tatsi ykkösiin.
 
Eipä sitä anteeksi tarvi pyydällä :D Pitkät kehittymättömät jaksot vaan on aika vaikee joskus perustella itelle.
 
Perustelen ittelleni 10% painonpudotuksella. Mulla läski=voimaa. Voimat katoo läskin ja nesteiden mukana ikävästi, mut oma valinta. Paas yv jos voin siihen vastata?
 
Joo, oisin voinut vähän enemmän valottaa taustoja. Mut koitan nyt saada hermotuksen kautta tulosta kun lihaa ei voi painoluokkaan ottaa kun nyt jo tiukka (inbody 5%, oma silmä sanoo alle 10%) ja just pääsee alle rajan. TOsta jos rasvoja vielä koittaa laskea niin voimiakin kadonnee.
 
Anteeksipyyntö evätty 😤. Ok, kysyn jtn samalla ku nuolen haavojani. Onko boulderointiin mahollista saada jtn opettajaa 😁? Ei nyt välttämättä mitään jatkuvaa, mut edes tyyliin kerta. Oon vaan huomannu, et mulla on kaikkee muuta ku helpoin tapa kiivetä yleensä. Menee tosi paljo energiaa & efforttia hukkaan, ku peliäly ei oo tarpeeks hyvä. Voimalla pakotus jostain järjettömästä fakiiriasennosta on mahtavaa, mut ei todellakaan toimi joka reittiin. Veikkaan, että mulle aukenis homma aika reilustikki, jos joku vaan näyttäis pikasesti että ''hei! sun ei tarvii olla itse-fellaatio asennossa tos kohtaa, teet vaan näin''. Välil saa tai kysyy neuvoja kiivetessä, ja yleensä ne on ihan loogisia.
 
Joo se kiipeilyvoima on sitä mahdollisimman taloudellista painopisteen liikuttamista otteelta toiselle, ei leuanvetoa :) Kiipeilyn tekniikkakursseja pitää hallit aika säännöllisesti eli sieltä kannattaa kysellä. Aika pienilläki ajatushautomisilla saa jo paljon aikaan.
 
Joo se kiipeilyvoima on sitä mahdollisimman taloudellista painopisteen liikuttamista otteelta toiselle, ei leuanvetoa :) Kiipeilyn tekniikkakursseja pitää hallit aika säännöllisesti eli sieltä kannattaa kysellä. Aika pienilläki ajatushautomisilla saa jo paljon aikaan.
Jees. Joku äijjä vaan low key silmät kyynelissä nauro, ku vedin jonkun hyvin omaperäsen reitin tossa jokunen aika sitte lol. Ei ollu ihan niin spesiaali musta, mut ihan hassu reaktio. Oli vaan joku pieni boksi, minkä päälle ei ilmeisesti oletettu kenenkään kiipeevän. Vapaata riistaa kuitenki, joten muscle-upilla päälle heh. Hyvin sai grippi lepoa, ja pysty suunnitteleen sieltä.
 
Semmosta sanotaan mantteloinniksi, manteling eli painetaan alaspäin käsillä sen sijaan, että vedetään. Se on aika perustekniikkaa joskus kivien tms päälle pääsemiseksi, jos siellä ei oo mitään, mistä vetää. Yleensä jalkoja on aina käytössä avuksi, mutta joskus pitää mennä ilman. Varmaan siihen taloudellisempikin tapa olis ollu, mutta no harm done, siellähän lepäilit sit.
 
Semmosta sanotaan mantteloinniksi, manteling eli painetaan alaspäin käsillä sen sijaan, että vedetään. Se on aika perustekniikkaa joskus kivien tms päälle pääsemiseksi, jos siellä ei oo mitään, mistä vetää. Yleensä jalkoja on aina käytössä avuksi, mutta joskus pitää mennä ilman. Varmaan siihen taloudellisempikin tapa olis ollu, mutta no harm done, siellähän lepäilit sit.
Joo jalat on monesti just ongelmallinen löytää. Kengät kaverilta saatu, joka oletettavasti kiivenny niillä tyyliin 5 vuotta. Eli kärjet kenties ottanu damagee siinä ajassa. Pitää uusia joskus, jos aukee lähemmäs kiipeilymesta.
 
Mitkä kengät sulla on ja mitä kokoa?
"Andrea Boldrini". Normisti kengänkoko 42-43. Koko tuntuu aika jees, eli oisko nää sit snadisti isommat. Suht tiukkaa varpaiden kohalta.
 

Liitteet

  • Screenshot_20230428_214803_Gallery.jpg
    Screenshot_20230428_214803_Gallery.jpg
    64 KB · Katsottu: 51
Kenkämerkkien koot menee hieman erikoisesti katukenkiin nähden. Jos sulla on katukenkä 43 ja noissa lukee 42, vastais tuon brändin ohjeita. Melko samat mitat on muissakin merkeissä poikkeuksena La Sportiva, missä kokoa 42 vastaisi 40-40½. Osta siis uudet kengät :) Alla satasella kyllä saa ok kenkiä. Jalkatyön tarkkuus ja tehokkuus on aika merkittävää tässä lajissa.
 
Kenkämerkkien koot menee hieman erikoisesti katukenkiin nähden. Jos sulla on katukenkä 43 ja noissa lukee 42, vastais tuon brändin ohjeita. Melko samat mitat on muissakin merkeissä poikkeuksena La Sportiva, missä kokoa 42 vastaisi 40-40½. Osta siis uudet kengät :) Alla satasella kyllä saa ok kenkiä. Jalkatyön tarkkuus ja tehokkuus on aika merkittävää tässä lajissa.
Joo ajattelin ohi. Pienempää tarkotin tietenki.
 
Back
Ylös Bottom